Oefenbroekje handig of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Feye, 20 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Even wat ervaringen gezocht:
    Mijn zoontje is bezig met zindelijk worden. Na een hele goede start (hele dagen droog), is hij nu meerdere keren per dag iets nat. Heel af en toe laat hij het volledig lopen, maar vaak een beetje (wat dan wel doorkomt in zijn broek). Poepen gaat ook nog in de onderbroek.
    Oftewel: we zijn er nog lang niet, maar ik wil eigenlijk ook niet terug naar een luier.
    Hebben jullie ervaring met oefenbroekjes? Zijn die handig in deze situatie? Welke hebben jullie?
    Vind ze best prijzig voor onderbroeken, maar het zou natuurlijk fijn zijn als zijn broek niet elke keer iets nat is.
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    De oefenbroekjes die lijken op onderbroeken zijn het goedkoopste bij de kruidvat, nadeel is dat het kleine maten zijn en daarom nooit gebruikt.

    Net na zijn 3de verjaardag zijn we begonnen zonder luier, dat waren 3 lange dagen met heel veel ongelukjes en daarna ging het goed.

    We waren al eerder begonnen met luierbroekjes maar voor hem was dat niet duidelijk en was hij erg lui hier in. Gelukkig al eerst poepzindelijk, hij vond het zo vervelend dat zijn billen helemaal onder zaten en ik zei dan elke keer als je op de wc poept was je al klaar geweest. Voor hem was dat de reden om toxh overstag te gaan. (Ergens tussen de 2 en 2.5 jaar)
     
  3. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.153
    2.238
    113
    Vrouw
    Ik vind ze niet handig! Als hij iets nat is moet hij toch verschoond worden, dus dan is de broek al uit, en dan is het een kleine moeite om ook een droge broek aan te trekken. Bovendien zijn onderbroekjes zo droog na het wassen en duurt het bij de oefenbroekjes heel lang (dus bij meerdere ongelukjes op een dag heb je er dan zo een stuk of 6 nodig..)!

    Misschien inligkruisje in onderbroek plakken als het echt maar een paar drupjes zijn steeds? S had dat in het begin ook, dan voelde hij de eerste drupjes komen en wilde hij dan naar de wc, daar deed hij dan de rest..
     
  4. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik zou het gewoon zonder doen. Het is een poosje veel werk/was, maar dat gaat ook weer over. Zeker als hij al hele dagen droog was
     
  5. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Mij lijkt het wel handig, vooral als je een dagje weg ga. Dan is het niet meteen zo'n bende als het misgaat. Maar voor thuis lijkt het mij ook wel prettig als je niet elke keer urine op bv je bank heb zitten vanwege een ongelukje
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  6. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb ze van allerlei merken gehad en geprobeerd maar vond het uiteindelijk niks. Een gewone onderbroek en een hele poos (hier wel een week of vier) puin ruimen. We hebben volgehouden en uiteindelijk viel het kwartje. Was met 3j1m dat we begonnen.
     
  7. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    #7 Strandbal, 20 okt 2018
    Laatst bewerkt: 20 okt 2018
    Ik heb 3 oefenbroekjes, maar ik vond het niks. Alleen maar onhandig. Die dingen vangen het plas op om niet te lekken, maar voor je erachter komt dat er geplast is lekt dat ding al door. Vond het makkelijker om thuis alleen onderbroeken en evt net te kleine/oude pyjamabroeken oid aan te doen en dan gewoon elke keer bij een ongeluk schone spullen aan te doen.
     
  8. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Oké, niet positief dus.
    Het ging dus bij hem de eerste 2 weken heel goed, zelden een natte broek. Maar nu zitten we al een aantal weken op meerdere verschoon beurten op een dag.
    Dan blijft het denk ik idd maar gewoon omkleden en wasjes draaien.
     
  9. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Zo gaat dat. Soms hebben ze een terugval en dan gaat het weer goed. Ik zou geen moeite doen met oefenbroekjes. Maar ja, ik ben van mening dat als ze zindelijk moeten worden, dat ze dan helemaal geen luiers oid moeten dragen, ook niet s’nachts.
     
  10. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.011
    291
    83
    Ik vond ze niet prettig en heb ze niet gebruikt..
     
  11. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Wij vonden het 10x niks. Lekte er alsnog langs. Of je nou een beetje plas of heel veel plas hebt, dat maakt dan ook weinig uit. Het zat niet lekker en het kraakte als een gek (die van Kruidvat), dus al met al vond ik het echt een miskoop..
     
