Natuurlijke anticonceptie

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door LadyH88, 6 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Iemand hier ervaring mee, die hij wil delen?
    Ik ben benieuwd of dit idd werkt, en hoe lang duurde het voor je daarna zwanger was? Zijn er globale 'regels' waar je rekening mee moet houden?
    Wij hebben een zoontje van net 2. Een tweede zou welkom zijn, maar beter is nog even wachten. We hebben 2jaar lang heel strikt condooms gebruikt (hormonale ac werd ons sterk afgeraden). Die zijn we nu behoorlijk zat! We willen voor nu wel natuurlijke anticonceptie (rond de zomer voor een tweede beginnen). Als het verkeerd gaat is het dus ook prima. Ergens ben ik ook wel benieuwd of en hoe lang da goed zou gaan!

    Ps ik zit niet te wachten op temperaturen / voelen van stand baarmoedermond.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wat bedoel je dan voor methode? Ik ken alleen temperaturen, hetzij zelf, hetzij met bv de LadyComp om zo je cyclus goed in kaart te brengen en vruchtbare dagen te voorspellen (en dus te vermijden als je niet zwanger wil worden). Deze methode is volgens mij volgens allerlei onderzoeken heel betrouwbaar, maar in de praktijk veel minder...
     
  3. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    @Fuddey, ik bedoel om tijdens de vruchtbare dagen geen seks of seks met condoom te hebben, en verder zonder. Heb een regelmatige cyclus van 28dagen. Haha geen idee hoe je dit dan noemt, maar niet zoiets als ladycomp of sensiplan.
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Je zou eens een keertje ovulatie testen kunnen doen om te kijken wanneer je ongeveer je eisprong hebt. Als je dit weet en wellicht ook een beetje de stand van de vorm van je afscheiding weet dan kun je je eisprong best inschatten erna als je vrij regelmatig bent met je cyclus.
    Maar eigenlijk weet je dan alleen maar vanaf wanneer je wel sex kunt hebben. Vantevoren eigenlijk nog niet aangezien zaadcellen nog best een aantal dagen kúnnen overleven. Dus stel dat ze 5 dagen overleven kun je dus zeker 5 dagen vóór de eisprong beter heb sex hebben. Maar ja in theorie kan het ook 6 dagen zijn etc. Volgens mij is ooit 7 dagen namelijk ook bewezen.
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  5. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Als je ovulatie in het midden van de 28 dagen valt (zou je kunnen testen), dan zou je de eerste 5/6 dagen van je periode onbeschermd kunnen vrijen en de laatste week ongeveer?

    In jullie geval zou ik het er wel op durven wagen, maar alleen omdat je zegt dat het geen punt zou zijn als het tóch zou gebeuren.
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  6. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Voor het zingen de kerk uit is ook een (onbetrouwbare) natuurlijke anticonceptie.
    Ik snap wel dat als het eventueel kan komen maar liever nog even wachten, dat je dan dit wilt. Ik zou zelf dan wel stiekem steeds denken "oehhh zou ik ongesteld worden of niet??" maar als je dat niet hebt kan je condooms gebruiken 5 dagen voor tm 1 dag na je ovulatie.
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  7. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad wel eerst een maandje ovulatietesten gebruiken om te zien wanneer je ovulatie is. Gemiddeld zal die rond dag 14 vallen, maar kan ook makkelijk dag 17 zijn. :p En dan heb je toch echt een 'probleem' als je op dag 16 zonder condoom seks hebt :rolleyes:

    Stel je hebt een positieve ovu test op dag 14, dan ga je uit van eisprong op dag 16 & zou ik dus van dag 10-18 geen seks hebben of met condoom. Risico is natuurlijk altijd dat je een keer een latere eisprong hebt en je wel zwanger raakt, maar dat is bij jullie niet erg dus dan is het een prima methode :thumup:
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  8. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    #8 Paris91, 7 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
    Ik heb een jaar lang ‘voor het zingen de kerk uit’ gedaan, dit is nooit mis gegaan. Op het moment dat we er echt voor gingen was ik diezelfde maand nog zwanger.
    Absoluut niet de meest betrouwbare methode, maar als een eerdere zwangerschap ook prima is dan maakt dat dus niet zoveel uit :)
     
  9. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Wat een tijd is dat goed gegaan! Ben benieuwd of en hoe lang het bij ons werkt. Het is natuurlijk niet echt betrouwbaar, en ik heb er nooit in geloofd. We doen nu een combi hiermee, en af en toe nog condoom.
     
  10. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ja, ik moest ook stoppen met orale anticonceptie. Had veel cystes op mijn eierstokken en veel te dun baarmoederslijmvlies, waardoor ik hele onregelmatige cyclussen had (3 weken ongesteld, 2 weken niet, een week wel, een week niet, een hele maand ongesteld, pfff). Door het stoppen met de pil waren die cystes na een aantal maand gelukkig verdwenen. We wilden toen wel graag een kindje, maar ik wilde eerst een regelmatige cyclus krijgen en vertrouwen in mijn lijf. Dat duurde bijna een jaar, dus misschien is dat ook wel de reden dat het al die tijd goed is gegaan.
     
  11. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Dat ligt eraan natuurlijk; er komen altijd wel een paar zaadcellen vrij maar het is nogal een verschil met een complete zaadlozing van miljoenen.. En de ene man heeft meer voorvocht dan de andere, en algemene vruchtbaarheid speelt een rol.. Wij gebruiken al meer dan 3 jaar geen anticonceptie en dat werkte prima om niet zwanger te worden :p
     
    Littlegirl1989 en LadyH88 vinden dit leuk.
  12. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Dat er zaadcellen in voorvocht zitten klopt overigens niet. Er kunnen wel nog zaadjes van een vorige zaadlozing achtergebleven zijn als de man ze intussen niet heeft uitgeplast. Voor het zingen de kerk uitgaan is vooral onbetrouwbaar omdat het zaad uit de klieren wordt geperst in de seconde voor het eigenlijke orgasme. Je partner moet dus ruim op tijd zich terugtrekken en daar loopt het wel eens mis.
     
  13. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Maar hoe wil je weten wat je vruchtbare dagen zijn als je dat niet wilt testen op de een of andere manier?
    Of bedoel je gewoon op de gok?
     
  14. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Wij gebruikte als methode ook voor het zingen de kerk uit. Werkte prima, totdat mijn vriend zich in the heat of the moment één keer niet terugtrok, zie banner:roflmao:.

    Maar omdat een zwangerschap bij jullie toch in de planning staat zou ik dat als risico nemen.
     
    LadyH88 en Rosje83 vinden dit leuk.
  15. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Ik kan ongeveer merken wanneer de eisprong is, dus weet op tijd dattie eraan komt. Deels op de gok, of ovulatietestje..
     
  16. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oke, daar heb ik geen ervaring mee. Wel met natuurlijke methode op basis van billings, bbm voelen en ovulatietesten gezamenlijk.
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  17. lailap

    lailap Lid

    14 apr 2017
    66
    17
    8
    Ik ben in een vorige relatie wegens medische problemen ook een jaartje gestopt met de pil, en condooms vonden we een gedoe. Wij hebben toen ook voor het zingen de kerk uitgaan gedaan, en zelfs nooit gelet op het feit of ik vruchtbaar was of niet. We hadden wel in het achterhoofd dat een kindje welkom was, en waren ons dus bewust van de risico's. Zoals @mamalacht schreef is het belangrijk van ruim VOOR zijn hoogtepunt al terug te trekken. Hij kwam ook altijd op een doekje in plaats van op mijn buik (ik was altijd bang dat er alsnog zaadjes naar binnen zouden kunnen glippen als hij te dicht onderaan klaarkwam). Als je het echt alleen wil doen in een veilige periode, dan zijn dat de eerste zeven dagen van je cyclus en de laatste zeven. Dan zit je dus eigenlijk die eerste week midden in je menstruatie... vond ik eigenlijk ook niet zo'n prettig idee. Maar het kan dus perfect, ik ben nooit zwanger geworden toen.
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  18. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Haha moest hier even om lachen :D
     
    LadyH88 en bozoe vinden dit leuk.
  19. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Ik kan je geen advies geven over rekenen met vruchtbare dagen. Manlief en ik hebben ook een half jaar met condoom gesekst. Ik had een spiraal maar die was gaan zweven, dus eruit gehaald. Manlief was condooms zat dus dan maar “voor het zingen de kerk uit” (weet heus wel dat dat ook niet super betrouwbaar is). Grootste gevaar daarvan is dat het soms wel eens nét mis gaat...
    Gevolg is hier een november-baby
     
    bozoe vindt dit leuk.
  20. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    @Krimpie oeps.. ja dat is het risico dat we dan nemen.. @lailap wij houden voor nu aan: 6-7 dagen voor eisprong tm 2-3 dagen na eisprong condoom of voor het zingen de kerk uit. Nemen de dagen dus iets krapper. We zullen zien! Als het wel 'fout' gaat, heeft het lot voor mij beslist en heeft ml geluk. Ik ben zon eeuwige twijfelkont, kan altijd wel iets bedenken waardoor een tweede nog niet zo handig is
     

Deel Deze Pagina