Onvolkomen stuitligging; keizersnede of natuurlijke bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Framboosje24, 27 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kris81

    Kris81 Fanatiek lid

    14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Het kan nog, hopelijk gebeurt het ook. Hier overigens ook een mislukte draaipoging. Ik vond de ks echt reuze meevallen, mocht je er wel voor gaan dan wel alvast een tip om naderhand echt heel rustig aan te doen. Ik ging te snel en heb daardoor tot wel een jaar na dato pijn gehad (niks extreems hoor maar dat beurse gevoel van binnen ging niet weg).
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  2. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor de tip! Daar zal ik dan zeker op letten.
     
    Kris81 vindt dit leuk.
  3. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Dat is het lastige, dat valt bijna niet te checken.. ze kunnen een schatting maken van de grootte van het kindje obv echo metingen maar dat is het. Is het hoofdje bijvoorbeeld relatief groot zullen ze sneller neigen naar een ks.. hoe breed je bekken is, is moeilijk in te schatten. Ze zullen geen grote risico’s nemen, maar sommige dingen blijven koffie dik kijken. Volg je gevoel en stel al je vragen aan de gyn! Succes
     
  4. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Dat is jammer dat dat moeilijk in te schatten is. Ik ga maandag naar d verloskundige praktijk voor een gesprek. Daar heb ik toch al die tijd gelopen. Zal ook zeker aan de gynocoloog vragen stellen, maar ik had gister ook een gesprek met hem en je merkt wel dat hij je meteen een keizersnee probeert aan te smeren. De volgende die ik sprak weer niet. Is erg verdeelt in het ziekenhuis. Ik ga ook zeker op mijn gevoel af. Moet wel goed voelen Anders word het alleen maar stressen straks
     
  5. Sunshine007

    29 mei 2015
    82
    11
    8
    Succes met je keuze! Belangrijk is dat zowel jijzelf als je gyn het zien zitten. Die zal kijken naar verwacht geboortegewicht, event. Eerdere bevallingen, grootte van je kindje etc.
    Ik heb in september een stuitbevalling gehad en heel blij geweest met deze keuze. Ik zag een keizersnee absoluut niet zitten ivm de oudste toen 1.5 jaar.
    Ik vond het ook een ongelooflijk moeilijke keuze, dus heel veel succes gewenst met het maken daarvan want die is heel persoonlijk. Laat je sowieso niet gek maken door wat anderen zeggen of vinden hoor! Je goed laten informeren en op je eigen gevoel afgaan.
     
    Lara123 en Framboosje24 vinden dit leuk.
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Niet zelf, wel aan de kant van zorgverlener. Eentje die mooi ging, eentje die met 5cm niet vorderde. Ik zou zelf denk ik vaginaal proberen, maar die keuze is ontzettend persoonlijk.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  7. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Wat fijn dat alles goed is gegaan!
    Ik laat mij deze dagen nog goed informeren en ik laat een echo maken dat ze ongeveer het kindje in kunnen schatten, maar denk dat ik toch wel graag een stuitbevalling wil proberen als de gynocoloog daar ook achter staat.
     
    Sunshine007 vindt dit leuk.
  8. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Is het ook, ik heb het idee dat merendeel toch voor de keizersnee gaat. Al zou ik voor een bevalling gaan en het komt niet goed op gang kan je alsnog een keizersnee krijgen. Dan heb ik het in ieder geval wel geprobeerd.
     
    Sunshine007 vindt dit leuk.
  9. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ja, dat is ook mijn redenering hoor! Maar ik ben optimistisch aangelegd, zou niet graag uit angst keuzes maken. Zo wil ik ook graag thuis bevallen, maar goed...

    Vaginale stuit is onwijs mooi!
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  10. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Gisteren voelde ik de baby niet zoveel bewegen als normaal, voor de zekerheid in het ziekenhuis het hartje beluisterd. Tussendoor kon een gynocoloog een echo maken en het kindje meten. Was ik wel erg blij mee. Hij is qua afmetingen gemiddeld. Weegt nu ongeveer 2500 gram en de schatting is met geboorte 3000-3500. Dat geeft mij ook meer zekerheid dat het geen groot kindje is. Wel lastig dat mijn voorkeur anders is dan die van mijn vriend.
     
  11. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Wat wilt je vriend?

    Ik zou geen stuitbevalling willen en daarna nog een keizersnede, dan ben je echt moe en ook nog eens een operatie, dan liever goed slapen en een operatie.

    Het is je eerste dus er komt genoeg op je af, want was als je toch angstig wordt tijdens je bevalling en onbewust de bevalling tegenhoudt.
     
  12. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn eerste lag tot 36 weken in een stuit (al weken), hier is dus ook gepraat over een stuitbevalling. Gelukkig draaide ze toch nog zelf.

    Ik hoefde er niet lang over na te denken, als het medisch verantwoord was geweest (ligt natuurlijk ook aan hoe de stuitligging precies is) had ik zeker de stuitbevalling willen proberen. Er zijn zeker kindjes die op die manier prima geboren worden.

    Laat je niet gek maken en blijf bij je eigen gevoel. Laat je goed informeren en bedenk dat elke bevalling anders is. Zo kan alles perfect in orde zijn en toch eindigen in de keizersnede. Ook verhalen gelezen waar de verwachting was dat het moeilijk zou gaan en dan toch een hele voorspoedig bevalling hebben. Dat de baby in een stuit ligt wil niet zeggen dat het automatisch een hele moeilijke bevalling wordt.

    Mijn 2e bleek bij de geboorte een sterrenkijkertje. Daar zijn genoeg verhalen over te lezen dat het niet goed ging, keizersnede, etc.
    Hier ging het voorspoedig, thuis en zonder complicaties.
    Als jij graag een vaginale bevalling wil proberen moet je dat gewoon doen. Je wordt goed in de gaten gehouden en als een ingreep dan toch nodig is heb je het in elk geval geprobeerd.
    Succes met de laatste loodjes.
     
    Lara123 en Framboosje24 vinden dit leuk.
  13. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Wat een doem scenario.
    Het is per vrouw verschillend in hoe je energie level is na een bevalling en hoeveel slaap je krijgt. Je kan van een geplande operatie ook behoorlijk wakker liggen lijkt mij zo.
    Herstel van een keizersnede is, naar wat ik om mij heen hoor...behoorlijk heftig en langdurend.
    Vaginaal bevallen daarentegen heeft (meestal, er zijn altijd uitzonderingen) een kortere herstel periode.

    En wat als je achteraf kiest voor een geplande keizersnee en je vraagt je altijd af van goh wat als ik het wel geprobeerd had?
    Emotioneel herstel is ook belangrijk en met een goed gevoel op de bevalling terug kijken, waar je ook voor kiest.

    Sterkte @Framboosje24 met het maken van je keuze.
    Lijkt me geen makkelijke keuze!

    Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Ik ben twee keer vaginaal bevallen, waaronder 1x thuis.
    Als ik in jouw sitiatie zat zou ik het denk ik ook eerst proberen. Operatie kan altijd altijd nog.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  14. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Mijn vriend wil graag een keizersnede. Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb het idee dat heel veel mensen toch voor een keizersnede gaan puur uit angst. Wat als, wat als. Je weet het uiteindelijk gewoon niet, pas achteraf. Het is heel lastig, vooral als je partner iets anders wilt. Maar ik denk dat ik mij rotter voel als ik na een keizersnede denk had ik het maar geprobeerd, ik heb dit alleen voor hem gedaan. Dan als ik het wel probeer en uiteindelijk toch een keizersnede moet omdat het niet vlot genoeg verloopt.
     
  15. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Wat fijn dat alles goed is gegaan! En inderdaad, elke bevalling is weer anders. Uiteindelijk zegt het niks, denk dat het belangrijkste is om zo ontspannen mogelijk te zijn. En ik hou gewoon in mijn achterhoofd dat als het niet vlot verloopt ik alsnog een keizersnede kan krijgen. Het hoofdje is gewoon gemiddeld en ik ben net bij mijn verloskundige geweest. Zij gaf ook aan dat het een voordeel is dat hij al met zijn billen een stuk is ingedaald. Woensdag een gesprek in het ziekenhuis om aan te geven wat mijn keuze is. Dankjewel voor je reactie!
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  16. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Dankjewel! Is inderdaad niet makkelijk. Maar ga het gewoon proberen. Als het ziekenhuis er echt niet achter stond dan hadden ze het wel aangegeven. Nu hopen dat mijn vriend snel bijdraait. Ik wil hem toch met steun bij mij hebben op het moment zelf.
     
  17. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.214
    355
    83
    Kies wat voor jezelf goed voelt!! je vriend hoeft niet te bevallen he ;) mannen denken er vaak makkelijker over, maar een keizersnede is ook heftig hoor ! Denk aan het herstel en dat dat langer duurt dan een normale bevalling ! met keizersnede mag je 6 week ``niets doen``, en herstel duurt vaak langer.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  18. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Ja daar kijk ik ook erg tegen op. Op het begin kan je zelfs je eigen kind niet tillen. Als ik dat kan voorkomen heel graag. Moet bij mijn vriend nog even zakken, hij maakt zich zorgen wat ik ook snap. Komt goed!
     
    lorreke vindt dit leuk.
  19. Kris81

    Kris81 Fanatiek lid

    14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ik kan me niet herinneren dat ik onze zoon niet kon tillen hoor, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Natuurlijk is het die eerste paar dagen wat lastig (zelf duizelig etc) maar je ligt in principe ook nog wel veel :).
     
  20. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Oh ik dacht dat ik dat een aantal keer voorbij zag komen op internet. Dat is wel fijn dan dat dat gewoon kon.
     
    Kris81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina