Ontroostbare baby na voeden, wat nu?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Paris91, 18 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    Idd een verborgen reflux! Alle klachten die jij omschrijft had mijn zoontje Ook, maar met de leefregels gaat het nu hartstikke goed!
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  2. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    914
    898
    93
    Dat vind ik echt een lelijke opmerking waar je niks mee kunt. Natuurlijk zijn er vrouwen die graag wat meer melk zouden willen, maar wat heb jij daaraan? Overproductie kan enorm vervelend zijn en het klinkt alsof je kindje er veel last van heeft. Laat je niet zomaar met een kluitje in het riet sturen hoor, een goede lactatiekundige is een goed idee maar naar dit cb zou ik niet meer luisteren als het om borstvoeding gaat...
     
    Paris91, Lieke1989 en Biny vinden dit leuk.
  3. Ohm

    Ohm Bekend lid

    21 jun 2017
    526
    464
    63
    Inderdaad @Ffion ik herken ook veel.

    Mijn zoon krijgt medcijnen (eerst Nexium nu Zantac) en ik volg een dieet met zo min mogelijk allergenen. Dus geen koemelk, soja, eieren, noten, aardbeien, etc. Als de situatie stabiel is, kan ik weer dingen toe gaan voegen. Verder houd ik me strikt aan de reflux leefregels. Mijn zoon is vooral snel overprikkeld, dus ik moet veel regelmaat houden en kan bijvoorbeeld niet de radio aanzetten. In het weekend was het steeds bal. Dat kwam dus doordat alles dan anders gaat (later opstaan etc), we doen nu elke dag hetzelfde.

    Ook ik heb snel overproductie en een baby die heel goed groeit. Om de overproductie tegen te gaan en zo veel mogelijk achtermelk te geven, doe ik aan blokvoeden. Als het toch weer op loopt doe ik een half uurtje langer per blok. Voordat ik ga slapen kolf ik mijn borsten helemaal leeg en dat geef ik dan de volgende avond in een flesje. Zo kan ik lekker slapen, went hij aan het flesje en mijn productie loopt niet op hierdoor.

    Ik moet zeggen dat het zwaar is, maar nu er eindelijk verbetering te zien is, is dit het zeker waard. Zoek een professional die je kan helpen, als je het niet weet, vraag in je omgeving of hier op het forum eens of iemand nog een goede lactatiekundige in jouw regio kent. Houd vol medemoeder. ❤️
     
    NdNk en Zoe123 vinden dit leuk.
  4. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Ik heb een andere lactatiekundige ingehuurd.
    Volgens haar moet ik weer terug naar elke 3u voeden. Dus ‘op schema voeden’ ipv ‘op verzoek voeden’.
    Maar ze is al zo hard gegroeid, zou dit mijn productie niet alleen maar meer stimuleren?

    Ik geef in ieder geval wel 24u kunstvoeding om te zien of ze het daar beter op doet, tot nu toe is ze erg rustig en huilt weinig. Maar even afwachten wat de avond brengt. Zelf kolf ik dan mijn melk.

    De arts adviseerde om ons 24u lang op te laten nemen, ter observatie. Ik mocht zelf beslissen of ik dat zou willen, dus daar denk ik nog over na.
     
  5. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Als je kijkt naar een opname zorg dan aub ervoor dat er op papier staat dat de opname bedoelt is als observatie naar reflux/allergie en blijf er bij want ze willen wel eens een huilprotocol erdoorheen drukken wat betekent dat jullie er niet bij mogen zijn en ze "gecontroleerd" laten huilen. Wat niks anders is dan elke 3 of 4 uur een fles er in stoppen, een luier verschonen en verder gewoon laten huilen hoe lang dat ook duurt. En er verder niks mee doen want het kind zou overprikkeld zijn. Ipv kijken of er medisch niks is. Dat is gewoon onmenselijk.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bedoel je dat je tot nu toe minder vaak dan om de drie uur voedde? Dan is het niet onlogisch dat je een té sterke tsr en algemene melkstroom hebt, en dat kan natuurlijk ook de refluxklachten veroorzaken.

    Opnemen ter observatie zou ik persoonlijk op dit moment niet doen. Er zijn nog zoveel andere paden te bewandelen, zoals ik in een eerdere reactie zei. Die zou ik eerst uitproberen voor je naar een ziekenhuis gaat.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heb je met de lk nu een goed plan van aanpak liggen? Je productie goed op peil krijgen duurt even, dus ik zou zeggen dat je nu iets moet doen om je kindje te ontzien - dus bv na de tsr de eerste melk weg laten lopen - en iets dat op iets langere termijn die overproductie aan pakt (bv blokvoeden).
    Ik zou verder inderdaad alle leefregels voor reflux toe gaan passen; goed rechtop houden na iedere voeding, bedje schuin etc.
    Maar verder geen andere dingen nu tegelijk gaan proberen, want dan weet je niet meer wat nu wel helpt en wat niet. Met die flesjes kv zou ik wel stoppen; dit helpt niet je productie goed te regelen en nieuwe voeding kost ook tijd om aan te wennen, dus daar kan je kindje ook juist weer meer krampjes etc van krijgen.
     
  8. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Ik voedde eerst consequent om de 3 uur, en ‘s nachts na 5u als ze niet voor die tijd zelf kwam. Maar toen kreeg ik weer te horen dat ze nu al zo goed was gegroeid en dat ik wel gewoon kon voeden wanneer zij het aangaf. Dat was de ene x na 3 uur, dan weer na 4, en ook vaak weer na 1 uur. Ik heb zelf het idee dat het met om de 3u voeden wel beter ging.

    @Fuddey
    De lactatiekundige stelt voor dat ik elke 4 uur mijn borsten leegkolf.
    Heb namelijk een dag geen bv gegeven en het kolven lukte niet, dus heb nu mega veel last van stuwing. Bij haar heb ik nu een dubbele kolf gehuurd, en daarmee lukt het wel. Dan kunnen we mijn borstvoeding elke 3 / 3,5u via de fles geven.

    @Lieke1989 Die opname zou voor observatie zijn, maar ook een beetje als ontlasting van mij.

    Ik weet dat iedereen pro borstvoeding is, maar ik zit er gewoon helemaal doorheen. Heb zoveel geprobeerd.. Zit met een enorm schuldgevoel dat ik mijn meisje pijn doe, dat ik zelf ook bijna de hele dag zit te huilen..
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    konden wij hier ook doen, maar ik wilde t absoluut niet hebben. Was voor ons een opname buiten ons toezicht dus zij alleen in t ziekenhuis. Ik werd stapelgek van dr en stond letterlijk te tollen op mn benen maar buiten mijn toezicht echt niet. Wij hebben video opnames gemaakt (deed me al genoeg zeer) van dr klachten, hikken en slikken maar ook de krampaanvallen in hun volle hevigheid. Intussen ook logboek bijgehouden met tijden en duur van eten, wanneer welke klacht en hoe de dag er uit zag. Was gewapend voor de zoveelste ****** van een arts, toen kregen we uiteraard iemand die wel luisterde en t serieus nam. Niet dat die veel kon doen want de weg en stappen die hij aanraadde had ik hier al van t forum gehaald dankzij @Averlhach en mede lotgenoot mama's.
     
  10. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.232
    979
    113
    Vrouw
    Ik weet dat iedereen pro borstvoeding is, maar ik zit er gewoon helemaal doorheen. Heb zoveel geprobeerd.. Zit met een enorm schuldgevoel dat ik mijn meisje pijn doe, dat ik zelf ook bijna de hele dag zit te huilen..[/QUOTE]

    Lieverd, luister alsjeblieft naar je eigen gevoel en doe waar jij en je baby je goed bij voelen. Als ze nu rustig is met de kunstvoeding lijkt me daar heel wat voor te zeggen. Als jij en je meisje zo van elkaar kunnen genieten zonder voedingsstress lijkt me dit heel wat waardevoller dan doormedderen met een huilende baby en een gespannen mama. Als je de borstvoedingsadviezen op wilt volgen is natuurlijk ook helemaal prima, maar luister dus echt naar jezelf en niet naar wat anderen willen/verwachten.
     
    Paris91, Melief en Nemo1 vinden dit leuk.
  11. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Als je geen borstvoeding meer wil geven is dat natuurlijk ook prima. Het is alleen geen garantie dat het problemen oplost. Maar wat ik dan wel wil adviseren is heel erg langzaam af te bouwen om een borstontsteking te verkomen.(geloof me,uit ervaring weet ik dat dat erg pijnlijk is)
    En de eerste weken als moeder is áltijd pittig, en als dan niet alles makkelijk gaat dan is dat extra balen. Geloof me, het is al veel makkelijker als je om hulp vraagt. Is er iemand die even met de kleine kan gaam wandelen zodat je even kan gaan douchen, even wat slaap in kan halen of iemand die gewoon even thuis met wat dingen kan helpen zals even stofzuigen of koken?of iemand waarbij je gewoon even je gal kunt spuwen zonder oordeel? Mijn ervaring is dat al veel help op emotioneel gebied.
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het zo enorm jammer dat die eerste lk je aangepraat heeft dat jouw melk de boosdoener is... Er is een probleem, dat staat vast, maar er zijn massa's manieren om dat aan te pakken. Door je bv aan te passen, ja, maar als jij dat niet meer wilt kan je ook overschakelen op fv. Daar is helemaal niets mis mee.

