Oma's overbelast door oppassen op kleinkinderen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kolibrie, 3 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
  2. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Mijn schoonmoeder past ook elke week op. Ze blijven dan vaak logeren.
    Ze zou het echt niet leuk vinden als we daarmee stopten.
    Ze woont alleen, werkt niet en vindt het geweldig als een vd kleinkinderen komt.
     
  3. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Mojn moeder wast en strijkt ook als er was is bij ons thuis. Ik zeg elke keer dat ze t niet hoeft te doen, maar ze doet het toch. Meestal probeer ik het dus weg te werken voordat ze komen, maar als ik er echt niet aam toe kom of als er was in de wasmand ligt gaat ze t toch doen. Heel lief, en ik bedank haar er hartelijk voor.
    Toen ik op zwangerschapsverlof was kwam mijn moeder ook 2-3 keer per week langs om nog met de laatste klusjes te helpen. Als ze niet bezig is met mij te helpen gaat ze vriendinnen of familie heloen. Zo is mijn moeder nu eenmaal... en om eerlijk te zijn ben ik zelf ook zo.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  4. ziezo

    ziezo Bekend lid

    2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Mijn moeder past 1x in de week op gewoon omdat zij het zelf graag wil. Ik heb wel altijd tegen mijn moeder gezegd wanneer ze het niet meer wil om wat voor reden dat zij dit altijd aan moet geven en daarnaast vraag ik het ook regelmatig. Ze past nu al bijna 10 jaar op
     
  5. rums

    rums Niet meer actief

    Triest.

    Mijn ouders hebben meteen gezegd leuk en prima dat jullie kinderen hebben. Maar onze tijd is geweest nu is het aan jullie. Alleen in nood past ze op.
    Maar ik werk maar paar uur per week en vind dat prima. Vind het triest als ik kinderen 3 a 5 dagen p.w. opgehaald worden door oma of opa.
     
  6. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Mijn ouders zijn midden 60. Mijn moeder gepensioneerd maar doet nog van alles aan vrijwilligers werk en m'n vader is ondernemer en doet dat nog steeds. Bij de geboorte van onze oudste wilden ze 2 dagen oppassen. Ik heb toen zelf gezegd 1dag. Nu gaat de baby ook mee straks. Ze geven zelf aan dat ze het willen ik vraag het echt vaak of het nog kan. Maar genieten er echt van. Ze Willen zelfs een andere dag in de week als het een dag niet doorgaat. Ze vragen specifiek of ze eens mogen komen logeren. Ik blijf het vragen en het is echt geen probleem ze straks extra naar opvsng of bso te doen als ze dat willen. Want ik kan me echt voorstellen dat het zwaar kan worden.

    Maar ik zou ze nu echt iets leuks ontnemen (en m'n zoontje ook) dus ik luister toch echt naar wat zij zelf zeggen.
     
  7. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier ook. Ze werken ook allemaal nog. Mijn moeder past elke donderdag twee uurtjes op de kinderen van mijn zus. Ze is schoonmaakster en heeft twee panden op donderdag. Tussen beide panden heeft ze 2,5 uur vrij en is in dezelfde stad waar Mn zus woont. Dus de moeite niet om naar huis te gaan. Dus dat is voor beide ideaal.

    Mijn ouders passen bijna nooit op bij ons. Wel komen we daar vaak genoeg en daar genieten ze enorm van.

    Mijn schoonmoeder past wat vaker op, maar alleen in nood en ze gaan af en toe daar logeren.

    Hier op school zijn er op sommige dagen meer oma's dan ouders. Sommige slecht ter been en je ziet dat ze moeite hebben om 3 kleinkinderen mee naar huis te krijgen.
     
  8. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.960
    6.077
    113
    Happyland
    Hier een opa en oma die dolgraag oppassen. Hebben dit voor ik zwanger was me al opgedragen. :roflmao:
    En tussendoor komen ze m'n dochter ook vaak ophalen, omdat ze dat leuk vinden. Ze zijn 63 en 70, dus leeftijd zegt niet altijd iets. ;)
    En mijn dochter heeft een superspeciale band met ze, dat had ik met mijn oma veel minder, want zij paste nooit op.
    Dus het kan ook voordelen hebben, dat oppassen.;) lees wel erg veel negatieve reacties hier...
     
  9. Uilenmama

    Uilenmama Niet meer actief

    Mijn ouders passen op onze dochter 2 dagen per week. Dat gaat prima.
    Mijn vakantie is bijna om, en in de vakantie ging ze 1 keer per week naar oma.
    Mijn ouders passen graag op en als mijn moeder zou aangeven dat ze het niet meer kan of wil, heb ik daar begrip voor. Ik zeg ook vaak tegen mijn moeder dat ze het moet aangeven als het niet gaat.
    Dochter gaat over 1,5 jaar naar school, dan gaat ze ook naar de BSO, want opa en oma wonen niet vlakbij ons. Ik wil ook niet dat mijn ouders haar van school halen en meenemen naar ons huis en zij dan weer 's avonds terug naar huis...
     
  10. klaver85

    klaver85 Bekend lid

    26 nov 2014
    757
    182
    43
    Oh, als beide partijen het prima vinden, vooral doen!
    Mijn ouders geen vaste dag (wel eens oppassen) mijn schoonmoeder zou het wel leuk vinden, maar vind zelf een betaalde oppas prettiger. Al vaker keuzes uit moeten leggen, en wil geen strijd bij alles waar we anders over denken.
    Op gewone oma dagen kan ik dat wel loslaten en is dat ook prima.
     
  11. Keiblij

    Keiblij Actief lid

    5 nov 2011
    308
    261
    63
    Mijn moeder paste op mijn oudste. Ze vond dit zo leuk! Dat is ook echt te zien in de band die ze nu hebben. Op een gegeven moment zag ik dat het voor mijn moeder veel te zwaar werd. In overleg hebben we toen deze oppasdag gestopt. Nu zien we elkaar toch regelmatig, dus die hechte band is er nog steeds, inmiddels ook met mijn jongste. Als ik niets gezegd had, was ze dit blijven doen totdat het niet meer leuk was geweest. Nu zijn we gestopt op het moment dat iedereen er nog op een goede manier op terug kon kijken. Ik ben blij dat ik mijn moeder goed genoeg ken om dit in te kunnen schatten.
    Wij zijn gezegend met ouders en schoonouders die ons kunnen en willen helpen als dit nodig is. Doordat er geen vaste dag meer is, merk ik dat ze regelmatig even tussendoor willen genieten van het oppassen. Doordat ze deze momenten zelf kiezen, voel ik me minder bezwaard. Ik ben zelf erg blij met de rol van de opa's en oma's van mn kids :)
     
  12. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Zoals jij omschrijft is het prima en hoort het ook. Ik ken alleen ook mensen die hun terminale moeder laten oppassen en mensen die hun moeder gewoon 2 volle dagen laten oppassen waarvan de man net is overleden. Daar zet ik mijn vraagtekens echt bij :(
     
  13. zara1983

    zara1983 Fanatiek lid

    1 nov 2013
    1.162
    478
    83
    NULL
    Mijn schoonouders passen al 10 jaar 4 dagen in de week op de kinderen van schoonzus. Eerst hele dagen, nu in ieder geval tussen de middag en na school. Soms ook voor school. Komen vaak ook vriendjes mee.

    Wij hebben ondertussen ook 2 kinderen. Maar als wij een keer hoog zitten qua oppas krijgen wij dus te horen dat ze heel de week al kinderen hebben. En het dus niet zien zitten. Aan ene kant begrijpelijk, ze zijn nu ook 10 jaar ouder. Maar voelt voor ons ook niet eerlijk. Ook al is dat een egoïstisch gevoel
     
    Chocolat en bosi333 vinden dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Natuurlijk zijn er opa's en oma's waarvoor het te veel wordt. Maar als ik hier in reacties lees dat men opa's en oma's van 60 al oud vindt...van mijn moeder zou je een draai rond je oren krijgen;)
    Ze is 63 en past een vaste dag op mijn nichtje en straks neefje erbij.
    Zij kan dat nog heel prima en geniet er heel erg van.
     
    Syane, Zara75 en Blaadje vinden dit leuk.
  15. klaver85

    klaver85 Bekend lid

    26 nov 2014
    757
    182
    43
    Herken het gevoel wel een beetje, terwijl ik het niet terecht vind (ook van mezelf;)).
    Mijn schoonmoeder past ook op de kinderen van mijn schoonbroer. We hebben eens gevraagd om op te passen, maar dat kon niet, en dat vond ik dan ook zuur.
     
  16. Keiblij

    Keiblij Actief lid

    5 nov 2011
    308
    261
    63
    Absoluut, ik ook! Ik vind dat het voor mn (schoon)ouders vooral LEUK moet zijn :)
     
  17. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
    En je weet zeker dat die oma's dat niet zelf willen doen omdat ze dan bijv afleiding hebben of zich nuttig voelen of wat dan ook. Want dat kan best bij mensen een rol spelen. Toen mijn moeder ziek was kwam ze toch vaak oppassen om juist even haar gedachten te verzetten en te lachen om mijn kids en zo.
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Dat kan best zijn bij incidenteel oppassen, maar ik zou niet mijn kinderen structureel hele dagen willen onderbrengen bij iemand die ernstig ziek is. Mijn moeder wilde ook dolgraag opassen toen ze nauwelijks nog kon lopen, maar ik vond dat echt niet verantwoord. Daarnaast zou ze ieder moment uit kunnen vallen en zou ik dan niet kunnen gaan werken, dat zou ik ook niet aan mijn werkgever kunnen verkopen.
     
  19. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wij zijn jong (27 en 29) en hebben mega jonge moeders (43 en 47), maar beide jonge oma's passen absoluut niet structureel op. Gewoon omdat wij dit niet willen :) er mankeert beide oma's helemaal niets (gelukkig).

    En hoe ouder ze worden, hoe minder het in ons op zou komen om ze te vragen. Een paar uurtjes is iets heel anders dan een hele dag + brengen/halen van school etc. Het zijn onze kids en ook onze verantwoordelijkheid. Dat kids geld kosten en vooral de opvang, dat weet je van tevoren. Daar hoor je je ouders niet mee te "belasten", hoe leuk ze het ook vinden. Maar dat is mijn mening :)
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  20. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.136
    4.354
    113
    Home
    Mijn moeder past 2 soms 3 ochtenden op in de week
    Ze komt bij ons thuis brengt de oudste naar school en dan heeft ze alleen nog de jongste
    Mijn kinderen zijn gek op hun

    Ik heb een super band met mijn ouders dus mocht het te zwaar worden oid dan zoeken we een andere oplossing maar mijn ouders en kinderen genieten hier beide van
    Ook buiten het oppassen halen ze ze soms op om te fietsen of naar de speeltuin, kinderboerderij etc
     

Deel Deze Pagina