Oververmoeidheid kind van vijf, bijna zes

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sjakie22, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjakie22

    Sjakie22 Bekend lid

    13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Wij hebben vandaag een startgesprek gehad met de juf van mijn zoon.

    De juf heeft aangegeven dat mijn zoon heel de dag erg moe is en zelfs een keer in slaap is gevallen.

    Mijn zoon heeft aangegeven dat hij 's nachts niet kan slapen vanwege school. Hij geeft aan dat hij naar een andere school wilt. Als je vraagt waarom dan geeft hij aan dat hij het niet leuk vindt om heel de dag te schrijven, lezen, rekenen etc. Hij wil graag nog spelen.

    Eigenlijk heeft mijn zoon altijd al minder energie dan andere kindjes. Ik heb het ooit aangekaard bij de huisarts maar zij verwees mij weet door naar de jeugarts. Nu wil ik nog een keer naar de huisarts en vragen om een bloedtest. Waar zou ik nog meer aan kunnen denken? De juf wil ook een Iq- test gaan doen, maar dat vind ik net weer een stap te ver. De juf vindt het opvallend dat hij zo gedetailleerd kan tekenen maar geen interesse heeft in andere school taakjes.

    Hij gaat tussen 19.00 en 20.00 naar bed, maar is de volgende dag nog steeds moe. Ik vermoed ook dat hij hooggevoelig is. Er zijn gewoon teveel prikkels.

    Oja hij zit op een Dalton school.
     
  2. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Hij zit dus in groep 3? Je geeft aan dat hij het niet leuk vind en nog graag wilt spelen. Wat heeft jullie doen besluiten om het naar groep 3 te laten gaan?
    Slaapt hij wel snel als hij eenmaal in bed ligt?
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Als ik het zo lees, zit hij al in groep 3. Klopt dit?
    Dat is best wel intensief in het begin en een behoorlijk verschil met groep 2.
    Ik merk het ook aan dochter.
    Toen zij trouwens net op school zat is ze een periode erg moe geweest, ook mee naar de huisarts geweest, geen bloedgeprikt. Maar uiteindelijk ging het toch vanzelf weer beter.
     
  4. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    de eerste periode in groep 3 kan heel zwaar zijn, onze dochter was ook bekaf tot halverwege het jaar. vit D op peil houden en verder gewoon wennen, bloed kwam bij ons niets uit.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als hij zo moe is, is tussen zeven en acht gaan slapen misschien toch te laat? Hoe laat moet hij dan opstaan? En heb je zelf al gemerkt dat hij 's nachts wakker ligt, of denkt hij dat alleen maar?
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Je geeft aan dat hij op het daltononderwijs zit. Dat kan soms ook erg rommelig of chaotisch zijn . Is dat mogelijk nog een oorzaak?
    Hij geeft aan dat hij 's nachts niet kan slapen dus het lijkt mij dat daar de oorzaak van zijn vermoeidheid ligt.
    Hoe zien verder de dagen voor hem na schooltijd eruit Moet hij nog naar de BsO? Zo ja Is het mogelijk om daar iets in aan te passen want dat is natuurlijk ook erg vermoeiend en geeft nog meer prikkels
     
  7. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Onze dochter nu ook gr 3 en merk ook dat ze moe is. Heeft ook nog weinig afgesproken. Ze vind het gelukkig wel heel leuk om te leren lezen en schrijven. Maar het is ook heel intensief. Heel veel nieuwe dingen.
    Zou hem denk ik iets eerder op bed doen. En erover praten waarom hij nu meer moet leren.
     
  8. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Je zegt dat hij altijd al sneller vermoeid geweest is en dat hij minder energie heeft. Ik zou eerst iets lichamelijke proberen uit te sluiten en nog een keer met hem naar de huisarts gaan. Hoe is het met zijn weerstand? Je kan bijv. denken aan keel -en neusamandelen, een vitaminetekort of hypermobiliteit. Mijn zoon heeft het laatste en was daardoor ook áltijd (snel) moe.

    Indien er niets lichamelijks te vinden is zou je je inderdaad kunnen afvragen of Daltononderwijs wel bij hem past, aangezien dat behoorlijk chaotisch kan zijn.

    Heeft hij eerder last van slapeloosheid gehad? En slaapt hij ook echt slecht? Of denkt hij dat zelf alleen maar?
     
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Waarom is een iq test een stap te ver vraag ik me af? Misschien als daar wat uitkomt, heeft hij andere dingen nodig op school en dan kunnen ze dat aanbieden?
    Verder sluit ik me aan bij de anderen; groep 3 is echt wel slopend de eerste maanden. Hier ook een kindje van eind oktober (nu groep 4 - wordt ze 7) ze was echt kapot en heel huilerig die tijd oef.... en de oudste (van juli) heeft echt maanden geroepen dat ze het spelen zo miste. Misschien is er een mogelijkheid om in de middaguurtjes af en toe rustig met bouw materiaal op de gang te spelen ofzo? Lego, kapla, dat soort dingen? Dat gebeurd hier ook nog weleens. Het echte werken is vooral in de ochtend uren. In de middag zijn ze vaak wat creatiever bezig.
     
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Hier spelen ze tot de herfstvakantie s middags ook nog buiten en op donderdagmiddag spelen/knutselen ze vaak omdat ze dan zo moe zijn en toch maar weinig oppikken.

    Maar je zoontje is van november/december toch? Dat is ook nog best jong. Hier een dochter van tweede helft december (langer klauteren was helaas geen optie voor haar), maar ik vind haar soms nog best jong en als ze ergens voor gaat, dan dat ze dat voor de volle 100% en zeker aan het einde van de week merken we dat goed.
     
  11. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    TS zegt dat hij altijd al minder energie gehad heeft, dus ik denk ook niet dat het zin heeft om er meteen maar een IQ test tegenaan te gooien of te concluderen dat het door groep 3 komt.

    Ik zou echt eerst proberen iets lichamelijks uit te sluiten om daarna verder te kijken naar bijv. een IQ test....
     
  12. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Had hij dit vorig jaar ook op school? En heeft hij interesse om te leren schrijven e.d.? Hij geeft zelf aan dat hij het niets aan vindt op school, er slecht van slaapt . De juf vertelt dat hij in slaap valt in de klas. Wel signalen om serieus te nemen.

    Ik zou eerst een bloedonderzoek doen om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten.

    Als dat is uitgesloten kan je overwegen om hem in groep 2 te zetten. Want dan is het misschien teveel energie gevraagd voor hem in groep 3.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.398
    113
    Maar de juf zal echt niet over een IQ test beginnen omdat hij zo moe is.

    Dan heeft ze wel meer zorg lijkt me.

    Zou wel lichtelijk HB, amandelen enzo laten controleren bijde huisarts en daarna weer in gesprek met de juf.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik zou beginnen met lichamelijk onderzoek. Als daar niets uitkomt kun je altijd nog verder kijken.

    Misschien is de grotere vermoeidheid dan eerst inderdaad door de start van groep 3. Komt dan vanzelf een moment dat het minder wordt. En mbt meer spelen: misschien kan hij dan 's middags af en toe nog een uurtje meespelen bij de kleuters? Maar voordat je die dingen overweegt, zou ik eerst een lichamelijke oorzaak uitsluiten. Desnoods via de kinderarts.
     
  15. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Wat ik persoonlijk zou doen.. (los van het feit dat ik natuurlijk niet precies jullie voorgeschiedenis en huidige situatie ken)

    Zorgen voor veel regelmaat en rust. Dus steeds dezelfde bedtijden aanhouden, ook in het weekend.
    Gezond, regelmatig voedingspatroon.
    Voor zover mogelijk- de middagen na schooltijd lekker thuis doorbrengen, evt een tijdje rusten op bank of bed. Dus niet afspreken/bso/sportclubjes. Wel bv nog een lekkere wandeling.
    Voorlopig ook niet te drukke weekenden.

    In overleg met school; is het mogelijk om hem af en toe een middag thuis te houden? Of is er een plekje op school waar hij even kan rusten? En kan hij wat ruimte krijgen om te spelen!? Hij is 5, zijn hele brein en lijf is er nog niet klaar voor om de hele dag te werken..

    Even een tijdje aanzien hoe dit gaat, anders zeker ook de huisarts bezoeken.
     
    Jules! vindt dit leuk.
  16. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind hem vrij jong voor groep 3. Denk dat het voor een 5 jarige heel veel gevraagd is. (Ter vergelijking, mijn zoon is 5 in groep 1;))
    Maar ook nav wat hij verteld: hij vindt het spelen zo leuk en heeft weinig interesse in schoolse werkjes. Ik herken dat van dochter die begin groep 2 zat, ze had het schooljaar erop naar groep 3 gemogen (herfstleerling), maar al bij de start van groep 2 (in december ongeveer) waren leerkracht en wij het er roerend over eens dat groep 3 na de zomer voor haar echt nog geen optie was. Sociaal emotioneel was ze daar nog lang niet aan toe. Haar meester zei ook: als we die door laten gaan maken we dat meisje echt ongelukkig.
    Ik heb het gevoel dat waar hij ons voor waarschuwde dat dat bij jouw zoon gebeurd is. Dat hij het cognitief vast wel aan kan maar dat hij er soc-emo nog echt niet aan toe is.

    Ik zou gauw een gesprek met de juf aangaan en serieus overwegen om hem terug te zetten naar groep 2. Dan kan hij daar uit gedaagd worden met een eigen werkboekje en leesboekjes eventueel, maaar mag hij de rest van de tijd nog lekker spelen. En dan kan hij volgend jaar stevig naar groep 3.
     
  18. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    #18 chantal1985, 17 sep 2017
    Laatst bewerkt: 17 sep 2017
    Mijn dochter van 6 jaar slaapt overdag nog 3 uur. Ze slaapt dan van 14 tot 17.00 uur. En ligt om 19.30 uur weer in bed en slaapt dan snel weer. Tot 's morgens 7 uur. Ze heeft wel ASS en is erg prikkelgevoelig. Op de dagen dat ze geen school heeft trekt ze het soms wel om wakker te blijven. Maar school vraagt veel energie van haar, i.v.m. drukte en prikkels. (en dan zit ze op een SO, 15 kinderen in de klas) Ze gaat een uurtje eerder naar huis, zodat ze kan slapen. De school heeft hier gelukkig begrip voor. Ze zit dit jaar ook in groep 3, maar merk juist aan haar dat dat haar goed doet. Ondanks dat er toch veel van haar verwacht wordt en ze veel leren. Maar er is meer structuur, minder spelen (is minder drukte), etc. Scheelt bij hun ook dat ze in toetsopstelling in de klas zitten, en de klas prikkelarm is ingericht. Qua werkjes heeft ze soms wat weerstand als iets nieuw/moeilijk is. Maar dat komt bij haar voort uit het perfect willen doen, etc. Haar IQ is gemiddeld, maar een disharmonisch profiel.

    Wij wilden overigens wel eerst uit laten sluiten of er iets medisch meespeelt. Er is een bloedonderzoek gedaan in het WKZ en in Ede bij de slaappoli zijn wij geweest voor een melatonine onderzoek en slaapregistratie (kon thuis, met een kastje).

    Je geeft aan dat je zoontje 's nachts slecht slaapt en aangeeft de werkjes op school niet leuk te vinden. Wellicht was hij nog niet klaar voor groep 3, wellicht is het nog wennen. Als hij daar 's avonds in bed nog lang over ligt te piekeren is het logisch dat hij overdag vermoeid is.

    Maar je geeft ook aan dat hij eigenlijk altijd al wat minder energie heeft gehad. Bij een bloedonderzoek kan eruit gehaald worden of hij bijv. Pfeiffer heeft. En verder zou je kunnen laten onderzoeken of hij genoeg melatonine aanmaakt, en op welke tijd, etc. Dit is een vrij makkelijk, weinig belastend onderzoek. Hij moet dan gedurende een avond vier uur elke uur op een watje kauwen. Dat kan gewoon thuis, je moet het opsturen.

    Verder kan misschien een andere plekje in de klas al helpen qua prikkels. En wellicht kan hij wat extra begeleiding van de juf krijgen met z'n werkjes. En als het zo blijft wellicht toch kijken, hoe vervelend ook, of groep 3 niet een stap te ver was.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Mijn dochtertje was ook altijd moe, ondanks dat ze elke dag op tijd (18.30 uur) erin lag en 12 uur sliep. We hielden haar (in overleg met school) in groep 1 elke woensdag en vrijdag thuis en in groep 2 elke vrijdag. Bloedonderzoek ed gehad natuurlijk, maar daar kwam niks uit. Nu is ze net 8 en gaat het beter. Elke dag naar school houdt ze vol en ze sport nu voor het eerst 3 keer per week. Maar heb wel gemerkt dat dat toch wel vermoeiend voor haar. We zijn begonnen met 1 keer en toen een sport erbij. Als ze maar op tijd erin ligt gaat het meestal wel goed. Alleen begint ze daar nu een beetje tegen in opstand te komen omdat haar jongere broertje later mag.
     
  20. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Mijn zoontje is ook 5. Hij wordt half november 6. Hij zit ook in groep 3. Hij vindt het er geweldig. Maar is 's avonds ook echt heel moe. Vraagt zelf of hij naar bed mag. Ik probeer hem zo vroeg mogelijk op bed te leggen. Als hij heel moe is ligt hij er voor 19 uur in. En anders voor 19.30 uur.

    Tussen 19 en 20 uur naar bed is niet echt vroeg, zeker niet voor een kind dat vermoeid is.

    Het is al meer dan eens gevraagd waarom hij zo jong naar groep 3 is gegaan.
    Bij mijn zoontje is tot eind van het schooljaar onzeker geweest of hij naar groep 3 zou gaan. Ook omdat hij zo jong en speels is, maar hij was er uiteindelijk echt aan toe. Uit zijn groep zijn er meer meegegaan die net zo jong zijn. Maar ook nog een aantal zijn toch in groep 2 gebleven.

    Ik zou in jouw geval met hem naar de HA gaan. Zo moe dat je op school in slaap valt is wel heel erg. En dan er toch eens goed over nadenken of hij op school wel op zijn plek zit. Misschien toch nog een jaartje groep 2

    Sterkte met alles!
     

Deel Deze Pagina