Ouderschapsplan

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Piep2016, 22 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Wie kan mij vertellen hoe dit precies werkt?

    Mijn partner en zijn ex hebben een ouderschapsplan gemaakt samen met een mediator. Deze hebben ze beide ondertekend alleen zijn ex houd zich er helemaal niet aan. Het zijn steeds de kleine dingen waar het om gaat maar al die kleine dingen zorgen voor veel irritatie. Wat is hieraan te doen?

    Ik moet zeggen dat de omgang erg slecht is. De kinderen weten dit perfect op te vangen want ze spelen constant de ouders tegen elkaar uit. Zo vertellen ze verhalen die er bij de ander zou gebeuren (als die verhalen zouden gebeuren dan kunnen we direct bureau jeugdzorg inschakelen) feit is dat ze precies dezelfde verhalen vertellen over hier. Ze zeggen tegen beide constant dat als ze 12 zijn ze bij de ander gaan wonen enz enz.

    Gesprek tussen ouders is absoluut onmogelijk, zelfs als er iemand bij zit om het in goede banen te leiden. Deels zal mijn partner dit veroorzaken hij heeft nogal temperament, aan de andere kant zal zijn ex het ook veroorzaken aangezien ze met een bepaalde geestenziekte zit. Ik houd me er behoorlijk buiten aangezien ik zodra ik iets zeg de gebeten hond ben. Op dat moment ben ik diegene die mijn partner zegt wat hij moet doen enz enz feit is wel dat het steeds meer een druk gaat leggen op onze relatie. Ik begin er echt doodziek van te worden dat er constant gezeur is, niet alleen van zijn ex maar ook van zijn kinderen die bewust de situatie hier als slecht neerzetten. Wie O wie heeft tips??
     
  2. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Hoe oud zijn de kinderen?
     
  3. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    9 en 7
     
  4. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    In eerste instantie kan jouw partner, mocht ex zich niet aan de afspraken houden verwijzen naar het ouderschapsplan. Ze zal het misschien een tijdje proberen maar als ze ziet dat het niet werkt zal het stoppen.

    Vwb de kinderen kun je op deze leeftijd zelf met ze ingesprek gaan. Laat daarop wel dat jullie ex nooit zwart maken bij de kinderen. Het is gebruikelijk dat kinderen ouders tegen elkaar op gaan zetten. Het is aan jullie om dat een halt toe te roepen.

    Ik begrijp dat de communicatie tussen jouw partner en ex niet goed is. Ik raad aan dit aan te gaan pakken. De kinderen zijn nu nog jong maar hoe ouder ze worden, hoe groter het probleem zal worden.
    Hier heb je een traject wat ouderschap blijft heet (wellicht heet het in jullie omgeving anders) Hier leren ouders ondanks hun scheiding toch "samen" de opvoeding te doen en te communiceren. Dit wordt veel ingezet bij vechtscheidingen.
     
  5. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Bedankt voor je tips.

    Zijn ex is al meerdere keren aangesproken en verwezen naar het ouderschapsplan, dit werkt niet, op dit moment is dit al bijna twee jaar gaande en mijn partner is op zoek naar de vervolgstappen.

    Het gesprek zijn we al diverse keren aangegaan, zelfs met maatschappelijk werk en psycholoog erbij, helaas worden ze gevoed bij de ex met alle gevolgen van dien :(

    Het traject wat je noemt hebben ze al doorlopen, twee verschillende zelfs, beide keren worden ook hierop de afspraken niet nagekomen waardoor het traject vroegtijdig word afgebroken.
     
  6. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik had niet begrepen dat de hulpverlening al betrokken was. Wat vinden zij van de situatie en wat adviseren zij? Hier is het nl gebruikelijk dat wanneer deze vorm van hulp niet werkt er een onderzoek wordt aangevraagd bij de Raad voor de Kinderbescherming waarna vaak een ondertoezichtstelling wordt uitgesproken. Hierdoor zijn er net wat meer middelen beschikbaar en in zon situatie wordt er een eigen gezinsvoogd voor de kinderen aangesteld die voor hun belangen opkomt.
     
  7. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    #7 Piep2016, 22 jul 2017
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
    Ik had dat inderdaad ook niet vermeld, sorry voor de verwarring. Het is echt al jaren bezig en constant lopen we tegen een muur aan, eigenlijk bij elke instantie. Op het moment dat het traject niet juist werd afgesloten horen we er niks meer van. Mijn partner is naar de huisarts en alles geweest met de vraag wat te doen nu maar ook daar is er weinig antwoord. De oudste is inmiddels onder toezicht gekomen van een psycholoog waarvan ik eerlijk gezegd hoop dat deze inziet dat de situatie zo niet gaat. Mijn partner is al verschillende keren het gesprek aangegaan waarin ze vervolgens binnen korte tijd begint te vloeken en te schreeuwen waar de kinderen bij zijn. De laatste keer reageerde hij overigens anders dan normaal want hij heeft op rustige toon aangegeven zo het gesprek niet aan te gaan om op te staan en naar huis te gaan maar toen werd ze nog bozer met nog meer vloeken en tieren als gevolg waarna mij partner zelfs schrik kreeg of ze het niet zou gaan projecteren op de kinderen.
     

Deel Deze Pagina