Uitzendkracht A - kort verzuim- extra uur pauze inzetten?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kweenie, 18 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kweenie

    Kweenie Fanatiek lid

    12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hoi Allemaal,

    Ik ben momenteel als uitzendkracht aan het werk, categorie A.
    Als je nog in categorie A zit moet je sparen voor kort verzuim.
    Bezoek aan de verloskundige hoort volgens mij ook bij kort verzuim, ik heb nog niet genoeg gespaard om deze bezoekjes betaald op te kunnen nemen maar, zo vraag ik me af, ik neem ook geen extra uur pauze per dag.....

    Kan ik mijn recht op een uur pauze per dag dan ook in zetten voor deze bezoekjes? Ik had al ruim 20 uur extra pauze op kunnen nemen maar dat heb ik nog niet gedaan (niet nodig vind ik) echter wil ik deze dan wel graag inzetten als anders blijkt dat ik niet betaald krijg voor de bezoeken aan de verloskundige.

    Ben benieuwd...

    Groet,

    Kweenie
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    kort verzuim mag je pas opnemen vanaf fase B.

    echter bezoeken aan de vk mogen te allen tijde tijdens werktijden. natuurlijk gaat de voorkeur er naar uit dit om je werk heen te plannen, maar als dit niet gaat mag je dit altijd tijdens je werk plannen.

    je 'extra pauze' mag je hier niet voor inzetten. je zou het hooguit met je onbetaalde pauze kunnen combineren. in een onbetaalde pauze is eht echt helemaal je eigen tijd. bij een betaalde pauze ligt dat niet zo.

    overleg anders eens met je leidinggevende, mss dat je je onbetaalde pauze kunt uitstellen en een half uurtje eerder weg kunt van je werk, om dan door te gaan naar de vk?

    anders zou je vakantie uren kunnen inzetten om je loon aan te vullen.

    maar mis je echt zoveel als je 1 keer per 4 of 3 weken naar de vk gaat? ik kon het vanaf mijn werk in een half uur doen of er voor of erna plannen.
    daarbij had ik trouwens een manager die niet moeilijk deed en geen verlof uren schreef ;)
     
  3. Kweenie

    Kweenie Fanatiek lid

    12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    He hoi,

    Ik mis over de hele periode gezien dan denk ik 12 uur (5 afspraken tot aan mijn verlof in november) omdat ik 2 uur weg ben (reistijd).

    Vind die paar uurtjes op zich niet zo erg maar ik vind het een beetje zuur dat de er mensen zijn die een uur extra pauze, doorbetaald krijgen en ik wil een paar uurtjes kort verzuim opnemen maar dat gaat me dan geld of uren kosten...

    Verder niet zo heel belangrijk maar was er nieuwgierig naar, is heel moeilijk info over te vinden (ik kan het niet vinden).

    Grt. Esther
     
  4. Aslanck

    Aslanck Actief lid

    2 jul 2008
    321
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb ook een vraagje.. Ik werk op dit moment via een uitzendbureau.. En we hebben gewoon een uur pauze hier.. Maar is het zo dat ik recht heb op een uur extra pauze dan?
     
  5. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    ik weet dat tijdens mijn zwangerschap het uitzendbureau van alles aan het verzinnen was. Zo was de tijd die ik kwijt was voor de gyn mijn eigen tijd, en dat is dus pure onzin! (ik had geen keus in dag anders zou ik het op een vrije dag hebben gedaan)
     
  6. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.420
    47
    48
    thuis
    Als je in fase A zit is dat wel zo hoor!
    Je krijgt dan niet eens "betaald vrij" voor een begrafenis
     
  7. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.420
    47
    48
    thuis
    Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij heeft iedere zwangere hier recht op IOM je leidinggevende
     
  8. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.420
    47
    48
    thuis
    Het kost je idd wel uren maar dat zijn kort verzuim uren.. die zijn nou eenmaal HIERVOOR bedoelt... dus ja... eigenlijk kost het je geen uren.. althans geen vakantie uren ofzo.. maar ik weet dat veel uitzendkrachten het wel zo zien...
     
  9. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    nu weet ik weer waarom ik zo'n hekel aan uitzendbureaus heb :D
     
  10. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.420
    47
    48
    thuis
    tsja, wat moet ik zeggen?!
    Ik heb de flexwet niet gemaakt
     
  11. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    mamak, ik heb ook geen hekel aan intercedenten hoor :D
    Maar ik vind het echt verschrikkelijk om uitzendkracht te zijn, je bouwt niets op, je hebt nergens recht op, je hebt totaal geen zekerheid.
     
  12. Kweenie

    Kweenie Fanatiek lid

    12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ja klopt maar ik bouw ongeveer een uur per maand op ofzo en heb net 4 weken gewerkt... Totaal ben ik ongeveer 10 uur kwijt tot aan de verloskundige terwijl ik misschien 3 uurtjes opbouw.... Net zoveel als iemand die niet zwanger is en dus over het algemeen genoeg zal hebben aan 3 uur. Dat vind ik dus niet fair want als ik dus een contract had gehad zonder tussenkomst van een uitzendbureau dan had ik wel doorbetaald naar de verloskundige kunnen gaan.

    Er wordt overal gesproken over rechten die je hebt als zwangere zijnde maar als je uitzendkracht A bent heb je geen poot om op te staan. Als het bedrijf waar ik nu werk morgen zegt: "We hebben ons bedacht, we houden je niet tot je verlof in dienst" sta ik bijvoorbeeld mooi op straat, ondanks dat er mondeling het één en ander is toegezegd. In alles trek je dus aan het korste eind en dat vind persoonlijk erg onplezierig werken.

    @ Daphne78: Daarom werk ik dus liever ook niet als uitzendkracht (omdat je dus totaal geen rechten hebt verder) maar in dit geval was het of via een uitzendbureau aan het werk of thuis zitten... En via het uitzendbureau werken is dan altijd nog een betere verdienste dan een ww-uitkering.

    Maar nogmaals, was gewoon nieuwsgierig verder...

    Groetjes,

    Kweenie
     
  13. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    kweenie, ik deel je mening helemaal!
    Ik zit nu ook in de situatie dat ik op de ww uitkering aan het wachten ben en bijna alles is beter dan ww!
     
  14. Kweenie

    Kweenie Fanatiek lid

    12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    He bah...ook al? Ik ben er nu dus gelukkig even uit en hoop voor na mijn verlof op tijd een baan te vinden maar anders mag ik die molen ook weer in.... Mag niet zeuren natuurlijk maar aan de andere kant betaal je natuurlijk ook voor dus het was wel fijn geweest dat je zaken ook telefonisch kunt bespreken ipv alles schriftelijk te moeten doen waardoor het weer weken duurt voordat iets gecorrigeerd is... :evil:
     
  15. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Kweenie, ik kwam er dus gisteren achter dat mijn ww aanvraag niet goed is gegaan, en heb het dus opnieuw mogen doen.. zit al 5 weken zonder geld :(
     
  16. Kweenie

    Kweenie Fanatiek lid

    12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Jaaaaaaaaaaaaaa hoor.....hoe kan het ook anders :rolleyes:
    Er is altijd wel wat dat mis gaat als je een uitkering aanvraagt!
    Volgens mij staat het daar ook gewoon in het UWV-handboek ofzo.
    "Wat je ook doet....doe het in elk geval nooit in 1 x goed....""
    :evil:

    Succes met het opnieuw aanvragen, hopelijk heb je nog wat spaargeld achter de hand!
     
  17. roshi

    roshi VIP lid

    8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
  18. Kweenie

    Kweenie Fanatiek lid

    12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Dankjewel Roshi!
     
  19. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Waarom is die onderscheid er als ik vragen mag? Dus dat je in categorie A zit ofzo en dan dus geen vrij kan nemen voor dit soort dingen? En wanneer ga je dan naar de volgende categorie? Ik heb hier nog nooit van gehoord!
     
  20. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.420
    47
    48
    thuis
    Het is een fasesysteem om de uitzendkracht en het uitzendbureau zijn rechten in vast te leggen..

    Fase A duurt 78 gewerkte weken en daarin heb je de "minste" rechten.

    Hierna kom je in fase B en dan krijg van je van het uitzendbureau een VAST contract voor BEPAALDE tijd. Dat mogen MAX 8 contracten zijn, in een periode van max 2 jaar...
    Dus het zouden bij wijze van spreken ook 8 contracten kunnen zijn van 1 dag (gebeurt niet, maar zou kunnen)

    In fase C kom je als laatste en dan heb je een onbepaalde tijdscontract bij het uitzendbureau. Dan heb je dus een vaste baan.

    Al deze fases zijn er om de rechten vast te leggen en om uitzendmedewerkers te beschermen.
     

Deel Deze Pagina