  12. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Nooit gebruikt, een zooi goedkope boxershortjes gekocht bij de action.
    Geen zin om poep eruit te schrapen dus in de kliko eventueel.
    En luierbroekjes als we weggingen. Wel erbij vertelt dat het speciale onderbroekjes zijn en dat je daar eigenlijk ook niet in mag plassen en poepen.
    En een berg snoepjes deed de rest ;)
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat laatste is natuurlijk niet waar. Nachtzindelijk is iets wat niet zomaar aan te leren is. Ten eerste moeten ze het seintje krijgen vanuit hun hersenen dat ze moeten plassen en daar dan ook wakker van worden, ten tweede komen er op den duur hormonen vrij die zorgen dat er 's nachts minder urine wordt geproduceerd. Dit zijn dingen die je helemaal niet kan sturen. Mijn dochter was met 2.5 zindelijk. Maar de nachten echt nog niet. Dus gewoon een luier om.
     
  14. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    @Patri1982 liet jij dan direct ook 's nachts de luier uit? Overdag deed ik dat ook gewoon, niet dat ze dan na een paar dagen zindelijk waren, daar ging bij de oudste maanden over heen en ook bij de jongste zijn we nu bijna 2 maand bezig denk ik.
    's Nachts de luier uit doen ga ik echt pas doen als ze weken droog zijn. Zelf was ik pas nachtzindelijk rond mijn 14e en kan je vertellen dat het geen pretje is om 's morgens wakker te worden in een nat bed zonder dat je er wat aan kan doen...
     
  15. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Precies! Mijn dochter is onlangs 5 geworden, en helaas 's nachts nog niet zindelijk. Gister weer geprobeerd, na 2u was zowel zij als het bed zeiknat. Terwijl ze met 2,5 jaar overdag al zindelijk was. Slaapt gewoon heel diep en voelt het gewoon niet.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  16. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Bij mijn zoon heb ik dat wel gedaan. Die was met 2 jaar en 2 maanden helemaal zindelijk. Toen het 1 week overdag goed ging heb ik de nachtluier weg gelaten. We hebben toen 2 nachten achter elkaar zijn bed moeten verschonen en vanaf die derde nacht nooit meer een ongelukje gehad in de nacht.
    Dochter is nu 2,5 maar daar gaat het zindelijk worden niet zo soepel mee. Ik laat haar sinds een week thuis overdag in onderbroekjes lopen en ze doet uit zichzelf ongeveer elk half uur haar onderbroek naar beneden en gaat op het potje zitten. Tot nu toe nog geen 1 plasje in het potje gedaan maar alles nog op de grond. Grote verschil met haar en haar broer is dat zij die natte onderbroek niet vies vind en haar broer dit wel vies vond. Zoals het nu gaat heb ik er een hard hoofd in dat zij ooit zindelijk gaat worden maar ik blijf het proberen.
     
  17. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    #17 Patri1982, 21 okt 2018
    Laatst bewerkt: 21 okt 2018
    Wij hebben dit bij beide kinderen zo gedaan. We brengen ze wel naar de wc voordat wij gaan slapen. Dit hoeven we niet meer te doen met onze 5 jarige maar onze tweede, die in december 3 wordt wel. Ze houdt het goed op totdat we haar op het potje zetten. In het begin hadden ze wel ongelukjes, maar nu niet meer. Dus ik weet niet waarom, maar bij ons werkt het uitstekend. Overigens waren beide kinderen binnen twee weken overdag zindelijk.
     
  18. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ja, zie mijn reactie hierboven.
    Wat ik vergeten was, als ze heel nodig moeten en wij hebben ze nog niet op de wc gezet, dan worden ze onrustig en gaan ze kreunen. Dus ze voelen het wel degelijk aan met 2 jaar en 10 maanden. Mijn zoon staat dan zelf op (hij is net 5 geworden) en gaat dan naar de wc. Mijn dochtertje niet wij zetten haar slapen op het potje.
    Dat is heel vervelend dat het zo lang duurde. Maakte je ouders je niet wakker om te gaan plassen?
     
  19. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Dat naar de wc brengen voor wij naar bed gingen hebben wij nooit gedaan. Wij lieten zoon na 18.00 uur niets meer drinken.
     
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Tja, mijn dochter was in 1 dag zindelijk overdag, zegt dus helemaal niks. En wakker maken om te plassen vind ik niet zindelijk zijn. Daar ga ik dus niet aan beginnen. Vind ik ook sneu om te doen. Het komt vanzelf wel.
     
    Troeeeelaa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina