moeite met ontlasting baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door poppie2, 10 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poppie2

    poppie2 Actief lid

    4 nov 2007
    253
    0
    0
    hallo,

    mijn dochtertje van 6,5 week heeft heel veel moeite met poepen, ze krijgt nu 2x per dag lactulose maar dan nog schreeuwt ze het uit als haar ontlasting in de "weg" zit.
    ze heeft ongeveer 1 keer in de 4 dagen ontlasting (en dit met lactulose) haar ontlasting ziet er uit als stopverf/olliebollenbeslag (sorrie, ik weet het niet anders uit te leggen) als het er eenmaal uit is is ze en stuk rustiger dit duurt een dag of 2 en dan begit het weer opnieuw dat ze het uitkrijst van de pijn! tot dat ze haar luier weer volpoept.
    en als ze poept is het zo gigantisch veel dat het alle kanten uit haar luier uit loopt. haar luier weegt dan ongeveer 420 gr wat ik eigenlijk niet normaal vind.
    kan dit komen doordat ik (volledig) borstvoeding geef?
    zou ze misschien midder pijn hebben als ik over zou gaan op flesvoeding? of zou dit met een allergie te maken kunnen hebben?

    ik vind het zo erg om te zien dat mn meissie zo'n pijn heeft telkens als er een poep luier aan zit te komen.

    zou je mij hiermee kunnen helpen?

    alvast bedankt
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Sonja,

    Wat kan ik me goed voorstellen dat je zo te doen hebt met je meisje. Liefst zou je haar willen helpen.

    Toch is het beeld wat je beschrijft niet echt heel vreemd.
    En wat fijn voor haar dat ze BV krijgt! Juist de BV maakt dat de ontlasting nooit hard is maar altijd smeuig (wat een grappig onderwerp als je het zo typt)

    Bijborstkindjes is het zo dat ze de eerste 4 tot 6 weken elke dag 1 of meerdere poepluiers hebben. Rond die tijd zal zich het vraag en aanbod systeem goed aftellen en zal ook de ontlasting langer wegblijven. Dit kan varieren tot om de dag tot eens in de 10 dagen. Als het dan komt dan is het veel en moet er zelfs voor een zachte ontlasting heel hard voor gewerkt worden. Persoonlijk denk ik niet dat lactulose veel toevoegt omdat dat juist is om de harde ontlasting (die in het verleden bij KV een groot probleem vormde en geregeld voor verstopping zorgde) te laten komen.

    Hoe minder toevoegingen hoe minder de darmflora wordt aangetast, hoe eerder de darmen hun werk kunnen doen. Alle kindjes tot ongeveer 3 maadnen hebben in meer of mindere mate last van kramp (zeker voordat een poepluiere wordt gerpoduceerd)
    Die eerste maanden zijn nodig om helemaal uit te stulpen, hun ligging te zoeken, uit te rijpen en om uiteindelijk rond 7 maanden te kunnen functioneren als onze eigen darmen, namelijk opnemen van allerhande voedingsstoffen uit allerlei voedsel.

    Je kan wel helpen door druk op het buije uit te oefenen, te masseren, haar te dragen, etc.
    Kusnt voeding is mijns inziens absoluut geen oplossing voor jouw probleem nu.

    Allergie, dat lijkt me niet voor de hand liggen, temeer omdat je verder helemaal geen allergie kenmerken beschrijft.

    Kan je misschien (voor de volledigheid voor mijn eigen beeldvorming) wat gewichten van haar opschrijven? Als het goed met jhaar gaat zou ik me verder niet teveel zorgen maken, zeker niet om de voeding want die is op dit moment juist erg goed voor haar.


    Heel veel succes.

    Ilse
     
  3. poppie2

    poppie2 Actief lid

    4 nov 2007
    253
    0
    0
    hallo Ilse

    bedankt voor je snelle antwoord.
    Danique woog bij haar geboorte 3800 gr en weegt nu 4740gr
    ze heeft heel vaak rode vlekjes op haar lichaam die ook weer na een tijdje verdwijnen. na een voeding moet ze ook altijd een paar keer niezen.
    in haar slaap is ze heel onrustig en kreunt de hele dag en nacht door waardoor ze vaak wakker wordt. ook om in slaap te komen duurt het een eeuwigheid, je hoort haar buikje behoorlijk rommelen.
    ze krijgt nu 2x per dag zantac voor de reflux toch denk ik dat er meer aan de hand is dan alleen de standaard ´krampjes`. aangezien mijn man bekent is met vele allegieen.
    daarom wil ik de allergie bij Danique uit kunnen sluiten.
    zou ik zelf kunnen proberen om alle melkprodukten uit mijn voeding weg kunnen laten? of misschien als test een paar dagen allergeenvrije voeding aan Danique te geven?

    wat is jou advies?

