Nog doorwerken ondanks advies minderen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Paris91, 17 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik heb al een paar weken last van bekkenpijn. Zit vanaf het begin van mijn zwangerschap al bij de fysio hiervoor op advies van de huisarts, omdat ik ook hypermobiel ben, dus hier sowieso verhoogd risico op had.
    De laatste weken is het zo erg dat ik niet meer normaal kan lopen, en na een dag werken niet eens meer staand een douche kan nemen. Na een lange dag ook last van een strak gevoel in mijn buik, alsof er een band omheen zit.
    Ik werk in een apotheek, 3 dagen van 9 uur. Veel staan en lopen dus.
    Ik heb dit anderhalve maand geleden al bij mijn baas aangegeven, en vorige week nog eens.

    Ik heb gevraagd om een gesprek bij een arbo arts om te kijken wat de mogelijkheden zijn qua werk, maar daar mocht ik niet heen want ze wil mij niet ziek melden en zei dat ik zonder ziekmelding daar niet heen mag.
    Daarna heb ik nog eens duidelijk gezegd dat als ik zo doorga ik volgens de fysio over een paar maand helemaal niks meer kan, en ik dan na de bevalling ook last kan houden, en hier echt niet op zit te wachten. Ze zou er over nadenken, en is gelukkig op zoek gegaan naar vervanging.

    Vandaag bij de verloskundige geweest, en die zei dat ik absoluut niet langer dan 2 a 3u per dag mag werken en dat dit echt niet zo kan.
    Dit heb ik vandaag gemeld aan mijn baas, en ze zei dat ze al vervanging had gevonden, maar dat die nog een maand opzegtermijn heeft voordat ze kan starten. Ze wil dat ik de komende maand nog 9 uur per dag werk, en wil dan wel regelen dat ik daarvan 5 a 6u kan zitten. Mag zij dit van mij verwachten ondanks dat de verloskundige wat anders adviseert? Ik ben bang dat mijn klachten alleen maar erger worden als ik nog langer doorga..
     
  2. brocante

    brocante Bekend lid

    27 aug 2013
    645
    811
    93
    Jij mag het advies van de verloskundige opvolgen. Sterker nog: doe dat per direct. Er zijn heel veel vrouwen die doorlopen met bekkeninstabiliteit en vervolgens hun hele leven er last van blijven houden.
    Als je bazin er problemen mee heeft moet zij via de arboarts maar haar gelijk probere te halen. Dat ze niet meteen vervanging heeft is heel vervelend maar als jij na je bevalling niet terug kan komen lijkt mij dat nog vervelender.

    Luister astjeblieft goed naar je verloskundige en ga veeel minder werken.
     
    XmoonlightX, Lieke1989 en Paris91 vinden dit leuk.
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heeft de verloskundige gezegd dat je maar 2-3 uur per dag mag werken zoals je nu werkt of in het algemeen? Als zitten de pijn verlicht is het natuurlijk wel een optie. Als dat niet zo is en je ook veel moet liggen om je bekken te ontlasten is het uiteraard geen optie.
    Ik zou het 1 of 2 dagen proberen als je zelf nog niet weet of het goede optie is en als dat niet gaat 2-3 uur per dag gaan werken.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  4. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Ik ben door harde buiken maar ook met erge bekkenklachten gestopt met werken. Wat een verschil!!! Ik kon na werk en de dag erna biet normaal lopen, sliep beroerd, had continue pijn. Sinds ik thuis ben en dus weinig zit, veel rust etc... Zijn mn klachten voor 80% over!!! Ik zou zeker t advies ter Harte nemen en zo nodig volledig stoppen.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  5. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Wauw wat een werkgever zeg. Meteen het advies volgen. Jij meld je ziek bij je werkgever klaar! Jammer voor haar ze krijgt je uren ook nog eens gewoon vergoed.

    En geloof me je krijgt echt spijt als je lang na jebevalling nog klachten hebt omdat je nu te lang door gaat... Bedoel dit niet vervelend naar jou maar merk dat ik gewoon een beetje boos ben om hoe onverantwoord jou werkgever met haar werknemers omgaat..
     
    Lieke1989 en Paris91 vinden dit leuk.
  6. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ze is al hartstikke fout bezig dat ze niet per direct eraan meewerkt om jou bij die arbo-arts te laten komen. Die hoort dit juist te beoordelen. En als zij daar schijt aan heeft, zou ik verder schijt aan haar hebben en per direct het advies van de verloskundige opvolgen.
    Of je desnoods gewoon helemaal ziek melden, eens kijken of je dan gauw bij de arbo-arts terecht kunt..
    Echt, het gaat om jouw gezondheid, ook op de lange termijn!
     
