Opbouw vaste voeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Blijdorp, 28 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hi, onze dochter is 6 maanden en we waren vandaag bij het consultatiebureau en dachten meteen advies in te winnen over eten opbouwen. Dat viel een beetje tegen:
    Stukken fruit? Nee, pureer het maar. (Doen we wel met groente maar willen we niet met fruit doen).
    Hoeveel ze mag? Kijk maar op de site van het voedingscentrum. Ja, lachen maar daar staat bij 6 maanden 1-2 maal per dag 3 tot 4 lepeltjes per keer. Onze meid bikt al 2x 100gr groente dus dit gaat niet werken...

    Dus ik zoek een opbouwschema...
    Schema nu:
    7u haverpapje
    9.30u 100gr groente (dit wordt volgende week fruit) + water
    11.30u fles 180/6
    15u fles 180/6
    17u 100gr groente + water
    18.30u 180/6

    Wat is het doel qua hoeveelheden? Qua fruit, maar ook qua avondeten?
    Wanneer introduceer ik brood en om welke tijd en hoeveel? Is er een betrouwbare bron hiervoor (die een beetje beter aansluit bij mn meisje)?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat is het doel qua hoeveelheid? Gewoon, tot je kindje vol zit, zou ik denken. Ik geef gewoon tot hij zelf stopt of met de stukjes begint te spelen.

    Brood kan volgens Kind& gezin, het cb in Vlaanderen, vanaf acht maand.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Gewoon stukken geven tot ze genoeg heeft gehad. Ze kunnen heel goed aangeven hoeveel ze nodig hebben.

    Misschien eens verdiepen in rapley. Daar laat je de regie volledig bij je kind in hoeveelheid en in het afbouwen van de melk.
    Een paar aspecten zullen wat lastig zijn, omdat rapley zegt pas vanaf 6 maand te beginnen en geen papjes te geven. Ook geeft ze aan geen melk te vervangen door vaste voeding maar de melkvoedingen zelf te laten afbouwen door je kindje.

    Maar ik denk dat je wel een aantal goede tips eruit kunt halen, zoals het formaat van de stukken en hoeveel enzo. En eventueel past het verder ook wel bij jullie en kan je de groente (en de rest) ook op die manier gaan doen.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  4. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik geef tot hij vol is.

    Brood vanaf 6.5 maand. Actief vanaf 7. Elke ochtend en middag een half tot heel plakje met wat ongezouten boter.

    Onze zoon kan ook schransen, heerlijk. Probeer gewoon "mee" te gaan in wat je kleine wil. Die geven t perfect aan!
     
  5. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Thnx allemaal!

    Met fruit willen we inderdaad een soort Rapley doen door stukken aan te bieden. Daarin willen we zeker gewoon kijken wat ze zelf aangeeft.

    Met de groente vind ik het wat lastig omdat ik die nu nog stoom en pureer voor een paar dagen vooruit. Maak nu steeds wat meer en kijk gewoon hoe ver ze komt. We willen daarin tzt ook richting Rapley, maar ben benieuwd wat een redelijke hoeveelheid is in combi met aardappel o.i.d. en eventueel vlees/vis.

    Melk laten we sowieso helemaal aan haar over. Ze geeft erg duidelijk aan wanneer ze minder wil (deed ze tenminste de laatste keer goed). Ik had het alleen wat laat door :oops:

    Brood hoor ik verschillende verhalen over: 6/7/8 maanden. Iemand een onderbouwing erbij of waar ik die kan vinden? En dan biedt je nog steeds eerst melk aan voor het brood toch? Tenminste ik neem aan dat brood bij de "lunch" komt?
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Bij rapley eet je kindje gewoon wat jij eet, behalve zout suiker en honing. Je haalt dus gewoon wat uit de pannen en laat je kindje daar z'n gang mee gaan. Lekker terwijl je zelf ook eet, zien eten doet eten. Qua hoeveelheden geef je gewoon tot je kindje stopt met eten.
    Bij rapley mag je alles geven, dus vanaf 6 maand ook brood. (Brood mag alleen niet teveel vanwege het zout)
    Dan geef je idd eerst melk en dan brood.
     
  7. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wat @Fristi2012 zegt, volgens Rapley mag alles vanaf 6 mnd, dus ook brood. Eerst melk, dat blijft hoofdvoeding tot 1 jaar en dat bouwen ze zelf af als je de regie bij je kindje laat.
    Hier dus a la Rapley, nooit iets gewogen, dus geen idee wat er gegeten wordt. Eet tot hij niet meer hoeft, soms zijn dat volwassen porties, soms is het bijna niets. (nu 20 maanden)
    Hij eet wat wij eten, dus vooruit klaar maken is niet nodig.
     
