Nachtdienst en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Pantoffelheldin, 18 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Hoi dames

    Ik werk in de zorg en voornamelijk nachtdiensten ( zo'n 6 tot 10 per maand )
    Nou ben ik er deze week achter gekomen dat ik zwanger ben
    Ben hier super blij mee maar het zet me ook aan het denken.
    ik voel me verder goed ( op wat misselijkheid na )

    Kan ik gewoon nachtdiensten blijven draaien ??
    Wie heeft hier ervaring mee ??
     
  2. Raaf92

    Raaf92 Niet meer actief

    Volgens mij hoef je het na 12 weken niet meer te doen! Doen waar jij je goed bij voelt
     
  3. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Gefeliciteerd! Je bericht hoort alleen niet in de lounge...

    Tot 12 weken is het sowieso geen probleem daarna ben je niet verplicht ze te draaien!
     
  4. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Oh sorry :oops:
    Zal vragen of ze het willen verplaatsen
    @Beheer

    Het gaat mij er eigenlijk om of ik ook tot mijn verlof nachtdiensten zou mogen werken?
    Als mijn gezondheid dit toelaat
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  5. Zusterke

    Zusterke Niet meer actief

    Werk in ziekenhuis en daar werkte iemand gewoon door in de nachten tijdens zwangerschap.
    Gaat erom hoe je je voelt en wat de gym aangeeft. Nachtdiensten kunnen nl een negatief effect hebben op je lijf en dat wil je niet als je zwanger bent.
    je mag je nachtdiensten laten vervallen na 13 weken.
     
  6. Romantic

    Romantic Bekend lid

    29 nov 2015
    874
    91
    28
    Bij mijn eerste nachtdiensten gedraaid tot 30 weken (ging prima!)

    2e tot 19 weken, het viel mij in combi met peuter te zwaar.

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  7. zara1983

    zara1983 Fanatiek lid

    1 nov 2013
    1.162
    478
    83
    NULL
    Wij moeten tot 20 weken nachten blijven draaien. Daarna mag het wel maar hoeft het niet meer. Ik heb ook collega die tot het eind nachten hebben gedaan
     
  8. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    773
    194
    43
    Ik heb het 2 zwangerschappen tot 22 weken gedaan, maar voelde mij er prima bij. Soms staat ook in je cao vanaf wanneer je ze niet meer hoeft te doen.
    Ik vond t trouwens in t eerste trimester soms pittiger doordat ik moe was, dan na de 12 weken...
    En als je t niet trekt, gewoon langs je leidinggevende en kijken wat de mogelijkheden zijn.
     
  9. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik heb ook gewoon m'n nachten gedraaid toen ik zwanger was. Als je overdag gewoon goed slaapt dan is het geen enkel probleem. Tot m'n verlof had ik het niet gered moet ik zeggen.
     
  10. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Als je gezondheid het toelaat mag je tot het einde nachten blijven draaien.
     
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.684
    9.651
    113
    Hangt van je cao af, en daar kunnen nog wel verschillen in zitten tussen bijvoorbeeld academisch of perifeer ziekenhuis, net zoals verschillende afdelingen het nog verschillend kunnen interpreteren.

    Bij ons word je na 20 weken vrijgesteld van diensten. Nachtdiensten gebeuren trouwens in het algemeen in blokken van 7 avonden- 3 dagen rust - 7 nachten.
    Ik werkte met 13 weken zwangerschap de nieuwjaarsnacht, enorm druk, en om 8 uur s ochtends kon ik alleen nog strompelen. Toen heb ik mijn dienstenblok dat bij 20+4 of zo zou eindigen toch maar teruggegeven. En maar goed ook, want na de weekenddagdienst met 19+5 of zo die uiteindelijk van 9.30 tot 23.00 duurde heb ik me de volgende dag ziek moeten melden, omdat ik werkelijk geen idee had hoe ik vsn de overdrachtsruimte op mn werkplek moest komen, dat liet mn bekken gewoon niet meer toe.
    Zonder diensten en met veel poli heb ik trouwens wel gewoon tot 36 (+4, de verloskundige was vergeten mn verklaring aan te passen na de termijnecho en ik vond het teveel gedoe om het later alsnog te veranderen) weken kunnen doorwerken, met alleen nog een keer anderhalve dag ziekmelding vanwege buikgriep.
    Ik werkte trouwens wel veel in de nachten toen, naast mn gewone werk, maar achter mn bureau. Mijn proefschrift moest namelijk af( ik heb verdedigd met ruim 32 weken )
     
  12. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hier geen nachtdiensten maar slaapdiensten. Vanaf 13 weken, mag ik hiermee stoppen. Ik werk ze nog steeds maar deze maand nog maar 3, in juli nog 2 en in augustus geen een meer. Normaliter werk ik er 4 of 5 per maand.
    Slaapdiensten zijn hier van 15.00-24.00 slapen 6.30-13.00u, dus wel behoorlijk lange diensten. Dus dat maakt het erg vermoeiend. Maar voel me prima :)
     
  13. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik kwam in nacht af en toe wel zwangere werknemers tegen, dus ik dacht doe ik ook gewoon! Heb daarom dus ook geen 'maatregelen' genomen toen ik zag dat ik rond de 12 wkn een dienstenblok had.
    Hmm.... jammer maar helaas.
    Ik kon overdag mijn werk prima doen, maar de eerste nacht die ik moest draaien was heel erg zwaar, voelde me op het einde erg beroerd. Misselijk, duizelig en op een gegeven moment begon ik zelfs te spugen, absoluut niet meer tot werken in staat. Een collega heeft stel-op-sprong de rest van dienstenblok moeten overnemen...

    (je kunt soms wel willen, maar je lijf wil niet altijd...)

    Daarna heb ik nog redelijk goed (zonder misselijkheid e.d.) overdag kunnen werken, tot dat bekkeninstabiliteit en oververmoeidheid daar ook een einde aan maakte bij 25 wkn...
     
  14. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Volgens de wet, en daar mag nooit vanaf geweken worden ten nadele van de werknemer, staat het volgende mbt nachtdiensten:

    Artikel 4:5 lid 5:
    " de zwangere werknemer kan niet verplicht worden arbeid te verrichten in nachtdienst, tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd".

    Verder staat er:
    Artikel 4:5 lid 3:
    " de zwangere werknemer heeft het recht arbeid te verrichten in een bestendig en regelmatig arbeids- en rusttijdenpatroon."

    In cao ziekenhuizen staat er bijvoorbeeld dit over opgenomen in de cao:
    "Aan de zwangere werknemer wordt na de derde maand van de zwangerschap geen onregelmatige dienst opgedragen, tenzij de werknemer hiertegen geen bezwaar maakt."

    Het is dus niet verboden om (nacht)diensten te draaien, maar het is wel je goedrecht om het bespreekbaar te maken als dit te zwaar is.
    Volgens de wet geldt dit dus meteen vanaf het moment dat je zwanger bent.
     
  15. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Super bedankt voor alle reacties .
    Ben nu nog heel pril zwanger maar ik ga eens kijken hoe lang ik het vol houd.
     
  16. DDucky

    DDucky Bekend lid

    7 jul 2014
    997
    317
    63
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Bij de 1e heb ik ook tot 36 weken nachtdienst gedraaid, al werkte ik niet in de zorg. Ik mocht vanaf dat ik mijn zwangerschap gemeld had (14 weken) eigenlijk al helemaal met de nachten stoppen. Ik heb rond de 20w wel aangegeven dat ik max 3 nachten achter elkaar kon werken ivm vermoeidheid, en dat hebben ze gelukkig ook goed gehoord aan gegeven.
    Wat dat betreft is het goed geregeld voor de zwangere vrouw :) niet dat alle collega's er even dankbaar om zijn.. maar dat is bijzaak.. jij en de kleine daar draait het om :)
     
  17. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83

Deel Deze Pagina