Overgewicht..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door nerdygirl123, 24 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    #1 nerdygirl123, 24 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018
    Mijn dochter is 9 jaar, en is te zwaar..

    Haar hele leven ben ik al streng voor haar met eten/snoepen. Ze is altijd een ‘goede’ eter geweest, groot en stevig gebouwd (maar eerder niet te zwaar). Altijd veel om eten gezeurd.. Maar het laatste jaar wordt t echt te erg. Maar ik weet eigenlijk niet wat ik er nog aan kan doen!

    Ze sport gemiddeld 2x per week en gaat vrijwel iedere dag op de fiets naar school (~1km).
    Verder is het een rustig meisje. Ze heeft (oa door verhuizing en klas overslaan) wat sociale problemen. Gaat nu beter door therapie/cursus. Maar niet heel veel vriendjes daardoor. Buitenspelen doet ze (zeker in de winter) weinig. Zomer wordt t wel weer meer. Maar t is geen kind dat de hele dag (buiten) aan het rennen is. Het is een studiebol, met hoofd in boeken of scherm, ook bv op de Bso is ze liever aan het knutselen.

    Wat ze eet:
    -Ochtend max 2 boterhammen (momenteel liever klein schaaltje Brinta, dan weinig honger)
    -Tussendoor 1 stuk fruit
    -Lunch wilde ze laatste tijd steeds 4 (volk) boterhammen. Heb nu gezegd dat ze er max 3 mag en dan nog wat groente.
    -Middag. Ze heeft een trommeltje met gemiddeld 2 snoepjes óf 1 koekje per dag, dit mag ze zelf kiezen en verdelen over de week (aangezien ze eerder regelmatig pikte).
    Regelmatig heeft ze dan nog honger, dan mag ze fruit, groente of een cracker/boterham. Soms heeft ze zon honger dat ze er 2 wil. Dit vind ik dan lastig. Maar ja, ze heeft honger.. vooruit dan maar.
    -1 glas limonade per dag en 2x melk bij maaltijd. Verder mag ze water/thee.
    -Avondeten eet ze net zoveel als ik. Dit doet ze eigenlijk al sinds ze 3jr is ofzo. Als we pasta eten wil ze vaak meer.
    Ze eet genoeg groente, gebalanceerd.
    -iedere dag een toetje (vla)

    Moet ik haar meer ‘honger laten lijden’?
    Zorgen dat ze iedere dag een kwartier op de trampoline gaat springen?
    Of zit ze tegen ‘de groeispurt’ aan (ze begint lichamelijk al wat te puberen..) Zou het daar iets mee te maken hebben?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Misschien is het een idee om lekker elke dag na het eten samen een kwartier gezellig stevig wandelen. Momentje van jullie samen maken, de dag doorspreken. Even een op een aandacht en tegelijk beweging.
     
    Angel1980, floppie888, DastyQueen en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Dit vind ik eigenlijk een super goed idee!
     
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Ik zou ook ‘s middags standaard nog een stuk fruit of groente als tussendoortje geven. Daarna dan dat snoepje of koekje.
    Snoep of koek vult niet dus logisch dat ze nog honger heeft.
    Je zou ook kunnen kijkend het verschil maakt om tussen de middag warm te eten. Of een paar keer soep ipv boterhammen. Als ontbijt zou ze ook yoghurt kunnen nemen. En goed pletten wat ze op het brood doet. Bij 20 plus kaas ipv 48plus. Kipfilet ipv salami.
    Een vol bord avondeten is wel veel. Ik zou daar een limiet aan stellen of een wat kleiner bord geven. En ook hier gaan kijken dat je minder calorierijk eten geeft.
    De vla zou ik dan later op de avond laten eten. En daarbij kiezen voor magere varianten.
    Misschien eens een voedingsdagboek bijhouden. Op de site van het Voedingscentrum is dat makkelijk te doen. Dan zie je ook wat er in elk voedingsmiddel zit en hoeveel ze binnenkrijgt en of dat teveel is voor haar leeftijd.
     
