Op zoek naar de gouden tip! Baby eet slecht

Discussie in 'Voeding' gestart door Mythique, 25 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Hallo medemoeders! Mijn baby van 9 maanden eet bar slecht! Ik ben dus naarstig op zoek naar wat goede tips.

    Tussen de 5 en 6 maanden zijn wij met hapjes begonnen bij de jongste. Enthousiast als ik was ging ik aan het koken/pureren en invriezen maar meneer hield zijn mond stijf op elkaar. Als je dan toch die lepel naar binnen duwde begon hij enorm te kokhalzen. Na een week of twee dacht ik laten we dan maar eens fruit proberen, was zelfde verhaal maar, hurray, na een dag of 10 ging dat beter. Inmiddels maakt het niet uit wat voor fruit en hoe (pureren, in stukken, geraspt of uit een potje) qua fruit gaat alles naar binnen. Maar daar houdt het ook wel op.

    In eerste instantie vond hij brood ook wel interessant maar het blijft nu een beetje bij sabbelen op korstjes en een halve belegde boterham, daarna hoeft hij niet meer. Groente blijven de lippen stijf op elkaar, duw je toch wat naar binnen gaat hij kokhalzen. Pap precies hetzelfde, uit een schaaltje of in de fles, hij eet het niet! In het begin vond hij maischipjes interessant maar die eet hij nu ook al niet meer. We hebben al allerlei soorten groenten geprobeerd, nijntjekoekjes, rijstewafels, rozijntjes, hij kauwt en werkt het z'n mond uit.

    Recent hebben we kwark geprobeerd en dat vindt hij top! Dus basically eet hij fruit, kwark, een halve boterham en drinkt melk. Ik zou graag wat meer variaties daarin aanbrengen en ook echt wat meer substantieel voer dus alle tips zijn welkom! Mijn oudste was een klein vreetzakje, maakte niet uit wat je hem gaf, hij at alles. Ik ben dit dus ook niet gewend!
     
  2. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het eerste jaar is het BIJvoeding en melk nog het meest belangrijke. Ik zou hem dus gewoon lekker de tijd geven om te ontdekken en het verder loslaten...
     
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Lekker vuistgrote stukken op het blad van de kinderstoel of tafel en hem laten uitzoeken wat hij er mee doet. Eet hij ervan is het fijn, doet hij dat niet: even goeie vrienden. Niets naar binnen duwen, dat zou jezelf ook heel vervelend vinden...
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hier wilde ze een paar weken geleden niks meer weten van prakjes en puree. Gewoon eten zoals wij dat ook hebben wilde ze en dan het liefst zelf doen natuurlijk ;)
     
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou dit ook doen. En zoals @MirW al zegt, het is nog bijvoeding. Komt vanzelf.
     
  6. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik sluit aan.... het is bijvoeding. Onze oudste heeft tot twee bijna op moedermelk geleefd. Het komt vanzelf en niet alle kindjes zijn er direct mee bezig.
     
  7. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Stoppen met 'proppen'. Hier kan hij een negatieve ervaring door krijgen denk ik.
    Leg het eten gewoon in stukken op zijn bord, biedt wat aan als jullie ook gaan eten. En dwing hem verder niet, laat hem het eten zelf ontdekken. En ja, dat kan de eerste weken zijn dat alles op de grond belandt, een kleed eronder is aan te raden.
    Biedt daarnaast het eten aan wat wel al goed gaat.
    En laat het verder los. Onthoud dat leren eten leuk moet zijn.
     
  8. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het is misschien geen grote eter?
    Mijn dochter heeft tot ze bijna 1 was hooguit een paar muizenhapjes per keer gegeten, meer wilde ze niet. Ik maakte me daar ook druk om maar dat hielp ook niks natuurlijk, en ze deed het verder prima .
    Of hij moet nog voor drie nachtvoedingen komen , niet dat je er dan wat aan kan doen maar dat zou wel een indicatie zijn dat hij toch niet genoeg binnenkrijgt .
    Forceren moet je inderdaad niet doen, dan wil hij helemaal niet meer. Bied het aan, en als hij niet wil doe dan net alsof het je niks kan schelen .
     
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Bedankt voor de reacties. Mijn zoon wordt echt niet volgepropt, ook wordt hij niet gedwongen om een heleboel te eten. Hij moet alleen af en toe een smaakje proeven. Als ik dat niet had gedaan dan at hij nu nog steeds geen fruit waarschijnlijk...

    Maar ik begrijp de gulden tip is er niet. En laat het los, tja, ik merk gewoon dat hij niet genoeg meer heeft aan zijn flessen en hij krijgt er nog vier. Wil niet weer terug naar vijf op een dag.
     
  10. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Zou het proberen los te laten, aan blijven bieden is het enigste wat je kan doen. Zou geen lepel meer in zijn mond proppen omdat je wil dat hij een smaakje proeft maar echt de regie bij hem neer leggen.

    Dat hij op dit moment niet genoeg heeft aan 4 flessen kan ook komen doordat hij eventueel in een spromg zit. Mijn dochter kreeg toen ook weer meer flessen dan ze normaal op zat en liet er vanzelf weer 1 vallen.

    Momenteel zit ze in de volgende sprong en krijgt ze weer 2 tot 3 flessen op een dag terwijl ze sinds een jaar genoeg had aan alleen een avondfles.
     

Deel Deze Pagina