Oc kdv/bso etc

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Neilia, 13 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    De organisatie van onze kinderopvang is opzoek naar nieuwe leden voor de oc.
    Nu wonen wij hier pas net en kennen dus nauwelijks mensen.
    Daarnaast vind ik het fijn om betrokken te zijn bij de organisatie die 2x per week voor mijn kinderen zorgt terwijl ik werk.
    Onder deze organisatie vallen ook de psz, bso, vso en dus het kdv.

    Nu is mijn vraag..
    Wat doet een oc precies?
    Ik kan een vergadering bijwonen (dat ga ik sowieso doen) om te zien wat het precies inhoud.
    Hoeveel tijd besteed je hier aan per week/maand/jaar?

    Ik heb dus echt geen flauw benul en zou graag alvast weten wat het precies allemaal inhoud.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.702
    42.533
    113
    Ik zit op school in de ouderraad en op de psz was het ongeveer hetzelfde. Je overlegt met juffen/leidsters over bepaalde activiteiten. Zij vragen mee te denken en te helpen vorm geven aan die activiteiten. En je helpt zelf ook mee.
    Er kan ook nadenken over een stukje practisch beleid bij zitten, geen grote dingen, dat hoort bij de MR. Maar kleine dagelijkse dingen.

    Wij vergaderen eens per 2/3 maanden.
     
  3. jolanda0207

    jolanda0207 Actief lid

    27 aug 2013
    216
    6
    18
    Ik zit ook in de oudercommissie van het kdv/bso van mijn dochter.
    Het kost me niet heel veel tijd. Hooguit een paar keer per jaar vergaderen. Mee denken over beleid komt nog niet zo heel erg van de grond. Mee helpen met activiteiten is niet aan de orde. Ik heb nu een paar vergaderingen bij gewoond, maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk wat ze nou van de oudercommissie verwachten.
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Ik zit in de oudercommissie van de kdv en bij ons is het juist adviserend naar de locatie toe. O.a. over pedagogisch werkplan, voedingsbeleid, groepsindeling (niet per kind, maar wel over horizontale/verticale groepen), locatie specifieke risico’s. Meedenken over activiteiten (zomerfeest, babyzwemmen, muziek op schoot, kerstfeest, open dag, etc.) doen we ook wel, maar daar worden juist alle ouders bij betrokken. Tarieven en openingstijden worden bij ons door de centrale clientenraad besproken, elke locatie mandateert de ccr daarvoor (of niet).
    Wij vergaderen 4x per jaar a max 2 uur en dan nog wat voorbereiding en uitwerking erbij. Ook worden er nog thema-avonden georganiseerd voor oudercommissies waar je je voor kunt opgeven.
     
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Ouderraad en oudercommissie zijn verschillend dingen. Een oudercommissie is verplicht binnen de kinderopvang en is inderdaad een adviserende rol naar de leiding toe.
     

Deel Deze Pagina