  5. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Bovenstaande zou kunnen helpen. Verder zou ik vooral op het hart willen drukken en zo min mogelijk aandacht aan te besteden.ze is in de groei en eet niet heel gek of superongezond. Dus goed op letten dat ze lekker in dr vel zit en gezond leeft maar niet telkens alles benadrukken, niet over te dik hebben, over afvallen en dingen niet mogen omdat je daar dik van word.ook af en toe wat snoepen hoort erbij. Beter kun je op letten dat ze goed in haar lijf zit en zorgen voor gezond eten in huis.en zelf het goede voorbeeld geven door niet telkens negatief over je lichaam te praten. Dat heeft veel meer invloed op hoe ze naar haar lichaam kijkt dan je denkt.
     
    DastyQueen, Marchella, chrystel73 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ik zou wel iets strenger zijn, maar het niet zo tegen haar zeggen.

    Waarom 2 x melk en 1 x ranja en elke dag vla? Melk is niet nodig en toetjes na het eten belemmert ijzeropname. Laat haar dan liever elke dag een bakje kwark eten, bij voorkeur in de ochtend en dan geen melk. Of eet fruit na het eten.
    Kleinere bordjes gebruiken zorgt ook vaak voor kleinere porties, als je denkt dat ze teveel eet, schep jij het op.
    Zou een kind niet streng laten lijnen, maar zo te lezen gaan er bij jullie ongemerkt aardig wat calorieën naar binnen en dat is ook niet nodig.
     
    DastyQueen, Simba1992 en amdaa vinden dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Wat is te zwaar eigenlijk? Vind je haar te zwaar of is ze dat ook echt?
     
  8. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    @lieke, dit is ook zeker wat ik doe. Ze heeft het zelf ook door (weet hoeveel andere kinderen wegen) en is erg zelfbewust. Maar natuurlijk probeer ik er zo weinig mogelijk aandacht op te vestigen.
    Ze wil soms zelf bv een week zonder suiker of vegetarisch eten..! dat hoeft van mij echt niet. Maar help dr wel mee dan.

    Ik heb zelf al vaak magere varianten in huis (30+ kaas), koop liever kip of rookvlees, maar zij heeft liever cervelaat. Dat wissel ik dus af. Halvajam etc.

    Toevallig vanmorgen tegen dr gezegd dat we wat meer yoghurt/kwark gaan mengen met vla.

    Warm eten in de middag? Hoe zie je dat voor je?
    En een vol bord..(volwassen maaltijd) tja dit heeft ze echt altijd al vanaf dr 3e. Toen had ze een goed gewicht voor lengte. om dan nu te zeggen dat ze echt minder moet eten savonds is dan ook zowat (uiteraard geen buitensporige hoeveelheden). Ik geef ook meestal extra groenten eerst als ze écht nog honger heeft.

    Smiddags samen wandelen.. tja.. 2x heeft ze bso, 2x sport, fiets naar piano, in de zomer fietsen we ook overal naartoe (winkel etc). 1 dag pw is ze naar haar vader, zondag ondernemen we meestal wel wat (actiefs).
    Zeker nu t weer mooier weer wordt, stimuleer ik dr ook wel om meer te bewegen.. samen skaten, fietsen etc. In de winter wat minder, ben zelf een koukleum ;)

    Die snoeptrommel is ze ip vrij in. Eet ze m in 1x half leeg; pech. En dat doet ze heel goed. Ik kan dr dus wel ‘dwingen’ na school eerst fruit/groente te eten..(heeft ze dan meestal geen zin in) maar vrees dat dat weinig uitmaakt qua hoeveelheden verder. Maar kan t proberen.

    Kortom, wat eigenlijk mijn punt is.. ze heeft altijd goed gegeten, echt niet (veel) meer nu en beweging is ook niet veranderd. Toch zie ik dat ze echt voller is geworden.
     
  9. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Oke, je wilt dus niet echt tips maar dit kwijt. Geen idee hoe dat het kan dat ze hetzelfde eet en beweegt en toch voller is.
     
    twee vindt dit leuk.
  10. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    #10 nerdygirl123, 24 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018
    Nou ja zeg..
    Ik vraag mee te denken.. veel doe ik al wat wordt aangedragen, dat leg ik uit.

    Vraag is moet ik haar meer honger laten lijden (bv in de middag echt max 1x fruit, of 1 cracker), nog meer stimuleren te bewegen, of is dit mss herkenbaar voor een (pre)puber
     
  11. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ja dat is ze volgens de TNO groeidiagrammen (BMI voor leeftijd).
    Haar lengte is wel ‘gemiddeld’ voor een 10 jarige (ze is net 9). Als ik naar BMI voor 10 jarige kijk, dan zit ze nog in het gezonde. Voor 9 jaar net over de grens (dus licht overgewicht).
    Maar vooral sinds 7 jaar (laatste meetpunt dat ik heb) is het te sterk gestegen tov daarvoor.
     
  12. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Maar als het gewicht klopt met de lengte is ze toch niet te dik? Dan maakt het helemaal niet uit dat ze net 9 is of al 10. Ze heeft een bepaalde lengte en daar hoort een gewicht bij. En de een is nou eenmaal van nature een stuk slanker dan de ander. Ze is in de groei en daar hoort ook in gewicht aankomen bij.en ze zal heus wel weer de lengte in gaan.zolang je niet te veel gaat puchen en blijft uitleggen dat een gezond evenwichtig eetpatroon veel beter is dan diëten en daarna door frustratie weer te veel gaan snacken.
     
    merah en DastyQueen vinden dit leuk.
  13. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
  14. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ja die grafieken gebruik ik.
    De derde grafiek in je link is leeftijd-BMI.

    Screenshots uit de iGrow app van TNO. Ff kijken of dit werkt..Volgens mij op dezelfde diagrammen gebaseerd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    #15 nerdygirl123, 24 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018
    Thanx, dat probeer ik ook zo.. En stimuleer zeker geen diëten. Die keren dat ze vegetarisch en zonder suiker wilde heb ik dat ook duidelijk gezegd.

    Probeer altijd een middenweg te vinden dat ze genoeg krijgt, ook lekkers en toch niet teveel. Krijgt ze ergens anders wat, dan thuis niet (je mag het ruilen voor iets uit je trommel). Vind het lastig dat andere kinderen zoveel snoep overal lijken te krijgen..

    En ja, tuurlijk gaat ze weer groeien.. maar het laatste (1-2?) jaar groeit ze echt veel meer in de breedte.. Je ziet het aan haar gezicht en ook vet op buik. Anderen valt het ook op. Kleding merk ik t aan.

    Zelf trouwens geen overgewicht. Haar vader wel, maar als kind helemaal niet. In beide families komt het wel voor..
     
  16. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ja klopt maar de bovenstste is lengte- gewicht
     
  17. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Daar zit ze op +1,25 ongeveer
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    #18 NiekeKris, 24 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018
    Ik zou haar geen hoger laten hebben, maar bewegen zeer zeker wel stimuleren. Dat is voor meer dingen goed. :)
     
    Jaimio vindt dit leuk.
  19. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik denk dat ze meer binnen krijgt, dan je je realiseert. Als ik kijk naar wat je aandraagt, dan is het best een lijstje.
    Wat eet ze bij de bso? Hoeveel fruit en crackers?
    's Ochtends 2 boterhammen en s middags 3 is prima, trommeltje snoep tja (dat zou ik laten gaan)
    Maar meer dan 2x fruit zou ik haar niet geven.

    Als ze 6 eetmomenten op een dag heeft dan is dat voldoende.
    Geen vla, geen 2x melk.
    Geef haar meer dan 250 gr groenten en weinig koolhydraten (weinig dus niet 0).

    Honger zit ook in het hoofd en het is ook gewenning.
    Schrijf eens op wat ze de hele dag door eet, misschien is het juist veel of misschien wel te weinig, waar reageert ze op en koopt ze zelf snoep etc?
     
    Lafelife, suus1983 en Jaimio vinden dit leuk.
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Sorry, ik heb nu pas het hele topic gelezen. Als je ziet dat ze dikker wordt; vet op de buik vind ik wel een teken van overgewicht bij een 9- jarige, dan is wel zaak om er op te gaan letten. Dan is het meer calorieën verbranden en/ of minder calorieën binnenkrijgen.
    Ik vind dat ze wel veel zuivel binnenkrijgt. Je zou de melk kunnen vervangen door thee met een scheut dagmelk. Je schrijft dat ze gemiddeld 2 snoepjes of 1 koekje per dag krijgt in haar trommeltje. Ik vind dat zeker niet weinig. Mijn kinderen krijgen niet dagelijks snoep of koek. Ik zou haar geen honger laten lijden maar haar rauwkost geven als ze nog honger geeft en geen extra crackers of boterhammen.
     

Deel Deze Pagina