Nu al een tweede? Twijfels? Ervaringen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Ctje1987, 26 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ctje1987

    Ctje1987 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoi meiden,

    Ik open dit topic omdat ik erg benieuwd ben naar jullie mening/ervaringen.

    Afgelopen januari ben ik mama geworden van mijn zoontje Tijn. Tijn is een schat van een kind, maar ik zou liegen als ik zeg dat ik het makkelijk heb met hem.. Hij heeft reflux waardoor de roze wolk bij mij pas na een maand of drie voorbij kwam en ik moet eerlijk zeggen dat ik er af en toe nog wel eens vanaf val. Momenteel zit hij weer in een fase waarin het slapen problematisch verloopt.
    Maar ondanks onze moeilijke start, ben ik ontzettend blij met hem en ik zou hem voor geen goud willen missen.

    Nu mijn twijfels.. mijn man en ik schelen in leeftijd best veel. Mijn man en ik hebben goed gepraat over het krijgen van kinderen en staan ook nog steeds allebei achter onze beslissing om kindjes samen te krijgen (gelukkig maar ;)). Nu willen we Tijn graag een broertje of zusje geven. Ik vind het heel begrijpelijk dat mijn man hier geen jaren mee wil wachten en ook ik vind het fijn als er weinig leeftijdsverschil tussen onze twee zit.
    Maar ik vraag me af of ik het aan zou kunnen, twee kleintjes. Ik zie mijn zoontje echt nog als baby. Misschien omdat hij nog niet kan zitten, niet kruipt, niet zelfstandig is etc. Dit komt natuurlijk allemaal vrij snel, maar het maakt het lastig om mij een leven met twee kleintjes voor te stellen.

    Aan de ene kant denk ik: laten we gewoon stoppen met de pil en dan zien we wel hoe het loopt.. wie weet duurt het nog heel lang voor ik zwanger ben. Maar goed, bij mijn zoontje was het ook in 1x raak, stel dat dat nu weer zo is.. dan is mijn zoontje nog geen 2 als zijn broertje/zusje komt.
    Mijn beste vriendin heeft tegelijk met mij een tweede kindje gekregen (scheelt wel vier jaar met haar eerste kindje) en zij zei dat als ze geweten had dat een tweede zo zwaar was, ze er nooit aan was begonnen. Dit schrikt mij af en maakt me onzeker.

    Wie heeft er ervaring met twee kindjes (of meer) die weinig in leeftijd verschillen? Hoe gaat dat bij jullie? Als ik er nu over nadenk zie ik mezelf eigenlijk altijd zitten met twee krijsende kinderen ;) echt gek, maar dat is het beeld dat ik er nu van heb. Natuurlijk ook gekleurd door de eerste periode die ik met mijn zoontje heb gehad.

    Sorry voor het lange verhaal :)

    Liefs
     
  2. Marrie28

    Marrie28 Fanatiek lid

    27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Onze kinderen schelen 17 maanden. Zoonlief kon net lopen toen zijn zusje geboren werd. Het was - vooral toen mijn dochter nog een baby'tje was - soms echt chaotisch druk. Allebei in de luiers, allebei met bijna alles nog hulp nodig, een man op geregelde basis in het buitenland... Ik voelde me soms overweldigd en ongeschikt. We hebben een schoonmaakster geregeld omdat we daar anders echt niet aan toe kwamen.
    Heel fijn vond ik het middagdutje en nu de manier waarop ze samen zo leuk kunnen spelen. Ze hebben echt wat aan elkaar, waarvan ik hoop dat het zo blijft.
     
  3. Ctje1987

    Ctje1987 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dank je voor je reactie. Zo lijkt het mij inderdaad ook: chaotisch. Maar het beeld dat je schetst: het leuk met elkaar kunnen spelen als ze eenmaal wat ouder zijn, lijkt mij ook erg leuk. Mijn zusje en ik schelen ook net geen twee jaar en wij zijn echt heel close. Natuurlijk betekent weinig leeftijdsverschil niet automatisch een hechte band, maar volgens mij hebben ze wel veel aan elkaar.

