Anticonceptie: Wat nu?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Sincerity, 19 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sincerity

    Sincerity Actief lid

    14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Hoi hoi.

    Ik heb verschillende soorten Anticonceptie geprobeerd voor mijn zwangerschap en het lijkt er heel erg op dat mijn lichaam het gewoon niet aan kan. Alleen nu ik ben bevallen van mijn eerste weet ik eigenlijk niet wat ik wel wil. Ik wil geen tweede, in ieder geval nu niet.

    Ik weet wel dat ik binnen 2-4 jaar WAARSCHIJNLIJK WEL zwanger wil worden. Mijn vriend wilt een tweede en als dit gebeurt zal het niet te ver van de eerste af zijn. Ik geef nog borstvoeding en ben van plan dat ook te doen.

    Ik heb drie verschillende varianten van de pil geprobeerd. Yasmin, Microgynon 30, en nog eentje. Alle 3 werd ik misselijk van, en alle drie uiteindelijk mee gestopt.

    Ik heb de prikpil gebruikt, fysiek geen klachten behalve dat mijn hele cyclus aan de tering (Excuus) is gegaan. Dan werd ik zoveel maanden niet ongesteld dan bloedde ik 3 weken achter elkaar. Ik heb zo 9 maanden in onzekerheid gezeten.

    Ik heb de evra pil gebruikt, waarvan ik zo ziek werd dat ik letterlijk heb lopen overgeven dagelijks. Hier kon ik echt NIET tegen.

    Nu werd er door de verloskundige uitdrukkelijk gezegt dat de mirena spiraal het beste is, maar ik sta daar eigenlijk ook niet op te wachten. 1) Het bevat hormonen, en in mijn ogen gaat Hormonen + Sincerity = Ziek. 2) Het is voor 5 jaar, het lijkt me niks om dan over een anderhalf jaar misschien al te moeten uit laten halen.. en 3) Het lijkt me zo eng om in te moeten zetten.

    Stel ik zou een spiraaltje moeten laten zetten dan zou ik toch liever voor de koperspiraal gaan = geen hormonen. Alleen dan geld probleem 2+3 nog.

    Ik kreeg van de verloskundige te horen van ja mirena geeft heel weinig hormonen af en alleen in dat gedeelte en gaat niet in de bloedbaan of weet ik niet, maar in mijn ogen stel het gaat fout, dan zou ik het vreselijk vinden om het laten te verwijderen.. Ik bedoel pil kan je altijd gewoon stoppen met slikken.

    Wat is nu eigenlijk het beste, ik wil heel graag wel beschermd zijn, maar ik vraag me af als condooms de enigste optie is. Kunnen ze misschien in het ziekenhuis testen als mijn lichaam gewoon fout reageert op bepaalde stoffen? Ik weet dat er een speciale pilvariant is die je mag hebben met BV maar aangezien ik op de vorige al slecht heb gereageert ik neem aan dat daar dezelfde stoffen in zitten?

    In ieder geval als ik voor het spiraaltje moet gaan dan moet ik dit pas 19 mei bespreken met de gyn, want de verloskundige raadde het aan om het DAAR te laten zetten..
     
  2. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik zou de eerste tijd toch voor een condoom gaan... zeker als je zo hevig reageert op hormonen.

    Heb je al eens gevraagd naar een koperspiraaltje of een nuvaring?
     
  3. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    #3 rebekka84, 20 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
    de persona! is handig om wel en om niet zwanger te worden. wel een aantal dagen per maand een condoom nodig. Over het gebruik van PERSONA Hier komen helemaal geen hormonen aan te pas. Ik ben er erg blij mee.
     
  4. Kwabbernoot

    Kwabbernoot Fanatiek lid

    18 apr 2010
    3.248
    1
    0
    n.v.t.
    hoihoi,

    ik kan de de nuvaring aanraden, zeker voor tijdelijk. Ik ben ook heel erg gevoelig en had hier bijna geen bijwerkingen van. Voor een paar jaar is zo'n ding prima, ik heb er na een jaar of 6 wel last van gekregen maar ik denk dat als je m max. 5 jaar gebruikt t wel goed gaat.

    Je kan het iig proberen, 't is niet permanent en werkt t niet haal je t ding eruit en ben je er vanaf. En de dosering hormonen is erg laag omdat hij op de plek zit waar hij hormonen af moet geven(dus het hoeft niet door je hele lijf gepompt te worden). Met vrijen had ik er ook geen last van en het is makkelijk in te brengen, je voelt er niks van.

    Succes!
     
  5. Mamaloe26

    Mamaloe26 Fanatiek lid

    26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Ook ik ben erg enthousiast over de nuvaring en ga die zeker weer gebruiken. Je hebt zelf in de hand wanneer je er weer mee stopt, je hoeft er maar twee keer per maand aan te denken (in doen, 3 weken later uithalen en dan na de stop week weer in doen) en het geeft heel weinig hormonen af. Vooral die hormonen vind ik heel belangrijk want mijn lijf reageert heel sterk op hormonen.
     
  6. Sincerity

    Sincerity Actief lid

    14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Ik heb wel is over nuvaring gehoort maar nog nooit eigenlijk me er in verdiept.. is dat een beetje te doen met inbrengen/uithalen?

    Mag het overigens verder wel gewoon met de borstvoeding? (Had eigenlijk het foldertje van de apotheek moeten houden over anti conceptie en bv.. maar natuurlijk gooi je zoiets weg als je het nodig hebt)
     
  7. Mamaloe26

    Mamaloe26 Fanatiek lid

    26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Uithalen en inbrengen is appeltje eitje. En als ie erin zit voel je hem verder ook niet meer zitten. Of het mag met bv weet ik niet, dat zou je even aan de ha moeten vragen.
     
  8. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik heb een mirena spiraal. Het plaatsen vond ik nauwelijks pijnlijk te noemen, en ik verwacht dat eruit halen net zoiets zal zijn.
    Ik heb er niet eens pijnstillers voor gebruikt, maar dat kan natuurlijk wel (paracetamol ivm BV; maar je kunt eenmalig ook wel iets zwaarders slikken).

    De hoeveelheid hormonen en de manier waarop die in je lijf komen, is niet te vergelijken met een pil. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je er net zo op gaat reageren.
     
  9. Uk2011

    Uk2011 Niet meer actief

    Heb je al eens op www.anticonceptie.nl gekeken?


    De klassieke pil wordt door artsen de combinatiepil genoemd omdat ze kleine hoeveelheden bevat van twee hormonen: oestrogeen en progestageen.

    De oestrogeenvrije pil is even betrouwbaar als de combinatiepil maar bevat alleen een progestageen. Omdat deze pil geen oestrogeen bevat, is ze geschikt voor vrouwen die borstvoeding geven, oestrogeen niet verdragen of last hebben van oestrogeengerelateerde bijwerkingen van de combinatiepil.

    De prikpil bevat een vrij hoge dosis progestageen dat lijkt op het natuurlijke, in de eierstokken aangemaakte progestageen.

    Het spiraaltje geeft in het lichaam continu kleine hoeveelheden van het hormoon progestageen af.


    Als je bij de prikpil weinig klachten hebt gehad, zal je dat bij de mirena ook waarschijnlijk niet krijgen, omdat het nog een kleinere dosis hormonen afgeeft. Ik gok dat je bij de combinatiepil dan last hebt gehad van het hormoon oestrogeen ?

    Vandaag ook te horen gekregen dat de mirena echt de beste oplossing is voor wanneer je slecht tegen hormonen kunt. vooral wanneer je al bevallen bent, en de baarmoedermond dus al een keer geopend is, is het plaatsen een kwestie van een minuut, en het verwijderen van 10 seconden.
    Laat je anders nog eens uitgebreid voorlichten door je verloskundige over hoe het in zijn werk gaat.
     
  10. Sincerity

    Sincerity Actief lid

    14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    prikpil heb ik wel last van bijwerkingen gehad maar meer betreffend een onmogelijke cyclus - niet van ziek zijnde side effects. Dus ook of helemaal geen bloeding of 2 weken lang bloeding etc.. Erg niet te doen.

    Iig morgen afspraak maken bij de huisarts om nog een keer te bespreken want ik ben zelf wel nogsteeds met een hoop vragen ^^

    De anticonceptiemethode die aangeraden word voor mij na die test is de staafje of spiraaltje.. Brr.
     
  11. Uk2011

    Uk2011 Niet meer actief

    Ik zie/zag er ook enorm tegenop, maar mijn vk verzekerde me dat het echt een heel kleine ingreep is, en dat je het inbrengen bijna niet voelt, zeker niet wanneer je al een kind hebt gebaard.
    Als je nog een paar weekjes geduld hebt, kan ik het je vertellen. Ik mag nl. pas over 2 maanden een spiraal laten plaatsen ivm complicaties na bevalling.
     
  12. butterfly83

    butterfly83 Fanatiek lid

    14 feb 2008
    2.037
    40
    48
    friesland
    Nou ik had het kunnen schrijven!!

    Ik ben op mijn 19de aan de microgynon pil gegaan en op mijn 20ste gestopt. Ik voelde me zo boos, somber en akelig en geen zin in sex. Het voelde zo vlak allemaal, ook had ik 2 keer per maand een schimmelinfectie en uiteindelijk om deze reden gestopt met de pil en overgegaan op condooms.
    Wauw.. wat ging er een wereld voor mij open, voelde me eindelijk weer zoals ik me hoorde te voelen! Tot bevalling van mijn tweede hebben we alleen condooms gebruikt, maar nu wou ik toch graag weer iets proberen. Ben die condooms zo zat en vandaaruit gekomen op de nuvaring. Na 1,5 maand heb ik hem er huilend uitgehaald. Vanaf dag 1 had ik hoofdpijn en voel ik me zo akelig, snauw tegen de jongens en kan niks hebben! Nadat ik een huilbui kreeg op mijn werk zonder enkele reden heb ik hem er uit gehaald. ik voel me nog steeds niet lekker maar goed het is ook nog maar een week geleden dat ik hem er uit heb gehaald..

    Toen toch om me heen gekeken voor een andere oplossing maar iets met hormonen durf ik gewoon niet meer en mijn man heeft het verboden ;) De enige optie is de koperspiraal maar ook dat durf ik niet zo goed. Mijn moeder heeft daar een eileider ontsteking door gekregen en zo onvruchtbaar geraakt, wij hebben nog steeds een wens voor een derde en ik ben bang dat het pijn doet ;)
    Mijn man heeft de knoop door gehakt en we gaan 'gewoon' weer over op condooms! Soms vervelend maar voor ons de beste oplossing!!
     
  13. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Ik kan ook tegen geen enkele vorm van hormonale anticonceptie. De hormonen uit de nuva-ring en de mirenaspiraal waren voor mij al te veel. Nu heb ik een koperspiraal en dat bevalt goed. Ik vond het laten plaatsen ook heel erg meevallen. Ik heb hem nu een jaar en het kan best zijn dat ik hem er eerder dan over 4 jaar uit laat halen. Maar zelf als het voor een jaar was geweest zou het voor mij de moeite waard zijn geweest.

    Wil nog even toevoegen dan ook de techniek van de koperspiraal heel erg verbeterd is. Het veroorzaakt niet meer zoveel problemen als vroeger.
     
  14. butterfly83

    butterfly83 Fanatiek lid

    14 feb 2008
    2.037
    40
    48
    friesland
    en je menstruatie dan? Ik hoor vaak dat die ook veel erger en langer is?
     
  15. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Wel iets zwaarder en op het begin was het ook wel langer. Maar nu valt het eigenlijk wel mee. Ik heb als het ware een "aanloopdag" dan zie ik op de wc dat ik ongesteld word maar is het echt heel weinig. En dan 2 dagen waarin ik echt ongesteld ben. En dan wordt het al weer echt minder en kan ik het met een inlegkruisje af. Heb nu wel een maat grotere tampons nodig. En soms (niet eens iedere maand) heb ik wel wat meer last van mijn ongesteldheid; niet lekker, rugpijn, emotioneel etc.)
     
  16. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ik heb 8,5 week na mijn bevalling een mirena laten plaatsen. Over 2-3 jaar willen we voor een tweede kindje gaan, maar weet nu al dat ik na een eventuele volgende bevalling weer een mirena laat plaatsen, vind het echt een uitkomst!

    Het plaatsen heb ik door m'n gyn laten doen, was al bekend met die man sinds de zwangerschap, en had er meer vertrouwen in dan de HA (die ik welgeteld 1x heb gezien, wel een vrouw, maargoed). Zag er onwijs tegenop om dat ding te laten zetten, had hier al behoorlijk wat horrorverhalen gelezen. Heb dat ook gewoon tegen de gyn gezegd van te voren, dat ik 't doodeng vond.
    Het viel me echt 200% mee! Vervelendste was de eendebek, maar ben in totaal misschien 2 minuten binnen geweest (incl eerst even een echo maken om de grootte van de baarmoeder te checken). Heb alleen de dag van plaatsing en de dag erop wat spotting gehad, een week later weer een dag, en sindsdien misschien 1 dag per maand wat spotting. Maar echt nergens last van! En ook geen pil die ik kan vergeten :).

    En m'n gyn zei ook direct al, als ik er last van had op wat voor manier dan ook, moest ik het aangeven en kon ie em zo weer verwijderen. Of ie er nou 6 weken of 3 jaar in zit..

    Mja, enige waar je mee zit: als je voor een volgende wilt gaan moet je eerst een afspraak bij de gyn maken om m te laten verwijderen. Maargoed, da's ook niet zo'n ramp vind ik (ben ik iets minder snel geneigd om heel impulsief te zeggen dat ik een tweede wil enzo :p)
     

Deel Deze Pagina