"orenkindjes" erfelijk?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door toch3, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Nadat wel al jaren tobben met de oudste (inmiddels 4x buisjes gehad, laatste keer afgelopen januari) mogen we nu ook met de jongste naar de KNOarts. Maar ook de tweede klaagt laatste weken vaak over oorpijn :/ Heeft ze het binnenkort weer is het terug naar de HA en mogelijk ook door naar de KNOarts. Ik zit er haast op te wachten dat nr3 ook oorpijn krijgt, dan is het kwartet compleet :rolleyes:o_O

    Kan dat een erfelijk iets zijn? Volgens mijn moeder had ik niet vaak oorpijn. Man weet het niet en zijn moeder ook niet. Of is het gewoon stomme pech...
     
  2. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Hier wel, man vroeger tot zijn 4e en beide kinderen nu ook.
    Dus zou goed kunnen hoor. Maar het kan evengoed domme pech zijn :)
     
  3. Mamalon

    Mamalon Actief lid

    27 feb 2015
    217
    50
    28
    Hier niet, man en ik hadden vroeger vaak oorontsteking. Ik heb ook buisjes gehad.
    Hij heeft nu nog af en toe last van zijn oren.
    Van onze kinderen heeft alleen onze dochter een keer oorontsteking gehad en zoon nog nooit.
     
  4. didi79

    didi79 Bekend lid

    10 nov 2014
    552
    312
    63
    Vrouw
    West Brabant
    Mijn man had vroeger als baby ook veel problemen met oren.. heeft zelfs een nieuw trommelvlies gekregen, en daarna werd het minder.. maar is nog wel gevoelig (dus op vakantie altijd uitkijken en nooit onder water in het zwembad enzo). Ik heb het zelf nooit gehad, problemen met oren. We houden het nu bij onze jongens ook goed in de gaten, maar tot nu toe lijkt het heel erg mee te vallen.
     
  5. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Mijn zoon (gister 1 geworden) krijgt morgen buisjes:( hij heeft in 4 maanden tijd 3 ziekenhuis opnames gehad door ernstige oorontsteking.
    KNO arts gaf aan dan erfelijkheid wel een rol kon spelen.
     
  6. HvO

    HvO Niet meer actief

    In ons gezin lijkt het haast van wel! Allemaal langdurig bij de KNO-arts gelopen voor de oren als kind. :(

    Mijn enige nichtje loopt nu ook al tijdje bij de KNO met buisjes etc.
     
  7. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Ik heb als kind heel veel oorontstekingen gehad en ik heb nog steeds regelmatig problemen met mn oren. Mijn beide kinderen hebben buisjes gekregen toen ze 10 maanden oud waren en het zoontje van mn broer heeft ook altijd gedoe gehad met buisjes in zn oren.
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Ik had vroeger heel vaak oorontsteking (tot ongeveer 9-10 jaar, toen was ik 'eruit gegroeid'), vooral na bezoek zwembad. Later is gebleken dat ik chronisch verkouden was tgv allergie, wellicht dat dit ook meespeelde in die tijd...

    Mijn kinderen hebben geen oorontstekingen (misschien 1-2 keer toen ze dreumes waren), absoluut geen KNO issues, terwijl ze wel allergische aanleg hebben. Mijn zoon is ook chronisch verkouden (huisstofmijt allergie) met duidelijk 'pieken' in seizoen (hooikoorts). Dochter heeft eczeem.

    Mijn broer had nooit oorontstekingen, maar zijn oudste dochter heeft een moeizaam KNO traject van meerdere buisjes e.d. achter de rug. Zijn tweeling-dochters hebben ook de nodige oorontstekingen gehad, maar tot nu toe niet erg genoeg om KNO te bezoeken.

    Ik denk dat er zeker erfelijke factoren meespelen, maar mijn ervaring is dus wel dat er ook wel enige mate van toeval in zit... (pech of geluk)
     
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Inmiddels de verwijsbrief voor en afspraak bij de kno voor nr3 ook op zak. Bijna kwartet :roflmao:
     
  10. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.098
    1.995
    113
    Hier bij de kant van mijn moeder alle meiden hebben oorklachten gehad. Zowel ik als al mijn nichtjes dus.
    De één erger dan de ander maar allemaal bij de KNO geweest.
    Het is wel iets wat ik bij mijn dochter straks goed in de gaten ga houden.
     
  11. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ik heb tot mijn 20e regelmatig oorontsteking gehad en als kind paar keer buisjes
    Mijn beide kinderen hebben regelmatig oorontsteking en buisjes..
     
  12. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Ik haak hier even op in.. Mijn kleintje krijgt binnenkort buisjes na vele oorontstekingen en ik vind het eigenlijk best spannend. Hoe is dat bij jullie (zelf of kindjes) gegaan? Napijn? Koorts? Andere dingen?
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb precies hetzelfde als jouw man gehad. Ik kan sowieso niet te ver onder water zwemmen vanwege de druk (ongeveer een meter, dieper gaat het echt pijn doen), maar zwem ook altijd met een oordop in mijn linker oor. Die is later toen ik volwassen ben ook nog gaan kwallen en dat wil ik niet nog een keer ;). Ik heb op mijn 7e of 8e een nieuwe trommelvlies gekregen en heb tot mijn 16e regelmatig oorontstekingen gehad.
    Mijn man heeft nooit oorproblemen gehad en onze kinderen ook niet, alleen heeft onze oudste rond de 3 jaar een keer een oorontsteking gehad.
     
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    3x zonder pijn. Laatste x wel pijn en koorts maar was waarschijnlijk een griepje, oren zagen er wel goed uit.
    Hij vind het zelf wel cool om geopereerd te worden :cool: eerste 3x mooeie heliumballon mpgen uitkiezen en laatste x iets uit de winkel. Met 8 was een ballon niet stoer meer ;)
    Narcose word wel vervelender naarmate hij ouder wordt
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  15. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Hier wel. Mijn vader en vervolgens ik en mijn zussen. Mijn zoontje nu ook helaas.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Mijn zus had als kind ook altijd oorproblemen en mijn neefje ook. Ik nooit als kind en een van de kinderen heeft een keertje oorontsteking gehad en verder niet.
     
  17. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw

    Mijn dochter heeft net voor de 2e keer buisjes gekregen, ik vond het heel spannend vooral de narcose. Eerste keer was ze flink aan t stuipen zeg maar. Naar gezicht. Tweede keer was wel nasleep van narcose langer, heel moe en slap. Ze gaf toen ze wakker werd pijn aan, maar dat bleek later te komen doordat ze ineens weer veel meer hoorde. Verder veeel bloed deze keer maar dat is niet erg.

    Man en ik nooit ergens last van gehad!
     
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Hadden ze jou wel verteld dat dat kon gebeuren, dat stuipen? Ik wist het niet, schrok me naar
     
  19. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Bedankt voor je reactie. De stuipen en het bloed, is dat normaal? Hoort dat erbij? En wat gebeurde er met de stuipen, hoe zag dat eruit?
    Hebben de buisjes positief effect gehad?
     
  20. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    Ik heb vroeger 7x buisjes gehad, leerde later praten omdat ik slecht hoorde. Bleek later te maken te hebben met allergieën. Nu nooit meer last van mijn oren.
    Mijn man had vaak oorontstekingen als kind en nu nog!. Onze jongens hebben gelukkig beide nergens last van.
     

Deel Deze Pagina