Ontwikkeling na langdurig ziekenhuisverblijf

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esz, 22 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esz

    Esz Niet meer actief

    Onze dochter heeft de eerste 3 maanden van haar leven op de intensive care gelegen. Ze is in 2 weken tijd, 6 keer geopereerd.
    Om die reden loopt ze qua lichamelijke ontwikkeling dus wat achter.
    Fysio komt om de paar weken en ik geloof ook echt wel dat het goed komt. Ze gaat vast niet rollend naar de middelbare school :roflmao:

    Ze is 10 maanden nu.
    Ze kan op haar buik om haar as draaien, ze komt een heel eind achteruit maar tijgert of kruipt nog niet vooruit. Ze kan zelfstandig zitten, maar kan nog niet zelf naar zit.

    Zijn er mensen met ervaring met ontwikkeling na langdurig ziekenhuisverblijf?
    Nogmaals, ik geloof wel dat het goed komt. Anders trekt fysio ook wel aan de bel. En sowieso ontwikkeld elk kindje zich anders natuurlijk. Ziek of niet ziek.
    Word er soms wel onzeker van. Gaat het wel goed, ben ik niet te ongeduldig..het gaat nu zo goed dat ik soms bijna vergeet wat ze heeft meegemaakt :eek:

    Ik ben vooral nieuwsgierig naar ervaringen op dit gebied!
    Hoe ver liep de ontwikkeling achter na ziekenhuisverblijf? Is er op langere termijn nog iets van te merken?
    Als hier al een topic over is dan hoor ik het graag!
     
  2. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Onze jongste scheelt een dag met jouw dochter.

    Hij gaat sinds een week of zes achteruit de kamer door, tijgert sinds drie dagen en sinds een week zelfstandig gaan zitten (zit ook pas sinds drie weken).
    Dan heb je beetje idee wat die van mij kan.
    Mijn oudste ging met ruim 11 maanden pas tijgeren.

    Mijn kinderen zijn niet de snelste volgens mij, maar de oudste is niet rollend naar school gegaan ;)
     
  3. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Mijn zoontje stond een tijdje lang stil, terwijl andere kindjes veel verder waren.
    Opeens ging hij in 1 maand tijd kruipen, staan, zitten en langs de meubels lopen. Inmiddels loopt hij flink stevig los overal...
    Ze moeten het soms net even door krijgen...
    Ik weet niet of een ziekenhuisopname veel invloed heeft, maar tot nu toe zou ik mij nog geen zorgen maken als ik jou was.
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Die van ons liep niet veel anders qua ontwikkeling dan de jouwe geloof ik, zit hier dan wel een temperamentje op dat ze dingen wil doen die eigenlijk nog wat te ver zijn dus die stunt nogal met de volgorde van mijlpalen denk ik soms. Kruipen deed ze wel gelijk vooruit maar dat is meer geluk dan wijsheid (en wij waren er blij mee dat scheelde weer driftbuien omdat dr plan mislukte).

    Wij hebben geen zh opname gehad maar vanwege langdurig stuit en het in eerste instantie achterblijven van 1 beentje was de verwachting dat er wat met dr heup was dus heb me destijds kapotgelezen.

    Kinderen die in tractie hebben gelegen trekken ook binnen notime bij, zelfde als kindjes in pavlik of gipsbroek. Hun ontwikkeling gaat gewoon door ondanks de barrieres, ook leren lopen weten ze met pavlik aan voor elkaar te krijgen zo klein als dat ze zijn en wij ons zorgen maken zijn ze verdraaide creatief.

    Ik houd goede hoop dat je kleine gewoon lekker meedraait ik zie tot dusver vrij weinig afwijking op basis van je bericht en ieder kindje is anders. Zelf los lopen zat bij zoontje van vrienden en onze dochter 6 maanden tussen en ze verschillen 3 weken van elkaar, inmiddels is dat nu ook weer gelijk.
     
  5. Esz

    Esz Niet meer actief

    Bedankt voor de reacties! Stelt me toch weer gerust. Zo te lezen verschilt ze qua ontwikkeling niet eens zoveel met andere kindjes! Ik merk wel dat ze steeds sterker wordt. Haar spierkracht neemt toe dus misschien heeft ze straks ineens alles door! Ze wil nu al heel veel maar met lukt nog niet. Dan wordt ze toch een partij pissig! :roflmao:
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  6. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Klinkt niet verontrustend hoor, hier geen opnames in het zkh maar met 10 maanden lag ze alleen maar op haar rug. Zelfstandig zitten kon ze toen net, maar zelf naar zit komen niet. Tijgeren of kruipen heeft ze überhaupt nooit gedaan. ;)
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.068
    113
    Zonder ziekenhuisopname of überhaupt 'ingrijpende' gebeurtenissen in haar leven... had dit ook over mijn jongste kunnen gaan :rolleyes:... (en mijn oudste overigens. Zijn ontwikkelingsachterstand werd vooral na 1 jaar duidelijker)

    Mijn jongste is niet de snelste en motorisch ook zeker geen uitblinker, maar ze komt voldoende mee met wat er van haar verwacht wordt. Nooit opmerkingen gehad over haar (motorische) ontwikkeling (CB, KDV of school). Ze ging kruipen met 12 mnd, optrekken tot staan met 14 mnd en tot mijn verbazing liep ze met 15 mnd al los :p... Ze kunnen ook echt wel sprongen maken wat dat betreft!

    (kan me wel voorstellen dat het lastiger is om 'ontspannen' naar je kind te kijken als je al zoveel hebt meegemaakt in dat prille leventje!)
     
  8. Esz

    Esz Niet meer actief

    Ja dit is het dus precies! We hebben 3 keer bijna afscheid van haar moeten nemen dus daardoor zal ik me denk ik altijd wel extra zorgen maken. Fysio was er vandaag weer en zij zegt, net als jullie, dat ze het prima doet en eigenlijk best goed meekomt met andere kindjes. Er zit natuurlijk ook een hele grote marge in wat "goed" is qua ontwikkeling. Soms heb ik die bevestiging gewoon even nodig!
     
    smax vindt dit leuk.
  9. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Mijn zoontje deed ook niet echt veel meer dan dat op die leeftijd hoor! Kon net vooruit tijgeren toen geloof ik. Zelfstandig tot zit komen en kruipen allebei pas met bijna een jaar.
     
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.068
    113
    Ik herken het gevoel wel, ondanks dat we geen vergelijkbare ervaring hebben. Ik heb me veel en snel zorgen gemaakt om de jongste, de angst dat er autisme en/of ontwikkelingsachterstand bij haar zou zijn maakte dat ik ook niet echt ontspannen was zeg maar... Je bent een stukje naïviteit kwijt... Maar hoe langer het goed gaat, hoe meer het lukt om los te laten en vertrouwen te krijgen!
     
    Esz vindt dit leuk.
  11. Esz

    Esz Niet meer actief

    Ondertussen kan ze zich van buik naar kruip naar zit duwen en gaat wat kruipen.
    Wat kunnen ze toch veel leren in een week tijd! Ze heeft alles ineens door. En een lol dat ze heeft!
    Ik zal proberen me geen zorgen meer te maken:roflmao:
     
    NORAH1979, Vero0504, Vulpen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. koekenpan

    koekenpan Bekend lid

    13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    Hier een zoontje die met 7 maanden heel ziek is geweest. 3 weken in t ziekenhuis gelegen. Zn groei en ontwikkeling heeft toen even stilgestaan. Nu 3 jaar oud, groei op +1, kan motorisch alles wat ie moet kunnen, loopt sociaal en verbaal zelfs voor.
    Mn dochtertje van 11 maanden, zo gezond als een vis en traag in dr motorische ontwikkeling. Begint nu wat achteruit te schuiven. Kan niet rollen, niet tot zit komen maar wel heel stevig zitten.
    Twee hele verschillende verhalen dus

    Fijn dat ze zich in korte tijd opeens zo goed ontwikkeld!
     
  13. Esz

    Esz Niet meer actief

    Had je berichtje helemaal over het hoofd gezien, sorry!

    Zo zie je maar dat elk kindje zich op zijn/haar eigen tempo ontwikkeld! Uiteindelijk leren ze het allemaal wel als ze er klaar voor zijn :D
     

Deel Deze Pagina