    Maar ja, die babytijd he.. erg pittig lijkt me!!
     
  4. Roos6

    Roos6 Niet meer actief

    Dit is een beslissing die alleen jij en je man kunnen nemen.
    Hangt van zoveel persoonlijke factoren af...hoe stressbestendig ben je, kun in je geval van nood de boel de boel laten of wil je alles altijd netjes hebben, heb de mogelijkheid om bijvoorbeeld de eerste tijd minder te gaan werken ( ouderschapsverlof bijv.) heb je mensen in je netwerk die in kunnen springen als dit nodig is enz. enz.
    Bij ons zit er tussen sommige kinderen maar 13 maanden en tussen sommigen ruim 4 jaar...bij allebei de scenario's zijn er voors en tegens ( je hebt de "planning" niet altijd in de hand....)
    Maar ik denk dat je je vooral moet afvragen of de wens opweegt tegen je bezwaren en of je het aankan. Je kan een kind nou eenmaal niet op proef nemen en evt terugstoppen :) ( al zou je het soms willen hihihi)
    Het wordt drukker met meer kinderen maar dat hoeft niet problematisch te zijn. Mijn motto is; Gewoon rustig blijven ademhalen, dan komt het uiteindelijk allemaal wel goed....
    En het is ook vaak gewoon enorm genieten met die heerlijke kinderen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er ook enorm van kan genieten als het hele spul na een drukke dag weer lekker in hun bed ligt te slapen:D
     
  5. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Mijn zus en ik schelen 18 maanden met elkaar. Heerlijk vinden we dat. We doen alles samen en hebben het nooit als onprettig ervaren. Mijn moeder was altijd thuis, dat scheelt misschien. Zij vond het wel druk, maar niet vervelend.
    Een vriendin van mij heeft nu ook 18 maanden tussen haar kindjes in zitten. Tuurlijk heeft ze haar handen vol, maar ervaart het niet als problematisch. Zij werkt er overigens wel bij.
    Zelf hoop ik ook twee kindjes te mogen krijgen die dicht bij elkaar zitten qua leeftijd. Dit is voor ieder natuurlijk zelf te bepalen en ook afhankelijk hoe het eerste kindje ervaren wordt...

    Hebben je man en jij het er over hoe jullie het voor je zien? Ik hoop dat jullie er uit gaan komen. Ik zou in ieder geval een keuze maken die voor jullie beide erg prettig is. Succes!
     
  6. Opnaarvijf

    Opnaarvijf Actief lid

    16 sep 2013
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ervaring; de overstap van 1 naar 2 is de lastigste. Daarna word het enkel alleen steeds makkelijker. Waarom? Ik denk dat je met meer kinderen gedwongen wordt los te laten en "verplicht" bent om te genieten. Heerlijk! We hebben 10, 7, 3 en 2 we zijn bezig voor de 5 en het is vanwege lastige bevalingen (complicaties) anders wil ik er wel 8!
    Mijn advies laat wat meer los en geniet, ik geloof oprecht dat je er nog wel twee of drie aankan! You go girl
     
  7. jomidi

    jomidi Bekend lid

    13 okt 2010
    904
    1
    0
    Grappig opnaarvijf...ik heb juist precies het tegenovergestelde.
    Vond van 1naar 2 echt peanuts, maar van 2 naar 3 heel pittig.

    Voordeel dat je er nog geen naar school hebt, dus daar geen rekening mee hoeft te houden, nadeel 2 die nog echt verzorgd moeten worden en veelal vermaakt. Als ze ouder zijn vermaken ze zichzelf veel meer vind ik.
     
  8. angelea

    angelea Actief lid

    20 dec 2007
    228
    0
    0
    Flevoland
    bij ons zit er ook 18 mnd tussen beide kids. zijn nu 3,5 en 2 jr. Oudste kon nog niet lopen toen 2e geboren werd en dat vond ik best wel zwaar. Toen ze eenmaal liep ging dat een stuk makkelijker. Scheelt een hoop dat ze allebei 's nachts goed slapen. Is wel veel werk 2 kleintjes in de luiers maar vond het geweldig. Met 2 jr had oudste zulke buien dat ik er toen niet aan moest denken en een baby van paar weken bij te hebben. We hebben veel gebruik gemaakt van een duowagen en dat werkt ook echt super. We gaan nu voor 3e. Nu wel bewust gekozen om ze nu niet te dicht op elkaar te hebben en dat de oudste naar school gaat. Met 3 kort op elkaar zag ik het niet zitten. Hopen dat we snel 3e kindje mogen gaan verwachten.
     
  9. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Je zegt dat je twijfelt, dan moet je het nog niet doen. Het is een beslissing die je maakt voor de rest van je leven en jullie kindje is nog niet eens een jaar. Daarnaast niet het echte opvoeden hiervan nog beginnen. Wanneer je nu zwanger raakt komt de baby net rond de verkeerde tijd. Zo net rond de peuterpubertijd en ik denk dat je het je dan net wat lastiger maakt.

    Bij ons zaten er tussen onze 3 kindjes steeds 3 jaar en ik vind dat een fijn verschil. Ze waren al uit de luiers en wat zelfstandiger en nu spelen ze veel samen.

    Ik vind de overgang van 1 naar 2 heel pittig, het leren je aandacht te verdelen.
     
  10. annekevdz

    annekevdz Fanatiek lid

    25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Bij ons zit er vijftien maanden tussen en ik vond het eerste half jaar wel behoorlijk intensief inderdaad. Tegelijkertijd vind ik het nu heerlijk, want ze zijn ontzettend gek met elkaar. Echt twee handen op een buik. Verschil is wel, dat onze dochter heel gemakkelijk was in het eerste jaar, dat maakte voor ons dat we gemakkelijk deze keuze konden maken. Na onze zoon hebben we bewust ook wat langer gewacht, dat was geen doorslapen en dus hadden we ook veel minder snel die aandrang. Achteraf gelukkig maar dat er wat meer tijd tussen zit naar de volgende, want dat zijn er twee. Oftewel we hebben straks onze handen weer meer dan vol!
     
  11. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier schelen de kids precies 18 maanden. Ik vind het heerlijk!
    Waar ik me vooral druk om maakte was dat mijn dochter niet zou kunnen lopen of de trap op zou kunnen klimmen (dat ik haar telkens zou moeten dragen). Uiteindelijk liep ze 6 weken voor haar broertje werd geboren en is ze niet meer gestopt met lopen. Heb het traplopen flink met haar geoefend en dat deed ze ook vrij snel oke.
    Ik vind het druk, maar wel gezellig druk.
     
  12. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Mijn kinderen schelen 13 maanden dus daar zit heel weinig verschil tussen.
    Was ook niet echt de bedoeling maar nu ben ik er wel blij om hoor. :)
    In het begin was het echt even heel pittig en zwaar, zeker omdat mijn meisje ook een beetje rommelde in het begin.
    Haar signalen waren ook niet altijd duidelijk dus ik vond die echte mini-baby-fase bij haar wat lastiger dan bij mijn zoontje.
    Maar als je eenmaal een ritme te pakken hebt gaat het steeds beter.
    En tegen de tijd dat je tweede geboren wordt kan je oudste waarschijnlijk al lopen en is het allemaal duidelijker wat hij wilt of nodig heeft.
    Voor mij was de schok van geen kind naar 1 kind in elk geval een stuk heftiger dan van 1 kind naar 2 kinderen.

    Succes met je beslissing! :)
     

Deel Deze Pagina