Oudercommissie

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Maagd, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hoi allen,

    Ik zit nu een aantal jaar in de oudercommissie van ons kinderdagverblijf. Ik ben er voor gevraagd en heb het met beide handen aangepakt omdat ik graag wil meedenken in allerlei dingen rondom het verblijf van mijn kind. In de afgelopen jaren heb ik vaak het gevoel gehad dat wij als OC meer een last zijn voor de directie dan een toevoeging. Het is omdat ze verplicht zijn om een OC te hebben...
    Momenteel loopt de discussie over de prijs voor 2018 maar als dat klaar is wil ik ermee stoppen omdat het geen voldoening geeft, veel tijd kost en bijna altijd frustreert omdat we niet serieus genomen worden.
    Ik ben hierin niet alleen, alle andere leden willen ook stoppen om dezelfde redenen of omdat hun kind binnenkort naar school gaat.
    Tegelijk zodat we ook een punt kunnen maken hoe we over de relatie OC-directie denken.

    Nu is mijn vraag; zijn er regels voor het stoppen als lid?
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ik weet niet of het een grotere organisatie is waarbij je ook een overkoepelende OC of directie hebt? Dan zou je daar aan kunnen kloppen. En anders wellicht als OC een gesprek aan vragen met dit als onderwerp?
     
  3. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ja het is een grotere organisatie. Ik zit zelf als lokale oc lid in de overkoepelende oc dus daar aankloppen heeft geen zin, want daar gaat het precies hetzelfde. Kost veel tijd, directie houdt een praatje over de organisatie en ontwikkelingen en verder doen we niks. Zou dus ook niet weten wat overkoepelende oc kan doen. Tevens zit de directie daar ook bij. Jaar geleden hebben wel gesprek gehad met directie over bepaald onderwerp en hebben we daar ook aangegeven dat we gevoel hebben niet serieus genomen te worden. We bieden bv gratis onze expertise aan waar we in werken maar wordt niks mee gedaan. Gesprek met directie levert niks op. Dat station zijn we wel gepasseerd.

    We willen gewoon allemaal stoppen. Maar geen idee of daar regels aan zitten
     
  4. NafNaf

    NafNaf Fanatiek lid

    5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Geen idee, eigenlijk. Toen mijn dochters tijdelijk stopten met de BSO heb ik dat gewoon ruim van tevoren aangekondigd en toen ook gezegd dat ik vanaf dat moment zou stoppen met de OC. Dat was toen prima. Overigens gaat het in 'mijn' OC precies hetzelfde. Ze stippen volgens een vaste volgorde wat punten aan waar we op mogen reageren, maar met kritische noten doen ze nooit iets. Dat wordt 'overlegd' met het bestuur en die 'besluiten het naast zich neer te leggen omdat ze het opvang-breed hetzelfde willen houden'.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Heeft een OC net als een MR ook wettelijk instemmingsrecht?
    Op school is bij ons de OC voor de schoolse activiteiten.
    Maar van wat jij schrijft is het op jullie kdv vergelijkbaar met wat bij ons de MR doet (omdat er ook een overkoepelend orgaan is enz).
    Bij een MR is het zo dat school bepaalde beslissingen niet kan nemen zonder toestemming van de MR. Er wordt ook met de directeur vergaderd, maar daarna ook zonder hem. Ze geven niet direct alle kaarten bloot. Dat recht van de MR is ook wettelijk vast gelegd, een school kan daar niet omheen.

    Maar ik weet niet of dat voor een kinderopvang ook geldt?
    Want dan houden ze zich bij jullie echt niet aan de regels. Ook in de overkoepelende OC niet.
     
  6. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik zit ook in de OC (overkoepelend en locatie) van onze kinderopvangorganisatie. Volgens mij kun je gewoon stoppen hoor. Het is de directie die daar last van heeft want een OC is wel een vereiste wanneer de organisatie een bepaalde omvang heeft.

    Vind het wel jammer om te lezen dat het er zo aan toe gaat bij jullie. Bij ons staat de directie open voor alle ongevraagde adviezen. En het meeste wordt ook geaccepteerd. De vergaderingen gaan echt over alles wat er ter sprake komt, nadat de agendapunten zijn afgewerkt. Na de vergadering sluit de directie aan voor extra toelichting en/of het bespreken van lopende zaken.
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Volgens mij kun je idd zo stoppen.
    Bij ons gaat het er wat anders aan toe:
    Wij hebben als lokale oudercommissie de centrale Cliëntenraad gemandateerd om beslissingen te nemen wat betreft prijzen, openingstijden, etc. Tenzij een locatie sterk afwijkt van de overige locaties, dan kan hiervan worden afgeweken.
    Wij zijn daardoor alleen maar bezig met locatie specifieke zaken, zoals pedagogisch werkplan, groepsbezetting, communicatie naar ouders, samenwerking in de wijk, etc.
    De oudercommissie wordt vanuit ons georganiseerd, waarbij we de manager en een pedagogisch medewerker uitnodigen en zij geven input vanuit de organisatie.
     
  8. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    @tuc een oc heeft volgens mij wel adviesrecht maar geen instemmingsrecht.

    Hier ook OC-lid en wij worden juist heel actief betrokken. Over personele wijzigingen, beleidswijzigingen, pedagogisch beleid, prijsbeleid, etc.

    Ene keer is het een mededeling, andere keer wordt er echt verwacht dat we actief meedenken. Er wordt dus ook echt iets gedaan met onze opmerkingen.
    (ook een grote keten trouwens, die met oranje voetjes)
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina