Nipt nevenbevindingen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Baileyy, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Even een vraag, ik las dat je bij de nipt kan kiezen of je wel of niet de nevenbevindingen wilt weten. Om wat voor soort dingen kan het dan gaan? Bij wie is er wat gevonden? of kiezen jullie hier dan niet voor?

    Wij krijgen de nipt op medische indicatie. Bij mijn vorige zwangerschap ook gehad, maar toen kon ik niet kiezen voor nevenbevindingen..
     
  2. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    https://www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl/nevenbevindingen

    Hier staat het het eea over de nevenbevindingen, maar om wat het precies gaat kunnen ze niet noemen. Afgelopen dinsdag was ik in t zkh en toen gaven ze het voorbeeld wat ze recent hadden dat er nav aangetroffen nevenbevindingen verder onderzoek gedaan was en daar kwam trisomie 16 uit. Ik heb geen idee wat dit inhoud.

    Wij gaan hem wel laten doen, inclusief nevenbevindingen. Stel dat hier iets uit komt, willen wij laten onderzoeken wat het is. Afhankelijk van wat er dan verder uitkomt, is er dan wel direct al de juiste medische zorg aanwezig. Ook bij de geboorte.

    Ik kan hem trouwens ook op medische indicatie laten doen, maar dan gaat het wel van het eigen risico af. En ik begreep van mijn arts dat dan ook het volle bedrag berekend wordt ipv alleen de eigen bijdrage van 175 euro. Dit laatste heb ik nog niet kunnen checken bij mijn zorgverzekeraar.

    Ik heb nog niets van mijn eigen risico gebruikt en aangezien het jaar er al weer bijna op zit denk ik toch dat we hem in trident 2 laten doen. Dit mocht ik zelf kiezen.
    In trident 1 of 2 heeft volgens mij geen enkel medisch verschil. Het onderzoek blijft hetzelfde. Ben wel benieuwd of jouw arts jou daar nog iets over verteld heeft?
     
  3. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Dankjewel voor je uitleg!
    De verloskundige bij ons wist het ook niet zo goed. Maar ik ben toch doorverwezen naar de gynaecoloog. Dinsdag moeten we daar zijn en ga ik ook even het verschil tussen beide studies vragen.
    Ik las wel dat bij Trident 1 het in een diagnostisch onderzoekscentrum moet gebeuren en bij Trident 2 niet. Geen idee waarom dat dan is.

    En dat van die kosten wist ik ook niet. Eigen risico heb ik zelf ook nog niet verbruikt. Dan zou het bij beide studies dus evenveel kosten? Ik ga dinsdag eerst eens vragen naar het verschil en als die er niet is, me eens verdiepen in de kosten en het eigen risico.
     
  4. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    Bij ons werd verteld dat de nevenbevindingen alle fouten op chromosomen konden zijn.. sterker nog ze konden zelfs zien of de moeder iets had van of een afwijking of een genetische bepaling zoals kanker (vertelde de vk).
    Dus wij hebben het wel laten doen kostte niets meer, en bij jou ws helemaal niets
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  5. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    De nevenbevinding kost idd niets meer, maar de test zelf moet wel gewoon voor betaald worden. Behalve als je je eigen risico al volledig hebt verbruikt. Dan betaald de zorgverzekeraar het (in trident 1)

    Ik heb net even contact gelegd met mijn zorgverzekeraar en ik begreep dat de kosten in trident 1 ook 175 euro zijn. Dit gaat dan ten koste van je eigen risico. Ik twijfel nog wel een beetje of dit klopt of niet. Heb het via de chat gevraagd en het gesprek opgeslagen.
     
  6. elita

    elita Bekend lid

    25 feb 2014
    720
    74
    28
    NULL
    NULL
    Door je bezoek aan de gyn gaat daar ook een zorgactiviteit lopen hè. Dus misschien is alleen het poli bezoek al meer dan je eigen risico??
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  7. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Dat is een goed punt ja. Een paar afspraken en wat echo's verder en er is al een hap uit het eigen risico weg
     
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Oke dankjewel. Ik ga het dinsdag vragen en dan zet ik het hier ook wel neer.
     
  9. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Wij zijn bij een klinisch geneticus geweest in het begin van deze zwangerschap met vragen over prenatale screenings, waaronder de Nipt. Dit omdat onze dochter een genetische afwijking heeft die op chromosoom 18 zit. De klinisch geneticus zei ons dat de Nipt -inclusief nevenbevindingen- enkel zoekt op de hoofdstukken, de chromosomen. De letters in het hoofdstuk, dus de inhoud van de chromosomen, is niet zichtbaar voor de Nipt. Zo zou de afwijking van onze dochter ook niet opgespoord kunnen worden omdat er maar tot een bepaalde hoogte gekeken kan worden. Er zal dan ook niet aan chromosoom 18 gezien worden dat er een genetische afwijking op zit omdat een hoofdstuk nauwelijks iets zegt over de inhoud.

    Samengevat: je kan alleen de hele ernstige en overduidelijke afwijkingen vinden. Het tal van andere mogelijke afwijkingen, die nog steeds een enorme impact op het leven van een kind kunnen hebben, zijn niet te vinden.

    Wij kwamen zelfs niet in aanmerking voor de Nipt op medische indicatie.
     
  10. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    De test ziet voornamelijk op de 3 welbekende afwijkingen op chromosoom 13 18 en 21. De nevenbevestiging screenen idd alle chromosomen af en de grove fouten ter hoogte van het chromosoom worden gevonden maar afwijkingen op een specifiek gen van een bepaald chromosoom idd niet.

    Uiteindelijk is bij ons een gen fout gevonden op t x chromosoom. Maar dit keer geen nipt op indicatie omdat die deze fout niet naar boven zou halen bij dit kindje
     
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Zwangerschapsbegeleiding door de gynaecoloog valt niet onder het eigen risico.
     
  12. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Volgend mij geldt dat alleen voor verloskundige verrichtingen die door de gyn worden gedaan. Alle andere verrichtingen vallen weer wel onder het eigen risico. Beetje grijs gebied dus.

    En het hangt ook af van onder welke DBC het geboekt wordt. Hier waren de eerste 3 echo's van deze zwangerschap bij de gyn. Maar die vielen onder de DBC van de start van ons fertiliteitstraject (gelukkig was het niet nodig) en gingen dus af van mijn eigen risico.
     
  13. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    @Baileyy ik ben benieuwd of je meer duidelijkheid hebt gekregen dinsdag?
     
  14. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als je het geslacht zou laten bepalen en het is een meisje dan heb je wel een levensvatbaar kindje iig. Bij een jongetje moet de X in tact zijn maar bij een meisje hoeft dat niet (syndroom van turner bijv). Of is het een ander soort afwijking?
     
  15. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Deze mutatie is nog niet eerder beschreven. Maar bij meisje geeft het geen aandoening (Ik doe het er zelf aardig goed op ;) ), bij jongetjes dus mogelijk wel .
     
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Spannend dan!! Wat bijzonder dat het nog niet eerder voorkwam! En misschien heeft deze baby je andere X gekregen, dat kan ook nog!
     
  17. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ja het kan zijn dat hij (net als vorige keer toen het mis ging is het nu ook weer een jongetje) nu idd goede x heeft. Maar zou ook nog kunnen dat de 'verkeerde' x geen afwijking geeft. Ze kunnen dat niet uitsluiten omdat ik dus uniek ben (hoera).. in dat geval zou vorige keer geowon pech zijn..
     
  18. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Sorry late reactie. Vandaag de test gehad. Het wordt vergoed maar gaat van eigen risico af. De arts zei dat het meestal ook wel verder gebruikt wordt voor anderw dingen omdat niet alles bij de gyn vergoed wordt.
    Daarnaast is de trident1 studie net weer iets anders dan de 2. Inderdaad alle chromosomen worden gescreend behalve geslacht. Ook wanneer er bij de moeder is verkeerd is kan dat eruit komen. Wanneer er iets gevonden wordt moet er verder bloedonderzoek gedaan worden en wellicht ook van de vader.
    Nevenbevindingen worden in een academisch ziekenhuis automatisch meegenomen. Daar hoefde ik niet voor te tekenen ofzo.
     

Deel Deze Pagina