Nog doorwerken ondanks advies minderen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Paris91, 17 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maansneeuw

    maansneeuw VIP lid

    14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Even tussendoor, maar: hoe zou je zoiets aankaarten op het moment dat je (nog) niet altijd last hebt? Ik ben nu 24 weken zwanger en heb na een uur of drie (staand) werken ook last van mijn stuitje en bil (ischias) en merk dat ik dan bijvoorbeeld op mijn linkerbeen probeer te leunen als ik het in mijn rechterbeen (of bil) voel. Ik zit dan wel verlichtende houdingen te zoeken. Ik werk nu (maar) drie dagen van ongeveer 5,5 uur. En dan heb ik wel vaak last daarna bij het naar huis lopen/fietsen en ben ik zo stijf als een hark als ik even op de bank heb gelegen of gezeten. Maar echt ernstig voelt het (nog) niet. En zo ziet het er ook niet uit waarschijnlijk. Ik ben zo'n sukkel die (te lang) denkt dat ze het allemaal (nog) wel kan. Dus wanneer en hoe trek je dan aan de bel? Ik ben bang dat ik stomme reacties krijg en dat ze vinden dat ik me niet zo aan moet stellen als ik dit bij een leidinggevende aankaart. Het gaat momenteel namelijk niet zo lekker op mijn werk, ik heb een nieuw team en daar voel ik me totaal niet lekker in, helaas.
     
  2. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Alvast aangeven bij je leidinggevende! En dan daarbij zeggen dat je zelf een seintje geeft als het echt niet meer gaat. Dan je lg alvast een plan B / mogelijke vervanging bekijken. Zo heb ik het tenminste gedaan. Voelt wel zo eerlijk en dan voelt iedere dag die weer 'gelukt' is, extra fijn! Ik ben ook zo'n sukkel trouwens ;)
     
    maansneeuw vindt dit leuk.
  3. Freddel

    Freddel Fanatiek lid

    30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    De Arbowet is per 1 juli 2017 gewijzigd. Je werkgever mag absoluut niet weigeren om je door te sturen naar de bedrijfsarts, sterker nog.. ze is VERPLICHT je actief te vermelden dat je recht hebt op een spreekuur met de bedrijfsarts.
    Dus voor iedereen met een werkgever met dezelfde lakse instelling, onthoud dit en spreek je werkgever erop aan dat je volgens de wet recht hebt op een bezoek aan de bedrijfsarts.

    Als je het nog niet gedaan TS, meld je nu direct ziek. Je werkgever heeft dan namelijk geen keuze in je wel of niet ziekmelden. En het beste is om je zowel telefonisch als schriftelijk (email) ziek te melden, zodat je werkgever niet kan zeggen dat je ongeoorloofd verzuimd.
     
    Lieke1989 en Paris91 vinden dit leuk.
  4. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Bedankt voor het advies allemaal. Ik ben vandaag ook wat bloed verloren, dus heb mij nu ziekgemeld. Hopelijk gaat het straks met rust beter.
     
  5. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.380
    113
    Ach jee wat naar voor je! En dan ook nog wat bloed verloren.. ik hoop dat dat niks ernstigs is?

    Hier ook zo'n werkgever hoor. Ben nu wel halve dagen aan het werk op advies Arboarts. En ik heb aangegeven op mijn werk dat het steeds minder gaat.

    Maarja, wanneer stop je nou echt? Ga je door tot het randje? De ene dag gaat het helemaal niet goed en heb ik veel klachten na die tijd, dan is het voor mij wel duidelijk en makkelijker om te zeggen dat ik stop. maar de andere dag gaat het best redelijk en kan ik de kinderen ophalen van school en boodschappen doen. Moet ik dan ook niet werken? Dat voelt zo gek.
    Kortom ik worstel er enorm mee. Het gaat bij mij nu weer wat beter qua klachten.
     
  6. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    je hebt wel contact met de vk opgenomen hoop ik?

    En goed dat je je hebt ziekgemeld..
    Ik weet niet wat je verwacht van de rest van je zwangerschap? maar ik zou er vanuit gaan dat je niet meer aan het werk gaat.
    Of heeeeeeeel weinig;)
     
  7. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Heb contact opgenomen met de vk, heb namelijk ook sinds gisteravond al zeurende buikpijn linksonder. Maar ze zei dat zolang het geen erge krampen zijn er niets aan de hand is. Moet nu rustig aan doen. Heb niet meer gebloed, alleen de buikpijn vermindert niet.

    Qua werken denk ik inderdaad dat het nu wel klaar is, tijd om rust te nemen.. Wel een moeilijke stap om te nemen met 19 weken al, maar het lijkt mij nu toch het beste..
     
  8. FoxyDiamond

    FoxyDiamond Bekend lid

    23 jan 2017
    637
    231
    43
    Ik ben dus precies zo. Maar wat @Edith1987 aangaf, zo zou ik het ook doen. Gewoon aankaarten, zodat ze weten dat het eraan kan komen. Dan kunnen ze er rekening mee houden. Mocht je extra back up nodig hebben kun je een gesprek hebben met je arbo arts. Zij zijn wat betreft zwangere vrouwen erg meelevend en snappen het heel goed. Ik zag daar ook als een berg tegenop, want ben helemaal niet van het zeuren, maar gewoon van het doorgaan, maar ze toonde heel veel begrip en samen hadden we dus een plan gemaakt met rustiger aandoen (thuiswerken) en je werkgever moet zich daar ook aan houden.
     
    Edith1987 vindt dit leuk.
  9. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.380
    113
    Ik heb dit exact zo gehad.

    Toen werd het dus halve dagen werken op advies Arboarts. Ik durfde zelf geen besluit te nemen. Nu heb ik back-up van de arbo.
     
  10. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Wat gek dan dat jij halve dagen moet werken. De verloskundige is vanmiddag bij mij op huisbezoek geweest en zei dat ik echt helemaal moet stoppen met werken, of ik daar mentaal nou wel of niet aan toe ben..
     
  11. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Goed dat je gestopt bent met werken!
    Je hebt maar 1 lichaam. En ja het is vroeg, maar je moet straks ook nog kunnen bevallen en erna voor je kindje zorgen
    Ik had bij de eerste alles eruit gehaald en dus dik over de grens gegaan, met gevolg dat mn benen bij 32 wk uitvielen en pas terug kwam na de bevalling

    Neem de rust en doe de taken thuis over de week verdelen
     
  12. maansneeuw

    maansneeuw VIP lid

    14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Wil even laten weten dat ik morgen een afspraak heb bij de fysiotherapeut, zal dan aan de hand van die intake mijn leidinggevende wel laten weten hoe of wat. Vandaag weer enorm last, of ik nou zit of sta, dus ik ben blij dat ik morgen terecht kan om het te laten checken. Wie weet komt er zo een einde aan dat eeuwige (sukkelige) doorgaan-doorgaan-doorgaan en móét ik wel stoppen voor de grens in plaats van die overgaan. Ik ben benieuw naar morgen.

    TS: hopelijk gaat het met jou de rest van de zwangerschap ook nog goed, fijn dat je hebt besloten niet meer te werken. Lijkt me beter :) Hopelijk is het bloedverlies en de zeurende pijn niets ernstigs.
     
  13. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    En, hoe ging het bij de fysio?
     
  14. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Soms snap ik vrouwen niet.....waarom heb je je niet gelijk ziek gemeld?
    Natuurlijk vind je werkgever dat niet leuk/handig.....so what?
    Zorg goed voor jezelf en de baby!
     
  15. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Snap jou heel goed dat je het moeilijk hebt om tegen je werkgever in te gaan. Ik zou ook schreeuwen dat je naar je lichaam moet luisteren en meer rust moet nemen.. maar tegelijk ben ik ook het type dat doodziek nog naar het werk zou kruipen...

    @dds , een collega van mij verwoordde het onlangs perfect: ik word onbewust psychologisch onder druk gezet, omdat ik nog wel wat ambitie heb binnen het bedrijf en ik weet dat als ik nu tegen de schenen schop, ik bepaalde dingen in de toekomst zal mogen vergeten... (hoe erg dit ook klinkt, zo gaat het er nu eenmaal aan toe op sommige werkvloeren).
    Moet wel zeggen dat ik nu sneller een paar dagen thuis blijf als het niet lukt, maar blijf het moeilijk vinden hoor... En ga het helemaal moeilijk vinden om bijvoorbeeld een 4/5 of 3/5 aan te vragen naar het einde van de zwangerschap toe...
     
    maansneeuw vindt dit leuk.
  16. maansneeuw

    maansneeuw VIP lid

    14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Goed, er is een hoop te doen aan mijn houding en bewegingen, dus daar gaan we de komende tijd mee bezig. Ik heb vandaag al wat tips gehad en moest daarna door naar mijn werk, en merkte al meteen verschil. Nog niet veel, maar ik vond de pijn duidelijk minder erg dan anders. Dus ik ben hoopvol! Zo moet ik 16u per week toch hopelijk volhouden tot mijn verlof :rolleyes:
     
  17. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Wat fijn, zo snel een (kleine) verbetering! Hopelijk gaat het nog verder opknappen!
     

Deel Deze Pagina