oppas tienermeisje

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Miss T, 9 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Ik heb een meisje gevonden dat af en toe op mijn dochter kan passen, als het nodig is. Tot nu toe vangen mijn ouders alles op, maar ik vind het prettig om nog iemand te hebben. Nu ben ik benieuwd naar hoe dat gaat. Heeft iemand ervaring met een tienermeisje als oppas? Wat betaal je? Welke afspraken maak je? enz.
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Wij hebben er een aantal gehad de afgelopen 15 jaar, en nu is onze oudste dochter onze oppas.
    Ik heb ze altijd via via gevonden, zodat je al wat weet van de oppas (geen onbekende dus) bv oppas van vrienden werd ook onze oppas, moeder van een klasgenootje raadde haar oudste dochter aan, enz.

    Afspraken gingen via whatsapp, ze kregen divers betaald. We vragen eigenlijk gewoon wat ze vragen en betalen dat dan. Dat varieerde van €3 tot €5 en soms nog wat meer als het wat laat werd. We rondden altijd wel naar boven af. Persoonlijk vind ik het niet erg om soms wat meer te betalen, als je daar een betrouwbare oppas voor terugkrijgt, die ook vaker wil komen.
    Ik vertelde gewoon altijd wat over de bedtijden van de kinderen evt andere relevante info. Zorgde ervoor dat er wat lekkers te eten en te drinken is. En hoe laat we terug dachten te zijn. Soms is het handig om van tevoren te bespreken tot hoe laat het duurt, in het geval bv dat de oppas de volgende dag vroeg op moet oid.

    Mijn dochter krijgt €3 per uur als ze bij anderen oppast. We betalen haar ook, maar alleen als ze anders een andere oppasopdracht had kunnen krijgen. Maar als ze toch gewoon thuis is, is het gratis :D
     
  3. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Bedankt voor je antwoord, Adje. Ik heb deze oppas via de moeder van het meisje. Ze is inderdaad betrouwbaar. Mijn man wil niet onder de €4 betalen. Dat vindt hij te weinig. Ik heb zelf wel op de site van het Nibud gekeken.

    Maar het gaat mij inderdaad om de andere afspraken. Fijn dat jij er een paar noemt: bedtijd, bijzonderheden (niet echt nodig) en eindtijd. Wat zet jij zoal voor lekkers klaar?
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Ik zorg voor wat frisdrank en chips, zet altijd een glas en mok klaar en een doos thee, meestal iets van koek (stroopwafels oid). Meestal vraag ik wel vantevoren wat ze lekker vinden, maar dan zijn ze weer te bescheiden om echt hun wensen door te geven. Eén oppas dronk vooral limonadesiroop, dus dan zette ik dat klaar.
    En mijn dochter is eigenlijk de enige die de chips opeet (samen met haar zus van 13).
     
    Miss T vindt dit leuk.
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn ervaring is wel dat je je verwachtingen duidelijker moet uitspreken en meer in details moet treden dan wanneer bijvoorbeeld opa en oma komen oppassen. Mijn schoonmoeder wist het verschil wel tussen een zwemluier en een gewone luier, maar de 17 jarige oppas niet :D
    Diezelfde oppas ging ook gewoon totaan bed tijd alleen maar voor de tv hangen met de kinderen. Dat was ze van huis uit zo gewend, maar wij doen dat zelf eigenlijk nooit.

    Dus ik zou zo precies mogelijk vertellen wat je van haar verwacht, wat ze moet doen als ze niet kunnen slapen ofzo (als dat aan de orde is) en andere problemen die eventueel kunnen optreden met haar doorspreken, hoe je verwacht dat ze handelt.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  6. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik ben zelf op mijn 14e begonnen met oppassen, op mijn 18e werd ik gastouder en dat heb ik 6 jaar gedaan. Ik vond het heel fijn om te horen wat de kinderen gewend waren en wat ouders verwachtten. In het ene huis was het chips, cola en film. In het andere huis liever geen ongezonde dingen en gingen we spelletjes spelen. Bedtijd en bedritueel zou ik ook vertellen. Anders willen kinderen daar nog wel eens misbruik van maken als de oppas het niet weet.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  7. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Bedankt voor de tips. De verwachtingen doorspreken is wel handig ja. Nu is mijn dochter al ouder (9), maar het is wel fijn om vooraf goede afspraken te maken. Dank allemaal!
     

Deel Deze Pagina