Nieuw bed, maar hij wil er niet in :-/

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 22 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Onze peuter van 2,5 heeft zijn grote bed gekregen. Flaxa van Ikea. Van tevoren aangekondigd, samen knuffels er op gelegd en hij heeft gekeken toen het in elkaar gezet werd. Dat gebeurde pas Savonds laat dus mocht hij die avond bij ons in bed. Gisteren sliep hij voor het eerst in zijn eigen bed maar hij wilde niet, heb het avond ritueel gedaan zoals altijd maar bij het binnenlopen van z'n kamer werd ie meteen boos en zei dat ie bij papa en mama wilde. Ik zei dat dit niet kon want papa was nog niet thuis en dat hij in z'n eigen nieuwe bed zou gaan slapen. Uiteindelijk er bij gaan liggen want hij wilde er echt niet in! Punt is dat het altijd vrij lang duurt voordat ie slaapt als ik er bij lig dus veel geduld hebben.. nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik t aan moet pakken. Bovendien is m'n man vanavond vrij en op zaterdags mag hij dan met m'n man samen naar bed. Ging altijd goed, maar nu denk ik: weer slaapt ie dan niet alleen in in zijn nieuwe bed. Misschien kunnen ze dan beter ipv ons bed wel in zijn nieuwe bed gaan liggen. Het is natuurlijk wennen voor m maar ik zie nu al weer voor me dat ik er elke avond bij moet gaan liggen en dat vind ik eigenlijk niet zo handig.. iemand tips? :)
     
  2. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Het bedje ziet er niet erg geborgen uit. Zouden ze tunnels hebben die 90 breed zijn? Anders misschien een tentje erop bouwen.

    Verder klinkt het een beetje alsof het in 1 keer goed moet gaan, probeer ook een beetje geduld te hebben.
     
  3. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik denk dat hij denkt...ik mag lekker bij jullie in bed!
    Ik zou mijn poot stijf houden en dat is zijn bed, desnoods met hem een verhaaltje erop lezen, en niet meer in jullie bed. Dan is hij maar even boos.

    Ik zou geen extra dingen erbij doen, dan bevestig je zijn gevoel van niet willen.
     
    smarlicia vindt dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Hebben jullie ook dat hoofdeinde er bij? Dat maakt het knusser.
    Verder poot stijf houden, wanneer je niet consequent bent heeft hij geen duidelijkheid en zou hij blijven proberen.
     
  5. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja aan de ene kant denk ik: hij moet even wennen en ik moet dan misschien een paar avonden naast m blijven liggen ofzo maar aan de andere kant: daar went ie dan ook aan en wil ie helemaal niet meer alleen natuurlijk! In z'n ledikant ging t slapen prima. Ik heb aan het hoofd einde van z'n bed een andere kast staan en hij heeft een bedrekje aan de zijkant. Verder wat knuffels enzo zodat t niet helemaal zo 'open' is. Ik heb t gevoel dat hij zijn bed nu associeert met de onze omdat het nu een 'groot' bed is en hij denkt: wat moet ik hier ziels alleen.. haha
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan perfect consequent zijn en hem toch de veiligheid bieden die hij nu even nodig heeft. Wij hebben destijds met onze dochter afgesproken dat we een paar nachten op een matras naast haar zouden slapen zodat ze kon wennen. Kalender erbij met vakjes die ze kon kleuren zodat het duidelijk was wanneer het gedaan was met ons logeren. Dat vind ik persoonlijk een rustigere manier om om te gaan met zo'n grote verandering in het leven van je kleintje.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  7. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Wij hebben het met haar uitgezocht. Met haar in elkaar gezet en opgemaakt. Ze ging er direct in. Vind het wel spannend zei ze.
    Dé eerste 2 nachten heeft ze me wel geroepen en ben ik bij haar gaan liggen. Daarna weer terug naar normaal.
    haar kleine bedje nog een week laten staan voor de zekerheid maar was niet nodig.

    Hij heeft even wat tijd nodig. Misschien samen nog een stoer dekbedovertrek uitzoeken? Ik heb haar een dun peuterkussen gegeven. Vond ze ook zo leuk!
     
  8. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hij is helaas niet zo makkelijk te paaien hihi, knuffels etc geeft ie niet zoveel om. Heb nog gedacht aan een mooi klein kinder zaklampje alleen weet ik niet of het wel een goed idee is, misschien blijft ie dan uren spelen haha. Gisteravond is m'n man met m gaan liggen, hij wilde eerst totaal niet! Maar toen m'n man zei dat ie nog even mocht springen wilde ie wel en ging ie gewoon lekker liggen. Sliep vrij gauw (met m'n man is dat altijd zo, bij mij duurt t heel lang vaak). Wil toch proberen over een nachtje of twee hem alleen proberen te laten inslapen. Misschien ook boekje lezen in zijn bed doen ipv de woonkamer
     
  9. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Nou goed gelukt, ik zou sowieso het avondritueeltje in zijn kamer doen.
    Mijn man lukt dat ook beter dan ik..
     
  10. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Balen, hier slaapt ze sinds 2 dagen in een 1persoonsbed en ging gelijk goed.
    Haar goed voorbereid, samen ledikant uit elkaar gehaald en omgevormd naar het nieuwe bed.
    Haar de dekbedovertrek laten kiezen (Prinses), een peuterkussen heeft ze ook vind ze heel leuk. En ze kiest de knuffels die met haar mee mogen gaan slapen.
    Opstapje erbij gezet zodat ze alleen haar bed in kan. En ze sliep die avond meteen prima.

    Ik moet zeggen, wij hebben nooit samen geslapen (Enkel toen ze baby was) dus hier is ze niet aan 'gewend'. Ik denk dat je je zoontje moet leren dat hij alleen in zijn bed moet slapen.
     
  11. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Mijn zoontje sliep ook altijd alleen in, heel soms bij ons als er iets was maar in t ledikant sliep hij vrijwel altijd zelf in en zonder drama (wel periodes met drama gehad hoor). Laatste tijd op zaterdag omdat mijn man dan Savonds thuis is wilde hij met hem slapen en ging hij ook later naar bed. Maar de dag daarna sliep ie zonder problemen weer in z'n eigen ledikant. Maar nu met dit bed is t denk ik gewoon wennen.. ben er voor z'n middagslaapje net ook bij gaan liggen, overdag slaapt hij moeilijker in dan Savonds. Zit nu te twijfelen of ik nog paar dagen zo door moet gaan of dat ik gewoon vanavond moet doorpakken en hem alleen laten inslapen. Hij gaat morgen ook zonder luier naar de creche voor t eerst, dus zitten met allemaal veranderingen!
     
  12. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Geef het even tijd. Het is een hele overgang hoor van een klein knus ledikantje naar zo'n groot bed.
    Ik heb nooit bij mijn kinderen gezeten of gelegen bij het naar bed gaan.
    Altijd gewoon naar bed gebracht en het avondritueel gedaan. En gingen ze dan huilen? Terug, troosten en weer in bed. Daar consequent mee door gaan en dan kost het een paar dagen en zijn ze gewend.

    Onze jongste van 20 maanden is juist deze week overgegaan naar een ander ledikant en een andere kamer. Hij sliep eerst alleen op een kamer en nu samen met 2 broers.
    Iedere keer als ik hem naar bed Breng gaat hij even huilen, maar daarna is hij vrij snel stil. Ik verwacht dat dat een weekje duurt en dan is hij het gewend.

    Succes ermee!
     
  13. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Pfoe! Dat zijn wel veel grote veranderingen in 1x.. ik zou zelf neig even wachten met de luier uit maar goed dat moet je zelf weten..
     
  14. Jon1978

    Jon1978 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    Wij hebben zijn oude bedje er naast laten staan en dan mocht hij kiezen in welk bed hij wilde eerst koos jij voor zijn oude ledikant daarna voor zijn grote bed. Dat ging goed tot ruim een week terug. Nu wil hij helemaal niet meer ook geen middag slaap meer. Consequent zijn is het beste maar onze zoon blijft uit bed komen
    Hier dus ook enorm zoekenden iedere avond tot half 11 met een peuter op de bank naast je is ook niet ideaal.
    Zoek ook nog de juiste tip!
     
  15. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    De deurknop omhoog zetten. Dan kan hij niet meer de kamer af.
    Mijn dochter is ook wel eens voor de deur in slaap gevallen. Ze hebben vaak snel door dat in bed een stuk lekkerder ligt.
     
  16. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Het komt idd niet lekker uit, hadden het bed al gepland staan voor deze periode maar sinds twee/drie weken gaat het zonder luier thuis heel goed. En dat had ik toen we het bed kochten niet gedacht haha.. ik kan natuurlijk best nog even wachten met de luier uitlaten. Thuis loopt ie hoe dan ook nu lekker bloot rond en plast ie zelf op het potje.. ik weet niet in hoeverre het allemaal onzeker of spannend is voor hem. Met het bed weet ik ook niet zeker of hij t bijv echt eng vindt of slechts wennen, of dat hij ook een beetje aandacht vraagt omdat hij het natuurlijk prettig vind als wij bij hem blijven. Oh kon je maar in die koppies kijken!
     
  17. Jon1978

    Jon1978 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    Oja is ook een idee wil alleen wel dat zijn kamer een veilige plek is voor hem kan het eens proberen
     
  18. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    En jij hebt een toilet op de slaapkamer zodat ze dan naar de WC kunnen? Of moeten ze het dan maar op een potje doen wat lekker gaat meuren op een gesloten slaapkamer....

    TS, past zijn ledikant nog op de slaapkamer? Dan die er nog even bij zetten ter geruststelling. Vaak helpt dat. Oude bed en nieuwe bed bij elkaar. Langzaam afbouwen en hij gaat vanzelf in zijn nieuwe bed slapen.
     
  19. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Als het kindje slaapt kan toch de deurklink weer terug? Neem aan dat ze niet de hele nacht ´opgesloten´ liggen. Ik ben zelf niet zo´n voorstander van deurklink omhoog zetten maar ieder haar eigen keuze natuurlijk. Misschien helpt het bij sommige kindjes.
    Zijn oude bedje is uit elkaar gehaald, hij heeft een klein kamertje dus paste ook niet echt met twee bedden. Vanavond ga ik het gewoon maar proberen.. Mn man heeft nu een paar avonden bij hem gelegen (kwam ook omdat mijn man thuis was of hij nog wakker was tot papa kwam..en mn zoontje krijgt hem zo ver!). Maar wil vanavond voorlezen etc vast op zijn kamertje en dan niet bij m blijven liggen. Dus net als eerst, behalve dat we nu zijn boekje ook op de kamer lezen ipv in de woonkamer. Eens kijken hoe dat zal gaan.
     
  20. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Slaapt hij normaal bij jullie in bed of in zijn ledikant?
    Als hij normaal nog in een ledikant slaapt zou ik hem wanneer hij echt niet wil/durft in zijn nieuwe bed in het ledikantje leggen.
    Onze zoon ging tegelijkertijd naar een peuterbed en een andere kamer, we hebben dit heel geleidelijk gedaan, eerst een half uurtje spelen op zijn nieuwe kamer, daarna een uurtje spelen, toen een middagdutje in zijn nieuwe kamer en nieuwe bed en zo zijn we over gegaan naar zijn peuterbed.
    Ging hier erg goed, maar werkt natuurlijk niet bij ieder kind.
    Ik zou geduld hebben, maar wel consequent blijven en hem niet bij jullie in bed nemen.
     

Deel Deze Pagina