stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door aykietje, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aykietje

    aykietje Fanatiek lid

    5 dec 2006
    1.010
    0
    0
    Ambtenaar
    Mol, Provincie Antwerpen, België
    Hallo,

    Ik geef sinds 4 weken borstvoeding via fles. Doordat ik ziek ben geweest ben ik beginnen met kolven en er niet meer van afgestapt. Nu is het zo dat ik meer dan genoeg melk heb. Als ik 2 X 10 min kolf heb ik om en bij de 200 cc. Ik probeer dat nu 3 keer per dag te doen. Tot vorige week kolfde ik rond de 5 keer (2 X 15 min) en had ik steeds meer dan 200 cc.

    Nu zou ik stilaan willen stoppen met de borstvoeding en overschakelen naar flesvoeding. Nu krijgt Stan één flesje per dag.

    Hoe kan ik de melkproductie doen stoppen zodat ik geen borsten meer heb die op ontploffen staan.

    groetjes
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Aykietje,

    Wat ontzettend goed van je dat je na je ziekte nog zo lang zoveel hebt gekolfd. Dat heb je mooi meegegeven aan je mannetje.

    Het afbouwen. Neem er de tijd voor.
    Kies 1 moment welke je als eerste laat vallen. Sla dat moment over en kijk hoe je reageert. De eerste dag zal je best last kunnen hebben. Kijk hoe ver je het kunt houden. Stuwing is goed omdat dat een teken is voor je lichaam dat er moet worden gestopt met produceren. red je het niet tot het volgende kolfmoment, kolf dan alleen de spanning eraf en masseer eventueel harde plekken wat weg.

    Na een aan tal dagen zal je merken dat je steeds makkelijker dat kolfmoment kan overslaan zonder dat je last krijgt.

    Laat dan het volgende kolfmoment vallen, houdt wel voor en na de afgebouwde voeding een kolfmoment in stand.

    Zo ga je door totdat je bent afgebouwd. Hoe verder je bent geminderd, hoe makkelijker het gaat.

    Omdat jij alleen kolft kan je ook proberen om over het geheel gewoon minder te kolven. Belangrijk is dat je vooral goed je borsten in de gaten houdt. Krijg je veel last, doe dan even een stapje terug en kolf gewoon toch eens goed leeg.
    beter iets langer over het afbouwen dan straks zitten met een borstontsteking.

    Eventueel kan je ook saliethee gebruiken. Dat heeft een remmende werking op de melkproductie. Ik mail je zo even de gebruiksaanwijzing (staat op mijn andere PC)

    Succes

    Ilse
     

Deel Deze Pagina