Opleiding en uitkering of ziek door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mikkie32, 22 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikkie32

    Mikkie32 Bekend lid

    18 okt 2016
    804
    62
    28
    Hallo,

    Ik zit eraan te denken om me om te laten scholen tot doktersassistente aangezien mijn contract hoogstwaarschijnlijk niet verlengd gaat worden. Hiervoor wil ik een cursus gaan volgen bij loi en zal ik op den duur ook stage moeten lopen van 640 uur. Mijn vragen zijn:

    Hoe zit dat met een eventuele ww uitkering en studeren? Krijg ik dan gewoon ww als ik studeer en hoe zit het dan als ik stage ga lopen, zonder vergoeding, krijg ik dan gewoon de volledige vergoeding betaald en krijg ik vrijstelling voor solliciteren?

    Wat als ik in de ziektewet blijf zitten (daar zit ik momenteel in vanwege bekkensyndroom en andere klachten ) kan ik dan ook gewoon doorgaan met studeren? Zodra ik stage kan lopen moet ik me dan beter melden? Krijg ik dan vervolgens ww of hoe gaat dat in zn werk??
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Mikkie32,

    Positief om te lezen dat jij jezelf verder wilt ontwikkelen.

    Je vraagt je af wat een opleiding betekent voor een eventuele WW-uitkering of je Ziektewetuitkering.

    Wanneer je in de Ziektewet zit, is het belangrijk om je je studieplannen met je re-integratiebegeleider te bespreken. Deze beoordeelt of de cursus noodzakelijk is en je herstel bevordert of niet in de weg zit.

    Ben je voldoende hersteld om weer aan het werk te gaan? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen.

    Ben je al begonnen met de opleiding voor de ingang van de WW, dan kun je deze in de meeste gevallen afmaken. Geef jouw cursus dan zo snel mogelijk aan ons door via een bericht in de Werkmap op werk.nl.
    De plichten die bij de WW-uitkering horen, blijven wel bestaan. Zo moet je wel beschikbaar zijn voor werk en moet je blijven solliciteren.

    Ik wens je een voorspoedig herstel!

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     
  3. Mikkie32

    Mikkie32 Bekend lid

    18 okt 2016
    804
    62
    28
    Oké maar ik ben van plan sowieso met de opleiding te gaan starten aangezien ik prima kan leren zodra ik stil zit.. Ze reïntegratie adviseur kan toch niet voor mij bepalen of het noodzakelijk is? Ik wil dit heel graag aangezien ik steeds weer zonder werk kom te zitten in deze branche.. Want wat als ik de opleiding al was gestart en dan in de ziektewet terecht kom? Ik ga er vanuit dat ik de opleiding dus gewoon kan starten?

    Hoe zit het dan met het lopen van stage? Dan word het toch lastig om een baan te accepteren? Uiteindelijk is deze cursus bedoeld voor een betere toekomst en om niet meer in de uitkering terecht te komen. Kunnen er dan geen afspraken gemaakt worden over sollicitatieplicht tijdens dat half jaar?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Mikkie32,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik begrijp dat je nog aanvullende vragen hebt over het volgen van een cursus.

    Je geeft aan dat je op dit moment nog in dienst bent bij een werkgever. Het is belangrijk om het starten van de cursus te bespreken met je werkgever. Over jouw re-integratie worden persoonlijke afspraken gemaakt. De afspraken die je samen maakt, staan in een Plan van aanpak.

    Wanneer je ziek uit dienst gaat, nemen wij de re-integratie over. Er worden dan ook persoonlijke afspraken gemaakt en afgestemd op jouw situatie van dat moment. Stage lopen is een onderdeel van de cursus. Wanneer je door je stage tijdelijk niet kunt solliciteren, dan dien je dit met de re-integratiebegeleider te bespreken. Lees ook deze informatie: Wanneer hoef ik (tijdelijk) niet te solliciteren?.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcare
     

Deel Deze Pagina