Niet vaccineren en kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Desse, 21 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Desse

    Desse Bekend lid

    11 okt 2017
    840
    920
    93
    allereerst: laten we er geen ‘wel of niet vaccineren’ discussie van maken! Ik wil graag van jullie weten hoe jullie omgaan met kinderopvang onder de 14 maanden, dus wanneer baby’s nog niet alle vaccinaties hebben gehad.

    Ik ben voornemens onze dochter wel te laten vaccineren, heb ook tijdens mijn zwangerschap de dktp gehaald. Onze dochter zal vanaf 4 maanden naar het kinderdagverblijf gaan. Tijdens mijn zwangerschap, toen we er wilden gaan kijken, was er een kindje met kinkhoest en konden we dus niet kijken ivm gevaar voor mij als zwangere. Ik weet niet of dit kind bewust niet gevaccineerd was. Desondanks onze dochter wel ingeschreven.

    Nu hoor je dat mazelen steeds vaker de kop opsteekt en ik zie dat kinderen daar pas met 14 maanden tegen ingeënt worden. Ik begin serieus te overwegen om het kinderdagverblijf af te zeggen en daar pas na deze vaccinatie aan te beginnen... Ik kan mijn kind niet overal tegen beschermen, maar het feit dat er mogelijk ongevaccineerde kindjes in de buurt van mijn baby kunnen komen met mazelen of de bof, vind ik niet fijn. Is dit iets wat je kunt vragen aan een kinderdagverblijf? Zijn er kinderdagverblijven die ongevaccineerde kinderen weren? Onze dochter zou maar 1 dag gaan, eigenlijk hebben we maar een halve dag nodig, dus er zijn echt wel oplossingen te verzinnen zeg maar.

    Hoe maken jullie deze overweging? Het zit mij echt niet lekker namelijk...
     
  2. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ja, die kinderdagverblijven zijn er. Maar er is geen kdv die ouders verplicht om opnieuw de vaccins te laten halen. De kinderen daar zijn dus net zo besmettelijk als niet gevaccineerde kinderen en daar bereik je dus niet veel mee.
     
  3. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ja die zijn er gelukkig!

    Wij hebben trouwens, oa vanwege het feit dat sommigen hun kinderen niet vaccineren, gekozen voor oppas aan huis.

    Ik zou het sowieso vragen, anders kun je opzoek naar een ander kdv.
     
    Desse en DastyQueen vinden dit leuk.
  4. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Wij hebben onze kinderen maar gedeeltelijk en uitgesteld laten vaccineren.
    Mede om die reden hebben wij altijd oppas aan huis gehad.
    Wij zijn er altijd open over geweest toen ze naar de psz en naar school gingen, maar gek genoeg is hier nooit naar gevraagd.
    Ik weet dus niet of alle kinderdagverblijven/ peuterspeelzalen en scholen op de hoogte zijn of ze uberhaupt ongevaccineerde kinderen in huis hebben.
    Officieel mogen niet gevaccineerde kinderen niet worden geweigerd.
     
  5. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Haal je niet twee dingen door elkaar?

    Ten eerste, er is een reden dat er pas bij 14 maanden wordt ingeënt tegen bof, mazelen en rode hond. Namelijk dat kinderen tot 12 maanden antistoffen van de moeder hebben. Dit hoeft dus geen reden te zijn om het KDV af te zeggen.

    Ten tweede, komen er überhaupt ongevaccineerde kinderen op het KDV? Dat is een vraag voor het KDV van je keuze en een afweging voor jullie als ouders.

    Mijn ervaring is dat het KDV daar geen uitspraak over doet en je alsnog niks weet.

    Maar het feit dat de BMR pas bij 14 maanden wordt gegeven heeft er verder weinig mee te maken.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  6. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.739
    441
    83
    Het klopt dat de eerste maanden een baby antistoffen heeft vanuit de moeder (en deze de werking van het vaccin belemmeren), maar dan moet de moeder ook wel de vaccinatie/mazelen hebben gehad. En daarnaast is dat alleen de eerste maanden. De reden dat ze met 14 maanden vaccineren, is omdat ze aanwijzingen hebben dat het afweersysteem er dan beter op reageert. Dus dat een kind tot een jaar beschermd wordt door de antistoffen van de moeder, klopt niet helemaal. Onder een jaar kunnen ze wel degelijk de mazelen krijgen.

    https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Vragen_en_antwoorden_mazelen

    TO, je kunt altijd vragen wat hun beleid is betreft de vaccinaties, maar ze mogen inderdaad geen kinderen weigeren die niet hun vaccins hebben gehad. Wellicht is een gastouder nog een optie?
     
    Oceanna en Desse vinden dit leuk.
  7. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Het RIVM zegt zelf 12 maanden. Dat heb ik niet zelf verzonnen. Aangezien de vaccinatiegraad aan het dalen is en hoger is geweest is de kans groot dat TS gevaccineerd is. Maar dat weet ze natuurlijk zelf.
     
  8. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Om eerlijk te zijn zie ik het nut er niet van in om hiervoor je kind thuis te houden of niet naar een kdv te brengen.
    1:kdv mogen kinderen die niet gevaccineerd zijn helemaal niet weigeren. Dat is wettelijk niet toegestaan.
    2:je geen vaccinatiepapieren moet overleggen om toegang te krijgen tot een kdv of school. En ouders dus ook kunnen liegen over de vaccinaties.
    3: 99% van de volwassenen in Nl zijn alleen als kind gevaccineerd dus elke volwassene die je tegen komt kan net zo goed een besmettingsbron zijn.
    4: ook in de supermarkt, bus, winkel, op je eigen werk, in de speeltuin kun je ziektes oplopen en 1 plek vermijden heeft dus totaal geen zin.

    Om een voorbeeld te noemen. Mijn oudste heeft met ongeveer 3 maanden de waterpokken opgelopen. En de enige plek waar ik toen nog met dr was geweest was het consultatiebureau.
    Gelukkig heeft ze die goed doorlopen zonder complicaties. En hier in Nederland wordt het nog als een onschuldige kinderziekte gezien. Maar in omligende landen vinden ze het maar idioot dat we hier niet tegen vaccineren en dat kinderen met waterpokken "gewoon" naar het kdv of school gaan.

    Overigens is een kindje met kinkhoest trouwens niet abnormaal. De vaccinatie daartegen werkt niet heel goed.
     
    HappyRabbits en Spoetnik vinden dit leuk.
  9. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.935
    3.117
    113
    Het mazelenvaccin werkt levenslang, volwassenen die als kind gevaccineerd zijn, zijn dus nog steeds beschermd.

    En ja, ik zou, als je een andere optie hebt, je kind niet naar het kdv brengen als daar veel ongevaccineerde kinderen zijn.
     
    tuc, Enthusia en Desse vinden dit leuk.
  10. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.158
    4.226
    113
    Vrouw
    Waarom krijgen gevaccineerde kinderen dan net zo vaak de mazelen dan niet gevaccineerde kinderen, als je toch je hele leven beschermd zou zijn?
     
  11. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.935
    3.117
    113
    Waar haal je dat vandaan? Tijdens de laatste uitbraak in 2014 was 94% kinderen die mazelen kregen niet (volledig) gevaccineerd (bron:https://www.skepsis.nl/blog/2013/07/mazelen-2013-chronologie-van-een-epidemie/). het is bekend dat het mazelen vaccin niet bij iedereen werkt (Bij ongeveer 5% van de kinderen werkt het na 1 keer vaccineren niet, na de tweede vaccinatie is nog ongeveer 1% niet beschermd). Dat verklaart de 6% die wel gevaccineerd was, maar toch mazelen kreeg.
     
    Enthusia en Desse vinden dit leuk.
  12. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.158
    4.226
    113
    Vrouw
    Wat een onzin zeg, hoe verklaar je dan dat kindjes in mijn omgeving de mazelen krijgen terwijl ze gewoon gevaccineerd zijn??
     
  13. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dat is interessant, als er doorgaans maar 10 gevallen van mazelen in heel Nederland per jaar zijn.

    https://www.rivm.nl/Onderwerpen/M/Mazelen
     
    Fantykoekie, Lisa2, Desse en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.935
    3.117
    113
    Best bijzonder dat de +/- 10 gevallen van mazelen per jaar in NL allemaal in jouw omgeving zijn....
    Sorry, dat geloof ik gewoon niet.
     
    Desse en Tuttebella vinden dit leuk.
  15. noellegi

    noellegi Actief lid

    5 dec 2017
    117
    106
    43
    Vrouw
    Wat ik me afvraag nav de reacties hier, waarom mag er volgens de wet geen informatie worden opgevraagd over vaccinaties door een kinderopvang? Is daar nog een speciale reden voor?

    Dat ze officieel niet mogen worden geweigerd weet ik, maar waarom mag het opvragen van die gegevens niet met als doel om ouders te informeren over de eventuele aanwezigheid van een ongevaccineerd kind?

    Ot: mijn kinderen zitten op een kdv waar kinderen geweigerd worden die niet gevaccineerd zijn (voor zover ze dat kunnen weten tenminste). Dus die zijn er zeker! Je zal dit bij een kdv zelf moeten informeren, bij die van ons staat het op de website.
     
    Desse vindt dit leuk.
  16. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.935
    3.117
    113
     
    Desse vindt dit leuk.
  17. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Dan zijn ze zo ver ik weet in overtreding en daar zou ik mijn kinderen dus juist niet heen brengen aangezien ze denken dat de regels niet voor hun gelden.
     
  18. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.158
    4.226
    113
    Vrouw
    Als het er maar 10 per jaar zijn, waar maken jullie je dan zo druk om??

    Alle vlekjesziektes, zoals de 5e en de 6e en de weet ik welke getallen zijn allemaal milde varianten van de mazelen.
     
  19. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.935
    3.117
    113
    5e ziekte is een parvo-virus, 6e ziekte is een herpes-variant, waterpokken een varicella en mazelen is rubella-virus. Het zijn dus geen varianten van elkaar en hebben, behalve dat alle drie ze vlekjes geven, niets met elkaar te maken.

    En die ongeveer 10 gevallen per jaar komen doordat (godzijdank) de vaccinatiegraad in NL op de meeste plekken nog hoog genoeg is, de vraag is alleen voor hoelang nog...
     
  20. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.158
    4.226
    113
    Vrouw
    In dat geval spreek je mn arts tegen, die beweert dat de meeste vlekjesziektes allemaal milde varianten zijn van de mazelen. Door de entingen zou dat dan zijn veranderd/vermilderd.
     

Deel Deze Pagina