Nieuw huis: veilig genoeg of niet?

Discussie in 'Maak je huis kindveilig' gestart door Hatsie, 14 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Beste medemama's,

    Met drie ondernemende kids van 5, 4 en 3 en een baby van 6 maanden hebben we behoefte aan meer ruimte om ons heen. We hebben, na bijna twee jaar zoeken, eindelijk een huis op het oog dat voldoet aan veel van onze wensen: o.a. vanbinnen ruim (240 m2), vanbuiten ruim (850 m2) en een aanleunwoning (waar we een familielid op willen gaan vangen). De buurt vinden we ook geweldig, alléén (a) staat het huis met de tuin aan een sloot, (b) is er aan twee kanten van het huis (dus buiten de tuin) ook een sloot en (c) is de weg voor het huis een doodlopende straat zonder stoep. Zouden jullie dit redenen vinden om te zeggen dat het huis niet veilig genoeg is voor een gezin als het onze?

    Voor (a) de sloot in de tuin willen we een vuurdoorn of een hek plaatsen, maar voor (b) zie ik zo snel geen oplossing. Ik zie mezelf al rondspeuren of de kids niet toevallig toch de tuin uit zijn (ze zouden er dan pas uit mogen als ze een zwemdiploma hebben, maar er kan er altijd een wegglippen). En voor (c) weet ik niet hoe veilig het is om op straat te spelen. Wat is jullie mening? Het huis hierom laten schieten of niet? Ik kom er niet uit...

    Heel hartelijk dank alvast!
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    a) een hek lijkt mij een prima oplossing!
    b) we wonen in NL ;) volop water dus er worden heeeeel veel kinderen groot met een sloot in de buurt. Hier ook :)
    c) doodlopend dus weinig verkeer lijkt me en daarnaast heb je zelf 850m2 dus genoeg ruimte om het ik straat spelen tot een minimum te beperken lijkt me :p

    Kortom, ik zeg doen!
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    ik neem aan dat je hele tuin omheind is toch? achter EN zijkant...?
    en een doodlopende straat is dus amper verkeer, alleen de mensen die er wonen waarschijnlijk dus daar kan je prima spelen.

    Bovendien zie ik niet in waarom je kinderen perse op straat moeten spelen met zo een grote tuin...


    Ik zie dus echt geen redenen om het niet te doen
     
  4. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Dankjulliewel!! Ik heb een angststoornisje en wil enerzijds weten of mijn angsten reëel zijn en anderzijds niet kiezen voor onnodig risico of onnodige stress.

    @Biny : Ja, de hele tuin is omheind, maar mijn jongens kennende willen ze ook wel eens uit de tuin... Zeker om met hun fietsen te scheuren of te steppen. En verder zie ik steeds voor me dat ik de kinderen naar school breng met de auto en gestrest ben of de jongsten in een onbewaakt ogenblik niet richting sloot rennen. Of dat de oudsten uit de tuin mogen en de kleinsten volgen door de poort terwijl ik even niet oplet. Die doodlopende straat is overigens wel een lange. Er volgen nog 20 huizen denk ik, dus ook zo'n beetje 20 auto's die moeten parkeren.
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Als je zon grote tuin heb kan dat toch ook in de tuin...?
    Het is niet alsof je geen plek genoeg hebt in de tuin..? dus als je niet wilt dat ze de tuin niet uitgaan hebben ze gewoon pech lijkt me.

    Over het naar de sloot rennen, ja je zult goed moeten opletten, ook als de oudsten de tuin wel uitgaan.
    Maar dat is toch met elke tuin zo?
    En je kinderen kunnen ook in een seconde de weg oid oprennen...
    Voor gevaar heb je niet per definitie een sloot nodig ;)
     
  6. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Ik lees even mee. Wij hebben ook een huis met een enorme tuin gezien, maar er ligt een vijver aan de overkant en een sloot om de hoek.
     
  7. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Wij wonen aan een redelijk drukke weg, dus wij zorgen dat de voordeur en het tuinhek altijd op slot zijn. Daarnaast leggen we regelmatig uit dat ze niet zonder ons in de voortuin en verder mogen komen.

    Ik denk dat als je zorgt voor een veilige omheining, je overal kunt wonen, aan een sloot, vijver, drukke weg. Dus geen reden om jouw droomhuis te laten schieten ;)
     
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Wij wonen aan een vaart. Wel aan de stille kant, maar een aantal buurjongens komen nogal eens voorbij geraasd op een crossbrommer....
    We hebben hekken naar de weg toe en achter kunnen ze nergens heen.

    Ik denk dat het nergens helemaal veilig woont. Je kunt je tuin helemaal beveiligen maar zodra je kind door de poort komt heb je geen invloed meer. Vijver bij de buren, zwembadje bij de andere buren, drie bochten om een drukke weg... kinderen zijn snel.

    Dus mijn droomhuis zou ik er zeker niet om voorbij laten gaan! Kinderen groeien altijd op met bepaalde gevaren. Onze kinderen weten dat ze pertinent niet alleen bij de weg of bij de vaart mogen komen. Geeft dat garantie? Uiteraard niet. Woonden we in een woonwijk dan wisten ze waarschijnlijk dat ze niet voorbij straat x of punt y mochten komen. Ook geen garantie.
     
  9. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Dankjulliewel voor de reacties! Inderdaad zijn er nooit garanties... Ik kan hier zeker iets mee, bedankt!
     
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Heel eerlijk? Ik zou het daarom niet doen. Wij hebben er zeker opgelet dat er geen water op zo’n kleine afstand is. Kinderen in de tuin houden is erg makkelijk gezegd. Als ze eenmaal naar school gaan, houdt je ze echt niet meer binnen. Ze willen dan toch ook gewoon met vriendjes rondjes fietsen, spelen, enz? En dan hoeft de poort maar even open te staan en is er een jonger kindje weggeglipt.
    Veilig is het nergens denk ik, er kan nl altijd wat gebeuren met ze, maar heel kindvriendelijk vind ik het niet klinken.
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.
  11. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Ik zou een huis nooit laten schieten op zaken die op te lossen zijn. En dit klinkt allemaal als op te lossen, toch?
    Wij wonen in het buitengebied en naast drukke weg stikt het hier van de sloten. Wordt voor ons ook nog een hele uitdaging maar anderzijds heeft het voor kids zo mega veel voordelen (ruimte, spelen, natuur) dat ik denk dat het allemaal wel losloopt.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    ik zou het huis hier niet om laten schieten, maar wel hele goede maatregelen treffen. Dus hek aan de sloot, en de tuin ook afsluitbaar maken met een hek, zodat ze altijd aan jou moeten vragen als ze uit het hek willen.
     
  13. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik weet niet hoe diep de sloten zijn.... Wij woonden vroeger aan een kanaal en kregen bij buitenspelen altijd een zwemvest aan tot we goed konden zwemmen.

    Maar voor een sloot lijkt me een hek voldoende. Kinderen van 6 jaar zullen niet zomaar een sloot inlopen en de kleintjes spelen onder toezicht buiten lijkt me?
     
  14. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Mijn schoonouders wonen aan het water. Wij wonen vlakbij een vijver en meerdere sloten.

    Onze tuin is omheind. Volledig en de poort is op slot als zoon buiten is.
    Zodra hij goed kan zwemmen en luisteren dat hij niet bij het water mag spelen, mag hij buiten het hek.

    Ik zou een goed stevig hek plaatsen. En verder je kinderen vertellen dat ze niet bij het water mogen komen.
     

Deel Deze Pagina