Overblijfmoeders

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zana28, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    #1 Zana28, 14 sep 2017
    Laatst bewerkt: 14 sep 2017
    Het is waarschijnlijk een uitstervend ras, omdat vele scholen zijn overgegaan op een continuerooster, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen en hoe het op andere scholen aantoe gaat.

    Hoe vaak ben je overblijfmoeder en welke groepen?
    Hoe gaat het praktisch in zijn werk op jouw school en waar loop je tegenaan.

    Ik doe het nu ongeveer een jaar, en ben ermee begonnen, omdat wij net iets verder van school wonen dan de rest. Het scheelt mij gewoon één keer op en neer fietsen op een dag. In eerste instantie was ik er vaak ingepland bij de groep van mijn zoon, maar ik heb gemerkt dat ik af en toe een loyaliteitsconflict kreeg, omdat ik iedereen gelijk wil behandelen en mijn zoon het ineens niet zo tof vond dat hij net als iedereen op zijn gedrag werd aangesproken door mij en geen voorkeursbehandeling kreeg..

    De bedoeling is dat je met 2 overblijfmoeders de kinderen uit 2 groepen opvangt, zodat je er niet alleen voor staat, samen gaat eten, de klas schoon achterlaat en nog ongeveer 30 minuten buiten speelt. Groep 3 en 4 gaan vaak eerst 10 minuten buiten "uitrasen", dan eten en later weer buiten spelen.
    In de praktijk komt het voor dat je zo af en toe ook alleen een of twee groepen hebt, omdat iemand niet komt opdagen of fouten in het rooster staan ( dubbel ingepland of helemaal niet ingevuld, of ingepland terwijl dat niet de bedoeling was). In principe moeten de overblijfmoeders het dan via whatsapp onder elkaar regelen, maar dat lukt dus niet altijd.
    Hoeveel kinderen overblijven is erg verschillend, soms maar 6-8, maar vaker 10-15 per groep.
    Bij de kleuters gaat sneller een beker over tafel en moet je meer helpen, groep 3 en 4 zijn al zelfstandiger.

    Sommige kinderen kunnen echt niet luisteren en trekken andere kinderen mee in hun negatieve gedrag, en ja zelfs bij de kleuters heb je ze tussenzitten, ze vragen vaak veel aandacht, terwijl je die liever aan alle kinderen wilt geven.
    En je hebt de moeilijke of langzame eters tussenzitten, die van thuis soms dingen meekrijgen die ze niet zo graag lusten of snel afgeleid zijn en niet aan eten toekomen.
     
  2. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Oh ja, ik heb geen pedagogische achtergrond en maar één kind en moet dus een beetje op mijn intuïtie vertrouwen bij het oplossen van conflicten of de omgang met de moeilijkere kinderen. Dus ik zal beslist niet alles volgens het boekje doen. En dat vind ik ook direct een beetje een manco aan overblijfmoeder zijn, je eigen kind ken je, weet je zo ongeveer hoe het reageert ( hoewel ik mijn zoon ook van een heel andere kant heb leren kennen, namelijk in de omgang met zijn klasgenoten), maar andere kinderen trekken zich soms echt niets aan als je iets zegt, of doen precies het tegenovergestelde.
     
  3. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Hoi. Op onze school is een continurooster, maar ook daar wordt gewoon gegeten hoor.
    En nagenoeg alle kinderen eten op school omdat er maar 3 kwartier pauze is.
    Het is bij ons zo geregeld dat de kinderen in de eigen klas eten onder begeleiding van 2 ouders. 20 minuten eten en daarna buiten spelen. De langzame eters gaan na die 20 minuten naar het 'langzaam eten groepje'
    Ik ben zelf geen overblijfmoeder, dus ik kan je verder weinig vertellen over mijn ervaringen.
    Ik denk dat je er in moet groeien. Vertrouw op je intuïtie, durf streng te zijn als het nodig is. En bespreek je ervaringen met je collega-overblijfmoeders.
     
  4. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Ik ben vorig jaar overblijfmoeder geweest maar dit jaar niet meer. Het is echt niks voor mij. Ik had 24-27 kinderen voor mij alleen. Ik merkte dat ik te zacht ben, niet goed streng kan zijn als het nodig is.
    Wat ik wel leuk vond. De kinderen die ik in het begin 'vervelend' vond vond ik op het laatste juist de leukste kinderen. Daar kon je 'grapjes' mee maken en die luisterden naar deze manier juist goed.
    Ik zat niet in de klas van mijn zoontje maar in een klas van groep 2.
     
  5. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Op de vorige school van mijn zoontje was de overblijf ook geregeld met overblijfmoeders.
    Per klas 1 moeder, daar kreeg je 7,50 per keer voor. Als je kind overblijft kost dat 0,60 cent per keer. De moeder at in de klas met de kinderen, en zorgde er daarna voor dat ze konden buiten spelen en zorgde in die tijd voor de pleinwacht, tot de pauze van de leerkracht voorbij was en degene die pleinwacht had buiten kwam.

    Mijn vriendin deed het 2 keer per week. Zij zorgde er altijd voor dat ze bijv. een verhaaltjesCD bij zich had die ze dan aanzette onder het eten, dat scheelde behoorlijk in onrust en geruzie, zei ze.
    Ik heb het zelf nooit gedaan.

    Nu zit hij op een SBO met continuerooster en eten ze met de leerkracht in de klas.
     
  6. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Dat is behoorlijk veel, hoe heb je ze dan rustig gekregen en wat deed je bij kleine incidenten, bijvoorbeeld omgevallen bekers/ kleine wondjes, dan ben je wel even bezig en moet je de rest toch een beetje hun gang laten gaan?
    Een juf heeft natuurlijk vaak de hele dag zoveel kinderen in haar eentje, maar ik heb toch gemerkt dat de kinderen na een hele ochtend school behoefde hebben om "iets vrijer te zijn" en je hebt vaak ook niet het gezag van een juf en bent niet altijd in dezelfde groep. Ik doe mijn best om alle namen te onthouden en kleine gesprekjes met de kinderen te voeren/ interesse te tonen, maar soms heb je dagen tussen dat niets lijkt te helpen, en beginnen ze hun brooddozen en bekers te stapelen, de deksels eruit te kloppen, steeds weer van tafel weglopen en buiten ruzie te maken, wie op driewieler mag.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Hier continurooster, en als ouder moet je een aantal x per jaar de overblijf doen.
    Duurt driekwartier, waarbij de juf of meester er het eerste kwartier bij is en de kinderen hun brood/lunch eten. Wie na dat kwartier klaar is, gaat naar buiten, de rest mag nog max. 10 minuten in de klas blijven. Zelf even vegen en dan op het plein toezicht houden.
    Voor de kleuters moeten 2 ouders per groep de overblijf doen, die hebben wat meer hulp en toezicht nodig. De rest een ouder per groep.
    Verder is er nog een soort overblijfcoördinator die helpt bij (kleine) verwondingen of grote conflicten enz.
     
  8. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Bij ons een continurooster, 2 overblijfoma's en een concierge. Half uur binnen eten, half uur buiten spelen, geloof ik.
     
  9. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ik ben ook werkzaam bij de overblijf. Zijn er 2 moeders, waaronder ikzelf, met kinderen op de school. En de andere colelga's zijn hier gewoon komen werken omdat de school leuk leek en nooit meer weg gegaan. Binnen het bedrijf kunnen we eventueel ook van school wisselen maar dit doen wij zelf niet. Wij zijn een erg hechte groep collega's en spreken buiten werk ook regelmatig met elkaar af

    Wij zijn gemiddeld met zn 8en. 2 bij de onderbouw(ongeveer 30 kinderen bij de overblijf). Deze kinderen zitten in een eigen ruimte samen te eten en gaan dan op het achterplein lekker spelen. apart van groep 3 t/m 8.

    dan hebben we de tussenbouw(groep 3 en 4) hier zitten ongeveer 20 a 25 kinderen en staan we met zn 2en.
    middenbouw(5&6) en bovenbouw(7&8) hier hebben we gemiddeld 32 kinderen bij de overblijf. Daar staan we met zijn 3en.
    Natuurlijk hier en daar wat gewissel kwa aantal leerlingen en wie er die dag dan wel of niet werken. Op maandag en vrijdag bijvoorbeeld standaard minder personeel nodig omdat het dan wat rustiger is. Maar dan staan we alsnog met zn 7en vaak

    Over het algemeen hebben de kids ongeveer 15min om wat te eten en te drinken. Dan gaan we allemaal lekker naar buiten. Hierbij zijn de bouwen wel onderverdeeld. Onderbouw dus apart van de rest. En groep 5 t/m 8 mogen naar een veld wat net buiten schoolgrond ligt. Hier kunnen zij voetballen, hier staan we met zijn 2en de boel in de gaten te houden.

    groep 3 en 4 mogen op het grote voorplein spelen en voetballen.
    Deze verdeling hebben wij expres zo gedaan zodat er zo min mogelijk irritatie en ongelukken gebeuren. Groep 2er die net voorbij loopt als iemand uit groep 8 lekker hard de bal richting doel schopt, ja dat is vragen om problemen. Dus de oudere kids lekker apart, en de jongste apart. Overigens mogen 5 t/m 8 wel gewoon op het grote voorplein komen om te spelen, maar mogen daar niet mee voetballen(zij schoppen stuk harder tegen de bal)

    iedereen heeft bij ons zijn eigen plek op de groepen. Wij hebben een jenaplan school en best groot. Er zijn meerdere groepen per bouw. Zo hebben wij 3x een groep 1/2. 4x een groep 3/4. 4x een groep 5/6 en 3x een groep 7/8. totaal 14 groepen.

    de tussenbouw heeft elke 1e maandag van de maand tostidag.
    midden- en bovenbouw elke dinsdag. Dan mogen de kinderen van thuis een boterham met ham/kaas meenemen en doen wij die voor ze in het tostiapparaat.