    MiaMaria vindt dit leuk.
  7. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    De verloskundige adviseerde zelfs helemaal stoppen. Maar ik ben daar mentaal echt nog niet klaar voor, dus toen zei ze dat ik dan hooguit 2 a 3 uur op therapeutische basis zou mogen werken.
    Alleen mijn baas denkt dat het met alleen zitten wel vol te houden moet zijn tot de nieuwe werknemer komt.. Toch maar voet bij stuk houden en per direct het advies van de verloskundige opvolgen dus..


    @Ukkie1 Wat fijn dat het weer beter gaat. Vanaf welke week ging jij de ziektewet in? Meteen volledig? Dat was eigenlijk het advies, maar ben bang dat ik dan mentaal in een gat zak. Nu het beter gaat moet je dan weer meer werken?
     
  8. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Lees nu t stukje over je leidinggevende. Hier deed ze ook heel naar. Nog steeda vindt ze t geloof ik maar onzin, maar de bedrijfsarts staat achter mij gelukkig.

    Ik ben eerst halve dagen gaan werken. Maar dit hielp maar weinig.

    Hier zittend werk en juist t zitten is ellendig voor je bekken! Ik zou kort zijn naar je leidinggevende, dat t niet gaat zo, je eigenlijk helemaal moet stoppen maar zelf graag wilt blijven werken. En dat ze je bij twijfel naar de bedrijfsarts moet sturen.

    Opzich kan je t proberen met 2 of 3 uurtjes, maar dan op therapeutische basis. Dan zit je volledig in de ziektewet, is ee vergoeding maar ben je extra. Als t niet gaat kan je dus thuis blijven
    Ik zit vanaf 21 wk thuis. Nu heb ik mn zoontje, dus afleiding zat.. Hij is 2 dgn op de opvang wel en mn man is 1 dag thuis. Door dreigende vroeggeboorte met 28 wk bij 1e zwangerschap vanaf toen thuis en bedrust, dat was vreselijk.

    Nu geef ik mezelf ook wel een beetje verplicht wat dingen te doen op een dag, anders zit ik de hele dag voor de tv bij wijze van.

    Ik kreeg door mn bekkenpijn meer harde buiken ook. T is echt ongezond er mee door te lopen, pas maar op jezelf!
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  9. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik vond inderdaad ook zittend werk met bekkenklachten ook heel belastend. Kreeg er ander soort pijn van en het was minder vermoeiend dan mijn staande/actieve werk normaal maar niet minder belastend voor mijn bekken.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  10. FoxyDiamond

    FoxyDiamond Bekend lid

    23 jan 2017
    637
    231
    43
    Ik spreek uit ervaring en zou het advies zeker opvolgen. Ik kreeg ook het advies rond de 20 weken rustiger aan te doen ivm bekkenklachten, werk fulltime. Onder rustiger aandoen verstond ik, 2 dagen thuis werken. Want de pijn viel wel mee, en ik had niet altijd last.

    Dat was opzich vol te houden, tot 30 weken. Toen kreeg ik van de een op de andere dag heel veel last van mijn stuitje. Nu ben ik 33 weken en ik heb echt spijt dat ik niet gewoon minder ben gaan werken en meer heb gerust. Ik ben zo immobiel als de pest, heb overal pijn in mijn rug, stuitje, en bekken aan de voorkant (liezen) ik waggel als een eend en ga nu met verlof ipv met 36 weken.
    En dan zit ik weken aan de bank gekluisterd omdat ik niet nog even lekker kan babyshoppen ivm de pijn. Ik wou dat ik niet zo eigenwijs was geweest en de eerste bekkenklachten serieus had genomen.

