Nieuwe baan, verteld aan leidinggevende, nog niet aan team

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Elke1708, 26 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elke1708

    Elke1708 Actief lid

    26 mrt 2018
    413
    415
    63
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Als alles goed mag gaan verwachten wij 13 oktober ons eerste kindje. We zijn dolgelukkig met onze zwangerschap! Echter, ik heb per april een nieuwe baan en heb mijn gesprekken eind januari gehad. Ik wist toen nog niet dat ik zwanger was.
    Afgelopen week, ik ben nu 11 weken en 2 dagen zwanger, heb ik de moed bijeen geraapt en het aan mijn leidinggevende verteld. Zij reageerde in eerste instantie wat geschokt, logisch maar daarna liet ze weten dat ze ons vooral wil feliciteren en het geen consequenties heeft voor mijn nieuwe baan.

    Ik moet het nog wel aan het team gaan vertellen en dit vind ik toch wel heel erg spannend. Ik weet totaal niet hoe ze gaan reageren natuurlijk. Het is een team dat heel blij is dat er twee nieuwe mensen zijn aangenomen doordat er veel extra diensten gedraaid moesten worden vanwege ziekte, voor hun keert de rust nu eindelijk terug dus. Ik heb een jaar contract en zou per begin september met verlof gaan en net voor de kerst weer terugkomen van verlof. In die zin dus gunstig voor mij!

    Ik ben alleen heel erg bang dat ze niet goed gaan reageren of er heel veel van vinden en vind het moeilijk daar dan goed mee om te gaan. Mijn buik begint ook best al wel wat te groeien dus heel erg verbloemen lukt ook niet meer.

    Wat zouden jullie doen/hoe zouden jullie dit aanpakken?!
     
  2. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Gefeliciteerd!

    Wat ik zou doen is iets lekkers meenemen voor bij de koffie en gewoon vertellen dat jullie een kindje verwachten en dat jullie daar heel blij mee zijn. Straal uit dat je er blij mee bent (want dat ben je toch ook?) dan is het voor je collega’s vaak makkelijker om positief te reageren.
    Probeer het voor jezelf het in ieder geval niet moeilijker te maken dan het is, en bedenk dat het niet iets is waarvoor je je hoeft te verontschuldigen. Succes!
     
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    gefeliciteerd!
    ik ben ook pas geleden met 3 maanden zwangerschap begonnen met mijn nieuwe baan. Ik snap dus dat je het lastig vindt. Maar ja, het hoort er nu eenmaal bij.
    Voor mij voelde het makkelijker omdat ik al anderhalf jaar aan het proberen was, dus ik dacht bij mezelf ik ga echt niet het proberen nu een (half) jaar on hold zetten. Ik weet niet wat jullie voorgeschiedenis is, maar stel dat jullie al 3 jaar aan het proberen waren, inclusief IUI en IVF ed dan zou je er waarschijnlijk heel anders tegenaan kijken toch?
    Ik heb het gebracht als 'we zijn er heel blij mee (met een opgewekt gezicht), maar eerlijk is eerlijk, voor werk is het natuurlijk nooit ideaal' (met bewust het woord nooit ipv niet daarin. Omdat een zwangerschap namelijk nooit echt goed uitkomt (er is altijd wel weer wat) voor werk en daarom dus meteen geen reden om te wachten met proberen).
    succes!
     
    Elke1708 vindt dit leuk.
  4. Elke1708

    Elke1708 Actief lid

    26 mrt 2018
    413
    415
    63
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie! Het klopt dat ik het positief moet brengen. Ik weet alleen niet goed wanneer. Op het moment dat ik daar start ben ik 12 weken en 3 dagen! Het is al een beetje zichtbaar. Er is, op het moment dat ik 13 weken en 3 dagen ben, een vergadering met heel wat collega's die daarbij aanwezig zijn, ik ben er dan pas een week dus ik weet niet of ik het dan meteen al moet vertellen. Ik ben gewoon bang voor geroddel of een nare sfeer.
    Maar aan de andere kant: als ik het pas vertel op het moment dat mijn proeftijd voorbij is, ben ik 16 weken en zie je het echt al wel duidelijk, het is nu namelijk al amper te verbloemen! Dilemma dus, haha! Ik wil mijn inzet gewoon aan iedereen laten zien en ook dat dit 200%

    De voorzichtigheid die ik in mij heb komt omdat ik weg ben gegaan bij mijn vorige baan, hier had ik een vast contract, door de enorme roddelsfeer en K sfeer die er hing, het was daar zo verschrikkelijk, heb echt nare dingen meegemaakt! Ik was zo super blij met mijn nieuwe baan, de stress viel van mij af en i raak zwanger, na best wel al een tijd proberen, we hadden het ook écht niet verwacht.
     
  5. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Ach meid. Hoe erg dat je daar mee bezig bent. Je bent zwanger! Dat is het mooiste wat er is! En de meeste mensen zullen jou dat gunnen. Zeg het nou maar gewoon. Ik begrijp dat je uit een K...sfeer komt, maar dat is niet overal zo. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze gaan roddelen. Maar als ze dat doen, dan zijn ze niet beter dan op jouw vorige job en dan ga je misschien best snel op zoek naar iets anders. Dan weet je dat ook al weer. Maar ga nu maar uit van het goede. Je treft vast geen tweede keer een K...sfeer. Ik zou de eerste dag een traktatie meenemen (gebakje, grote pot snoep, chocola,...) en zeggen dat die is om te vieren en te troosten: te vieren dat je hun collega mag worden en te troosten dat ze jou in september even zullen moeten missen omdat je mama wordt. Dan komt het gesprek vanzelf wel op gang en kan je nog zeggen wat je moeilijk vindt. Echt het komt allemaal goed!
     
    TiToTam en famofthree vinden dit leuk.
  6. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Gefeliciteerd!!

    Vertel het gewoon meteen op je eerste dag.
    Dat je een kindje krijgt is mooi nieuws!
    En wordt er geen vervanging geregelt tijdens je verlof?
    En zoals je zelf al zei, je wist het niet toen je op gesprek kwam.

    Een collega van ons was ook zwanger toen ze begon, super leuk!
    Nooit hinder van ondervonden. Terwijl wij toch echt dingen niet mogen met ons beroep.
     
  7. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.641
    2.106
    113
    Oooh zo herkenbaar. Ik heb ook niet zwanger gesolliciteerd maar wel net de MMM weer ingestapt. Nooit verwacht maar in ronde 2 zwanger!!!! Maar... Ik begon dus op maandag en de vrijdag ervoor testte ik positief. Ik heb mezelf 4 weken opgevreten. Ik was dood en doodmoe maar wilde mezelf toch graag goed neerzetten. Ik kwam ook in een team met heeel veel onrust, 5 nieuwe mensen tegelijk aangenomen.

    M'n leidingevende reageerde ook niet erg enthousiast. Heb t die zelfde dag aan m'n collega's verteld en die vonden t ook niet echt leuk... ik vond dat heel naar, want ik was heel blij! Uiteindelijk blij dat ik t gelijk heb gezegd want met 11 weken begonnen de echte bekkenklachten al en met 16 weken minder gaan werken ivm harde buiken etc. Vanaf 21 WK zit ik thuis... Echt naar.
    Gelukkig heb ik een vast contract en inmiddels zijn m'n collega's ook bijgedraaid ;)

    Ze komen er toch wel achter dus ik zou t gewoon zsm vertellen. Dan kan je ook aangeven als je een mindere dag hebt
     
  8. TiToTam

    TiToTam Bekend lid

    8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Je bent inmiddels gestart denk ik? Heb je het verteld? Of nog niet? Vond de manier van @Emilie69 wel een hele mooie!

    Hier ook soortgelijke situatie, gevraagd voor een andere baan en toen wist ik echt nét een paar dagen dat ik zwanger was... Ik heb toen open kaart gespeeld met leidinggevenden en het was voor hen gelukkig geen probleem, heb natuurlijk al een kindje en ze weten gewoon dat het een risico is, vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie raken nu eenmaal zwanger. Je kunt moeilijk je wens on hold zetten vonden zij ook. Ze zijn er misschien niet blij mee, maar aan de andere kant zal het nooit echt ideaal zijn, of je er nu al een tijd werkt of nog maar kort.
     
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Kun je het misschien niet in de pauze vertellen?
    Ik zit in hetzelfde schuitje, een dag nadat ik het contract heb getekend bij mijn nieuwe werkgever kwam ik erachter dat ik zwanger was.
    Heel dubbel want ik heb die baan (met doorgroeimogelijkheden en overwerk) juist aangenomen aangezien mijn jongste straks ook naar school gaat.... maar het is wel mijn droombaan.
    Op het moment dat ik start ben ik zo'n 9 weken zwanger, dus lang kan ik het niet voor me houden... zie er al tegenop.
     
  10. Elke1708

    Elke1708 Actief lid

    26 mrt 2018
    413
    415
    63
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    sorry dat ik nu pas reageer! Het ging een tijdje niet zo goed met mijn zwangerschap, ik ben erg beroerd geweest waardoor ik minder goed in staat was andere dingen te doen dan werken en rusten!

    Inmiddels heb ik het verteld op mijn werk en de reacties van mijn collega's waren oprecht geweldig! Ze zijn allemaal enorm blij! Iedereen feliciteerden mij, dat was écht heel erg fijn! Het feit dat ik het zo snel nadat ik ben begonnen, heb verteld, waardeerden iedereen enorm!

    Dank jullie wel voor alle adviezen, het heeft mij écht heel erg geholpen!
     
  11. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wat fijn TS!
    Hopelijk bij mij over een paar weken ook een succes verhaal.
     
  12. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Fijn gevoel hé! Hopelijk verloopt jouw zwangerschap nu verder zonder al te veel kwaaltjes en kan je over een paar maanden genieten van jullie kleine wonder.
     

Deel Deze Pagina