Ongepland zwanger van 3e, twijfel om te houden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door brownielover, 7 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.540
    113
    Nederland
    He meiden,

    Afgelopen 6 maanden was onze relatie vreselijk slecht. We stonden op het punt uit elkaar te gaan nadat er verschillende dingen hebben gespeeld. We hebben elkaar gelukkig weer terug gevonden na veel ups & downs, en het gaat nu weer heel erg goed gelukkig! We zijn in augustus een weekend alleen weggeweest voor het eerst. wat was dat genieten zeg. alleen dat weekend ben ik zwanger geraak van... nummer 3. slik

    ik heb afgelopen dinsdag positief getest. nadat ik heel hard geroepen heb dat als ik ooit weer zwanger zou raken ik het weg zou laten halen, en dat de eerste dag ook zei, had mijn vriend twijfels. mijn vriendin en schoonzus zeiden je moet het houden maar uiteindelijk staan we achter welke keus je ook maakt.

    nu wil mijn vriend het weghalen en ik begin nu dus te twijfelen. ik zie bijna alleen maar (financiële en praktische) redenen om het kindje niet te houden.

    - maandlasten worden duurder door kdv
    - vriend zijn baan is niet zeker, wel jaar contract maar waarschijnlijk word hij uit zijn functie terug gezet en missen we elke maand 200 a 300 euro. dat zijn ook de kosten die de opvang straks meer kost. dan hebben we onze kinderen nu dus veel minder te bieden en moeten we echt weer op elke cent letten
    - we moeten slaapkamers gaan verschuiven/verbouwen
    - nieuwe auto's aanschaffen voor 3 stoeltjes
    - minder tijd voor elkaar die we echt nodig zijn. denk niet dat oma's op 3 kinderen willen passen, ze willen nu al bijna niet
    - alles word duurder, vakanties, uitjes enz
    - alles is nu makkelijker nu de jongste 2 word maar dan begint al het baby gedoe weer opnieuw
    - ik ben heel veel afgevallen en dan kan ik straks weer opnieuw beginnen (niet echt een goed argument maar baal daar wel van)
    - ik rook sinds 3 maand weer dus ben bang dat het kindje gehandicapt is/raakt (ga stoppen als we definitief besluiten het te houden)

    waarom wel houden

    - groot gezin is meer genieten van momenten zoals diploma uitreiking enz
    - onze eigen fout mag niet ten koste gaan van zo'n kleintje
    - onze kinderen zijn hartstikke leuk en straks is er dan nog 1 van
    - Onze oudste wil graag nog een broertje of zusje
    - weer iemand om van te houden en alles voor te doen

    ik zit echt met mijn gevoel en verstand tegen over elkaar. ben heel erg bang spijt te krijgen, van welke beslissing ik ook neem. zie ik beren op de weg wbt mijn tegens? of is 3 kinderen te doen?
     
  2. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Contact opnemen met je huisarts kan altijd. Dan kan je erover praten met iemand die er persoonlijk niet mee te maken heeft. Een abortus moet alleen doen als je er 100% zelf achter staat.

    En niet om te willen oordelen maar mijn kijk erop, je kunt ook stoppen met roken en als je besluit er niet voor te gaan weer roken ( of gelijk meteen helemaal laten) al weet ik dat dat nu misschien erg stresvol is gezien de situatie.

    Succes met je beslissing hierin.
     
  3. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zal vast heel "simpel" denken nu ik gepland zwanger ben van nummer 3.
    Maar als je nu t roken kan betalen, dan kan je ook een derde kindje onderhouden als je stopt. Ik vind praktische redenen zelf erg lastig, maar dat zijn wel dingen die veranderd kunnen worden. Wat voor kinderopvang is dat die alleen al 200/300 euro kost? Dat betaal ik voor 1 kind bij bso en 1 kind veel uren bij de gastouder, dus ook daar valt op te besparen als ik t zo lees. Je kan ook blijven letten op je eten tijdens je zwangerschap en blijven sporten :) meid, denk ik oplossingen ipv symptoom bestrijding, jullie hebben gevreeen omdat jullie van elkaar houden, zoek eventueel ondersteuning bij een relatie therapeut. En blijf vooral communiceren met elkaar!!
     
    Esther1991, lies276, Edith1987 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik vind dat je het moet houden. Er zijn veel slechtere situaties om een kind te houden. Maar ik kan niet voor jou beslissen. Maar denk er goed over na. Vraag desnoods een gesprek aan bij het fiom.

    Om op je tegen argumenten in te gaan:
    - hier hebben ze naast gewone gastouders waar je per kind/per uur betaald ook nanny's die je 13 euro per uur betaald ongeacht aantal kinderen. Of kijk of een ander kdv goedkoper is. Of opvang delen met een andere ouders, jij past een keer op hun kinderen en zij op die van jou
    - oppassen met oma's, de ene oma past op 2 kindjes en andere oma op de ander.
    - en voor uit eten de een goede oppas zoeken
    - je vriend kan op zijn werk een proefberekening maken van zijn nieuwe salaris, zodat je alles goed kan doorberekenen
    - uitjes, er zijn acties genoeg: ah en VakantieVeilingen bijvoorbeeld. Daarnaast vinden kinder bos, strand, een picknick, zwemmen of naar de speeltuin. En zelf eten/drinken meenemen.
    - vakanties kan je zo duur maken als je wilt
    - er kunnen 2 kinderen op 1 kamer en eventueel kan de kleine het eerste jaar bij jullie op de kamer
    - zijn er dingen die je kan verkopen?
    - loop je financien eens na. Kunnen bepaalde abonnementen stop, overstappen voor stroom en internet/tv kan lonen, let op aanbiedingen, etc
    - bij een 3de heb je nog maar weinig in aanschaf nodig toch?
    - werk jij?
    - waarom 2 auto's?
     
    Paardenbloem, hummeltje5, Esila en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Als je twijfelt dan zou ik het niet weghalen, je krijgt dan wss spijt...

    Hier twijfelden we een tijd of we een 3e wilden, nr 3 kwam vanzelf ;)
    En ja het is druk nu, maar dat zal vanzelf wennen
    En alles is straks ook duurder ja.. Marja het is niet anders en ook daar wen je aan en word je creatief in denk ik hoor

    Wbt het minder salaris, dan krijg je dus ook meet KOT, ook krijg je meer KBS
    En waarom moet je 2 nieuwe auto’s? Je kan toch 1 grote en 1 kleine...
     
    Esila vindt dit leuk.
  6. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.540
    113
    Nederland
    Bedankt meiden, ik denk dat ik idd even een gesprek ga aanvragen bij het fiom/huisarts.

    Ik heb bijna alle baby spullen al weggedaan omdat ik 100% zeker wist geen kinderen meer te willen. ik heb de babykamer nog wel, maar dat is dan ook bijna alles. Badje, kleding, box, wipstoel, positiekleding, alles heb ik verkocht of weggegeven.

    Waarom we 2 auto's moeten hebben is omdat ik 40 km verderop werk. Mijn vriend moet vaak voor het werk weg naar Apeldoorn (wonen zelf in drenthe) dus vandaar 2. maar het is inderdaad een optie om 1 auto te vervangen, dat zou al schelen in de kosten.

    Opvang is zo duur omdat we flex opvang hebben. Ik werk onregelmatig en dit is de enige opvang die volledig met mijn werk mee kan switchen in flexibelheid. Maar idd we krijgen straks ook meer geld terug van de BD dus misschien valt dat mee. merk idd dat we een beetje negatief er in hangen en alleen maar problemen zien.

    Zit zelf ook nog met mijn eigen werk. Heb namelijk gesolliciteerd op een leiding gevende functie met opleiding van 6 maand en als ik door mag zien ze me al aankomen dat ik dan plots zwanger ben. Lastig hoor, maar ben blij met jullie reacties en positieve verhalen.
     
