Overgang van 2 naar 3 kindjes?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door minimee, 28 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    hi mama's, ik ben er gisteren achtergekomen dat wij sneller dan verwacht zwanger zijn van ons derde kindje. Ik vond de overgang van 1 naar 2 kids best wel pittig maar ben heel benieuwd hoe de overgang van 2 naar 3 kids is? Is het erg zoeken naar een nieuw ritme? Heel veel drukker? Hoe doen jullie dit met dagjes weg? Vakanties? Auto? (Rijden een Ibiza station maar passen denk ik geen drie stoeltjes op de achterbank ;) dus overwegen een grotere auto mocht alles goed verlopen). Dubbele buggy's? Zit met zoooveel vragen haha! Is de aandacht verdelen "lastiger"? Tips en tricks welkom ;)!
     
  2. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Niemand??
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Allereerst gefeliciteerd!
    Ik denk dat het in het verkeerde onderdeel staat. ;) Dit is alleen voor de felicitaties.

    Mag ik vragen hoe oud je kindjes zijn? Want dat maakt denk ik veel verschil in beleving van ritme etc.

    Hier een aardig leeftijdsverschil tussen 2 en 3 en dat is heerlijk :)
    Ik ervaar het totaal niet drukker dan met 2 maar dat komt ook omdat mijn oudste 2 erg pittig zijn en de jongste erg makkelijk in verhouding.
    Verder gaat nr 3 gewoon mee in het ritme van nr 1 en 2. Sowieso ben ik meer go with the flow geworden, helpt ook ;)
    Ben benieuwd hoe straks nr 4 er in meedraait.
     
  4. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Mijn 2 kinderen waren bijna 3 en 1,5 jaar toen nummer 3 geboren werd. Ik had er korte tijd 3 in de luiers. De oudste 2 gingen 's middags allebei naar bed voor een dut. Heerlijk even rustig met hun babybroertje zitten!
    Ik had een tandemwagen waar de jongste 2 in zaten/lagen. De oudste ging vaak op de driewieler mee. Soms op het meerijdplankje wat ik dan aan de wagen vast maakte.
    Er pasten 3 verschillende autostoeltjes naast elkaar op de achterbank, dus dat was geen probleem.
    De oudste zat op de psz, maar voor de rest zat ik nog niet vast aan schooltijden. Dat was echt wel makkelijk.
    Wij vonden de overgang van 2 naar 3 makkelijker dan van 1 naar 2.
     
  5. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Oh haha handig! :D Kan ik m verplaatsen oid? Wel bedankt voor je antwoord! De oudste is hier 3,5, de jongste nog maar 10 maanden.. Dus er gaat hier vrij kort tussen zitten. Lijkt me echt wel even bikkelen :cool:. Jij ook proficiat! Nummer 4, gezellig! Hoe ver ben je? Het zal opzicht wel loslopen.. Maar vind t wel spannend hihi! familie en vrienden wonen niet echt naast de deur dus oudste naar school brengen en halen zal ik dus echt zelf moeten doen. Jongste 2 zitten dan natuurlijk nog met slaapjes enz..
     
  6. RAppel

    RAppel Fanatiek lid

    2 mei 2014
    1.155
    191
    63
    Hier ook 3 kinderen. Wel iets groter verschil dan dat jij zal hebben. Tussen 1 en 2 zit er 3 jaar en tussen nummer 2 en 3 zit er 2,5 jaar.
    Wij hebben ook geen ondersteuning van familie en soms is het echt puzzelen, maar het is heerlijk met onze 3 meiden. Onze derde is echt een schatje en het valt veel beter mee dan ik op voorhand had verwacht.

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  7. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Hier ook drie kindjes; super gezellig en leuk! Maar ook druk hoor! Ik vond de overgang van 1 naar 2 veruit de zwaarste.. maar van2 naar 3 vond ik ook pittig vanwege de zwaardere zwangerschap. Niet eens echt bijzonderheden maar alles was lichamelijk en geestelijk echt wel zwaarder. Zeker met twee kleintjes die je al hebt. Wel koos ik makkelijker voor mezelf. Dus bv als er n vrij moment was, ging ik eerst rusten en dan pas iets anders doen.
    Na de bevalling vond ik pittig dat alles meteen zo in het ritme moest; de oudste moest naar school en dan was ik de rest van de dag bezig om alle slaapjes en hapjes etc af te stemmen op de schooltijden.

    Nu noem ik alleen de zwaardere dingen. Het mooiste vond ik dat de derde een echte droom was die uitkwam, daar lag ze dan écht in dat wiegje! Echt nog één keer genieten van die babytijd, weer een mooi gezond kindje erbij mogen krijgen. En die drie zijn zó lief met elkaar! (Niet alleen maar lief hoor haha)
    Ik hoor weleens moeders zeggen 'die derde doe je er gewoon bij' Nou, dat is niet op mij van toepassing haha ;) Alhoewel het niet de derde was die de grootste uitdaging vormde..
    veel geluk met jullie derde kindje!!!
     
  8. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Bij ons ging de derde zo mee in het gezin. Ondanks dat het uiteraard drukker was, liep het echt heel soepel.
    Makkelijke kind, maar ook omdat je zelf meer ervaring & (zelf)vertrouwen hebt.

    In onze toyota station pasten 3 zitjes op de achterbank en zelfs in mijn fiesta passen er 2 groep 2 & 1 groep 1 stoel naast elkaar.
    Bij de derde is er wel een duowagen gekomen, dat was wel praktisch. Verder is er weinig veranderd.
    Dagjes uit en vakanties bleven hetzelfde ;) (We zijn met 3 kids naar Thailand geweest)
    Onze oudste was net geen 3 toen de derde werd geboren.
     
  9. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Ik vond het enorm zwaar de eerste periode. Baby was een huilbaby en de kinderarts wilde maar niet geloven dat hij een koemelk allergie heeft in combinatie met reflux. Dat alles in orde vond ik het heel lastig om de beginperiode los te laten en vooruit te kijken, waardoor ik in de paniekmodus schoot. Eenmaal dat voorbij is het prima te doen en is jongste heel flexibel en gaat prima mee in het ritme.

    Passen in onze Citroën c3 nieuw model 3 autostoeltjes naast elkaar. Wel erg krap met dicht doen en open maken van de gordels. Op vakantie gaan is net als met 1 en 2 kinderen. Je weet dat je kinderen hebt die in een gezin mee draaien.
     
  10. Maris22

    Maris22 VIP lid

    7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Hier heb ik het ervaren dat de overgang van 1 naar 2 zwaarder was als die van 2 naar 3. Met de 2e had ik een zware zwangerschap en een enorm grote buik waardoor ik vanaf 26 weken met bi thuis zat en weinig kon met mijn peuter van toen 2. Hier is het leeftijdsverschil iets groter,er zit 2 en 2,5 jaar tussen de kids. Een grotere auto hadden wij al gekocht toen de 2e kwam en daar rijden we nu nog in. Onze 3e was een heel makkelijke baby,ze draaide vanaf dag 1 mee in het ritme van onze jongens,en sliep aardig vlot door.
    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!
     
  11. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Ik heb bewust gewacht met de derde omdat ik geen echte kleintjes meer wilde hebben dan.

    Dus als de derde komt zijn de andere twee 5 en net 4. Allebei op school en dus echt tijd voor een baby. Heerlijk, kijk er zo naar uit. Heb nu ook een makkelijke zwangerschap omdat de andere twee alles zelf kunnen.
     
    MiaMaria vindt dit leuk.
  12. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Lijkt me heerlijk! :) als ik de tijd had... zou ik er zo nog een willen als iedereen op school zit :D ondanks alles wat ik hierboven schreef haha
     
  13. MamaOktober13

    MamaOktober13 Bekend lid

    15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Hier was onze 3e ook een hele leuke verrassing:oops:. Ik was zwanger toen ons zoontje pas 6 maanden was, het was een enorm zware zwangerschap, erg misselijk, nog volop gebroken nachten en ook nog eens een verhuizing inclusief verbouwing.

    Ik vind de overgang van 2 naar 3 echt heel erg goed te doen, het is wel erg druk en echt wel aanpoten en we hebben geen minuut rust:roflmao: onze jongste heeft tot vorige week enorm veel gehuild i.v.m. wat problemen met haar nekje en ontlasting, dit is nu opgelost en het is een heerlijk tevreden meisje. Nu gaat de baby gewoon mee in het ritme van de andere twee. En ja soms huilt het hier allemaal te gelijk omdat ze op elkaar moeten wachten, maar ook dat moet geleerd worden, ik heb tenslotte maar twee handen. We hebben een duowagen dit vond ik wel echt een must, omdat de middelste pas sinds vorige week loopt en je kunt gewoon alleen op pad met alle kindjes. Ook heb ik een draagdoek wat erg fijn is, zo kan de baby toch lekker bij mij zijn en heb ik mijn handen vrij voor de andere twee kinderen of om bijvoorbeeld wat in het huishouden te doen. Dit was de eerste weken echt mijn redding. Ik kan wel zeggen dat ik van 0 naar 1 het lastigst vond, je hebt tenslotte 0 ervaring en alles is nieuw.

    Kwa auto hebben wij een Volkswagen Jetta en daar passen ze net alle drie op de achter bank. In de toekomst gaat dit waarschijnlijk niet meer passen, maar dat is een zorg voor later.

    En het huishouden doe ik zo goed mogelijk en ik ben best piet lutterig daarin, maar ook daar ben ik makkelijker in geworden. Soms is het gewoon even wat rommeliger.
     
  14. MamaOktober13

    MamaOktober13 Bekend lid

    15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    O en het aandacht verdelen is wel een dingetje op het moment. Ik zou graag wat meer met de oudste doen. Die is echt toe aan de basisschool en verveeld zich best snel. Gelukkig gaat ze 3 dagen naar de oppas dus dan heeft ze alle aandacht en in het weekend is mijn man thuis. Maar ook dat is tijdelijk, de baby wordt natuurlijk ouder en wat makkelijker en zal straks ook op bepaalde tijden haar slaapjes doen voor een aantal uren, dit is nu nog erg wisselend.
     
  15. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Leuk om te lezen meiden! Ik zie er best tegenop om er nog een kindje bij te hebben dus het is fijn om vast wat ervaringen te lezen:D
     
  16. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Onze 3de was ook een verrassing. Er zit een stuk meer tussen (telkens ongeveer 3,5jaar), dus dat maakt het anders, maar ik vind het ontzettend meevallen. Natuurlijk zijn er regelmatig momenten dat alles te veel is, maar dat had ik me twee ook regelmatig, maar toen vond ik het veel moeilijker om er rustig bij te blijven. Ik heb geleerd dat goed genoeg, gewoon goed genoeg is. Dus huilt er soms een terwijl de andere verschoond moet worden, dan moet er even iemand wachten en dat is niet erg. Dat heeft mij echt gered. En daarnaast zorg ik beter voor mezelf, ben naar kinderen, werk en man duidelijker in mijn grenzen, dus slaap soms even bij terwijl er eigenlijk een was moet gebeuren.

    De rijkdom van 3 kinderen overheerst wel alles. Ze stoeit inmiddels mee en het is zo'n genot om die drie bekkies dan te zien genieten. Ook het onderling broers-zus gedoe is heel gaaf, het geknuffel, de liefde. Prachtig, ik had nooit verwacht dat het zo'n meerwaarde zou zijn. Alle geklooi omtrent auto uitzoeken is het me meer dan waard geweest :)
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vond van 2 naar 3 echt heel heel heel heftig! Er zit bij ons twee keer anderhalf jaar tussen en de jongste heeft heel veel gehuild.
    Door mijn ervaring... zeker zo dicht op elkaar zou ik nooit iemand aanraden.
     
  18. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Ik vond de overgang van twee naar drie echt heel makkelijk. Had veel meer moeite van één naar twee. De derde ging gewoon mee in het ritme van de andere twee. Was ook een heel makkelijk kind, maar dat 'moet' ook wel als derde. Echt een cadeautje was ze!
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  19. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Van 2 naar 3 vond ik eigenlijk heel makkelijk. Mijn middelste was anderhalf, mijn oudste was wel al 7 toen de jongste werd geboren, dus dat scheelt enorm.

    En 3 kinderen, ik vind het echt heerlijk.
    In onze Renault laguna zouden 3 stoeltjes passen. Nu 2 groep 1 stoeltjes en mijn oudste heeft nog alle ruimte.
     
  20. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Bij ons komt er ook een 3e. Mijn vriend zegt dat er wel 3 autostoeltjes in onze auto passen. Ik weet zeker van niet haha.
    Ik vraag me ook af hoe dat moet als we boodschappen gaan doen ofzo. Mijn oudste loopt, de jongste zit in de buggy. En de baby dan? haha Een draagdoek biedt uitkomst maar kan ook niet altijd. Hoe als je iets verder weg gaat waar je normaal met de fiets heen gaat? Een 2e auto erbij kopen vind ik wat overdreven.

    Ach allemaal praktische bezwaren. Die ik over 2 jaar niet meer snap maar waar ik me nu druk om maak ;)
     

Deel Deze Pagina