twee talig opvoeden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sjudith, 16 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjudith

    sjudith VIP lid

    19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Ik weet niet of het op de juiste plek staat :rolleyes: sorry anders ;)

    Wij willen onze kleine meid 2 talig gaan opvoeden. Nederlands/Italiaans.

    Waar moeten we op letten? Wie heeft er ook ervaring met 2talig opvoeden?
     
  2. Moesje1

    Moesje1 Niet meer actief

    mijn vriend is marokkaans.. zijn ouders hebben hem eerst marokkaans geleerd omdat je anders nooit meer de taal met de juiste klanken enzo kan leren..

    En toen die 4 was en naar school ging leerde hij daar nederlands.. nu praat hij accentloos nederlands en marokkaans!

    Maarja het is natuurlijk wat je zelf wilt.. :)
     
  3. Miepie80

    Miepie80 VIP lid

    6 mei 2007
    8.101
    3
    0
    Geen ervaring mee, maar wel veel theoretische kennis vanuit mijn studie ;)

    Het moet vooral duidelijk zijn wanneer welke taal wordt gesproken (duidelijkst is moeder ene taal, vader andere taal of nog beter; thuis de ene taal, buitenshuis door andere mensen de andere taal).

    Wees erop voorbereidt dat de kleine in eerste instantie de talen door elkaar zal gooien (kiest gewoon het makkelijkst uit te spreken woord :)) en dat er een periode zal zijn (rond de 5 jaar) dat hij/zij het vertikt Italiaans te spreken omdat ie prima doorheeft dat jullie allebei Nederlands spreken en iedereen "buiten" ook. Gewoon volhouden dan, dan pakt ie het vanzelf weer op.
     
  4. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    Wij voeden de kinderen ook tweetalig op. Namelijk nederlands en arabisch.. Ik spreek nederlands en mijn man arabisch.. ik betrap mezelf er wel eens op om het arabische woord te gebruiken als mijn dochtertje het niet te snel snapt ;). Zelf vind ik het arabisch belangerijker omdat dat de taal van de Quraan is maar omdat ik Nederlands ben en we in Nederland wonen vind ik dat ze deze taal ook vloeiend moet leren spreken. Mijn arabisch is niet te goed om haar de taal van mij te laten leren.
     
  5. Editha

    Editha Lid

    15 nov 2006
    84
    0
    0
    Student
    Wij voeden Isabella 3 talig op. Tagalog (Fillipijns), Engels en Nederlands.

    Het valt inderdaad op dat ze de makkelijkste weg zoekt om iets te zeggen. Bv Tegen schoenen zegt zei shoes. Is makkelijker voor haar uit te spreken.

    Maar voor de rest praat ik Tagalog en mijn an Nederlands tegen haar. Samen leren we haar ook nog Engels.
     
  6. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    hier worden onze jongens ook 2 talig opgevoed.
    ik praat nederlands en mijn man turks.
     
  7. Zena

    Zena Fanatiek lid

    9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Wij zijn dit ook van plan. Het idee is dat in nl met onze dochter ga spreken en mijn man Joegoslavisch. Ben benieuwd hoe het gaat werken in de praktijk....
     
  8. darcy

    darcy VIP lid

    1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Wij zijn van plan om Ollie tweetalig op te voeden, met het oog op emigratie (Schotland.) Dus Nederlands en Engels...

    Ik lees nog even mee, ben benieuwd hoe jullie het aanpakken :)
     
  9. Saaya

    Saaya Niet meer actief

    vrienden van ons leren hun kinderen al vanaf dat ze leren praten twee talen, spaans en nederlands. Het gaat heel goed moet ik zeggen :D
     
  10. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Hier willen we t ook gaan proberen, alleen zou het dan om 3 talen gaan..nederlands/italiaans/maleis. Hoe we dat gaan aanpakken weet ik nog niet maar ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is. T allerbelangrijkste is natuurlijk dat ze nederands vloeiend gaat spreken, de rest komt dan wel..of niet ;)

    Groetjes Jessy
     
  11. sjudith

    sjudith VIP lid

    19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Het lijkt mij best moeilijk aangezien ik zelf maar 3 woorden Italiaans spreek :)

    Ze zeggen dat kids tot 7 jr 2 talen makkelijk oppikken!
     
  12. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    hier spreekt papa Turks en mama Nederlands.
    maar de kleine spreekt tot nu toe alleen nog maar chinees :)
     
  13. Sijke

    Sijke Bekend lid

    vooral duidelijk zijn met wie waar welke taal.
    Dus zelf in je eigen taal tegen het kind praten en je partner in zijn taal. Of zoals gezegd het koppelen aan plaatsen. Dus thuis de ene taal, bij je ouders bijv. een andere taal.
     
  14. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Ik ken veel gemengde stellen. Zij doen inderdaad zoals hierboven beschreven: de moeder spreekt nl, de man de andere taal. En sommige stellen inderdaad 3-talig: moeder ene taal, man andere, en gezamenlijke taal weer wat anders. Dat laatste lijkt mij persoonlijk wel erg ingewikkeld, het resultaat weet ik nog niet.
    Maar degenen die hun kinderen 2-talig opvoeden: gaat perfect. Die kinderen halen de talen niet door elkaar. Ik denk doordat de ene taal uitsluitend door de ene ouder wordt gesproken. Ze snappen dat dat papa's taal is, moeder verstaat het niet, dus gebruiken ze het niet op het verkeerde moment.
     
  15. Anique

    Anique Niet meer actief

    Ja, Can zal ook Nederlands en Turks meekrijgen, maar ben ook heel benieuwd hoe het in praktijk zal gaan.. ik vind het zelf heel erg belangrijk dat hij in elk geval het Nederlands gewoon netjes spreekt. Maar dat zal wel goed komen want onderling praten wij ook "gewoon" nederlands namelijk, mijn Turks is gewoon niet goed genoeg om echt gesprekken te voeren. En van pappa en mijn schoonfamilie zal hij dan Turks moeten gaan leren :)
     
  16. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Hier ook een kindje wat tweetalig opgevoed gaat worden.. Ik ben zijn enige Nederlandse bron, voor de rest is het allemaal Zweeds om hem heen. Ik praat dus alleen maar Nederlands tegen hem (nu al), al vind ik het soms wel lastig omdat ik verder de hele dag alleen nog maar Zweeds spreek dus ik moet echt omschakelen de hele tijd. Maar ik denk dat je er echt consequent in moet zijn.

    Wij hebben al een stel boekjes in het Nederlands (straks lekker voorlezen), cd's met kinderliedjes en ik wil als hij wat ouder is een aantal dvd's kopen /laten branden in NL met Nederlandse kinderprogramma's.
     
  17. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    @agatha ben ik niet helemaal met je eens... zoals in mijn geval versta ik praktisch alles en spreek het ook wel redelijk dus ja mijn dochter weet echt wel dat als zij het arabische woord of zinnetje zegt ik het ook versta.. wel grappig is dat het op maandag even weer omschakelen is naar het nederlands.. in het weekend is mijn man vrij en dus meer thuis en dan wordt er meer arabisch gesproken. Maar ze weet heel goed als ze haar zin moet krijgen welke taal ze gebruikt en lukt het dan toch niet dan probeert ze het ook nog even in de andere taal ;)
     
  18. sjudith

    sjudith VIP lid

    19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Ik ben benieuwd hoe het zal gaan :rolleyes:
     
  19. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Wij wonen in amerika en leren Sem engels en nederlands. We hebben thuis 4 dagen nederlands en 3 dagen engels. Daarnaast buitenshuis altijd engels natuurlijk hier. Het moeilijkste vind ik wel het omschakelen van de nederlandse dagen naar de engelse en v.v. Ik merk dat ik al heel snel 'halve' zinnen ga maken, half nederlands, half engels en dat is helemaal niet goed voor het aanleren. Dus daar moet ik wel op letten. Het resultaat weet ik nog niet...
     
  20. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn dochter wordt in princiepe 2 talig opgevoed Turks en Nederlands, maar omdat mijn man en ik Engels spreken krijgt ze dat dus ook mee.
    Ze weet heel goed dat ze tegen mij Nederlands moet spreken en tegen haar vader Turks en ze praat heel goed voor haar leeftijd.
    Soms als ik Engels spreek met mijn man dan zit ze er ook door heen te kletsen in het Engels :) erg grappig al willen we dat wel vermijden omdat mijn man en ik natuurlijk geen perfect Engels spreken.
    Ik ben erg blij dat ze later beide talen kan spreken.
     

Deel Deze Pagina