  7. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zit midden in een studie en gepland zwanger, we zitten in een verbouwing (huis 1900 zegt genoeg denk ik) en dat is niet af als de baby is er is. We hebben maar drie slaapkamers dus de baby gaat bij ons op de kamer voor een jaar en daarna bij 1 vd andere kinderen op de kamer. Ik ben kraamverzorgster dus ook onregelmatig en flex opvang via gastouder , 4,70 per uur 105 uur per maand. Badje kopen we nu niet , is een echte sta in de weg en douchen is net zo snel/makkelijk. De wens voor een derde kindje was groter dan de praktische redenen op nog langer te wachten. We denken flexibel en bedenken maar dat er altijd mensen zijn die het veel en veel zwaarder hebben als ons. Die beren zijn er altijd op de weg, maar door om te denken en eens te gaan nadenken over dat kindje in je buik en inderdaad eens met de huisarts te praten over hoe en wat. Bij twijfel echt niet doen.
     
    Nescio, Paardenbloem, Harperhazel en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    #8 meisje1977, 7 sep 2017
    Laatst bewerkt: 7 sep 2017
    Ik zou er goed over nadenken want ik lees ook veel liefdevolle redenen om het kindje te houden. Ik ben misschien wat zweverig maar na jullie problemen lijkt het erop dat dit kindje gewoon bij jullie wil zijn.
    Ik snap de financiële zorgen maar waar 4 eten etc kan dat ook met 5. Sommige spullen kun je evt via marktplaats aanschaffen sommige dingen hieven helemaal niet nieuw te zijn. Misschien hebben kennissen etc in de omgeving nog wel spullen liggen. En dingen zijn zo duur te maken als jezelf wil, misschien kun je kijken naar een flexibele gastouder? Ik heb onregelmatig gewerkt en ken vrouwen die nog onregelmatig werken en flexibele gastouder hebben .
    Luiers van de kruidvat zijn prima die hebben vaak aanbiedingen.
    Kleding kunne evt in de sale kopen. Ik heb het financieel goed maar de kinderschoenen koop ik bij een outletwinkel. Dan heb ik merk schoenen voor ca 25 euro.
    In weet niet of je veel rookt of weinig maar hou in een app bij wat het je oplever. Je zult ervan schrikken.
    En het gewicht super knap dat je bent afgevallen maar dat lukt je was na de zwangerschap ook nog wel. En anders ik ben van van maatje 38 naar 40-42 gegaan met een lelijke buik maar als ik de kleine zie als hij blin is ons te zien dan denk ik niet meer aan mijn buik.

    ik wens je veel strekte met deze keuze
     
    hummeltje5, mir85 en Esila vinden dit leuk.
  9. smarlicia

    smarlicia Niet meer actief

    Wauw het zoveelste topic over houden of niet houden
    Als of een baby een ding is.

    Snap dat je geschrokken bent maar dit risico kun je lopen als je Sex hebt
     
    Eef92, Paardenbloem, 1BB en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. Raaf92

    Raaf92 Niet meer actief

    Ik zou er heel goed over nadenken, en vooral wat als ik het kindje weg laat halen, ben ik dan nog gelukkig?

    Ik zou er echt NIET aan moeten denken om een kindje weg te laten halen, en zeker als je denkt dat dit kindje er helemaal niks aan kan doen. Jullie hebben het gezellig gehad en daar is dit kindje dan nu de "dupe" van. Denk er rustig over na, want het lijkt mij dat het financiële plaatje beter valt op te lossen dan de emotionele "schade" na het weghalen van jullie kindje! Heel veel succes!
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, ik mag dan misschien niet zeggen wat zeggen zeggen... Maar als je relatie zo slecht was dat je bijna uit elkaar ging, kan het dan wel die stress van het eerste jaar met een nieuwe baby aan? Is het verhoogd risico van een stukgelopen relatie en bijgevolg je twee kinderen die opgroeien in een gebroken gezin af te wegen tegen de positieve redenen om het kindje te houden?

    Ik spreek me niet uit over het antwoord op die vraag, voor alle duidelijkheid. Ik stel enkel de vraag.
     
    Pstjepiet, Nikki88 en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.540
    113
    Nederland
    dat mag je vragen hoor. ik denk dat we het uiteindelijk wel aan kunnen, alleen voor ons de praktische en financiële kant heel erg mee tellen om er goed overna te denken.

    toen ik 19 was ben ik ook ongepland zwanger geraakt van de 1e. We waren pas kort samen, anderhalf jaar geloof ik. beide zaten we nog op school, hadden nog geen diploma's, ik had een bijbaan met vaste uren hij niet, en ik woonde op kamers en hij thuis. zijn hele familie wou dat hij bij me wegging maar dat deed ie niet. we konden nergens een huis krijgen en 4 weken voor de bevalling konden we een soort anti kraak woning huren. Vlak voor de zwangerschap ging het niet goed tussen ons en als ik toen niet zwanger was geweest waren we nu waarschijnlijk niet meer samen. ik geloof echt dat onze oudste ervoor gezorgd heeft dat we samen zijn gebleven en er het beste van hebben gemaakt samen. dus ik geloof wel dat we het aankunnen met onze relatie. we hebben zoveel meer doorstaan dan dit. maar ik blijf het lastig vinden, vooral financieel gezien. We kunnen sinds januari eindelijk wat royaler leven en sparen, wat als dat straks niet meer kan. We gaan van het weekend onze financiën nalopen
    met het worst case scenario van zijn werk & de kosten van een 3e kindje
     
  13. mams1

    mams1 Fanatiek lid

    16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Jullie start is echt al heel chaotisch geweest en ik snap dat je hier nu weinig aan hebt maar als je al een keer ongepland zwanger bent geweest dan zet je toch alles op alles dat dit niet nog een keer gebeurd?
    Dan doe je toch pil én condoom!
    Maarja dat om een 4e zwangerschap te voorkomen...

    Na je laatste verhaal weet ik ook niet of familie jullie heel erg gaat helpen en steunen? Terwijl dit normaal me advies is.
    Voor je relatie is dat alles erg heftig

    Laat je dit kindje groeien dan moet je zeker weten dat je dit zelf zou kunnen doen
     
  14. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Tja, ik zie het altijd zo: het kindje is er al. Het is nog niet zichtbaar, maar het leeft al in jouw buik. En ik vind dat ook dit nieuwe leven het waard is om van gehouden te worden, beschermd te worden, en op te mogen groeien.

    Nu dit kindje er al is, is het een kwestie van orde op zaken stellen, kijken wat er geregeld moet worden om rond te kunnen komen. Ja, misschien moet je op de centen gaan letten, misschien kun je niet meer op vakantie, misschien kun je je kinderen geen lading kados meer geven. Maar is dat allemaal zo belangrijk voor een kind? Uiteindelijk is het enige wat belangrijk is dat het kind zich beschermd en geliefd voeld door zijn ouders. Een kind zal zich niet geliefd voelen door luxe, of een kind zich geliefd voelt heb je geheel zelf in de hand. En ik geloof dat jij dat al je kinderen nog steeds die liefde en geborgenheid kunt bieden, ook als dit kindje geboren wordt. Of je nu veel spullen hebt of weinig, of je kinderen een eigen kamer kunnen hebben of samen moeten slapen, of je nu veel op vakantie kunt of niet, dat maakt in principe niets uit in het geluk van je kinderen.
     
    Debjola, Groen, Edith1987 en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    +1
     
    Esila vindt dit leuk.
  16. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Dat dus....

    Lijkt wel of anticonceptie tegenwoordig nog maar heel slecht werkt.....ofzo.......
    Vindt het namelijk ook frappant al die topics de laatste tijd.Willen ab-so-luut niet meer zwanger worden om allerlei redenen. Maar raken blijkbaar allemaal dwars door de anticonceptie zwanger. En dan weten ze het niet meer.

    TS, geen tips voor je. Die zijn er hier gelukkig al wel gegeven. Ik ben ook van mening: bij twijfel geen abortus. Alleen als je echt zeker van je zaak bent en echt achter je besluit staat.
     
  17. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik vind niet dat wij kunnen zeggen of je het wel of niet moet houden. Wat ik wel vind is dat je, ongeacht of je het kindje houdt of niet, gelijk moet stoppen met roken. Stel je besluit over 2 weken dat het welkom is, dan heb je al 6 weken van je zwangerschap gerookt. Die eerste 2 weken krijg je er wel bij, maargoed.

    Ik vind de vragen van Shakes goed, maar ik zie dat je dat niet als beren op de weg ziet, integendeel zelfs. Maar stel nou dat dit kindje een huilbaby is? Of iets anders heeft wat je heel veel stress kost? Jullie twee kinderen hebben nu ouders die bij elkaar zijn en elkaar weer langzaam terug aan het vinden zijn. Is die evt stress wenselijk voor je hele gezin?

