Nieuwe baan, stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Sjadaan, 8 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.952
    113
    noord holland
    Weet je, kolven is maar tijdelijk natuurlijk. Als jij gewoon goed bent in wat je doet dat investeren ze dus sowieso in een goede werknemer. Dat je dan in t begin nog kolft is dan maar zo. Tot 9 maanden heb je kolfrecht. En vaak heb je niet eens de 25% tijd nodig. Jou als werknemer hebben is als het goed is voor langere tijd dus dat hebben ze er misschien graag voor over.
    Succes met de ziekenhuisbezoekjes.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is niet eenvoudig, inderdaad. Maar zou ook zo jammer zijn dat je daarom moet stoppen, toch?

    Je kan een beetje liegen om je zin te krijgen. Ik heb hetzelfde gedaan, omdat mijn werkgever (de eigenaar) nu eenmaal een heel onwillig persoon is zonder een greintje empathie. Dus ik heb hem gezegd dat ik een probleem had, dat mijn zoontje absoluut geen fv wou drinken en dat ik daardoor uiteraard erg bezorgd was. En dat ik mij veel beter zou kunnen focussen op mijn werk als ik wist dat hij gewoon goed dronk, en dat dat dan met gekolfde melk zou zijn. Met dat verhaal was het voor hem evident dat ik zou kolven.

    Dus je zou zoiets kunnen proberen dinsdag, en dan kan je meteen aanvoelen hoe ze reageren? Misschien vinden ze het ook wel logisch?
     
  3. janny

    janny Actief lid

    29 mei 2010
    333
    47
    28
    ik ben toen 1 van de kinderen ruim 6 maanden was begonnen bij een nieuwe werkgever. Al tijdens mijn sollicitatie kwam het ter sprake dat ik een baby had. Zelf vond ik dat wel prettig. Het gesprek er na heb ik al aangegeven dat ik zou gaan kolven. Ik heb gelijk gezegd dat ik geen problemen zag (baan met veel afspraken buiten de deur, dus regelmatig kolven in de auto).
    Niemand heeft er ooit een probleem van gemaakt, ook collega's niet.
    Ik zag er vooraf ook wel tegenop, maar het viel dus alles mee! Stoppen met bv was voor mij geen optie, dus ik kwam daardoor denk ik ook wel zelfverzekerd over. Denk dat dat wel belangrijk is.
    Succes met alles!
     
  4. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hee!

    Ik ben ook in mijn verlof op zoek gegaan naar een nieuwe baan... Dit mede omdat ik enorm opkeek tegen de onregelmatigheid van mijn oude baan icm een baby aan de borst. (Met name de avonddiensten)
    Ik ben hierin open en eerlijk geweest in mijn sollicitatiegesprekken... Ik geef borstvoeding en moet kolven... Ik vond dat ook lastig... Inderdaad dat gevoel dat jij ook hebt... Je nieuwe werkgever opzadelen met deze 'last'. Maar, het is mij alles meegevallen! De reacties hierop waren positief. Ik heb een nieuwe baan gevonden waarbij ik nu gewoon kolf! Wel probeer ik hier natuurlijk zelf ook zo coulant mogelijk in te zijn. Ik neem niet meer tijd dan noodzakelijk, ik werk nu ambulant en maak er geen probleem van te kolven in de auto.

    Voor mij was stoppen met borstvoeding trouwens geen optie.

    Mijn tip is dus... Wees hier open en eerlijk in, wacht de reacties af en vul deze niet op voorhand zelf in.

    Succes!
     
  5. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik gaf ook borstvoeding toen ik ging solliciteren. Toen de werkgever na het eerste gesprek positief was en aangaf een tweede gesprek te willen (ze gaf ook wel aan dat ik de baan waarschijnlijk wel ging krijgen) heb ik verteld dat ik enthousiast was maar dat ik wel graag de gelegenheid wilde om te kolven. Je hebt daar gewoon tot negen maanden recht op dus waarom zou je stoppen terwijl je dat eigenlijk niet wilt? Mijn nieuwe werkgever maakte er geen probleem van en ik werd aangenomen. Uiteindelijk heb ik tot bijna elf maanden onder werktijd mogen kolven omdat het me niet eerder lukte om mijn zoon op minder voedingen te krijgen. Ze waren dus erg coulant, heel fijn. Ik moet ook eerlijk zeggen dat als de werkgever niet mee wilde werken aan (in mijn ogen) zoiets belangrijks als borstvoeding die baan me bestolen kon worden. Maar die afweging kun je alleen zelf maken.
     
  6. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik begin half april. Ze hebben me zwanger aangenomen, dus ja dan weten ze dat ik moet kolven.
    Kleine investering, ik verdien het wel weer terug voor ze ;)
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  7. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    #27 Gember, 18 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2018
    Hahaha. Grappig dat je dit verhaal verzonnen hebt om je kolftijd te krijgen. Ik snap heel goed dat je dat zegt als je zo'n werkgever hebt.

    Toen mijn werkgever op kraambezoek kwam heb ik het maar gelijk gezegd. Voelde me ook mega opgelaten en tijdens het kolven ook! Moet je weer perse een ruimte in beslag gaan nemen enzo... Ik heb geen kantoorbaan en ik hoor mijn collega wel eens balen omdat ik even niet aanwezig kan zijn. Ik snap het ook vanuit zijn perspectief.. hij moet dan nl harder werken. Daar voel ik me dan ook best eens schuldig over. Maar ik denk maar zo... Ik ben dan ook aan het werken, misschien niet voor de werkgever, maar wel om mijn dochter het beste te geven wat ze kan krijgen. Borstvoeding is zoveel meer dan alleen voeding. Het is niet zo dat ik lekker 2 tot 3 x per dag aan het lanterfanten ben. Vind t kolven ook echt niet leuk om te doen. Maar heb het er graag voor over als ik s'avonds haar weer aan de borst heb :). Dit is tijd die je niet in kan halen. Niemand kan dit van je overnemen. Je werkzaamheden wel. En goed werkgeverschap (= niet moeilijk doen over kolven) resulteert in blije werknemers en dus lever je dan ook beter werk. Wat al eerder is gezegd... Kolven is tijdelijk.. een goede werknemer kan je nog heel lang zijn :).
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  8. Sjadaan

    Sjadaan Niet meer actief

    Thanks voor jullie berichten.
    Ik ben begonnen met flesjes kv aanbieden wat ze heel lekker vindt... maar voor mij voelt t niet goed. Blijf dat onderbuikgevoel houden dat ik niet wil stoppen. Ik krijg dan stuwing en word dan chagarijnig of zelfs emotioneel.
    Als ik weer ga werken is ze 5.5 maand. Volstaat 1x kolven in mn pauze dan?
     
  9. janny

    janny Actief lid

    29 mei 2010
    333
    47
    28
    Ik denk dat dat van veel factoren afhankelijk is.. Hoe lang duurt je werkdag? hoe vaak voed je normaal ongeveer in die tijd? Heb je snel stuwing of een productiedip?
    Ik kolf zelf 1x per werkdag, maar ik werk maar 6 uur. Er zit dan 7 uur tussen de live voedingen. Ik kolf beide kanten, met live voeden drinkt mijn dochter bijna altijd maar 1 kant. Met 1x kolven heb ik voldoende voor de 2 flesjes die ze drinkt bij de opvang.
     
  10. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Als ik dat zo lees ga je spijt krijgen als je gaat stoppen. Je kunt dan beter één keer op je werk kolven in je pauze dan helemaal stoppen. Je productie zal wel wat teruglopen maar het kan wel.
     
  11. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.743
    719
    113
    Ik zou kijken of je het kolven toch voor elkaar kan krijgen, zo niet tja, ik zou de baan gewoon nemen. Voor mij zou een leuke baan meer wegen dan het borstvoeding geven, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    TS heeft het er volgens mij nog helemaal niet over gehad met haar werkgever. Gewoon doen hoor! Je hebt er recht op en zo te lezen wil je echt niet stoppen.
     
  13. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Dit is iets waar je echt spijt van gaat krijgen als het niet goed voelt. Gewoon doorgaan met borstvoeding hoor. Tijd is zo relatief! Je kindje maar even zo klein. Werken kan je nog een leven lang.

    Alledrie heb ik gevoed tot gemiddeld 14 maanden. En me nooit zorgen gemaakt over kolven. Het hoort er gewoon bij als je een baby hebt.

    Dus hoe breng je het ter sprake: Ik geef borstvoeding. In welke ruimte kan ik kolven?

    Met 5,5 maand is twee keer kolven voldoende. Rond 8 maanden een keer.
     
  14. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoe vaak heb je pauze?
    Ik heb in mijn pauzes gekolfd. (basisonderwijs)

    Contract is getekend toch? Dus idd. aangegeven dat je wilt kolven.
     
  15. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoeveel dagen ga je werken?
    Ik werkte 3 dagen en kon op mijn "vrije" dagen de productie weer op peil krijgen.
    (mijn gekolfde melk mengde ik soms met kv omdat ik te weinig kolfde........)
     
  16. Sjadaan

    Sjadaan Niet meer actief

    Ik ga idd ook 3 dagen werken! En ik twijfel nog steeds dus ook nog niet echt aan t afbouwen. Grrr word gek van mezelf!
     
  17. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    TO, misschien heb je iets aan mijn ervaring? Mijn werkgever heeft prima mogelijkheden voor kolven. Maar dat is echt niets voor mij. Ik voel mij daar op het werk niet prettig bij en vind kolven zelf ook een drama (met minimale opbrengst) maar wilde wel borsvoeding blijven geven.

    Daarom heb ik vanaf het moment dat ik weer aan het werk ben gegaan de borstvoeding gecombineerd met flesvoeding. In de ochtend en avond (soms nacht) gaf ik borsvoeding. En op vrije dagen en in het weekend ook een (of soms meerdere) keren tussendoor. Dat gaf de voeding weer een soort boost zeg maar. Op die manier heb ik zeer langdurig kunnen voeden. Het gaf zoveel rust dat ik gewoon door kon gaan terwijl er altijd genoeg voeding was (fles of borst). De productie bleek op deze manier prima op orde. En mijn lichaam kon het aan om op sommige werkdagen langdurig (8 tot soms wel 10 uur) niet te voeden. Natuurlijk stond ik aan het einde van de dag wel eens op springen. Maar dat was zeker niet altijd. En het zakte ook weer af (of je kunt het zelf een beetje druk wegnemen als dat moet). Als jij maar 3 dagen werkt moet dit prima kunnen. Je geeft genoeg voedingen zelf om de productie op orde te houden. Daarnaast krijgt je kindje vanaf 4 tot 6 maanden al bijvoeding waardoor er toch een (borst)voeding zou vervallen. Dat is overdag dus dan is het geen probleem als jij er niet bent.
     
  18. Sjadaan

    Sjadaan Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie Amber!
    Klinkt idd goed. Vanaf welke termijn deed je dat? Mijn dochtertje is nu 4.5 mnd en als ik ga werken 5.5 maand.

    Ik ben sowieso iemand die slecht keuzes kan maken, maar deze vind ik helemaal moeilijk! Vooral als zij s avonds troost zoekt aan mijn borst...dan word ik echt emotioneel bij het idee te stoppen.

    Ik denk er over om even bij mijn nieuwe werkgever langs te gaan. Hij zou zorgen dat er een getekend contract van zijn kant klaar zou liggen op mijn startdatum, of ik zou deze eerder kunnen komen ophalen. In 1e instantie gaf ik dan dat eerste prima te vinden, maar misschien is het toch beter om ff langs te gaan. Kan ik aangeven van, ik zou graag nog een paar maanfen borstvoeding willen blijven geven. Hebben jullie een kolfruimte hiervoor beschikbaar?

    Zoiets?

    Of toch afbouwen en dan me helemaal kunnen richten op het werk. Van vriendinnen hoor ik dat het best zwaar is om het kolven te combineren met werk. En hoor ze ook klagen over vergeetachtigheid. Dat is wel het laatste wat ik kan gebruiken bij een nieuwe baan

    What to do...
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan het toch gewoon vragen? Of zeggen.

    Ik heb nooit problemen ervaren met kolven. Ging makkelijk, geen problemen met concentratie, geen stress. Zo kan het dus ook.
     
  20. janny

    janny Actief lid

    29 mei 2010
    333
    47
    28
    Ik sluit me hierbij aan. Hier gaat het kolven ook zonder problemen!

    En anders gewoon proberen. Bevalt het niet kun je alsnog af gaan bouwen.
    Ik kon toen mijn kinderen 5 maanden waren nog zeker niet zonder 2x kolven per 8 urige werkdag (werk 3 dagen verdeeld in de week) Voor mijn productie was het nodig, maar ik kreeg toch zeker ook stuwing. Ook dat is per persoon erg verschillend. Ik zou er niet direct van uitgaan dat je zonder kolven 'gewoon' door kunt gaan met voeden.
     

Deel Deze Pagina