    Maar ik wil alleen dat je realistisch bent: weinig kans dat de issues met fv meteen van de baan zijn. Ook daar zal je moeten zoeken naar de cruciale leefregels, naar de juiste melk, eventueel naar de juiste medicatie. Maar het voordeel is dan weer wel dat jij niet meer hoeft te letten op tsr, een dieet, hoe vaak voeden, etc. Dus natuurlijk heeft overstappen naar fv voordelen. Het is alleen geen wondermiddel. Ik hoop dat je dat beseft.
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Begrijp me niet verkeerd, als jij over wil op kv is dat prima! Maar ik dacht juist dat je dat niet wilde, dus daar baseerde ik mijn reactie op.
     
  14. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    Als jij kv wil geven is dat helemaal prima! Doe vooral wat goed voelt:) er is helemaal niks mis met kv!
     
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Hier ben ik het mee eens.

    @Paris91, mijn zoontje had knallende reflux. Pijn, onrust, huilen. Vaak willen drinken. Groeide als kool.
    De “hulpverlening” wees meteen naar de borstvoeding. De eerste suggestie was dat ik wellicht te weinig (?!) zoun hebben. Zoon was een beer. Toen voedde ik te vaak. Hij moest echt op schema. Of toch maar overstappen op kunstvoeding. Enzovoort enzovoort.
    Uiteindelijk was hier de oplossing medicatie. Enorme verbetering. Weg was de onrust. De borstvoeding was hetzelfde en bleef hetzelfde. Uiteindelijk zo makkelijk, en zeker ook met een kindje met reflux heel prettig.
    Daar lag ook niet het probleem. Ik wist dat alleen al, omdat het mijn 3e kindje was. Het is gewoon behoorlijk investeren geblazen, die eerste weken.

    Mijn punt, wat shakes ook schrijft, denk niet dat het probleem bij jouw borstvoeding ligt. Je hebt wellicht wel last van overproductie. Niet fijn als je kindje last van reflux heeft.Maar dat is gewoon aan te pakken.
    Met de juiste hulp kan jij gewoon zelf blijven voeden. En zit je over een paar weken met een tevreden kindje aan de borst.
    Er is alleen nogmaals geen snelle oplossing, het zal nog wat tijd nodig hebben.
    Wellicht kan je dat niet opbrengen en niet zo ver vooruit kijken.
     
    Ohm en Shakes vinden dit leuk.
  16. Melief

    Melief Niet meer actief

    Dat laatste is zo enorm herkenbaar! Mijn zoontje heeft ook verborgen reflux en wilde elke 1,5 uur drinken dag en nacht.
    Iedereen bleef maar zeggen dat het erbij hoorde maar ik was doodop, kon niet meer en werd steeds meer depri. Ik kon niet goed herstellen van een zware zwangerschap en bevalling. Ik ben dus overgestapt op flesvoeding en daarbij medicatie voor de reflux en dat was voor mij persoonlijk de beste stap die ik kon nemen. Ik ben heus wel voor borstvoeding, maar als je er aan onder doorgaat hoef je je zeker niet schuldig te voelen als je het niet meer trekt!!
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  17. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor jullie adviezen!
    Tuurlijk zou ik het liefst borstvoeding geven, in de kraamweek vond ik het heerlijk. Ik vind het heel knap van de moeders die doorzetten.
    Maar eerlijk, ik ben daar echt niet sterk genoeg voor. Door de borstvoeding krijg ik het gevoel dat het mijn schuld is, en dat vreet mij op. En ik weet ook wel dat dat stom is, maar ik krijg dat gevoel niet uitgeschakeld.

    Gisteren is het super goed gegaan, en ik heb vandaag voor het eerst echt rustig ontbeten, ipv snel een banaan in mijn mond proppen met een huilende baby. :p Hebben het bedje verhoogd, goed rechtop gevoed en zeker een half uur rechtop gezeten.

    Wat betreft de andere leefregels die ik las op de blog van @Averlhach heb ik nog wat vragen / ben ik op zoek naar advies.

    - Kleine voedingen:
    Voed je op schema? Dus elke 3u bijv. 90cc? (Volgens de verpakking moet ze 5x 165, ze is 4,66kg).
    Of wanneer ze het zelf aangeeft?

    - Verhogen:
    Ik heb het bed verhoogd. Doe je dit ook met het matrasje in de kinderwagen als je gaat wandelen? En de box? En het verschoonkussen?

    - Rechtop houden:
    Telt de Tripp Trapp newborn set ook als rechtop zitten? En een wipstoel?

    - Prikkels verminderen:
    Ik heb dit weekend een verjaardag van man zijn oma, erg druk dus. Neem ik haar wel mee, zodat ze bij mij is, of breng ik haar naar mijn ouders, waar altijd de tv aanstaat dus ook weer prikkels.

    Kan ik wel gewoon met haar naar de supermarkt wandelen om boodschappen te doen? Of is dat ook al teveel?
     
  18. Melief

    Melief Niet meer actief

    Qua flesvoeding nooit de verpakking volgen! Die willen zoveel mogelijk voeding verkopen. Mijn zoontje van 3 maanden drinkt sinds kort de fles 150/5 (dus 165) maar drinkt ze bij lange na niet leeg. Bied regelmatig ook 120/4 aan
     
  19. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Is het je eerste kindje? Ik kreeg namelijk precies dezelfde reacties van dokter/ cb, het is er eentje met pit... nee dikke vette reflux!! Pas na 1 jr geconstateerd door 24 uur ph meting.
    Die huisarts heb ik ff goed de waarheid verteld!
    En ik heb hulp gezocht, mijn dochter heb ik 2 dagen weggebracht, zodat ik even rustig aan kon doen.

    - Verhogen:
    Ik heb het bed verhoogd. Doe je dit ook met het matrasje in de kinderwagen als je gaat wandelen? En de box? En het verschoonkussen?
    Mijn dochter vond wandelen in de maxicosi het prettigst, niet het beste maar wel lekker rechtop (ze viel zelfs in slaap en ze sliep maar 45 min 2x per dag)

    - Rechtop houden:
    Telt de Tripp Trapp newborn set ook als rechtop zitten? En een wipstoel?
    Yep, mits ze zich er prettig bij voelt.

    - Prikkels verminderen:
    Ik heb dit weekend een verjaardag van man zijn oma, erg druk dus. Neem ik haar wel mee, zodat ze bij mij is, of breng ik haar naar mijn ouders, waar altijd de tv aanstaat dus ook weer prikkels.
    Ik zou beiden gewoon niet doen, hou haar wereld klein. Dus jullie woonkamer en slaapkamer.

    Kan ik wel gewoon met haar naar de supermarkt wandelen om boodschappen te doen? Of is dat ook al teveel?[/QUOTE]
    Dat is eigenlijk ook al teveel qua prikkels, maar ik begrijp dat er ook boodschappen gedaan moeten worden..
     
  20. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.232
    979
    113
    Vrouw
    Alles waarbij ze met haar hoofdje hoger kan liggen dan haar buikje is mooi meegenomen, dus inderdaad in de kinderwagen en de box is een goed idee. Het verschoonkussen lijkt me wat overbodig gezien de korte tijd dat ze hierop ligt. En denk bij het zitten in de maxi-cosi en wipstoel en dergelijke er goed om dat ze daar niet te lang in zit. Natuurlijk weet je dit wel, maar het is niet alleen niet zo goed voor haar rug, maar ook voor haar ademhaling. Door de gebogen houding drukt het wat meer op de longen en buik waardoor de ademhaling minder efficiënt is als bij een gestrekte houding. Ik werk zelf 15 jaar met baby's en heb dit pas kort geleden voor het eerst vernomen, dus misschien dat je dit ook nog niet wist?
    En misschien is het een idee om je dochter in het weekend even naar je ouders te brengen en te vragen of ze de tv uit willen doen? Ik denk dat je misschien zelf wel even een break zou kunnen gebruiken door gezellig naar de verjaardag te gaan. Een taartje en gezellige gesprekken doen een mens goed :). Ik zou haar niet meenemen naar de verjaardag, want dan willen mensen haar misschien toch wel even vasthouden enzo, dat lijkt me toch wat te druk op het moment.
    Heb je de mogelijkheid om lopend met de wagen naar de supermarkt te gaan? Misschien vind ze dit juist heerlijk?
    Superfijn om te lezen dat het nu een stuk beter gaat, ik ben erg blij voor je!
     

Deel Deze Pagina