Nieuwe baan zoeken tijdens zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Modra, 22 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hé dames,

    Ik speel een beetje met het idee om in mijn verlof een nieuwe baan te zoeken. Ik werk nu in de gehandicaptenzorg, onregelmatig. Ik heb het op zich wel naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, maar zie het onregelmatige niet meer zo zitten. Ik wil het liefst gewoon thuis zijn in de avonden en geen late diensten meer draaien waarbij ik pas om 23.00 thuis ben.

    Ik zou graag een regelmatige baan willen voor 20-24 uur per week. Maar... Wat denken jullie? Zitten werkgevers te wachten op iemand die net terug komt van zwangerschapsverlof en daarnaast ook wil kolven op werk? Of is het een beetje vergeefse moeite in deze situatie te gaan solliciteren?

    Ook heb ik wat sollicitatieangst. Ik word erg nerveus van sollicitatiegesprekken. Ik kan echt wel wat op de werkvloer, maar zo'n setting waarbij ik me erg beoordeeld voel vind ik lastig!

    Ik heb een HBO opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Werk nu als groepsbegeleidster, met ernstig verstandelijk gehandicapte mensen. Jong& oud, zowel verzorging als gedrag.

    Graag hoor ik jullie gedachten hierover!
     
  2. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Niet geschoten is altijd mis dus ik zou het gewoon proberen! Je hebt niets te verliezen toch :).
     
  3. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Haha, dat is ook wel zo... :p Maar ik heb wel wat te verliezen... Ik heb nu een vast contract... En we hebben het tweede inkomen wel nodig. :$
     
  4. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ja maar dat is van latere zorg toch. Solliciteren doe je vanuit twee kanten. Als jij het tijdens de procedure niets vind kun je ook zelf afhaken.

    Juist doordat je altijd terug kunt vallen op je huidige vaste contract lukt het je misschien wel om relaxter te solliciteren. En zelfs als het niet eindigt in een nieuwe baan heb je wel weer ervaring opgedaan.

    En het punt van een vast contract opgeven is altijd lastig maar dat zal over een jaar ook zo zijn dus dat staat los van je verlof lijkt me.

    Succes gewenst als je besluit er voor te gaan ;)!
     
    tuc en Hopsatee vinden dit leuk.
  5. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik zou gewoon een poging wagen. Je verlof kun je juist gebruiken als een periode om eens rustig om je heen te kijken en te bepalen wat je graag wilt.

    Werkgevers zullen echt niet moeilijk doen over het feit dat je net terug komt van zwangerschapsverlof.

    Officieel mogen ze natuurlijk ook niet moeilijk doen over het feit dat je wilt kolven, maar ik begrijp je bezorgdheid daarover wel. Je hoeft natuurlijk niet direct in een gesprek te vertellen dat je met zwangerschapsverlof bent. Ik zou pas in een later stadium aankaarten dat je graag wilt kolven op je werk.

    En wat hierboven ook wordt gezegd. Vindt je niet iets wat bij je past of voel je er niet goed bij, kun je altijd zelf aangeven dat je niet door wilt gaan. Je zit immers niet op een schopstoel bij je huidige werkgever.

    Succes!
     
  6. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Je kan een poging wagen. Ik heb mijn huidige baan ook gevonden tijdens mijn zwangerschapsverlof. 1ste gesprek gehad toen mijn dochter 3 weken oud was en pas begonnen met werken toen mijn dochter 16 weken was.
     
  7. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik denk inderdaad dat het kolven wel een struikelblok wordt. Werkgevers zijn er niet happig op om 2 uur per dag te betalen voor kolftijd.... en als iemand in dienst al is is het een ander verhaal, maar iemand in dienst nemen die 25% van de tijd niet nuttig inzetbaar is is wat anders.

    Zeker in de sector waar jij zit, moet er voor jou iemand anders de werkvloer op....
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Is kolven in Nederland op kosten van de werkgever? In België namelijk niet, daar is het mutualiteit.

    TS: ik heb twee keer tijdens mijn zwangerschap een nieuwe baan gezocht en gevonden. Ik zie niet in waarom dit vervelender is voor een werkgever dan wanneer hij of zij moet wachten op jouw opzegtermijn.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik weet het niet precies, maar je hebt recht op een bepaalde tijd (doorbetaald dus) tot je kindje 9 maanden is geloof ik
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zoals hier boven gezegd zou ik het proberen. In je verlof zit je wat relaxter dan wanneer je aan het werk bent denk. Je hebt de tijd om rustig rond te kijken.
     
  11. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Ja. Je mag tot 1/4 van je werkdag gebruiken om te kolven. Die tijd word doorbetaald.
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh, dat is wel netjes. Hier dus wel kolfrecht tot negen maand, maar je wordt door de mutualiteit betaald. En slechts een gedeelte van je werkelijke loon.

    Ja, dat is dan wel lastiger voor een nieuwe werkgever. Maar je kan maar proberen.
     
  13. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Bedankt voor de reacties dames! :)
    Ik denk dat ik wel een poging ga wagen... Zo rond eind november eens goed rondkijken en als er iets is dat me aanspreekt een sollicitatie de deur uit... Vind dat wel weer heel spannend dan.

    Wbt kolven, ja, ik begrijp dat werkgevers daar helaas niet op zitten te wachten. In Nederland is het inderdaad op kosten van de werkgever. Wel ben ik op mijn huidige werk daar altijd makkelijk in geweest. Ik gebruikte maximaal een uur per dag - 2 keer kolven en vond het ook geen probleem mijn pauze ervoor te gebruiken... Puur wat noodzakelijk was. Doordat ik daarin coulant was mocht ik ook langer doorkolven, dat was wel heel fijn!
     
  14. Mikarun

    Mikarun Actief lid

    27 jan 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Gewoon proberen inderdaad! Hier afgelopen week ook op sollicitatie gesprek geweest, terwijl mijn dochtertje nog net geen drie weken oud was en gelijk aangenomen. Daarbij nog een maand achter mijn verlof aan bij huis voor ik begin, heerlijk. Maar het kan dus zeker! Al geef ik geen borstvoeding, dus geen idee hoe een werkgever op het kolven zou reageren.
     
  15. roundandaround

    roundandaround Niet meer actief

    Ik vraag me wel af hoe dat zit met je opzegtermijn van je huidige baan dan? Gewoon hetzelfde als dat je geen verlof zou hebben?
     
  16. 1982Justme

    1982Justme Niet meer actief

    Dit lijkt mijn verhaal.. ik ga ook solliciteren werk nu ook in gehandicaptenzorg. Wat ik me wel afvraag.. Stel ik word op korte termijn aangenomen, zou mijn contract dan ingaan op het moment dat in weer aan de slag ga? En kan ik dan doen alsof mijn neus bloedt bij mijn oude werkgever en pas over 2 mnd mn ontslag indienen zodat ik doorbetaald krijg?
     
  17. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Daar ga ik wel vanuit eigenlijk...
     
  18. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen

    Ik denk dat je met je nieuwe werkgever moet bespreken dat je contract na je verlof ingaat... Ik weet niet precies hoe 't zit met ontslag indienen en doorbetaald krijgen... Ik was eigenlijk gewoon van plan, mocht ik een nieuwe baan vinden, binnen de opzegtermijn aan mijn oude werkgever te laten weten dat ik niet weer terug kom en waarom. (Uitleggen dat ik het onregelmatige niet meer zie zitten)
     
  19. Modra

    Modra Fanatiek lid

    24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Wat goed dat het jou gelukt is. :)
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben toen met mijn werkgever overeengekomen dat ik gewoon niet zou terugkomen uit verlof. Had voor haar ook weinig zin om mij enkele weken terug te laten inwerken en dat ik dan weer zou verdwijnen.
     

Deel Deze Pagina