    Bij regen blijven we binnen, maar met wat spetters proberen we toch naar buiten te gaan, dit willen de kinderen zelf ook het liefst. met bijna 100 kinderen is binnen spelen ook bijna niet te doen ookal zitten de kleintjes apart aan de andere kant van de school.
    Binnen zorgen we voor wat knutselspullen, mogen ze soms zacht muziek op(1 speakertje anders hebben we 20 verschillende soorten muziek door elkaar) en gaat iedereen beetje zijn eigen ding doen. Er zijn spelletjes en hebben grote bak Kapla wat erg in trek is

    Ik sta overigens zelf op groep 5/6
     
  10. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    o en over eigen kinderen gesproken. Mijn dochter zit in groep 2, die zie ik praktisch niet tijdens de overblijf. Misschien met langslopen in de gang en dan krijg ik een dikke knuffel. Mijn zoontje zit in groep 4, die zie ik dus bijna de hele overblijf door. Bij ons de afspraak gemaakt dat als er iets is met mijn eigen kinderen, dat zij naar de juf(overblijfkracht) gaan die bij hun groep horen of 1 van de anderen. Ik zelf kan overigens ook goed de knop 'mama' uitschakelen en behandel ik mijn eigen kinderen net als alle andere, en andersom. Heeft mijn kind iets stouts gedaan, dan krijgt ook hij het gewoon te horen. Geen speciale behandeling. Op het plein staan we met zn 3en ongeveer. Elk kind kan altijd naar elke juf(overblijfkracht) lopen.

    Ik help overigens regelmatig op school zelf. Ben overal bij betrokken waar ik maar kan en zit ik sinds dit schooljaar ook bij de Oudervereniging. Afgelopen 2 dagen heb ik ook van 8u tot 17u geholpen met de schoolfotograaf. Voor bijna alle kinderen ben ik een soort van juf. Ik ben elke dag aanwezig en zij noemen mij dan ook juf
     
  11. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Wij wisselen nog weleens van groep, zo stond ik maandag bij de kleuters en dinsdag en gisteren bij een groep 4. Het heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Het is soms lastig om al die namen te onthouden en wat kunnen kinderen soms vervelend tegen elkaar doen, vechten, buitensluiten....meestal weet je als overblijf niet wat er al speelt in een klas, en nu aan het begin van het schooljaar moeten de juffen en meesters vaak hun eigen (nieuwe) klas nog leren kennen.
    De overblijfmoeders hier zijn niet echt een superhecht groepje, dat komt misschien, omdat sommige maar één dag om de zoveel tijd oppassen en veel verschillende culturen overblijfmoeder zijn.
    Ik denk het zou helpen als je van de juf/ meester en andere overblijfmoeders een seintje zou krijgen, op welke kinderen je extra moet letten, nu sta je elke keer weer verbaasd te kijken, wat er nou weer gebeurt.
    Aan de andere kant wil je natuurlijk ook niet dat sommige kinderen direct een stempel krijgen, maar je bent ook geen professioneel die getraind is in de omgang met moeilijke kinderen.
     
  12. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ik ken ondertussen alle overblijf kinderen bij naam. Dat zijn er zo'n 150 totaal. Heb op alle groepen gestaan en nu sinds maart vast op 5/6. Ik help regelmatig op school (lezen, uitjes, hulp in de klas met thema's) dus ik kom ze vaak tegen op de gang of in de klas, en heb altijd leuk contact met veel kinderen.

    Herkenbaar dat er geregeld ruzies zijn tussen de kinderen wat al eerder op de ochtend zich heeft ontwikkeld. Wij krijgen zulke dingen ook zelden te horen. Alleen als er echt iets bijzonders aan de hand is. Zo is paar maanden terug een vader van een kind overleden en hebben wij wat extra aandacht gegeven tijdens de moeilijke periode.

    Hier ook aantal verschillende culturen binnen de groep overblijfkrachten. Maar het is zo super gezellig met een aantal. Gister nog een meiden avond gehad met zn 4en. Werd lekker laat haha. Was 2u pas thuis :roflmao:
     
  13. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik ben overblijf ouder plus coördinator van de overblijf.

    Bij ons sta je met 2 ouders op groep 1 en 2. tussen de 12 en 20 kinderen wisselend per dag, deze groep speelt ook op hun eigen plein. ong 20 minuten tot een half uur eten, plus de rest buitenspelen, (totaal een uur)
    Groep 3 en 4 zit 1 ouder op, max 20 kinderen. deze spelen op het grote plein, de meeste zijn met 15 minuten wel klaar.
    groep 5 tm 8 zitten bij elkaar in 2 klassen met een wand die open gaat. ong tussen de 45 en 50 kinderen, daar staan 2 ouders op, 1 van die ouders gaan op kwart over 12 naar buiten zodat er daar ook toezicht is. na een half uur lopen we dus met 3 ouders op een groot plein, en de kleuters met 2 ouders op een eigen plein.

    Bij ons krijg je 10 euro per overblijfmoment. plus je kinderen zijn dat moment gratis.

    je betaalde vorig jaar 1,15 per overblijf moment. en incidenteel 2,50 per keer.

    iedereen moet een verklaring omtrent gedrag inleveren.
     

Deel Deze Pagina