    alvast bedankt
    groetjes Sonja
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hallo sonja,

    ik reageer ook even op je berichtje. misschien dat je met je meisje eens extra kunt afspreken op het consultatiebureau of bij je huisarts. wanneer je vermoed dat er meer in het spel is, is het zaak dit uit te sluiten, (of inderdaad vast te stellen), zodat jullie snel via de voor jullie juiste weg verder kunnen. Ga je elimineren van voedingsmiddelen, doe dit dan in overleg met een dietiste, dat maakt het zoveel overzichtelijker voor jou ook. je hoeft dan niet zelf het wiel uit te vinden. (in wat wel en niet mag, welke stoffen waar in zitten, etc.)
    ik heb zelf lang een dieet gehouden tijdens de borstvoedingsperiode en dit is heel goed te doen hoor, het is een kwestie van omschakelen. mocht er een positief resultaat uit komen dan is het dit dubbel en dwars waard!

    Goed dat je borstvoeding geeft en antwoord zoekt op je vragen! ga er voor! Succes en laat nog eens weten wat er uit komt! Laat je niet uit het veld slaan!
    groetjes Heidi Margit
     
  5. poppie2

    poppie2 Actief lid

    4 nov 2007
    253
    0
    0
    hallo,

    ik ben dus terug gegaan naar de kinderarts en ben nu op een dieet gezet, ik merk aan haar dat ze al een stuk rustiger en niet de hele tijd het uit krijst van de pijn.
    alleen wel als haar ontlasting er weer aankomt. ze krijgt nu 2x daags 5 ml lactulose dan zou je toch verwachten dat de ontlasting elke dag er zo moet uit lopen?

    mijn meisje is nu 9 weken oud kan ze nu al last hebben van regeldagen?
    ze slaapt heel weinig dus leg ik haar steeds maar weer aan als ze huilt. maar dan wordt ze nu juist onrustig en loopt ze met mijn tepel nog in haar mond hard met haar hoofd te schudden en te trekken, en gaat uiteindelijk weer huilen, ik word hier zo onzeker van!
    ik ben bang dat ik te weinig melk heb voor haar, als ik in de ochtend kolf (1,5 uur na de eerste voeding) krijg ik er 50cc uit, dus ga ik er van uit dat ik geen tsr heb en heb ook de neusspray gehaald bij de dokter, maar met die spray haal ik er echt niet meer uit.
    ik maak me nu nogal zorgen om haar gewicht, bijhaar geboorte woog ze 3800 gr ze was behoorlijk in gewicht geminderd de volgende dag woog ze 3490 gr. pas na 3 weken woog ze weer 3800 gr.
    nu weegt ze 5120 gr volgens het consulatiebureau te weinig!
    nu ik op een dieet ben gezet durf ik haar geen bijvoeding te geven.
    wat moet ik nu doen?

    sorrie voor het lange verhaal, maar ben nu zo onzeker aan het worden met mijn borstvoeding betreft!
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Sonjaja,

    Jeetje wat een toestand zeg! Gelukkig merk jemet je dieet wel dat er verbetering optreed.

    Als ik puur naar haar gewicht kijk dan vind ik dat niet echt heel zorgwekkend hoor.

    Gemiddeld moeten kindjes 90-200 gram per week aankomen. Als jenaar haar laagste gewicht kijkt (3490) en dan nu 5120 dan betekend dat dat ze rond de 163 gram per week is aangekomen.

    Zeker als je daarbij neemt dat ze mogelijk wat last heeft van de stoffen die jij eerder had. Kindjes hebben dan hun energie ergens anders voor nodig.

    Op zich ishet niet raar als je maar 50 cc kolft na ene voeding. Je bent met 2 maanden afgesteld op een bepaald vraag en aanbod systeem. Je kolft dan niet ineens een hele voeding extra.

    Als je echt twijfelt dan zeggen plasluiers veel. De ontlasting is geen echte graadmeter want na 6 weken krijgen volledig borstgevoedde kindjes soms elke dag maar soms oom 1 keer in de10 dagen een heeeeeeel volle luier. Dit gaat dan met veel kramp en gedoe gepaard. ALs het eruit is is het weg.

    Soms helpt het door wat extra vette achtermelk te geven. Dit kan je krijgen door na het aanleggen een klein beetje af tekolven. Dit verhoogd direct de productie als je echt te weinig zou hebben.

    Op zich als je te weinig voeding zou hebben dan kan dat ook harde ontlasting opleveren. Maar gezien haar gewichtstoename zou ik dat niet direct denken.

    Ik zou niet snel nu bijvoeding gaan geven met normale kunstvoeding. Als je dit echt overweegt gebruik dan zeker hypoalergene voeding.

    Ben je wel onder geode begeleiding van een dietist? Dat is, zeker nu je borstvoeding geeft echt belangrijk om zef niets tekort te komen.

    Succes

    Ilse
     

Deel Deze Pagina