    Wat betreft anticonceptie ben ik het eens met mijn voorgangers. Sterker nog, ik word niet makkelijk zwanger maar deze zwangerschap zal mijn laatste zijn. Hierna laat ik of mijn vriend zich helpen zodat een derde kind absoluut geen mogelijkheid meer is. Wellicht iets om over na te denken voor jullie.
     
  18. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Hoi Melaniie, wij zijn ongepland zwanger geworden van een vierde. Wij zijn er wel vrij snel uit gekomen om het kindje te houden. Hierboven schreven dames ook goede argumenten, die ga ik niet herhalen. Wij hebben zo gedacht, een kindje laten weghalen geeft je sowieso een rotgevoel, misschien zelfs wel een spijtgevoel, een kindje houden geeft je nog meer liefde hoe kan je daar spijt van krijgen. De praktische zaken die je noemt. Eigenlijk heeft een baby niets nodig behalve liefde. Je leeft, als je oud mag worden, zo'n 85 jaar. De tijd dat je in de kleine kinderen zit, is zo kort in verhouding met dat je straks weer met z'n tweetjes bent. Wij hadden ook bijna niets meer aan baby spullen. Ik heb wat rondgescharreld en het heeft ons al met al weinig gekost. We hebben geen box gebruikt, zelfs geen kinderwagen in het begin. Alleen draagdoeken die ik toch wilde bewaren. Maxi cosi haal je voor €15 van Mp. Ik ben zelfs wasbaar gaan luieren om geld te besparen.
    Niemand kan voor jullie kiezen en ik kan je ook niet vertellen en voorspellen of het jullie makkelijk af zal gaan. Dat zal ook aan het karakter van het kindje liggen.
    Sterkte met jullie beslissing.
     
    blessings en Esila vinden dit leuk.
  19. Esila

    Esila Fanatiek lid

    17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Je gaat toch niet een kindje opgeven voor dat beetje extra luxe wat je nu hebt ? :(
    Ik vind echt dat dat geen reden mag zijn.
    Financiën mogen geen reden zijn. Er is marktplaats en idd dingen als een box zijn extra luxe. Ik had ook alle babyspullen al weggegeven. Maar ik krijg nu veel aangeboden vanuit onverwachte hoek :) wie goed doet goed ontmoet.

    Bij m'n eerste kindjes heb ik geen box gehad , nu wel en dat is een extra luxe zonder gaat ook prima. Ook worden er op marktplaats soms al boxen verkocht voor 10 euro. Ik had een goedkope wagen die het ook prima deed.
    Ook heb je vaak aanbieding van luiers 1+1 ofzo. En kleertjes zijn ook heel goedkoop te vinden zeker de kleine maatjes bij zeeman, wibra, primark ! En ook op marktplaats natuurlijk.
    Ik woon in het buitenland en hier geen marktplaats maar m'n ouders hebben er wel wat spullen van gekocht voor de kleine.

    Wij hebben het financieel nooit makkelijk gehad maar waar een wil is is een weg. Kinderen hebben boven alles heel veel liefde nodig. Wij hebben minder materieel dan de gemiddelde Nederlander maar onze kinderen zijn ook gelukkig hoor. En ze leren blij zij met kleinere dingen :rolleyes:

    Ik heb een abortus laten plegen toen m'n jongste 5 maanden was. Omdat ik er toen psychisch helemaal doorheen zat, zag ik toen geen andere uitweg maar ik heb hier nog altijd heel
    veel spijt van :cry: onderschat de impact alsjeblieft niet.
     
    Paardenbloem, Raaf92, Lafelife en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik krijg nu vast wat over me heen maar hoezo mogen financiën geen reden zijn?! Kinderen leven niet op alleen liefde. Babyspullen kun je goedkoop kopen. Maar wordt hier ook gedacht aan zwemles, sport, kleding wanneer ze groter zijn etc?

    Ik wil hiermee niet zeggen dat je een kind moet laten weghalen vawege financiële redenen, maar om nou te zeggen dat het geen reden mag zijn vind ik wel wat ver gaan.
     
    Esther1991, birds86, maansneeuw en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina