Ouderschapverlof hoe en wat

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door melissiie, 26 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melissiie

    melissiie Actief lid

    31 mei 2016
    225
    51
    28
    Vrouw
    Hi hi,

    Ik zit er aan te denken om ouderschapverlof op te nemen. Momenteel heb ik een 38 uur contract, en zou ik graag de vrijdag(6 uur) vrij willen. Ik kom er echter niet helemaal uit.

    Weet iemand of je een bepaalde periode in dienst moet zijn om dit op te nemen?
    Ik vind alleen op internet dat het 26x je aantal uren per week zijn. Maar wat hier uitkomt is dit dan het totaal totdat je kind 8 is of wat je per jaar mag opnemen?
     
  2. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Het maakt niet uit hoe lang je in dienst bent maar je moet het verlof wel ten minste twee maanden voordat je het wilt opnemen aanvragen.

    Met jouw contract heb je recht op 26x38 uur ouderschapsverlof. Helaas niet per jaar ;). Je kunt het inderdaad opnemen tot je kind 8 is. Als jij 6 uur per week wilt opnemen kun je dat dus (26x38=988/6) 164 weken doen. Dat is grofweg 3 jaar.
     
  3. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ligt ook aan je cao trouwens. Ik mocht pas na 1 jaar in dienst ouderschapsverlof opnemen.
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wettelijk gezien heb je er volgens mij altijd recht op en dat mag een cao niet ondermijnen.
    Voor januari 2015 was het wel dat je een jaar in dienst moest zijn, dat is nu dus niet meer. Misschien is je cao nog van voor die tijd, maar dat is dus niet meer geldig.
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    helemaal eens met @manaolana
    overigens is het bij sommige werkgevers maar 13 wkn ipv 26.
    dus dat zou ik even checken
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wettelijk gezien heb je gewoon recht op 26 weken, daar kan een werkgever of cao geen 13 weken van maken.
     
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    je hebt inderdaad gelijk @Snoopy1979
    wat wel zo is, is dat sommige werkgevers gedeeltelijk je ouderschapsuren doorbetalen ('tegemoetkoming' ), en dat dat soms alleen voor 13 weken geldt. de andere 13 weken zijn dan onbetaald
    zoals bv in jeugdzorg

    https://www.fcb.nl/sites/default/files/content/brochure_ouderschapsverlof.pdf
     
  8. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Helaas gaat cao hierin boven de algemene wet (heb t uitgezocht omdat de wet pas sinds 1-1 Dit jaar gewijzigd is en ik pas 1-8 een jaar in dienst was).
     
  9. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Maar de WAZO is niet dit jaar gewijzigd maar op 1 januari 2015.
    Sinds 2015 hoef je dus niet eerst een jaar in dienst te zijn.
    Dus als jij in 2016 of 2017 ouderschapsverlof aanvraagt mag een werkgever dat niet weigeren, tenzij er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn. Een CAO mag niet tegen de WAZO ingaan.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  10. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hm ik heb nu geen pc tot mijn beschikking maar heb ergens gevonden op de rijksoverheidsite dat cao boven de algemene wetgeving gaat.
    Zal t nog een keer opzoeken. In mijn cao stond nog wel die regel van 1 jaar in dienst zijn en ben daar ook daadwerkelijk aan gehouden.
     
    Betsy vindt dit leuk.
  11. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik hoor het graag, ben heel benieuwd!

    Edit:
    Je mag trouwens in sommige gevallen wel van de wet afwijken in een CAO maar alleen ten gunsten van de medewerker.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  12. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    In ieder geval op het juridisch loket staat dat cao in een aantal punten nadelig mag afwijken van WAZ mbt ouderschapsverlof.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Thanks, ga ik ff op onderzoek uit. :)
     
  14. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hoop voor alle zwangeren dat jij gelijk hebt :)
     

Deel Deze Pagina