Onrustige baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anroj, 11 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    Hoi allemaal..
    Ff mijn verhaal kwijt..

    Onze zoon is 21-2 geboren en inmiddels dus 7 weken oud.
    In het ziekenhuis proberen borstvoeding te geven, dit ging helaas niet, hij hapte niet goed aan waardoor ik vrijwel direct de tepel kapot had en overgegaan ben naar fv.
    De kraamweek ging super, al kwamen we er toen wel achter dat hij een kort tongriempje had..
    Een week nadat de kraamzorg weg was begon ons mannetje onrustig te worden, veel kreunen, slaan met de armpjes, heel vaak de hik, neusverkouden, niezen na elke fles, blijven slikken, krampjes, rode vlekjes/bultjes, meer wakker dan slapen.
    Contact met cb: verborgen reflux, Nutriton gaan gebruiken. Dit doen we uiteraard netjes, we moeten min 2 afgestreken schepjes op 120 toevoegen willen we het slikken (en spugen) voorkomen. (Hierdoor wel dunne luiers)
    Maar de onrust bleef, zelf aangegeven graag over te willen gaan op Pepti om te kijken of dat effect heeft.. maar volgens cb kan hij geen kma hebben, maar is het een baby met een pittig karakter (?!)
    Op de Pepti eerst 3 dagen een super goed resultaat, hij sliep van fles tot fles, en was stukken rustiger, verkoudheid leek te verminderen etc.
    De hik is op de Pepti zo goed als weg (uiteraard nog wel eens maar niet meer standaard na elke fles), ook slaat hij minder met de armpjes, toch blijft hij verder toch wat onrustig, vlekjes/bultjes in het gezicht blijven, krampjes, en hij is opnieuw vrij veel wakker (al wisselt dit per dag omdat hij uitgeput raakt natuurlijk)
    Inmiddels zijn we bij de KA geweest (heb een verwijzing geist), en die gaat volledig met het verhaal van de cb arts mee.. het is gewoon een onrustige baby, een kma kan het niet zijn want hij groeit goed.. en zoals bij velen wordt het ook bij ons op onze vermoeidheid gegooid..maar hebben wel een machtiging voor de Pepti gekregen en moesten daar ook zeker mee door gaan.. Tegenstrijdig toch?

    Inmiddels weten we het niet zo goed meer.. is het idd een onrustige baby, of heeft hij toch bijv kma?

    (Hij is wel onrustig, huilt regelmatig maar krijst niet)
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Omdat je in het begin direct verbetering zag, kan het zijn dat de pepti niet genoeg is.
    Maar daar kan @Averlhach je meer over vertellen.
    Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee.

    Ik ben wel van mening dat baby’s niet zomaar huilen, huilen is een stresssignaal, hun manier om te vertellen dat er wat aan de hand is. Alleen of het kma is of iets anders durf ik niet te zeggen.
     
  3. Lena1982

    Lena1982 Niet meer actief

    ik lees mee.. hier vrijwel hetzelfde verhaal.. ook van 21 feb
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vervelend!

    Als eerste. Bij het vermoeden van reflux is altijd (!) de eerste stap de leefregels opvolgen.
    Dit betekend dat een flesje minimaal 20 minuten moet duren (effectieve drinktijd, ongeacht de hoeveelheid). Daarnaast liever vaker kleine beetjes dan grote flessen, dus op deze leeftijd is dat eigenlijk nog 90/3. Fles correct maken, dus niet schudden etc. Juiste houding bij het geven en na de voeding 30 minuten rechtop houden. (sommige kindjes hebben langer nodig). Zo zijn er nog een aantal regels, zoals alles schuin zetten etc, maar daar verwijs ik je liever door naar mijn weblog. Daar staat namelijk alles al in beschreven. (vragen erover; stel ze gerust!)

