Ombuigen naar positiviteit

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mama en zoon, 17 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43
    'nee dat mag niet'
    'afblijven'
    'ik zet je in bed/box/gang/etc als je niet ophoudt'

    Herkenbaar misschien?
    Hoe buig je dit om naar iets positiefs? Ik heb geen zin meer om steeds maar boos te worden.

    Zomaar kleine situaties:

    Hij gooit driftig zijn fles op de grond. Hoe maak ik positief duidelijk dat dit niet mag?

    Hij wil niet blijven zitten in de kinderstoel. Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder drift?

    En hoe zorg ik ervoor dat hij de kat niet steeds aan zijn staart trekt?

    Ik ben steeds boos op hem en ongeduldig. Ik wil dit niet meer.
     
  2. Luthien31

    Luthien31 Actief lid

    9 apr 2017
    195
    46
    28
    Vrouw
    Ik ben zelf nog geen moeder, maar de school waar ik stage gelopen heb wilde ook corrigeren vanuit een positief perspectief. Wat het vooral betekend is dat je het gedrag benoemd dat je wil zien. Bijvoorbeeld
    "Ik wil dat je in de stoel blijft zitten."
    "De kat vind het leuker als je hem zachtjes aait"
    En dat je het woordje niet niet mag gebruiken. Dat vergt even oefening, maar bij mij ging het uiteindelijk vanzelf.
     
    mama en zoon vindt dit leuk.
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Lastig ja. Ik probeer ook om het woord "niet" te omzeilen maar merk dat het moeilijk is, het is eruit voor je er erg in hebt.
    Ik vind het soms ook gewoon te soft klinken wat Luthien31 zegt: "de kat vindt het leuker als je hem zachtjes aait" Hij doet het beest pijn en dat mag simpelweg niet.
    Hier geen kat in huis maar wel een grote broer die het nogal eens moet ontgelden in een driftbuien dan dus gebeten wordt of gemept. Ook dan probeer ik het "niet"woord te omzeilen maar ben ik wel erg duidelijk: ik ga voor hem zitten, pak het bewuste handje waar mee gemept is vast en zeg heel streng dat slaan stout is en dat hij MOET aaien. Dan aaien we samen grote broer even en wordt die gelijk getroost.

    Bij gegil aan tafel omdat hij uit zijn kinderstoel wil terwijl we nog niet klaar zijn met eten zeg ik iets als "sstt, doe maar zachtjes" en stopt het niet dan draai ik zijn stoel gewoon om.
     
    mama en zoon vindt dit leuk.
  4. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik ben geen super mama die altijd alle geduld en energie heeft om te bedenken hoe ik het kan brengen. In de baby/dreumes tijd zeg ik toch vrij vaak niet doen, en dan geef ik hem iets om wel te doen. In de peutertijd begin ik daar ook mee. Maar als het door gaat ga ik bij hem zitten en vertel ik hem 2 kanten die hij op kan gaan. Zich lief gedragen met bijbehorende gevolgen, of doorgaan met vervelend gedrag en de gevolgen die daarbij horen. En ja soms heb ik ook echt mijn dag niet en val ik in het alleen maar zeggen wat hij niet mag doen.
     
    Jules! en mama en zoon vinden dit leuk.
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Wat meestal al helpt is ook uitleggen waarom iets niet mag.
    Dus bijv 'je mag daar niet mee gooien want dan gaat het kapot. Je mag wel....'
    Klinkt al een stuk vriendelijker dan 'hee niet gooien!'
    Ook al doordat je niet alleen iets roept maar echt rustig even praten (op ooghoogte).
     
    Victoria30 en mama en zoon vinden dit leuk.
  6. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Dat doe ik inderdaad ook. Maar is ook niet altijd haalbaar. Als ik druk bezig ben met koken of met de andere kleine is het lastig om door te voeren als lijddraad.
     
  7. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Ja, gebruiken van positieve zinnen.

    'Je wil graag uit de kinderstoel, want je wil zo graag spelen.' Ik wil dat je nu op je billen zit en rustig gaat eten.
    En dan verder afleiden.

    Het wenselijke gedrag moet je aangeven. Op een rustige manier. Helemaal goed om het voor te doen.

    Dit is de manier om uit die negatieve spiraal te komen. En Ooh, ik herken het hoor!
     
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Wil je geen fles meer ok dan zet mama m weg.

    Eerst je bord leeg en dan mag je spelen.

    Bij trekken aan de kat weghalen uit de situatie en dan vragen zullen we de poes aaien? Trekken is niet zo leuk.

    Bij ons werken bovenstaande opmwrkingen redelijk. Maar na een lange werkdag of een dag vol ondeugd is het ook wel gewoon eens niet doen!
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier werkt voorkomen altijd het beste. Vooraf zeggen welk gedrag ik wil zien. Vooraf keuzes geven. Vooraf uitleggen wat gaat gebeuren.
     
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.406
    23.917
    113
    Soms helpt het ook om het gedrag wat ze doet te benoemen en daarna te zeggen welk gedrag je wil zien. (Laatste met ik-boodschap)

    Bv. 'Je trekt de kat aan zijn staart, ik wil dat je hem loslaat.'
    Of 'Je gooit met je fles, ik wil dat je hem neerzet (of laat staan)'

    Klinkt bewerkelijk en overdreven, maar kan goed helpen. Ze worden zich dan ook bewust van wat ze doen, zonder waardeoordeel oid. En het kan dan ook helpen om even uit die negatieve spiraal te komen.

    Maar hij is nog maar 2 toch? Dus dan zal een driftbui soms ook voorkomen. Hoort er ook bij en tijdens een driftbui is het vaak lastig doordringen tot een kind, dus ik liet ze dan eerst uitrazen. Daarna hielp het gevoel te benoemen, bv. wat was je boos/verdrietig oid.
     
  11. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens met alle bovenstaande. Ik zeg echt weinig nee en niet inmiddels. In het begin was het even zoeken en klonk het geforceerd, maar nu ben ik niks anders gewend. Vooral uitleggen waarom ik wil dat ze iets doet helpt veel. Of zoals met aan de staart van de kat trekken dan bv zeggen: dat vindt joey niet fijn, ga hem maar aaien. En met bijna alles kun je het zo wel doen.
     
  12. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Het klinkt allemaal erg leuk maar of ik nu zeg 'niet de kat aan zn staart trekken!' Of 'je kunt de kat beter gewoon aaien want trekken doet zeer'...Het heeft allebei gewoon hetzelfde effect, dat hij me grijnzend aankijkt en doorgaat met wat hij aan het doen Is :D het klinkt dan wel gezelliger misschien maar het Is niet het wondermiddel waardoor hij ineens begrijpt wat er dan van hem verwacht wordt en dat ook doet ofzo.
     
    Victoria30 vindt dit leuk.
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.406
    23.917
    113
    Maar als je het zo zegt, wordt het ook een soort keuze. Het kind kan dan denken 'oke, aaien is beter, maar er wordt niet gezegd dat trekken niet mag.' Je dan beter zeggen welk gedrag je wil zien. Dus bv 'ik wil dat je de kat rustig aait' of 'ik wil dat je van de kat afblijft' en verder moet een peuter natuurlijk leren gehoorzamen. Dus daarbij moet je consequent optreden. Blijft hij doorgaan dan haal je hem weg. Blijft hij met zijn fles gooien dan zet je hem weg etc. Dan komt er vanzelf een moment dat ze de link leggen tussen wat je zegt en wat je doet.

    Mijn jongste dochter was 2,5 toen ze bij ons kwam wonen. Een dwarse peuter met een temperamentvol karakter en bagage uit haar eerste jaren. Mag duidelijk zijn dat ze geen 'gehoorzaam' kind was. Heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Maar met toepassing van bovenstaande en geduld (heel veel) is het wel gelukt. Dus nee het is geen wondermiddel, maar gewoon een techniek die vooral werkt als je consequent bent ;)
     
  14. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Maar consequent zijn werkt inderdaad wel, maar daarbij maakt het in mijn ogen niet uit of je dan zegt 'dat mag niet' of zegt 'ik wil dat je daarvan afblijft'. In beide gevallen zul je consequent moeten zijn en zal het dat zijn wat werkt, niet per se de manier waarop je het zegt. Ik gebruik beiden Door elkaar. Vaak begin ik met benoemen van het gewenste gedrag, maar als hij het dan toch nog een paar keer doet dan zeg ik gewoon 'niet doen' en krijgt hij er heus geen trauma van
     
  15. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Lastig inderdaad, ik denk dat je het in sommige situaties positiever kunt brengen en zeggen wat je wel zou willen en verwacht en wat hij/zij anders zou kunnen doen.
    Maar als mijn dochter op een stoel gaat staan en bijna achterover valt terwijl ik aan het koken ben of als ze elkaar voor de 10e keer bijna de hersens inslaan is het toch al snel ''Nee, niet doen!'' en ''Kappen nu!''
    Ik vind het ook vervelend om steeds boos te moeten worden, maar dit werkt beter dan wanneer ik vraag of ze even van de stoel af zou willen gaan omdat ze anders valt.
     
  16. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Wat bij mijn dochter werkt als ze de hond pijn doet: je doet de hond auw, dat is toch niet lief? Dochter kijkt beteuterd want ze vindt het inderdaad niet lief. Ga de hond maar aaien, dat is lief. Dochter gaat de hond aaien. Die werkt ongeveer 6 van de 10 x. Als ik niet doen zeg dan gaat ze juist door.

    Als ze gooit met haar beker bied ik een alternatief. Gooi maar met de bal, je knuffel etc. Daar heeft ze dan gelijk lol in. Maar ook dit werkt 6 van de 10x

    Driftbuien en ongewenst gedrag hoort er nou eenmaal bij. Als mijn dochter doorgaat dan gaat ze gewoon de gang op. Daarna praten we erover en dan is het weer goed.
     
  17. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Hij gooit driftig zijn fles op de grond. Hoe maak ik positief duidelijk dat dit niet mag? -> Hee, je bent klaar met drinken zie ik. Hier heb je een <gooidinges> waar je mee kunt spelen.

    Hij wil niet blijven zitten in de kinderstoel. Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder drift? -> Waarom wil hij niet blijven zitten? Was hij net lekker aan het spelen? Vind hij het saai aan tafel? Wellicht helpt het om van te voren aan te kondigen dat jullie zo gaan eten en dat zoon in de stoel moet. Maak een soort overgangetje voor hem van spelen naar aan tafel gaan, dus ruim samen op oid en leg uit wat je gaat doen.

    En hoe zorg ik ervoor dat hij de kat niet steeds aan zijn staart trekt?
    -> hier zou ik zeggen: we zijn rustig met de kat en dan ergens anders zetten waar hij niet bij de kat kan.

    Ik ben steeds boos op hem en ongeduldig. Ik wil dit niet meer. -> Probeer eens bij jezelf na te gaan wat er achter zit. Heb je genoeg tijd voor jezelf? Of speelt er iets anders mee? Veel van de gedragingen van je zoon zijn manieren om iets te leren of hij wil gewoon spelen. Weet hij veel dat de kat het niet leuk vindt dat er aan zijn staart getrokken wordt. En vastzitten in een stoel aan tafel is toch ook eigenlijk stom? Probeer het vanuit zijn perspectief te bekijken!
     
  18. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Alles wat hierboven staat. Plus belonen van goed gedrag.
    Dus als je ziet dat hij de kat heeft geaaid, daar positieve aandacht aan geven. "Goed zo, aaien is lief"
    Blijven benoemen wat je wel wil.

    En... Accepteer van jezelf dat je ook af en toe uit je slof schiet. Jij bent ook maar een mens. Dat mag je kind toch ook weten?
     
  19. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    De regels benoemen en benoemen wat voor gedrag je wel wil inderdaad. Genoeg voorbeelden zijn hier boven al gegeven. Als je nog iets 'strenger' wil toespreken kun je het meer gebiedender wijs maken.

    Dus dan word 'Ik wil graag dat je je voetjes bij je houdt' (bij schoppen).
    'We houden onze voeten bij ons!' of 'Je houd je voeten bij je!'

    Ik zeg vaak dingen als; 'Wij doen netjes praten!' 'Ik wil dat je met normale woorden praat.' (als er gescholden word) of 'Ik wil dat je een ruzie oplost met praten. En als je boos word, dan loop je even weg tot je rustig bent.'

    Door duidelijk te maken wat je WEL wil, is dat duidelijker dan steeds benoemen wat je niet wil. Psychologen noemen dat, normen stellen. Dus je maakt een kind duidelijk wat de normen en waarden zijn, waaraan je wil dat hij/zij voldoet.
     
  20. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ow en bij peuterdrift zei ik ik vaak iets in de trant van. 'Wat vervelend dat je zo boos bent. Ik laat je even met rust. En als je een knuffel wil dan mag je naar mama komen.' En dan daarna de drift negeren.
     

Deel Deze Pagina