Opvang tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Pepper92, 19 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pepper92

    Pepper92 Bekend lid

    4 jan 2015
    990
    421
    63
    Vrouw
    Fulltime aan het werk!
    Groningen
    Hallo Dames,

    Hoe vaak brachtten jullie de kinderen nog naar de gastouder tijdens je zwangerschapsverlof?
    Momenteel gaat onze dochter 3 hele dagen naar de gastouder, maandag dinsdag en donderdag, vaak van 7:30 tot 18:00. De woensdag ben ik vrij en de vrijdag mijn vriend.

    Nou wil ik haar wel redelijk in een ritme houden, maar 3 hele dagen wegbrengen vind ik wel heel veel als ik zelf gewoon thuis zit.
    Mijn vriend heeft liever dat ze dan helemaal niet meer heen gaat, omdat ik toch thuis ben.

    Hoe zouden jullie dit doen? Zelf zat ik te denken aan 2 halve dagen, dinsdag en donderdag ochtend van 9:00 tot 12:00.
     
  2. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Onze dochter ging 2 dagen naar het kinderdagverblijf, dus die kosten liepen sowieso door. Ze ging ook 1 dag naar oma, maar dat hebben we tijdens mijn verlof niet gedaan.
    Meestal stonden we op ons gemak op en als we klaar waren liepen we naar het kdv. We waren er dan tussen half 9 en 9 uur. Rond 16 uur haalde ik haar dan weer op. Normaal ging ze van 8 tot 17.15 uur, dus in mijn verlof wel wat korter.
    Ik kwam op deze dagen wel wat tot rust. En onze dochter kon lekker met andere kindjes spelen. Thuis kreeg ze op dat moment toch niet alle aandacht. En daarnaast was ze vijf dagen wel gewoon de hele dag bij ons
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  3. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.983
    2.279
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben nog niet met verlof. Maar onze dochter gaat gemiddeld 3 dagen naar de opvang. We willen haar daar ook zoveel mogelijk heen laten gaan. Vooral dat ze gewoon haar ritme houdt en ze lekker blijft spelen daar. En natuurlijk dat we toch moeten betalen. Ik zal haar s’ochtends wel wat later brengen en misschien wat eerder ophalen s’middags. En mijn ouders komen gewoon gezellig om de vrijdag oppassen.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Wij lieten alles doorlopen maar maakten wel de dagen korter. Dus s’ochtends later brengen en ‘s middags eerder halen. Voor het kind is het gewoon fijn al de vaste structuur doorloopt. Zeker als straks de baby er is is het fijn als ze nog steeds gewend is aan het vaste aantal dagen. Anders is het ineens weer heel veel. Zeker als je het ophogen koppelt aan het moment dat de baby er is, kan dat lastig voor haar worden.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Hier ging/gaat alles zoals voor mn verlof!
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  6. Aardbeitjes

    Aardbeitjes Bekend lid

    24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Zeker gaat hij naar het kdv. Dat neem ik niet van hem af omdat ik straks 4 maanden thuis ben. Als de baby er is gaat hij ook gewoon dus het is fijn als het ritme door blijft gaan. Heeft hij ook niet het gevoel 'weg te moeten' als de baby er is.
     
    Syane en Hopsatee vinden dit leuk.
  7. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nou echt precies zo! En na mijn bevalling had ik die dagen exclusieve aandacht voor de jongste en kon ik bijslapen van de nachten. Buiten dat had onze opvang een wachtlijst dus zou ik anders mijn plek kwijt zijn. Ik vond het heel fijn zo!
     
    Syane vindt dit leuk.
  8. Pepper92

    Pepper92 Bekend lid

    4 jan 2015
    990
    421
    63
    Vrouw
    Fulltime aan het werk!
    Groningen
    Bij onze gastouder betaal ik alleen wat ik daadwerkelijk afneem en haar plek blijft ook gewoon, dus geen doorlopende kosten.

    Ik ga het er nog eens met mn vriend over hebben
     
  9. Essie3

    Essie3 Niet meer actief

    Wij lieten de opvang ook doorgaan. Voor mijn oudste prima en ik vond het met al mijn kwaaltjes heerlijk om op die dagen geen drukke peuter om me heen te hebben
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik betwijfel dat je je kind er een plezier mee doet om thuis te blijven met een hoogzwangere moeder. Veel kans dat jij wil rusten, opruimen, rustig aan doen... En zij wil gewoon spelen. Waar zal dat het beste lukken?

    Ik liet mijn kinderen gewoon gaan, maar inderdaad net iets minder lange dagen.
     
    Vero0504, suus1983, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Pepper92

    Pepper92 Bekend lid

    4 jan 2015
    990
    421
    63
    Vrouw
    Fulltime aan het werk!
    Groningen
    Mijn vriend vind 2 ochtenden al veel en hij vind het weggegooid geld.... :(

    Maar die 2 ochtenden wil ik toch echt wel. Inderdaad, even tijd voor mezelf, rustig zitten etc.
     
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Het is toch geen weggegooid geld, je krijgt toch gewoon KOT?

    Toen ik zwanger was en na de geboorte van de 2e, ging onze zoon gewoon elke woensdag de hele dag naar de gastouder, bracht hem dan meestal rond 9.00 en haalde hem rond 16.00 weer op. Ik werk onregelmatig, dus normaal ging hij op maandag of vrijdagmiddag of woensdag als ik een dagdienst had. Op maandag en vrijdagochtend ging/ gaat hij naar de peuterspeelzaal dus dan is hij ook niet thuis.
    Kwam de woensdag een keer niet uit, dan bracht ik hem na de peuterspeelzaal gelijk door voor een middag.
    Ik had het contract ook prima 4 maanden stop kunnen zetten, maar dat wilde ik voor onze zoon niet. Ik vond het belangrijk dat het bij de gastouder vertrouwd bleef en daarbij vond ik het voor mezelf prettig om af en toe een dagje rust te hebben en later een dagje te hebben voor onze dochter.
    Als ik eerlijk ben zou ik d'r in jullie situatie gewoon 2 hele dagen brengen geloof ik i.p.v. 3, zij weet niet beter en voor jezelf is het gewoon heerlijk. Ik ging vaak na de lunch lekker even slapen, zeker op het allerlaatst en dan daarna even rustig wakker worden, evt. avondeten al voorbereiden en dan haalde ik 'm weer op. De dagen vlogen om hoor. De psz is hier 3,5 uur en zelfs dat vind ik elke keer weer omvliegen.
     
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Maar je krijgt toch kot en je inkomen loopt door neem ik aan? Ik zou het voor je kindje niet doen er veranderd al zoveel en dan gooi je met de komst ook dat nog om. En dan ga je werken en moet er weer gewend worden bij 2 kinderen...Jij ben druk met jezelf en straks voeden baby. Mijn zoontje vond spelen met z’n hoogzwangere moeder ook niet leuk hoor, was blij dat hij ook af en toe kon gaan spelen. En daarbij is het ook voor je eigen herstel wel lekker als de jongste er is. Gebroken nachten, kan je nog even bijslapen! Het is best druk twee ukjes in het begin! Is je vriend ook nog vrij?

    Maar als je het zelf wil gewoon thuis houden maar ik krijg nu het idee dat vooral je vriend het wil en jij eigenlijk niet. Ik zou dan een compromis van 2 dagen zoeken ofzo!
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Lijkt me dat in zo'n kwestie jij toch meer te zeggen hebt dan je vriend. Jíj bent hoogzwanger. Jíj moet straks plots leren om voor twee kinderen te zorgen. Of blijft hij de hele tijd netjes bij jou om te helpen?
     
    Vero0504, Juul75, Fuddey en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Heb je het ook bij je go geinformeerd, of die plek idd gereserveerd blijft en je niet aan een minimum uren zit in die periode?

    Verder zou ik het zeker door laten lopen voor 2 dagen. Maar genoeg kindjes die gewoon de 3 dagen blijven gaan die ze anders ook kwamen. Niks vreemds aan hoor.
     
    Syane en Hopsatee vinden dit leuk.
  16. Pepper92

    Pepper92 Bekend lid

    4 jan 2015
    990
    421
    63
    Vrouw
    Fulltime aan het werk!
    Groningen
    Haar plek blijft zeker gereserveerd en er is ook plek voor de baby
     
  17. Pepper92

    Pepper92 Bekend lid

    4 jan 2015
    990
    421
    63
    Vrouw
    Fulltime aan het werk!
    Groningen
    Hij is na de geboorte ongeveer 3 weken thuis
     
  18. Pepper92

    Pepper92 Bekend lid

    4 jan 2015
    990
    421
    63
    Vrouw
    Fulltime aan het werk!
    Groningen

    Hij is na de geboorte ongeveer 3 week thuis.
    Eigenlijk wil hij de opvang gewoon 4 maanden stop zetten, omdat ik toch thuis ben.
    Helaas is 2 ochtenden al een compromis.....
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dus na die vier maanden moet de oudste dan maar gewoon weer helemaal wennen?

    Ik zou dezelfde dagen aanhouden, maar bv later brengen en eerder halen.
     
    Syane vindt dit leuk.
  20. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik zet alles wel helemaal stop. Onze jongste gaat maar 10 uur in de week naar een go. Over twee dagen verdeeld. De drie meisjes daarboven gaan allemaal naar school. Ik ben eind mei uitgeteld, werk zo lang mogelijk door. Zelfstandig ondernemer, en daarna begin ik na de zomervakantie weer. De meiden zijn ook 6weken thuis, dan ga ik hem zeker niet wegbrengen, vind ik heerlijk om het hele gezin samen te hebben. Vorige keer ook zo gedaan. Toen beviel ik 1 januari. Gewerkt tot de 31e, daarna 16 weken verlof genomen, alleen werd mijn dochter toen vier en ging ook naar school. Dus geen go meer nodig. Over het ontwennen, ik plan met de go wat wen uurtjes in, die uren kan ze gewoon schrijven. Dan vergeet hij iig niet hoe en wat. Vind het wel zonde van het geld en zou mij ook een beetje schuldig voelen om hem weg te brengen als ik thuis ben. Wat anderen doen veroordeel ik niet trouwens. Iedereen voelt zich ook anders tijdens de laatste loodjes en het prille begin.
     

Deel Deze Pagina