    Dus echt ga eerder stoppen of een stuk minder werken en pak je rust! Is zo belangrijk. Je werkgever moet meewerken.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  11. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.927
    462
    83
    Pff herkenbaar ( hebben we de zelfde baas) ik zou het advies echt opvolgen hier dus doorgegaan en nu dus thuis na de bevalling met ernstige bekken klachten. Dus gewoon 100 % ziekmelden. Ik weet dus hoe zwaar apotheek werk kan zijn denk aan jezelf want ik kan nu minder met mijn kinderen dan ik zou Willen
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  12. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Per direct ziekmelden! Ik heb ook bekken instabiliteit gehad en gelukkig wel met een hele fijne werkgever, die volledig achter mij stond, maar desondanks zijn mn bekken na mijn bevalling nog steeds niet zoals ze zijn moeten.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  13. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Je hebt maar 1 lichaam. Ik zou dus ziekmelden en vooral het advies van je verloskundige opvolgen.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  14. Roderoosjes

    Roderoosjes Fanatiek lid

    13 apr 2012
    1.118
    111
    63
    Als je nu zo door blijft werken kan het zijn dat je ook na je bevalling last blijft houden. Luister naar je lichaam en de verloskundige. Hoe moeilijk het ook is voor je.

    Ik herken ook veel van je verhaal. Mijn werkgever wilde er ook niet veel van weten toen ik bekken klachten kreeg. Ik heb doorgewerkt totdat ik huilend instortte en bijna niets meer kon. Ben toen met 29 weken gestopt met werken. Dat scheelde zoveel. De arbo arts heeft me toen ook gelijk voor 100% afgekeurd vanwegen de klachten.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  15. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    je mag niet ziek zijn.... pardon.. is jouw werkgever arts?

    per direct ziekmelden .. dikke doeii!
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  16. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Ik dacht precies hetzelfde; hoezo weet jouw werkgever het beter dan je verloskundige?!

    Echt, volg het advies van je verloskundige op, ze geeft dit ook niet voor niets.
    Ik zit sinds week 15 volledig thuis, was er ook nog echt niet aan toe, maar wat moet dat moet. Geef en gun jezelf ook de tijd om daar even aan te wennen.
    Het is frustrerend om thuis om de bank te zitten (ik kan gelukkig wel iets, geen volledige bedrust) terwijl de wereld om je heen maar door gaat, iedereen op maandagochtend naar z'n werk gaat en jij een week alleen thuis zit. Maar het is tijdelijk! En in het belang van je eigen gezondheid en in mijn geval vooral het kindje. Probeer je daar aan vast te houden en echt voet bij stuk te houden tegenover je werkgever. Belachelijk dat je niet naar de bedrijfsarts mag, dat is gewoon je recht hoor!
    Sterkte ermee :thumup:
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  17. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Gewoon naar je verloskundige luisteren, en het is nooit makkelijk om helemaal te stoppen, ik heb heeel lang met een schuldgevoel gelopen naar mijn collega's.. en weetje wat, ze vonden mijn gezondheid en die van mijn ukkie het belangrijkste, geen schuldgevoel hebben dus.
    Geld ook voor jou, denk alsjeblieft aan jezelf en je kind.

    Waarom wil ze je niet ziekmelden en overdragen aan de bedrijfsarts? Als jij xiekgemeld word komt dit ook bij het uwv, zij geven dan geld aan je werkgever voor vervanging.
     
  18. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Dit dus, zo herkenbaar... alleen heb ik wel een toffe werkgever en collega's, ik werk in de
    zorg... bij mensen met meervoudige beperkingen, ik werd eerst vanaf week 22 op 50% gezet daarna met 28 weken op 100 maar dan therapeutisch en 2 weken later zat ik helemaal thuis, kreeg harde buiken en kon bijna niet meer lopen..

    dus Ts wat je ook gaat doen, luister naar je lichaam en doe het in het belang van jezelf en je kindje. Je ziet er zijn veel mensen die last hebben van hun bekken. En je werk komt wel weer.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  19. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Wauw mn mond valt open.
    Ze wil je niet ziek melden?? Te bizar

    Ik was vanaf 20 wk volledig in de ziektewet en nu 5 maanden na de bevalling nog steeds niet de oude
    Sterker nog ik zit volledig weer in de ziekteweT

    Echt meid, voor jezelf opkomen hoor. Uiteindelijk heb je je er alleen zelf mee
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  20. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Bizar dat er zulke werkgevers bestaan! Het is niet aan jou om je eigen vervanging te regelen, dat is (kort gezegd) háár probleem! Werknemers weghouden bij de bedrijfsarts vind ik ook té bizar! Je hebt, sinds de nieuwe arbowet, het recht om als werknemer (mag zelfs anoniem) een bedrijfsarts te benaderen. Zou voor haar ook een mooie check zijn, lijkt me, als ze het zo onzinnig vindt.
    Gewoon jezelf gedeeltelijk ziekmelden en aangeven wat jij (en de vk) denkt nog te kunnen werken. Hartstikke fijn dat je nog iets kan doen toch?
     
    Paris91 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina