Opbrengst kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ffion, 16 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Goedemorgen,

    Vannacht heeft mijn zoontje (8 weken) geslapen van 22.00 tot 05.00 uur. Toen hij wakker werd heeft hij maar 1 borst gedronken. Die andere heb ik gekolfd. Ik heb ca. 20 minuten gekolfd en ik heb maar een opbrengst van 40cc. Ik vind dat zo weinig. Mijn borst voelt ook echt leeg. Overigens is dit wel uit mijn minder producerende borst. Maar evengoed vind ik het weinig. Ik ben er dan nu alweer benauwd van dat ik straks met kolven op het werk nooit genoeg kan kolven voor een hele voeding.

    Is het inderdaad weinig, 40cc? Zo ja, wordt dat nog meer als ik vaker kolf?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    De opbrengst met kolven is meestal minder dan wat een kindje daadwerkelijk drinkt.
    Maar, dan nog. 40cc. Stel dat je zoontje 60cc uit de andere borst heeft gedronken.
    Dat geeft een voeding van 100 cc, en dat is echt meer dan voldoende voor een baby van 8 weken!
    Met de kolf krijg je meestal wat minder uit de borst dan dat een kindje dat doet.
    Maar stel, hij heeft zelf 60cc gedronken. + de 40cc die je hebt gekolfd. Dat geeft een voeding van 100cc, en dat is meer dan genoeg voor een baby van 8 weken.
    Dus je hoeft je niet ongerust te maken.

    Hoeveel voedingen drinkt je zoontje? En welke kolf gebruik je?
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat hierboven gezegd wordt, klopt. Maar verder is ook de manier waarop je kolft van belang. Dubbelzijdig werkt vaak beter. Sommigen doen het beter manueel, sommigen elektrisch. Indien het laatste, hangt alles ook nog af van de stand van de zuiger. De grootte van de borstschilden kan een invloed hebben. Hoe relaxed je zelf bent. Het kan een beetje uittesten worden wat voor jou werkt.

    Maar bovenal is 40 cc uit één borst niet slecht. Want het dubbele daaraan is exact wat je kindje op deze leeftijd zou moeten hebben.
     
  4. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    @Zoe123 en @Shakes

    Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden. Dat stelt me zó gerust!

    Ik heb overigens een dubbelzijdige kolf, maar omdat zoontje nu 1 borst gedronken had heb ik alleen de andere borst gekolfd. Ik heb een Medela Freestyle.

    Mijn zoontje drinkt 6 à 7 voedingen per 24 uur. Afhankelijk van af hij ‘s nachts voor een voeding komt of niet. Ik vind het weinig van wat ik om me heen hoor, maar als ik hem wakker maak voor een voeding dan drinkt hij nagenoeg niet.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  5. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier een mupje van 10 weken en ik kolf na 3 uur ertussen ongeveer 50 cc uit een borst. Ik kolf bijna alle voedingen (alleen de nachtvoeding niet) en vind 50 cc niet abnormaal weinig. Dus 40 cc bij incidenteel kolven is echt niet verkeerd!
     
  6. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Eens met wat degenen boven mij zeggen. Ik kolf ook de ene keer meer uit een borst dan de andere keer. In de avond kolf ik vaak een voeding en dan krijgt mijn dochter de fles. Dan kolf ik na drie uit tussen de 100-120 samen. Maar soms ook opeens maar 90. Dochter is 9,5 week.
     
    Gruffalo123 vindt dit leuk.
  7. RyansMommy

    25 mei 2018
    47
    9
    8
    Vrouw
    Als je je productie wil verhogen, kun je na het drinken van je kindje die borst ook nog eens proberen te kolven. Bij mij is mijn voeding 2 keer terug gelopen en toen heb ik om de 2 uur gekolfd en na een tijdje was het weer terug. Dus frequenter kolven/ tussendoor kolven kan ook helpen om een voorraadje aan te leggen. Omdat ik het advies heb gekregen om het alleen maar te kolven heb ik wel een behoorlijke overproductie gekregen.
    De eerste weken had ik ook steeds iets van 120 ml totaal en maakte ik me ook druk als ik een voorraadje wilde aanleggen/ als de kleine meer moest drinken. Maar nu zit ik soms op 400 ml!
    Zoals je schrijft, je kindje heeft 1 borst leeggedronken en blijkbaar heeft hij daar genoeg aan. Het is ook afhankelijk hoe geconcentreerd je voeding is. De natuur regelt dit heel mooi, als je kindje straks meer nodig heeft en je legt hem gewoon aan, zal je lichaam vanzelf meer gaan maken.
    Voor een voorraadje kun je evt. ernaast nog gaan kolven. Kijk wel uit voor evt. overproductie.
    Nog een tip die ik wel eens heb gehoord: als kolven niet lukt, kun je foto's of filmpjes gebruiken van je aan de borst drinkende kindje.
    Succes!
     

Deel Deze Pagina