    Stap 2 is pas het indikken van de voeding. Zelf ben ik hier echt geen fan van. Indikken heeft als doel dat de voeding met maagzuur in de maag blijft, de maag heeft immers een beschermlaag voor het zuur. Bij reflux komt de maaginhoud omhoog en de slokdarm is niet bestand tegen het zuur. Echter hoe kan je beoordelen of de maaginhoud daadwerkelijk IN de maag blijft en niet alsnog in de slokdarm komt. Dikke (zure) voeding in de slokdarm doet vele malen meer pijn dan dunne voeding.
    Echter voor sommige kindjes kan het wel echt effect hebben.
    Je hebt hier in NL nutriton en pure jbpm (tammi) vrij verkrijgbaar. Nutriton bevat maar 30% jbpm en de rest zijn vulmiddelen. Deze vulmiddelen kunnen juist weer extra klachten geven. Zoals verstopping, krampen of zoals je al ervaart diarree. Als het indikken wel helpt kan je de overweging maken om pure jbpm te proberen, maar let op kwa hoeveelheid. Je hebt hier maar 1/3 van de huidige hoeveelheid van nodig.

    Dus wat betreft de reflux, kijk eens heel goed naar de leefregels en beoordeel zelf nauwkeurig hoe goed je deze opvolgt.

    Dan de KMA.
    Het is volledige onzin dat een baby met kma of reflux minder goed moet groeien.
    Er zijn kindjes die stoppen met drinken door een van beide klachten, maar er zijn ook kindjes die juist meer gaan drinken. Mijn oudste werd als iets onder gemiddeld gewicht geboren en binnen 2 maanden zat hij op +2 kwa groeilijn. Juist omdat hij pijn had wou hij de pijn wegdrinken.

    Als je eerst pepti gegeven en je ziet de eerste paar dagen verbetering kan het juist verstandig zijn om nutramigen te proberen.
    Pepti bevat kleinere deeltjes koemelkeiwit. Een baby met kma reageert op de eiwitdeeltjes. Dus als je pepti geeft ga je het lichaam foppen in de hoop dat het lichaam de eiwitdeeltjes niet als zodanig herkent. Echter is de kans altijd aanwezig dat na enige tijd het lichaam de eiwitdeeltjes wel weer herkent en dus weer dezelfde klachten geven. De enige oplossing is dan dat je nog een stapje verder gaat, namelijk nutramigen lgg. Hier zijn de eiwitdeeltjes nog kleiner.
    Bij ons was 2x pepti niet voldoende en beide keren nutramigen wel. Dit hoor je ook regelmatig.

    Soms kan een osteopaat ook heel veel goeds doen.

    Dus eigenlijk is mijn advies;
    1 -> Hou een dagboek bij. Wanneer eten, wanneer slapen, wanneer huilen.
    2 -> kijk eens heel nauwkeurig naar je eigen inbreng mbt de leefregels van reflux. Misschien kan je nog een paar puntjes op de i zetten. Zo kan een paar dagen prikkelvrij leven ook veel effect hebben. Geef dit echt wel even een aantal dagen de tijd. Een lichaam moet namelijk de kans krijgen om de wijziging te verwerken.
    3 -> kies of je nutriton wilt blijven geven of toch pure jbpm wilt proberen. Ook dit moet je wel even een aantal dagen de kans geven.
    4 -> vraag aan een arts of je toch eens nutramigen mag proberen. Dat je zelf denkt dat er meer te halen valt uit deze voeding en of je het niet 2 weken (minimaal) mag proberen.
    Als dat niet voldoende werkt kan je ook eens vragen naar reflux medicatie, maar dan moet je wel stoppen met indikken.


    Mijn oudste zoon heeft reflux, kiss en kma gehad. Mijn jongste zoon heeft reflux, kma en soja-allergie gehad. Bij de oudste kwam ik uiteindelijk de juiste ka tegen. Die gaf al snel medicatie voor de reflux en ging mee in mijn verzoek voor nutramigen toen de medicatie niet volledig de oplossing gaf. Bij de jongste meer strijd moeten aangaan bij een ka.
    Ik hoop dat dit lange verhaal een beetje duidelijk is, anders; vraag het. Als je mij tagd reageer ik eigenlijk altijd.


    En een baby zal nooit zomaar huilen. Huilen is een uiting van onmacht, onvermogen of pijn.
     
    kleinepien, Blijdorp, Nescio en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.789
    14.136
    113
    Je kan evt nog frisolac proberen die is nagenoeg even duur als reguliere voeding, valt ook niet onder de dieetvoedingen dus hebben ze niks over te zeggen maar heeft wel een flinke lading lactose minder. Ook gebruiken ze holstein koeien, dat is een oud koeienras en het melkeiwit daarvan schijnt weer makkelijker te verwerken te zijn. Frisolac was ooit heel bekend (toen ik nog bij de kruidvat werkte toen ik 16 was stond t ook gewoon nog in de schappen) maar sinds de extreme melkexport naar china verkopen ze het alleen nog maar via leef.nl en kent bijna niemand t meer. Terwijl t gewoon van friesland campina is.

    Voor onze dochter (extreem onrustig, heel veel huilen, krampaanvallen en verborgen reflux) was het een uitkomst.

    Blijf erbij dat zij niet tegen grote hoeveelheden lactose kan en dan zal t geen kma misschien zijn maar wel lactoseintolerantie. Kind heeft wat afgehuild (en mama ook). Groeide overigens prima hoor, maar groeide een stuk beter toen ze tevreden lag uit te buiken op mn schouder en content kon slapen. Kreeg echt een totaal ander kind. Echt een zonnetje in huis, daarvoor noemde we dr Gremlin zowel overdag als 's nachts.
     
  6. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    Bedankt voor jullie reacties

    @Averlhach de leefregels volgen we idd al op, op advies van het cb en kinderarts, hier waren we ook voor het advies al aardig streng op.
    Wat betreft het indikken van de voeding, we hebben tussendoor wel het idee dat hij blijft slikken (wel minder dan eerst), maar ik zal hier nog alerter op zijn en het inderdaad gaan noteren (om overzicht te houden) en zullen inderdaad eens kijken of we hier pure jbpm kunnen kopen, en indien nodig toch overleggen voor medicatie.
    Bij de osteopaat zijn wij al 2x geweest, hij heeft niet al te veel spanningen in zijn lichaampje, dus hierop merken we ook niet echt verschil helaas. (Heb volgende week wel nog een afspraak)

    Wij gebruiken de MAM fles, absoluut geen lucht in de voeding.

    Volgende week vrijdag terug naar de kinderarts.. kijken wat we dan kunnen bereiken..
     
  7. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Dit lijkt ons verhaal wel.
    Ik heb inmiddels een machtiging gekregen voor neocate, maar heb zelf een bus nutrimigen besteld om dat eerst te proberen ( volgens onze KA is pepti en nutrimigen hetzelfde )
    Dochter is 10 weken, ben al vanaf dat ze 3 weken is bezig.
     
  8. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    Hm, wat ik van hier begrijp is dat Nutramigen toch nog wat meet verknipt is dan Pepti.. maar ik heb er geen verstand van..
    Ja wij zijn ook al bezig vanaf dat hij 2 weken oud is.. tis gewoon echt een muur waar je tegen aan loopt.
    Hier zou afgelopen vrijdag de KA terugbellen nadat wij gebeld hebben ivm toename vd klachten (meer huilen,overstrekken), maar hij heeft gewoon niet gebeld!! Vandaag opnieuw gebeld, en hij heeft belooft om 17.00 uur te bellen.. dus afwachten of dat nu wel gaat gebeuren
     
  9. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    Nou, hier even een update.
    Zijn afgelopen vrijdag weer bij de KA geweest, volgens hem is het duidelijk reflux, en hebben nu dus Omeprazol gekregen, en moeten wel doorgaan met Pepti.

    @Averlhach je schreef in een eerdere reactie dat bij het starten van Omeprazol de Nutriton gestopt moet worden.. wat is daar de reden van? Onze kinderarts zegt namelijk dat we gewoon door moeten vaan (maar lees op internet idd vaak dat het dan gestopt moet worden)
     
  10. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het staat ook in de richtlijnen voor kinderartsen, zie mijn weblog voor de link ernaar. Het heeft een negatieve werking op elkaar.

    Sowieso is logische beredenatie ook.
    Indikken zorgt ervoor, of althans dat is de bedoeling, dat de zure maaginhoud niet in de slokdarm komt. De maag heeft een beschermlaag tegen maagzuur, de slokdarm niet.
    Dus je hoopt dat het in de maag blijft.
    Medicatie zorgt of dat er minder aanmaak van maagzuur is of minder zure maagzuur. In beide gevallen is het minder erg als de maaginhoud in de slokdarm komt, het doet geen pijn meer. Dus is het niet erg als de maaginhoud omhoog komt.


    Mijn jongste zoon had reflux. Hij kreeg uiteindelijk nexium wat goed hielp. Van een onrustige baby werd hij een heerlijk tevreden baby, zoals een baby hoort te zijn. Wel momentjes, maar zo anders.
    Ik heb hem meerdere malen sochtends in bed gevonden waarbij hij volledig onder de kots zat. Soms ook echt helemaal nat en koud. Toch gaf hij geen kik en was het echt een verrassing in de ochtend voor ons. (Helaas, ik had liever wakker geworden)
    Hieruit bleek dus ook echt dat het geen pijn meer deed, anders had hij zich wel laten horen.
     
  11. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    @Averlhach had de richtlijn inderdaad gelezen. Heb de kinderarts er nog extra voor gebeld om te vragen wat de bedoeling is, maar te horen gekregen dat we wel door mogen gaan met Nutriton

    We worden er zo langzamerhand een beetje gek van, iedereen spreekt elkaar en zichzelf tegen. Bij het eerste consult zou er nog niks aan de hand zijn, en lag het allemaal aan onze vermoeidheid.. nou we duidelijk aan hebben gegeven dat de nachten rustiger verlopen zijn en onze zoon nu zelfs doorslaapt () stelt hij zo vanuit het niets de diagnose Reflux...
     
  12. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb meerdere negatieve ervaringen met artsen.
    Mijn oudste kreeg direct nexium. Mijn jongste ranitidine, wat niet voldoende werkte. Ik vroeg om nexium en dat mocht eerst niet "want het zou echt niet beter werken". Ik heb doorgezet en kreeg nexium mee. En mogelijk raad je het al, het werkte perfect.

    Beide kinderen hadden een heel ander leven kunnen hebben, als ze het overleefd zouden hebben, als ik soms niet eigenwijs zou zijn.
    In dit topic heb ik al een verhaal verteld over wat er gebeurd is; http://www.zwangerschapspagina.nl/threads/na-nog-geen-dag-al-verschil-met-pepti.673641/


    Wat je doet is aan jou, jij bent de moeder. Lees de richtlijnen van de kinderartsen en maak je eigen keuze.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.789
    14.136
    113
    Opschrijven (voedingsdagboek icm aanvallen/uitslag etc) , filmen (je moet t ff over je hart krijgen om bij bijv een kramp aanval niet gelijk te helpen) en echt je poot stijf houden (en daar t filmpje naar wens al of niet afspelen op max volume...)Die van ons was een engeltje op consult en een gremlin thuis. Maakte t ook niet makkelijker om te beoordelen.

    Gelukkig was het hier dan alleen een intolerantie en was frisolac al voldoende (is geen dieetvoeding) dus die stap kon ik zelf maken en had daar gelukkig geen arts of wat dan ook voor nodig.

    Maar man man man, waar je allemaal niet voor weggezet wordt als je kind met reflux en kma achtige verschijnselen te kampen heeft. Ik knijp in mn handjes met die huisarts in opleiding. Gewoon eentje die er voor ging zitten, echt GOED luisterde , goede vragen stelde en vervolgens mogelijkheden, uitleg en handsvaten aangaf. Hij verwachtte geen kma omdat ze afgezien kramp geen bijzonderheden had, wij geloofden t ook niet zo maar konden onze vinger er niet echt op leggen wat t nou wel was. Melk met lagere hoeveelheid lactose en ander type melkeiwit (oerras koeien) was hem niet bekend maar dat was aan ons om te bepalen maar wel twee weken de tijd geven. Hem netjes teruggekoppeld dat t probleem nu verholpen was met de andere melk, hij ook weer wat geleerd hoop ik dan maar. Zulke artsen, daar hoop ik er velen van te hebben (om vooral niet te hoeven bezoeken).

    Ik hoop voor jullie op een snel komende oplossing, het is verschrikkelijk de weg van tobben en muren terwijl je kleintje pijn heeft en zich ellendig voelt.
     
    Anroj vindt dit leuk.
  14. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    We hebben deze week weet contact gezocht met de kinderarts ivm aanhoudende onrust ondanks Omeprazol. Gisteren heeft de kinderarts teruggebeld, we hebben aangegeven over te willen stappen op andere voeding. Volgens onze kinderarts zijn Pepti en Nutramigen hetzelfde (daar was ook niks tegen in te brengen), maar is Neocate wel een logische vervolgstap.. daarvoor moeten we echter weer eerst op het spreekuur komen, hebben nu dus een afspraak voor volgende week woensdag..
     
  15. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Wat fijn. Hopelijk gaat het met de neocate beter!
    Wij hebben 2.5 week nutramigen gegeven en dat ging weer super tot 2 dagen geleden.. weer kronkelen bij elke fles en kramp. De uitslag komt langzaam weer terug. 2u na de fles weer huilen.
    Vandaag neocate gehaald en hopelijk is dat dan de oplossing.
    Hoop voor jullie ook!
     
    Anroj vindt dit leuk.
  16. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    Nou, hebben eindelijk de machtiging voor Neocate gekregen. De arts gaf eerst nog aan dat hij onze zoon verkouden vond (dat klopt ook wel, dat is hij al weken), we moesten naar de kinderafdeling waar zijn neusje gespoeld moest worden, en daarna daar ook een voeding geven om te kijken of dat zou helpen en om te kijken naar de drinktechniek.. hier waren echter geen bijzonder behalve dat onze zoon (gelukkig) deed wat hij altijd doet na een fles: krijsen, beentjes optrekken en slaan met de armpjes.. daardoor toch direct de machtiging gekregen!
    Het blijft natuurlijk afwachten of dit de oplossing gaat zijn, maar voor nu even een hele opluchting!

    @Haver11 hoe gaat het nu bij jullie?
     
  17. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Fijn dat jullie een machtiging hebben gekregen..
    En dat hij deed wat hij altijd doet na een voeding, het blijft een momentopname hè.

    Hier gaat het goed, we geven nu sinds vorige week vrijdag neocate en de eczeem is verdwenen en ze slaapt super.
    De reflux word echter wel erger.. ze drinkt enorm onrustig sinds gisteren, maar dat kan ook komen omdat ze om 9.00u haar eerste voeding pas krijgt waardoor de voedingen overdag dichter op elkaar zitten. Dus daar moeten we nu een beetje mee gaan puzzelen.

    Vandaag zijn we bij de kinderarts geweest en we krijgen binnenkort een telefoontje voor een provocatietest.. en wat zie ik daar tegenop :(
     
  18. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    Ja heb hem echt wel even geprezen dat hij dat gedaan heeft haha we zijn woensdagavond gestart met Neocate en tot nu toe hebben we echt een totaal andere baby, hij lacht heel veel, is ineens veel aan het spelen (ook op een speelkleed deed hij eerder niks en nu heel actief, naar dingen kijken en er tegen aan slaan etc)
    Hij heeft nou ook al 2 nachten gehad van 20.00 uur -5.30/6.00 uur! (Op Pepti van 23.00-5.00)

    Oh wat balen dat de reflux erger wordt! Heb je daar medicatie voor?
    Oeii ja dat is idd even slikken dat je dat dan zo snel al te horen krijgt kan me goed voorstellen dat je daar tegen op ziet..
    Onze arts zei vrijwel direct dat we de eerste tijd nog niet gaan provoceren, hij is er geen voorstander van om te vaak te wisselen van voeding..
    hebben over 4 weken de vervolgafspraak en horen dan wel verder
     
  19. Mango393

    Mango393 Bekend lid

    4 mei 2015
    602
    101
    43

    Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar mijn zoontje had ook reflux en was een huilbaby. Wat ook werkte bij ons, naast de adviezen die al gegeven zijn, was/is de draagdoek.

    Nu nog steeds (25maanden) heeft hij regelmatig behoefte aan die nabijheid en veiligheid van de doek. Dan kan hij zich ook vaak overgeven aan een slaapje.
     
  20. Anroj

    Anroj Actief lid

    9 jan 2014
    201
    12
    18
    Bedankt voor je reactie! Heb m inderdaad regelmatig in de draagdoek.
    Sinds afgelopen woensdag andere voeding (Neocate) en we hebben een totaal andere baby die lekker slaapt en heel vrolijk is!
    Medicatie voor reflux heeft hier totaal geen effect gehad.
     

Deel Deze Pagina