parodontitis en zwanger wie heeft dit nog meer

Discussie in 'Gezondheid' gestart door jojo29, 19 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo29

    jojo29 Bekend lid

    4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    parodontitis en zwanger wie heeft dit nog meer.
    ik had al een topic geopend bij zwanger maar daat heb ik tips gekregen over het schoonmaken maar dat weet ik al.


    helaas heb ik dit al een tijdje moet nu poetsen met electrice doe dit nu al een tijd en met ragers.

    ik kon pas wegens drukte en vakantie 22 augustus terecht voor de behandeling.

    Maar nu blijk ik zwanger en ben er bezorgt hier over je kan hierdoor een verhoogte kans hebben op vroeggeboorte.

    zit te veel te piekeren hierover en al een andere tandsarts gebeld maar ik moet echt wachten tot mijn tandarts terug is ook zou ik antibiotica krijgen mag dit wel tijdens zwangerschap.

    zijn er meiden die dit ook hebben of hadden tijdens hun zwangerschap.

    ik weet dat ik 2x per dag moet poetsen flossen met ragers of tandenstokers

    ik wil eigenlijk weten of er meiden waren die dit hebben hadden en wat ze bij jullie deden de tandarst.
    en is alles goed gekomen.

    groetjes jolanda
     
  2. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik had last van ontstoken tandvlees in de zwangerschap. De eerste maanden ging ik over m'n nek als ik een tandenborstel of tandenstoker in m'n mond deed, dus ik raffelde het snel af. Niet handig, maar ja, wat moet je anders?

    Wél regelmatig naar de mondhygieniste, en goed blijven zorgen voor je gebit.
    Mijn tandarts zegt altijd dat je beter het poetsen een keer kunt overslaan dan het stoken. Ik gebruik de stokers van Gum, die zijn nogal duur maar wel héel goed.
    Er is wel een samenhang met o.a. vroeggeboorte, maar de meeste baby's worden gewoon a terme geboren, ook als mama ontstoken tandvlees heeft. Maak je niet al te druk en zorg goed voor je gebit. Meer kun je niet doen....
    (als het je geruststelt: mijn dochter is geboren met 40+2, ondanks flink ontstoken en bloedend tandvlees)
     
  3. jojo29

    jojo29 Bekend lid

    4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    dank je alleen heb ik bij sommige kiezen best diepe pockets en de tandarts moet de tandsteen onder mijn tandvlees verwijderen anders gaat het niet over ook al poets ik wat ik doe en flos en spoel dat zorgt er alleen voor dat het niet erger word dan dat het al is.

    ook heb ik nu gehoord dat je een verhoogte kans heb op zwangerschapsvergiftiging pffff en juist omdat ik pas 22 aug terecht kan zit ik een beetje in onzekerheid ook over de antibiotica want die zou ik ook krijgen en weet niet of ik die wil zolang het niet veilig is voor de foetus ik weet dat ik me niet zo druk moet maken maar ja hormonen enz dat maakt het nog moeilijker.

    gr jolanda
     
  4. Bri

    Bri Niet meer actief


    Maak je niet te druk. Je had nl ook een verhoogde kans op vruchtbaarheidsproblemen, maar dat is blijkbaar niet zo'n probleem geweest ;)
    Ik zou gewoon een keertje extra naar de mondhygieniste gaan om het goed te laten reinigen. Bij antibiotica zou ik heel goed informeren wat de risico's zijn als je het gebruikt (en wat de risico's zijn als je het niet gebruikt).
     
  5. jojo29

    jojo29 Bekend lid

    4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    ik ben bij de ha geweest en er zijn ook atibiotica's die ik wel zou mogen ook vroeg in de zwangerschap. dus dat is goed.
    verder gaat het al weer wat beter met de ontstekingen tot nu toe ik spoel met een monsspoeling wat onstekend remmend is en bacterie dodend is dit help vrij goed plus goed poetsen en flossen.

    dus nu afwachten tot de tandarts er is.
    gr jojo29
     
  6. allie

    allie Lid

    4 feb 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,
    ik heb het ook. Ik kreeg het een maand geleden te horen, dat ik ook al best slechte pockets heb bij mijn kiezen. Door mijn tandartsfobie veel te laat laten checken. Maar de mondhyg. heeft niet echt zorgen uitgesproken ivm mijn zwangerschap hoor. 24 augustus kan ik het pas laten reinigen. ik ben eerlijk gezegd banger voor de behandeling wat toch wel pijnlijk is dan dat het gevolgen heeft voor de zwangerschap....
     
  7. Jesse32

    Jesse32 Bekend lid

    30 jan 2011
    628
    0
    0
    het komt vaak voor paro bij zwangeren. Ik ben zelf TA assitente.
    Het is wel belangrijk dit te laten behandelen bij een mondhygieniste. Het gaat niet uitzich zelf weg. Meestal zijn het meerdere behandelingen. en je blijft onder controle staan bij de mhg.
    Het kan idd weg gaan, maar daarvoor zal je zelf ook tijd moeten investeren. Maar dat legt de mhg wel uit. succes
     
  8. jojo29

    jojo29 Bekend lid

    4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    nee helaas gaat dit niet vanzelf weg je kan het alleen maar voorkomen dat het erger wordt dan dat het al is.

    ben nu echt bezig met flossen en poetsen en spoelen het wordt nu al iets beter maar het blijft wel pijnlijk laat staan als 25 aug
    de tandarts het schoon gaan maken ik denk dat ik door de grond zak kunnen ze het niet verdoven want ik trek die pijn niet zelfs met poetsen nu wat minder maar toch het is echt pijnlijk

    nou afwachtend maar tot 25 aug

    gr jojo29
     
  9. Tinus

    Tinus Actief lid

    18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik was vlak voordat ik zwanger werd bij de mondhygienist geweest en alles was dus wel goed schoon, maar rond de 7 weken zwangerschap kreeg ik ook veel last van ontstoken tandvlees. Poetsen met een zachte borstel en paradontax, ragers gebruiken en bovendien als extra een mondspoelmiddel heeft ervoor gezorgd dat het binnen 2 weken weer een stuk beter ging gelukkig.

    Maar ik denk ook dat een mondhygienist meer voor je kan doen dan een tandarts. Is er een mogelijkheid dat je wel eerder een afspraak met een mondhygienist kan maken?
     
  10. Siren84

    Siren84 VIP lid

    8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    @Jojo, verdoven kan hoor tijdens het schoonmaken! Kan geen kwaad voor je kindje! Ik zou het wel even melden van te voren, er zijn ook speciale lichtere verdovingsmiddelen voor zwangere vrouwen, misschien dat je tandarts die dan wil gebruiken. Succes! XxX
     
  11. jojo29

    jojo29 Bekend lid

    4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    ja de tandarst zelf maakt het niet schoon ze hebben daar apart iemand weer voor die maakte eerst elk half jaar mijn tanden schoon tandsteen weg halen enzo maar daarna ging het een hele tijd goed geen tandsteen maar naar me 2de zwangerschap is mijn gebit erg na beneden gegaan zeg maar en helaas met paradontis merk je in het begin niks geen pijn of zo alleen ik voelde op mijn ene kies onderin een gaatje ze hebben foto's gemaakt maar het bleek geen gaatje.

    parodontitis krijg je in 2 weken zelf niet weg dan is de onstekingen al verder en dat moet echt door de mondhygienist of de gene die het bij mij doet schoongemaakt worden met meerdere behandelingen.

    ik kan het nu alleen tegengaan dat het erger wordt.

    maar door nu goed poetsen ook met paradontax en met ragers, flossen en spoelen wordt het wel wat minder maar het schoonmaken moet dan alsnog gebeuren.

    en volgens bij is dit erg pijnlijk:(
    gr jojo29
     
  12. Siren84

    Siren84 VIP lid

    8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik zit net wel te denken... ze maken dan onder je tandvlees schoon met speciale instrumenten hiervoor.

    Mensen die extra risico hebben met infecties (mensen met kunstheupen bv of mensen met hartkwalen) die laten we dan antibiotica van te voren innemen om meerdere problemen te voorkomen want er komt toch wat van die onstekingen in je bloed. Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit tijdens een zwangerschap. Als he tin je bloed komt komt het uiteindelijk ook bij je kindje terecht. Vraag dat even na zou ik zeggen!!!!

    Het is maar even een tip!
     
  13. jojo29

    jojo29 Bekend lid

    4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    oow oke

    ik zou wel antibiotica krjgen die je dan wel weer mag als je zwanger bent ze zijn 8 aug er weer dan bel ik ze even op of ga langs en vraag dit.
    ik hoorde ook zoiets van dat het beter was om de eerste 3 maanden niet in je mond te laten wroeten omdat het kindje nog niet klaar is.

    maar bedankt dat je dit verteld ik ga dit zeker goed na vragen.

    gr jojo29
     
  14. Siren84

    Siren84 VIP lid

    8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ja het zette me aan het denken net. Ik ben zelf assistente, zal het eens navragen aan mijn baas.
     
  15. jojo29

    jojo29 Bekend lid

    4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    nou als je dat wil doen heel graag.

    gr jojo
     
  16. Siren84

    Siren84 VIP lid

    8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik heb wel verlof dus zie mijn baas de komende tijd niet.. maar ik ben binnekort jarig en hij zou dan bellen zei hij, zal het eens navragen dan gelijk... :)
     
  17. jojo29

    jojo29 Bekend lid

    4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    oow oke nou ja en anders vraag ik het gewoon 8 aug hahah je heb wel ander dingen aan je hoofd straks bevallen

    nou meid geniet van je verlof en straks van je kindje.

    ik heb er twee en ik moet nu nog 8 maanden pff dan duurd het weer zo lang en als je dan bij het einde loopt lijkt het ook weer zo lang te duren.

    maar eerst maar de eerste 3 maanden doorkomen dat vind ik altijd zo spannend en ook best wel stress vol je heb toch een soort angst.

    en bij de laatste maanden dan heb ik weer een andere angst en dit wordt dan de derde keizersnede:D:$

    gr jojo.
     
  18. Elin08

    Elin08 Actief lid

    14 apr 2011
    110
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier net maandag naar de mondhygiëniste geweest!
    Ik was dus ook bang voor een tandvleesontsteking en omdat mn dochter met 25 weken is geboren wil ik alles uitsluiten!
    Zij vertelde dat alleen een diepe tandvleesontsteking vroeggeboorte kon veroorzaken omdat het bot van de kaak dan ook aangetast is.
    Alleen geiriiteerd tandvlees wat ook vaak ontstoken tandvlees genoemd word geeft geen vroeggeboorte...
    Voor mij een hele geruststelling.. Dus goed behandelen om erger te voorkomen!
     

Deel Deze Pagina