Naproxen tijdens de zwangerschap geslikt

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Pinkblossom, 2 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ik voel mezelf ZO achterlijk en ben in staat om mezelf te laten braken maar het kwaad is waarschijnlijk nu al geschiet.

    Ik kon niet slapen van de hoofdpijn dus opzoek naar paracetamol, dat hadden we niet meer in huis..
    Toen kwam ik Aleve Feminax tegen, dus bedacht dat dat vast ook wel helpt tegen hoofdpijn, twee pilletjes (275mg per stuk) ingenomen en terug in bed ging ik ineens denken kak, mag ik dat eigenlijk wel slikken, ( ja normaal is het makkelijker om dit van te voren op te zoeken )
    Nu lees ik overal dat je ABSOLUUT geen naproxen mag slikken tijdens de laatste helft van je zwangerschap.. a fijn, daar zit ik nu in!

    Mijn hemel nu is de hoofdpijn weg en zou ik kunnen slapen maar nu lig ik dus te malen over hoe achterlijk ik ben geweest om die zooi te slikken.

    Kan dat echt heel veel kwaad?:(
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik denk dat het voor een keer wel mee zal vallen. Volgens mij raden ze het af met het oog op de bevalling maar als het goed is duurt dan nog wel even bij je.
     
  3. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Dit staat op de website van de apotheek..

    Gebruik dit medicijn NIET tijdens de tweede helft van de zwangerschap. Dit medicijn is dan schadelijk voor de baby. Het risico op aangeboren afwijkingen bij de baby is verhoogd. Ook kan het problemen geven bij de bevalling.
     
  4. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ah top.. en dit ook nog.. my god ik voel me zo ontzettend dom.

    In het derde trimester kan het zorgen voor weeënremming en bij de foetus voor hartproblemen, bloedstollingsstoornissen, een gestoorde nierfunctie, een te hoge druk in de longen of een hartklepafwijking. Niet doen dus.
     
  5. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    He bah :(
    Je kunt er nu denk ik niet veel meer aan veranderen. Misschien wel even doorgeven aan je verloskundige? Snap dat je je zorgen maakt maar denk echt dat het meevalt, je hebt er maar 1 gehad toch?
     
  6. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Bel morgen voor de zekerheid maar even de vk, ben normaal echt niet zo’n schijtert maar vind dit toch wel een beetje eng.
    Heb twee pilletjes geslikt van ieder 275mg
     
  7. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ik kan mij niet voorstellen dat dit middel bij 1 malig gebruik zulke grote problemen veroorzaakt, het lijkt mij dat het dan met groot alarm en toeters en bellen uit de handel gehaald wordt. Ik denk dat dit het geval is wanneer je hrt spul consequent gebruikt. Ik snap je zorgen maar ik denk dat het wel goed komt, bel ter geruststelling je verloskundige vandaag gewoon even op.
     
  8. Apie1

    Apie1 Niet meer actief

    O meid! Ik snap je zorgen. Volgens mij kan een enkele maal zoiets innemen echt geen kwaad hoor. Dat kleintje kan een hoop hebben. Maar zou je t een week lang slikken, meerdere keren per dag, dan wordt het een ander verhaal. Soms vergeet je gewoon even dat je zwanger bent. Zo heb ik in de zwangerschap bij mn zoon weleens een witte wijn besteld. Ik was al bijna 30 weken zwanger en mn man keek me raar aan. Pas toen de wijn gebracht werd, dacht ik: o nee joh! Dat kan ik nu helemaal niet drinken!
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Nee joh, valt wel mee! Er zijn genoeg zwangeren die op strikte indicatie dit medicijn wel slikken. En twee pilletjes is zo weinig. Gebeurd is gebeurd, niet druk om maken en weer door. Echt. Het valt wel mee.
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  10. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oh, zo herkenbaar om dingen te doen en dan achteraf te denken 'euh, dat was niet slim... '

    Dit is het advies over NSAID's (oa naproxen dus) tijdens de tweede helft van de zwangerschap:
    In de tweede helft van de zwangerschap mogen geen NSAID’s gebruikt worden. Gebruik van deze middelen geeft namelijk iets meer kans dan normaal op een verminderde hoeveelheid vruchtwater en op problemen bij de bevalling (minder weeën, meer bloedverlies). Dit geldt vooral als er langdurig hoge doseringen zijn gebruikt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt verder dat gebruik van NSAID’s in het derde trimester een verhoogde kans geeft op voortijdige sluiting van de ductus arteriosus. Dit bloedvat heeft een belangrijke functie in de bloedsomloop van het ongeboren kindje en sluit normaal gesproken pas na de geboorte. Bent u in de tweede helft van uw zwangerschap en heeft u pasgeleden NSAID’s gebruikt? Neem dan contact op met uw verloskundige of gynaecoloog.



    Even ter geruststelling: éénmalig gebruik heeft zeer waarschijnlijk geen invloed en je bent ook nog behoorlijk ver van de bevalling af, je lichaam heeft nog tijd om te 'herstellen'. Als je nu 38 weken was zou het waarschijnlijk problematischer zijn. Maar zou het even melden bij je verloskundige, hoewel ze waarschijnlijk ook zegt "tsja, 't is gebeurd, de kans dat er iets vervelends gebeurt is nihil". Maar wellicht dat ze een echo doen oid?
     
  11. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier mocht absoluut geen naproxen zowel in beide helften van de zwangerschap niet. Vanaf de positieve test was het ‘verboden’, vanaf eisprong overigens al liever niet meer.

    @ts wat heeft de verloskundige gezegd van de week?
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  12. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Gebeurt is gebeurt, niet handig maar niets meer aan te doen.

    Dat was wat de vk zei :)
     
    bozoe vindt dit leuk.
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb in overleg met mn huisarts ‘gewoon’ Ibuprofen geslikt tijdens mn zwangerschap. Hoofdpijn die niet over gaat is ook geen optie namelijk. Ik probeerde het wel uit te stellen en zo min mogelijk te doen natuurlijk. Maar 2 van die pilletjes kan echt geen kwaad hoor ;)
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  14. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Dit. Ik heb ook een paar keer ibuprofen geslikt ivm rugpijn. Mocht vd gyn. Die pijn was erger dan die paar pillen. Ik denk dat er meer schade wordt aangericht van je zo ontzettend drukmaken om dat ene pilletje...
    Luister maar naar je vk. Die weet het beter.
     
    Mammielove vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina