Oma's overbelast door oppassen op kleinkinderen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kolibrie, 3 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    #61 Syane, 8 sep 2017
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
    Uiteraard vraag je niet iemand die zo ziek of beperkt is om te komen oppassen. Maar vaak deden mensen dat al en groeit dat zo. Het is niet zo dat je dat dan opeens rigoureus afkapt, in mijn ogen. Daar moet je dan over praten. En goed samen kijken wat wel of niet kan.
     
  2. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Oh, wat voel ik me oud (in de 40... slik ;) Er zijn genoeg mensen die met 43 en 47 jaar nog kinderen krijgen of pas voor het eerst ouder worden. Die zouden dan ook steeds minder voor hun kinderen kunnen betekenen?
    Anyway.... Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders als zij kinderen krijgen en dat kost geld, inderdaad. Het wordt in dit topic erg gebracht alsof dat de hoofdredenen zijn om opa en oma te vragen om op te passen. Terwijl dat voor veel ouders helemaal niet speelt. Het is een mooie bijkomstigheid als het geld uitspaart. Veel grootouders voelen het helemaal niet als belasten. Zij vinden het juist fijn om te doen.

    In mijn ogen kan je opvoeden en gewoon opa en oma zijn helemaal niet zo stikt scheiden als sommigen dat naar mijn idee kunstmatig proberen te doen. Opvoeden gebeurd overal, op school, op de sport, op de muziekles, zwemles, door buren, mensen in de straat, vrienden, familie, etc etc. Als mij kind in de rij bij de supermarkt voordringt en iemand zegt er wat van, dan is dat opvoeden. Als opa en oma tijdens de lunch een uurtje 'oppassen' en zorgen dat de kinderen netjes aan tafel zitten en en er op wijzen dat je met je mond dicht eet, dan is dat opvoeden. Als je met je kids op bezoek bent bij familie en die hebben bepaalde huisregels waar ze de kinderen op attenderen dan is dat opvoeden.

    Er bekruipt me het gevoel dat degenen die gekozen hebben voor kinderopvang en geen oppasgrootouders nu argumenten hebben gevonden om dat te rechtvaardigen. Door aan te geven dat degenen die daar wel voor kiezen hun ouders belasten en het alleen voor het financiële gewin doen. En zij goed bezig zijn door opvoeden en gewoon opa en oma zijn te scheiden. Wat mij betreft is ieder vrij in zijn keuzes. En kun je zelf switchen hiertussen. Als je ooit voor kdv/BSO hebt gekozen wil dat niet zeggen dat je niet meer kunt over schakelen naar opa en oma vragen. Of andersom. Beter nog, veel mensen hebben een combi van professionele opvang en familieopvang. Mooi toch. Of zijn die mensen ook fout bezig.
    Goed, het veroordelen en van alles invullen voor anderen kunnen we misschien een achterwege laten. Niet dat iedereen dat hier doet hoor, maar er is wel een tendens. Dat is jammer.
     
    Hopsatee, Chocolat en Liekje81 vinden dit leuk.
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.580
    1.203
    113
    randstad
    Een van de eerste dingen die mijn schoonmoeder vroeg toen ze hoorde dat ze oma werd was ik mag toch wel oppassen he? Zij wilde alle werkdagen wel oppassen dat vonden wij geen goed idee. Dus past ze 1 dag in de week op en de andere dag gaat onze dochter naar een gastouder. Mijn moeder heeft altijd gezegd niet structureel op te willen passen en dat vinden we ook prima. Als ik incidenteel een dag nodig heb vraag ik of ze kan, als ze niet kan ook geen probleem. Ik heb niet het gevoel dat ik ze overbelast maar vraag wel af en toe of ze het nog leuk vinden gewoon zodat als ze het niet meeer zouden zien zitten ze het kunnen zeggen
     
  4. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    @Syane
    Volgens mij heb jij mijn post op een compleet andere manier opgevat en haal jij nu dingen door elkaar heen. Ik heb niet gezegd dat ouders die hun kinderen niet naar opa en oma brengen, het in mijn ogen beter doen. Dat is hoe jij het interpreteert. Dat veel ouders kiezen voor opa en oma vanwege financiële redenen, dat is gewoon een feit. Dan mag je nog een heel boekwerk schrijven, maar het is gewoon een feit dat het financiële plaatje echt wel meespeelt.

    En dat opvoeden overal gebeurt, dat is ook allemaal prima. Maar de keus waar de kids worden opgevoed ligt nog altijd bij mij. Als ik weet dat het er bij de oma's thuis anders aantoe gaat, is het voor mij een bewuste keus om ze daar niet heen te brengen voor structurele opvang.

    Als mensen van boven de 40 nog kiezen voor kinderen krijgen, moeten ze dat ook helemaal zelf weten. Ik zeg ook niet dat ze dan minder voor hun kinderen kunnen betekenen :rolleyes:
    Ik heb het over mijn moeder en schoonmoeder, die ik niet wil belasten met het oppassen op mijn kinderen. En uiteraard zien zij dit niet als belasten en doen ze het oppassen graag, maar ik vind het niet nodig en breng ze dus liever naar de opvang.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Oh maar mijn bericht was niet op basis van alleen jouw bericht opgesteld hoor. Dat is naar mijn idee ook uit mijn tekst op te maken.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  6. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Wat een hoop negatieve reacties.
    Je moet opa's en oma's niet belasten met structurele oppasdagen, je hebt zelf voor kinderen gekozen, kinderen kosten nou eenmaal geld.... :rolleyes:

    Mijn moeder past 1 dag in de week op mijn dochter. En weet je, daar moet ze nog anderhalf uur voor rijden ook. 's Morgens vroeg, want ze is om 09:00 hier. En ze wil niet blijven slapen, dus ze rijdt 's avonds nog anderhalf uur naar huis ook. En tussendoor doet ze de was, en soms strijkt ze. En dit alles doet ze naast haar baan van 32 uur. En ze wordt volgend jaar 60.

    Wat een nare dochter ben ik... Behalve dan dat ik haar niks van dit alles heb gevraagd, maar dat zij degene was die dit graag wilde. Zij had al een vrije dag geregeld op haar werk voordat ik goed en wel bevallen was. En ook al heb ik het haar niet gevraagd, ik ben er enorm blij mee. Niet omdat het financieel gunstig zou zijn (want dat geld gaat naar mijn moeder voor benzine), maar omdat zowel mijn dochter als mijn moeder het fantastisch vinden om bij elkaar te zijn.

    Wij gaan over een paar maanden verhuizen en dan wonen we te ver weg voor mijn moeder om nog op te kunnen passen. Dus in plaats van 2 dagen kinderopvang, worden het dan 3 dagen per week. En weet je, mijn moeder vind dat nu al vervelend, en heeft alweer een plan bedacht om toch 1x in de maand een dag te komen oppassen. Gewoon omdat ze dat graag wil.

    En ik durf echt niet tegen mijn moeder te zeggen 'Nou mam, je bent al bijna 60, zou je dat nog wel doen?' Want dan krijg ik een draai om mijn oren. :D
     
    Hopsatee, blossom85, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Mijn ouders en sv hebben beiden zelf aangegeven dat ze graag willen oppassen. Ze genieten er onwijs van. Eerst beide 1 ochtend, inmiddels beide 2, op deze dagen brengen ze ook de oudste naar school (inmiddels zorgen ze ervoor dat ze op tijd naar school gaat want ze gaat zelf). Als wij op vakantie zijn zij ze blij als we weer terug zijn omdat het toch wel stil is zonder de jongste (oudste is er alleen bij studiedagen of vakantie aangezien ik haar zelf op kan haken.)
    Mijn ouders zetten zelfs hun verhuizing in de wacht hiervoor. Ze willen kleiner en wat landelijker gaan wonen, maar willen voor het oppassen in de regio blijven wonen, dus wachten ze daar nog mee. Voorlopig zijn ze nog wel bezig, ze passen nl ook op de kleine van mn broer en die krijgt binnenkort nog een kind.
    Als mijn jongste naar school gaat hebben ze ook al aangeboden om haar naar school te brengen en dus 4x pw alleen van 7:30-8:30 op te passen.
     

Deel Deze Pagina