Na icsi zwanger & overstimulatie, hoelang herstel?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door yvje88, 7 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yvje88

    yvje88 Nieuw lid

    7 dec 2017
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo

    Ik heb 14 okt mijn eerste ICSI punctie gehad, waarbij er destijds al sprake was van overstimulatie nog 60 eiblaasjes.
    17 okt heb ik mijn terugplaatsing gehad, en ben daarna 2x opgenomen in het ziekenhuis met ernstige overstimulatie, de artsen zagen zelden iemand zo ziek. Ik heb 13 dagen in het ziekenhuis gelegen en omdat het op een gegeven moment zo slecht ging heb ik een buikdrain gekregen, daarna voelde ik me een stuk beter. In totaal 15 kg in vocht aangekomen in mijn buik, schaamlip en heupen.
    Daarnaast had ik een infuus, urinekatheter en zuurstof.
    Nu ben ik begin nov ontslagen in het ziekenhuis en thuis met rust verwachten ze dat ik verder herstel,
    het mooi is dat ik wel zwanger ben, dus daarom ook zo ziek. Nu bijna 10 wk.
    Mijn herstel duurt erg lang, langer dan dat de artsen hadden verwacht en weten het eigenlijk niet meer. Mijn buik is nu zo dik al 20 wk zwangerschap.
    Er is nog steeds vocht in mijn buik, mijn eierstokken zijn sterk vergroot komen ter hoogte van mijn lever en er zitten erg grote cysten op, daarnaast ben ik gelukkig wel uit bed maar kan ik alleen bank/stoel hangen en klein beetje lopen in huis, langer dan 10 min lopen geeft direct pijn in mijn buik (hard/gespannen/krampachtig gevoel) buik staat dan ook helemaal hard thv blaas tot iets hoger dan de navel. Ik ben natuurlijk super blij dat ik zwanger ben en dat het kindje hier geen last van ondervindt maar baal ontzettend dat ik nu in totaal al 8 weken thuis zit en niets mag en niets kan.
    De artsen hebben geen idee hoelang dit nog gaat duren en wat het beste is voor me (rusten of niet, na het lichaam luisteren of toch conditie op gaan bouwen etc etc)
    HEEFT IEMAND HIER ERVARING MEE? HOE LANG DUURDE HET BIJ JOU/JULLIE VOORDAT JE WEER GENEZEN WAS?? (vocht weg, eierstokken geslonken en dikke/harde buik weg)

    Ik hoor het graag,

    groetjes Yvje
     
  2. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Waarom hebben ze in vredesnaam de terugplaatsing laten doorgaan, terwijl je ten tijde van de punctie al ernstige overstimulatie had?! Ik had overstimulatie met minder follikels. De dag voor de punctie werden daarom mijn hormoonwaarden geprikt. Zaten die boven een bepaalde grens, dan ging zowel de punctie als de terugplaatsing niet door. Ik vind dat je arts bij jou een erg onverantwoorde beslissing heeft genomen! OHSS kan zeer gevaarlijk zijn, omdat je bloed indikt door het vocht. Ik denk dat je niet snel iemand zult vinden die dit ook in deze mate heeft gehad. Normaliter neemt een arts niet zo'n groot risico.

    Ik ben dus bang dat het herstel nog heel erg lang kan duren. Door het zwangerschapshormoon worden je klachten in stand gehouden. Sterkte & succes, hopelijk verloopt je zwangerschap voor de rest voorspoedig!
     
  3. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap en fijn dat je kindje het zo goed doet!

    Maar jee zeg , wat heb jij mee moeten maken. Ik vind het echt bizar dat de arts het zo ver heeft laten komen!

    Heeft hij/zij niet een persoonlijke hoeveelheid vastgesteld voor hoeveel hormonen je moest spuiten, en bijgesteld bij de echo?
    Ik heb een hoge AMH en daardoor spoot ik minder hormonen, en had bij de eerste echo 16 follikels. De arts zei toen al dat de punctie en/of terugplaatsing misschien niet door zou gaan ivm risico op overstimulatie. Gelukkig ging het bij mij allemaal goed, 22 follikels maar geen overstimulatie (wel medicijnen gehad om dit tegen te gaan)

    Het handelen van jouw arts klinkt echt super onverantwoord en ik zou als ik jou was een klacht indienen. Stel dat hij altijd zo te werk gaat, dan is het gewoon afwachten tot de volgende patiënt die zo ziek wordt!!!! Dit lijkt me zeker iets wat nader onderzocht moet worden.

    Heel veel sterkte gewenst, hopelijk voel je je snel beter.
    Ik denk niet dat er veel andere dames zijn hier die het zo extreem hebben meegemaakt als jij en dus iets kunnen zeggen over wanneer het weer beter gaat.
     
  4. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Jeetje. Ik had met 30 follikels al een groot risico (en jij had er 60!!). De punctie mocht gewoon doorgaan. Maar voor de terugplaatsing kreeg ik eerst een bloedonderzoek. Pas toen die en een echo van m'n eierstokken goed waren mocht de tp doorgaan.

    Heel onverantwoord dat ze bij jou gewoon teruggeplaatst hebben. Geen ervaring dus, maar ik hoop dat je je snel beter voelt.
     
  5. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Dag,

    Ik heb helaas echt precies hetzelfde gehad (ook 15 kg aangekomen, zuurstof, katheter, drain etc.). Ben 3 weken opgenomen geweest in totaal.
    Ik heb tot aan 20 weken zwangerschap niet gewerkt, hoewel ik me toen eigenlijk al lange tijd beter voelde. Maar mocht niet van bedrijfsarts.
    Wanneer precies alles weer geslonken was weet ik niet meer precies eerlijk gezegd. In ieder geval ging het bij mij steeds beter elke week. Helaas heeft het gewoon tijd nodig.

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  6. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Nou inderdaad.

    Bij Aiden (ICSI) had ik ook overstimulatie, wel met veel minder eiblaasjes trouwens (27 stuks). Maar het was nog maar de vraag of de terugplaatsing zou plaatsvinden. Ik kreeg strenge rust voorgeschreven, moest veel drinken en kreeg bloedonderzoeken. Aan de hand daarvan toch een terugplaatsing en dat is dus geresulteerd in Aiden.

    Ik vind het gewoon onverantwoord hoe ze hiermee om zijn gegaan. Het had je leven wel kunnen kosten als ik dat allemaal zo lees.

    Geen idee hoe lang je herstel in beslag zal nemen. Ik was er zelf vrij snel weer bovenop, maar bij mij was dan ook gelukkig geen ziekenhuisopname en dergelijke nodig.

    Heel veel sterkte in elk geval en ik hoop dat je je gauw beter mag voelen en kunt genieten van je zwangerschap.
     

Deel Deze Pagina