Overactieve blaas

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door RosyBrown, 13 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RosyBrown

    RosyBrown Actief lid

    20 jun 2018
    260
    138
    43
    Vrouw
    Hi dames,

    Ik ben bijna 7 weken geleden bevallen, en ik ben meteen na de bevalling begonnen met bekkenbodemoefeningen. Ook ga ik sinds vorige week naar de fysio voor oefeningen. De enige klacht die ik heb is urineverlies, maar ik heb geen verlies wanneer ik moet niezen of wanneer ik een inspanning doe. Ik verlies gewoon doorheen de dag en 's nachts af en toe een paar druppeltjes, gewoon wanneer ik niks aan het doen ben. Een paar dagen geleden moest ik op nacontrole bij de gynaecoloog en die zei dat het waarschijnlijk een overactieve blaas was waardoor die dus geprikkeld is en samentrekt op willekeurige momenten. Ze zei dat ik het nog wat tijd moest geven en gewoon verder moest gaan met de oefeningen.

    Zelf heb ik het idee dat ik door de oefeningen aandrang krijg om te plassen, en ik lees ook wel dat een overactieve blaas kan komen doordat de bekkenbodemspieren te vaak aangespannen zijn.
    Maar langs de andere kant lees ik dan ook weer dat het kan liggen aan slappe bekkenbodemspieren dus dat je die moet oefenen...

    Doe ik teveel oefeningen? Te weinig?
    Heeft iemand dit ook gehad? Ik wil echt van de klachten af, ik voel me er echt niet goed bij...

    Bedankt!
     
  2. RosyBrown

    RosyBrown Actief lid

    20 jun 2018
    260
    138
    43
    Vrouw
    Oh, misschien nog even vermelden: ik dronk wel regelmatig cola (zero) maar daar ben ik sinds deze week ook helemaal mee gestopt omdat ik las dat cafeïne ook de blaas kan prikkelen. En daarnaast heb ik ook wel wat stress de laatste weken omdat ons zoontje geboren is met een afwijking aan zijn schedel en ons dus een moeilijke periode staat te wachten...
     
  3. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik zou naar een echte bekkenfysio gaan. Die werken anders dan een normale ben ik achter gekomen.

    Ik zit er nu sinds een week of 6 en heb 4 oefeningen mee gekregen (maar ben dus nog zwanger)
    Ik mag sowieso niet meer dan 2 liter drinken per dag. En mag mn blaas niet uitwringen, wel leeg plassen (zeker!) Maar niet gaan zitten duwen voor die laatste druppel. En ik mag pas na 1.5 /2 uur weer plassen, eerder niet.

    Die laatste drie dingen helpt mij al enorm. Ik verloor onwijs vaak urine, en sinds ik me hier aan hou aanzienlijk minder.
     
  4. RosyBrown

    RosyBrown Actief lid

    20 jun 2018
    260
    138
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de tips! Ik wist niet dat er een aparte bekkenfysio bestond...
    Ik ga alvast jouw aanpak eens proberen. Ik hoop er snel van af te zijn want ik word er soms echt een beetje boos van. Ik voel me er echt ongemakkelijk bij.
     
  5. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik begrijp je volledig. Ik pies soms ook mn halve broek voel, zo genant.
    Sowieso inlegkruisjea gaan gebruiken, zonder plastic bovenlaagje (yoni, sanature of cottons)

    En bel die bekkentherapeut maar eens. Urine incontinentie valt bij mij zelfs in mn basis pakket, dus even je verzekering checken.

    Succes!
     
  6. RosyBrown

    RosyBrown Actief lid

    20 jun 2018
    260
    138
    43
    Vrouw
    Bedankt! Ik hoor wel van de fysio dat echt heel veel vrouwen hier last van hebben, en dat het eigenlijk altijd wel goed komt. Mijn gynaecoloog zei ook nog dat het echt wel wat tijd kost vooraleer zoiets terug in orde is. Dus geduld hebben, oefeningetjes blijven doen...

    Jij ook heel veel succes ermee! Ik vind het vervelend voor jou, maar ik vond het toch ook wel fijn om van een lotgenoot te horen ;)
     
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Je bent niet alleen :p

    Succes!
     

Deel Deze Pagina