  8. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Wat je als richtlijn kan aanhouden is
    100gr groenten
    80 gr pasta/aardappel/rijst
    20 gr vis/ vlees

    Zo heb je de juiste samenstelling...je kunt het haar aanbieden en kijken hoeveel ze ervan eet.
    Zal de ene keer meer zijn als de andere keer.
    Brood mag volgens het cb in NL al heel vroeg.
    Wij zijn begonnen met kleine stukjes en daar at hij dan een paar van. Nu eet hij een halve tot een hele boterham zonder de korstjes.
    Ik laat hem eerst zijn flesje drinken...meestal drinkt hij 100cc van de 200cc in 1 keer op en de rest wil hij tussen de hapjes door en op het eind.
    Wij geven brood tussen 12.00 en 13.00
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België wordt aangeraden om 1/3 aardappelen of rijst of pasta te geven en 2/3 groente.
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Geen vlees of vis?
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tuurlijk wel. Maar niet op zes maand.

    Ik had het meer over de verhouding groente/aardappelen etc
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  12. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Dan zou het op 200 gram
    133g groente worden
    66g aardappelen/rijst/pasta

    En met vlees/vis
    120g groente
    60g aardappelen/rijst/pasta

    De Belgische richtlijnen klinken in mijn oren beter.
    Bij volwassenen wordt die verhouding in NL ook aangehouden namelijk...waarom het voor kinderen dan weer anders is, is me een raadsel.
     
  13. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Top! Allemaal bedankt!

    We hebben haar gister voor het eerst een stuk fruit gegeven (watermeloen zonder pitjes). Ze heeft er lekker op zitten sabbelen alleen als er een stukje afbrak en duwde ze het zo met haar tong naar buiten :p

    We gaan denk ik beginnen met fruit a la Rapley en dan de groente enzo nog even op deze manier tot ze een beetje gewend is aan de stukken fruit :)
    Onze meid is nogal ongeduldig als ze trek krijg en dat is rond etenstijd vaak het geval.
    Denk dat we dan na de fles rond de lunch een stukje brood gaan geven, eens kijken wat ze ermee doet.

    Qua hoeveelheden vind ik de richtlijnen van België eigenlijk ook logischer klinken. Zou me alleen niet verbazen als ze straks veel meer eet haha. Ze is een echt groentemonstertje.:D
     
  14. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hier altijd eerst voor iedere maaltijd nog borstvoeding gegeven, dan had ze dus niet hele grote honger waardoor het zelf eten ook goed ging. Daarna mee eten met ons. Vaste voeding mag bij 6 maanden nog niet de melk vervangen volgens mij. Maar ik weet niet hoe dat zit met flesvoeding.

    Fijn dat de watermeloen in de smaak viel. Peer was hier ook altijd succes, een hele peer lekker in de hand.
    Alleen maar goed dat Ze zelf stukjes eruit werkt. Kokhalsreflex werkt dus goed.

    Wat je kan doen is bij iedere warme geprakte maaltijd ook een een stukje van het origineel geven. Dus een bloemkoolroosjes of worteltje zo in de hand.
     
  15. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Nee bij flesvoeding ook niet hoor. Ze krijgt ook gewoon nog ongeveer 800ml per dag aan melk. Ze liet vorige keer goed merken dat ze een fles te veel had hihi.

    Oh dat is inderdaad leuk! Dan kan ze merken wat het eigenlijk hoort te zijn.
     
  16. woman1988

    woman1988 Fanatiek lid

    30 jul 2014
    1.241
    78
    48
    Arts op cb gaf bij laatste controle aan dat brood bij 4 maanden al mag Heb ik niks mee gedaan.. net 2 weken geleden begonnen met groente..
     
  17. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Jeetje die roepen echt van alles...
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.825
    14.155
    113
    Brood deden wij pas met 7 maanden (roept uit hoofd). Toen vonden we t wel oke, krijgt ze nu ook nog niet dagelijks beetje om en om. Ben niet zo kapot van t zout er in.

    Heeft 1x een baby koekje op. In t begin ging t prima, zat lekker te sabbelen. Maar eenmaal flink doorgesabbeld was t een maatje die ze in dr mond kon proppen en dat probeerde ze toen ook direct. Vervolgens maar in beslag genomen. Heb mn ehbo wel maar zo verlegen om training zat ik nog niet.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  19. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Hier ook gewoon als advies gekregen dat we brood met 4 maanden mochten geven
    Met 5 maanden hebben we brood gegeven en dat ging prima!
    Er zijn niet meer risico's op overgevoeligheden als je vroeg begint met bepaalde dingen dan wanneer je later begint.
    Ook pinda's (natuurlijk niet een pinda zelf, dat kunnen ze niet kauwen) mag je gewoon geven.
    Wel moet je natuurlijk je kindje in de gaten houden, maar dat moet bij elk voedsel wat nieuw is.
    Bij het voedselcentrum staat ook gewoon aangegeven dat je mag beginnen met brood.
     
  20. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Je hebt zoutloos brood. Is in de supermarkt te koop.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina