Hoelang houden jullie je kindje uit rokerige ruimtes ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door linda84, 30 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Soms vraag ik me af of het nou zo raar is dat ik mijn dochtertje niet mee neem naar ruimtes waar gerookt word. Krijg vaak de opmerkingen "waarom niet ?" en "je kan het toch niet tegenhouden". Vorige week zij iemand nog: ach meid doe niet zo gek, krijgt je kind echt niet van hoor. En dan met zo`n lekkere toon.

    Ben ik nu zo raar dat ik mijn dochtertje uit rokerige ruimtes hou ? Als ergens gerookt word gaat zij niet mee. Gelukkig roken de meeste mensen niet als we komen.
    Maar snap ook wel nu ze ouder word ik het niet helemaal tegen kan houden (bij een baby niet roken doen veel mensen niet maar als ze 1 zijn is het een heel ander verhaal)
     
  2. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik zeg eerlijk dat in mijn huis niet gerookt word, niet nu ik zwanger ben, daarvoor ook al niet, en ook niet als de baby er is.
    Mijn andere dochters worden 6 en 4 jaar, ik kan het bij hun niet verbieden om bij kinderen te spelen waarvan ouders roken, want dan ontneem ik toch wat dingen van ze.
    Net wat je zegt, bij een baby is t zoiezo anders als bij grotere kinderen.
    Eigenlijk zouden mensen rekeningen mee moeten houden met roken bij anderen, maarja dat is weer niet haalbaar.
     
  3. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse is tot nog toe maar 2 keer een uurtje bij mensen geweest die rookten. We proberen het wel te vermijden, maar deze twee keren lukte dat niet. Dan ga ik er ook geen probleem van maken, zoals hierboven al staat: eens zullen ze er toch ook wel mee in contact komen.
     
  4. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Helemaal tegenhouden kun je het niet uiteindelijk. Maar ik ben er zelf ook voorzichtig mee.

    Ik snap ook niet dat mensen in dezelfde kamer als een klein kind een sigaret op kunnen steken. Dat iemand in zijn of haar huis rookt, prima -het is immers hun eigen huis- maar op het moment dat een baby daar dan op visite komt, dan steek je toch gewoon een paar uur niet op?
     
  5. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.342
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    wij waren eens op verjaarsvisite en daar kwam ook een stel dat net ouders geworden was van een tweeling. Tweeling was mee.
    ONs was van te voren gevraagd om niet te roken in bijzijn van de tweeling, geen punt.
    Nou wat denk je dat die ouders doen? Kids lagen in de voorkamer en zelf gingen ze in de achterkamer zitten roken! Wij keken elkaar aan met zo'n blik van "ligt het nou aan ons offeh?"
    Onbegrijpelijk, alsof die 3 meter verschil uit maakte.
    (inmiddels roken wij zelf al 3,5 jr niet meer maar dit terzijde)
     
  6. Soraya

    Soraya Bekend lid

    30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Als wij ergens komen waar binnen gerookt wordt, zijn we zo weer weg. Daar ben ik heel eerlijk in. Ik wil gewoon niet dat Nova in de rook zit.

    Ben wel benieuwd hoe dat straks in de winter gaat. Nu vindt niemand het erg om buiten te roken (thuis wordt ook gerookt, maar wel buiten) en gelukkig doet iedereen dat uit zichzelf, maar in de winter is het toch anders. Ik kan niemand verplichten in zijn of haar eigen huis niet te roken. Gevolg is wel dat er er maar even zijn dan.
     
  7. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ja ik merk dat nu heel erg. Giovanna is over een paar maandjes 2. Nu nog roken de oma's en opa's buiten als wij komen. Maarja Giovanna loopt er nu wel vrolijk achter aan. Nu begint het dus ook te komen met de opmerkingen : Wat heeft het nu nog voor zin? Ze komt toch steeds achter ons aan.

    Wij roken zelf ook, maar niet waar Giovanna bij is.
     
  8. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou zolang Annika niet zelfstandig bij vriendjes of vriendinnetjes gaat spelen zal ze niet in ruimtes komen waar gerookt wordt. Nu de horeca ook eindelijk rookvrij is zie ik niet in waar ze nog zou komen waar gerookt wordt. Aangezien ze nog nergens gaat waar wij niet gaan en wij beslist nergens komen waar gerookt wordt zou het zo kunnen dat ze de komende 8 jaar nog lekker rook vrij blijft leven, houden zo.
     
  9. Balou

    Balou Fanatiek lid

    27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Ik hou Sanne ook uit rookvrije ruimtes. Mijn schoonmoeder rookt maar als ze van tevoren weet dat wij komen dan rookt ze niet en zet alle ramene eerst ff open, ook als zij oppast rookt zij zelf ook niet in huis. Als dat wel zo was dan kwam Sanne daar niet te vaak. En als wij ergens zijn waar binnen wordt gerookt dan zijn wij zo weer weg.
     
  10. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Ik neem aan dat je bedoelt dat je je dochter uit rokerige ruimtes houdt :D (moest er wel om lachen)
     
  11. Kirby

    Kirby Fanatiek lid

    1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik vermijd nog steeds ruimtes waar gerookt wordt! En zal dit ook blijven doen!
     
  12. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Linda, het is helemaal niet raar hoor... en je kunt het zeker tegenhouden. Als jij niet wil dat je kind in een rokerige omgeving zit, dan zorg je daar gewoon voor. Je kunt van mensen inderdaad niet eisen in hun eigen huis niet te roken maar je kunt dan wel aangeven dat je daar dan dus niet komt met je kindje. Dit is je goed recht!
     
  13. moesje83

    moesje83 Bekend lid

    18 apr 2008
    911
    0
    0
    Bij ons in huis wordt niet gerookt mijn vriend rookt altijd buiten en ik rook alleen op vakantie of een feestje, En als we ergens komen waar ze wel roken familie of vrienden wie rokn dan gaan ze naar buiten om te roken, deden ze ook toen ik zwanger was en nu nog steeds, vind ik erg fijn
     
  14. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Inderdaad is het altijd uitkijken met rook, we weten dat het niet gezond is, maar aan de andere kant vind ik wel dat je er soms ook een beetje overdreven mee kan omgaan om je kind te beschermen tegen kwalijke invloeden van buitenaf. Niet alleen dit roken hoor, maar over de gehele linie in opvoeding.
    Er zijn vast ook nog wel meer dingen die ongezond zijn, allerlei soorten van stralingen, je hoort ook geruchten over de babyfoon, dat dit niet goed zal zijn voor kinderen. Straling van magnetrons, van tv, mobiele telefoons enzo. En fruit en groente, dat vaak heel erg bespoten is, zou je dat nou wel allemaal kunnen wegwassen? :rolleyes:
    En al die uitlaatgassen van auto's, in de stad ruikt het altijd naar gas.

    Als je goed gaat nadenken, heb je geen leven meer... Persoonlijk ga ik dus niet helemaal verkrampt leven omdat m'n kids misschien wel dit of dat...
    Bovendien gaan ze nog wel meer 'slechte' dingen doen als ze ouder zijn.
    Onze oudste drinkt wijn en slaat zo nu en dan een nacht slaap over en drinkt dan veel koffie en Red Bull,
    en de tweede rookt en drinkt bier.
    Pfff, ook allemaal slecht... je voorkomt het uiteindelijk toch niet.

    Maar daarom is het nog wel lekker om je kleintje te beschermen zolang het kán, dus doe ik dat lekker ook!
     
  15. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik voorkom deze ruimtes liever en mijn moeder gaat in der eigen huis buiten staan om te roken als er kindjes zijn. Bij mijn zus gaat het ne zo en heb er niet eens om gevragen. Bij mijn schoonouders wordt er wel veel gerookt en gaan ook niet in de keuken roken of zo als alicia der is. ik heb het aan hun wel gevragen en kreeg toen als reactie dat ze voor niemand buiten gingen zitten. ik vond deze opmerking nogal bot en zorg nu dat ik daar gewoon niet lang blijf. soms ziet het er blauw van de rook. Toen ik zelf nog rookte deed ik dit niet in de buurt van kinderen, sterker nog toen ik werkte op het kinderdagverblijf rookte ik niet tijdens werktijd wat soms erg moeilijk was maar gewoon vanwegen de stank en een slecht voorbeeld.

    je kunt je kind niet overal van beschermen en soms ontkom je er niet aan. ik vind zolang je het kan voorkomen doen natuurlijk maar mocht het een keer niet anders kunnen dan daar ook niet meteen een punt van maken.
     
  16. Tigger

    Tigger Fanatiek lid

    1 jun 2006
    2.803
    0
    0
    Voorkomen kun je niet altijd, maar ik let er zeker wel op.

    Wij roken allebei wel (weer) maar niet binnen of in de auto. Ook houdt eigenlijk iedereen waar wij komen er wel rekening mee.
    Ik kan niet verlangen dat men niet meer binnen rookt als zij er is, maar ik vraag wel of ze er rekening mee willen houden.

    Het voordeel is dat Horeca nu ook rookvrij is, dus ook dat is niet echt meer probleem.
    Laatst waren wij in Duitsland uit eten en daar werd wel gewoon gerookt, tja, dat is dan erg vervelend, maar op dat moment is het niet anders. Gelukkig was de ventilatie prima. Ik kan haar onmogelijk altijd overal tegen beschermen.

    Als het erg dampig is, dan ben ik wel geneigd om weg te gaan. :)
     
  17. Senais

    Senais Fanatiek lid

    27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Als we op visite gaan vragen we of men buiten kan roken, of anders in een andere kamer. Eigenlijk doet iedereen in onze omgeving dit al uit zichzelf. Bij ons thuis wordt er niet gerookt. Mijn vriend rookt wel, maar dan buiten. Met weer of geen weer :D. Maar je kan ze er moeilijk altijd voor afschermen. We doen ons best, maar lukt het een keertje niet dan is dat ook geen ramp.
     
  18. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    wij roken allebei, maar niet waar alyssa bij is. thuis roken we buiten of in de bijkeuken. als we op een terras zitten kijken we waar de wind vandaan komt en zetten we haar zo neer dat ze niet in de rook zit. we waren laatst op een verjaardag en wij gingen buiten staan om te roken en toen werd ons gezegd dat we best binnen mochten roken. wij uitleggen dat we dat niet deden vanwege alyssa. ze snapten het niet want mn oom ging bij de keuken zitten en rookte gewoon verder. k wist toen ff niet wat ik moest zeggen. ik vind dat je mensen in hun eigen huis niet kan verbieden om te roken, maar ik vond het ook niet prettig dat alyssa in dezelfde ruimte zat. gelukkig stond er een raam en een deur open dus aan de andere kant van de kamer rook je het niet, maar we zijn niet al te lang gebleven.
    vind het ook moeilijk om te zeggen tot welke leeftijd je rokerige ruimtes moet vermijden.

    liefs doris
     
  19. 40plusmama

    40plusmama Niet meer actief

    Wij houden Luuk uit rokerige ruimtes. Onze vrienden en familie roken ook niet. Zou er ergens wel iemand roken gaan we weg of, als we het op voorhand weten, gaan we niet. Ik weet dat ik hem niet overal voor kan beschermen maar tegen rook kan ik dat voorlopig nog wel en zal dat ook doen.
     
  20. Miez

    Miez Fanatiek lid

    7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Natuurlijk kun je je kind niet zijn hele leven lang overal tegen beschermen. En tegen de uitlaatgassen kun je ze ook niet afweren.
    Maar dat vindt ik echt zo'n slap argument! De dingen waartegen je ze wel kunt beschermen, daar doe je toch moeite voor?
    Als ze wat ouder zijn en bij vriendjes/vriendinnetjes gaan spelen, dan wordt het wel heel lastig, maar nu kun jij nog voor je kindje beslissen.
    Bij ons in huis wordt niet gerookt. Als wij op visite gaan en daar wordt gerookt, dan gaan we weer weg. We kunnen hun niet dwingen om in hun eigen huis niet te roken, maar wij gaan straks (en nu ook eigenlijk al) ons kindje niet dwingen om hun rook in te ademen.
     

Deel Deze Pagina