Oververmoeidheid kind van vijf, bijna zes

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sjakie22, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjakie22

    Sjakie22 Bekend lid

    13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie reacties. Het was een druk weekend. Ik ga straks reageren. We hebben de juf afgelopen vrijdag gesproken.
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou twijfelen of je kind echt toe is aan groep 3.. Hier gaan kinderen uit het najaar standaard nog een jaar naar groep 2, tenzij ze laten zien dat ze echt toe zijn aan groep 3. Mijn jochie kan al redelijk lezen en rekenen. Kon eind groep 2 ook een halve ochtend doorwerken aan 1 werkje. Zijn zwakte is het sociaal-emotionele omdat hij jong is. Maar dat is dat ook het enige dat voor hem echt lastig is, en hij wil nu ook even weinig spelen, omdat hij op school zoveel contact heeft..
    Maar als hij niet wil leren, niet stil kan blijven zitten, dan zou ik eigenlijk denken dat hij gewoon nog een jaartje lekker mag kleuteren..
     
  3. Sjakie22

    Sjakie22 Bekend lid

    13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie reacties. Super fijn om te lezen.

    Wij hebben vorig jaar getwijfeld of hij klaar is voor groep 3. De juf twijfelde ook en heeft toen advies gevraagd aan de juffen van groep 3. Zij hebben aangegeven dat er geen reden is om hem nog langer te laten kleuteren. Zijn kennis en vaardigheden zijn voldoende voor groep 3. Hij zat vorig jaar ook in een plusklas science. Hij heeft namelijk heel veel interesse in dieren en kan bijna de dierenencyclopedie uit zijn hoofd. Mijn zoontje is altijd snel afgeleid dus ik twijfelde of groep 3 wel goed is. Uiteindelijk toch gekozen voor groep 3, omdat we dachten dat hij dan minder wordt afgeleid.( geen bouwhoek etc.)

    In het begin van groep 1 ging mijn zoontje 3 dagen per week naar de BSO. Ik heb dat toen teruggebracht naar 2 dagen. Ik werkte 4 dagen per week.
    Vanaf oktober gaat hij 1 keer per week naar de BSO, want Ik ben sinds september werkzoekende. Ik haal hem nu rond 16.00 op van de BSO.

    Verder loopt hij al bij een KNO arts. Zijn neusamandelen zijn eruit en hij heeft nu ook buisjes.

    Wij willen nu aan de huisarts vragen of hij een bloedonderzoek mag doen. Ik dacht ook aan een kinderpsycholoog.Hij lag echt wakker en is 's nachts gaan spelen. Het viel mij al op dat het licht aan stond. Dat piekeren is niet goed.

    De komende week kijkt een Interne begeleider mee. Zij gaat mijn zoontje observeren. We willen kijken tot de herfstvakantie. Dan gaan we besliseen of hij teruggaat naar groep 2. Het belangrijkste is nu om te kijken hoe wij hem het beste kunnen helpen. Wij willen dat hij met plezier naar school gaat.
     
  4. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Goed dat er meteen gekeken wordt met de mogelijkheid in het achterhoofd voor terugplaatsing naar gr 2!!!
    Het gaat niet alleen om kennis of vaardigheden om naar gr 3 te kunnen; het plaatje moet compleet zijn. Is hij motorisch bijv ook klaar voor groep 3, hoe is hij sociaal emotioneel? Bij een kind wat nog zo vaak moe is op school zou ik persoonlijk meer dan genoeg twijfel hebben voor de overgang naar gr 3. Maar ik bedoel dit niet om negatief te oordelen! Ik hoop dat jullie eruit komen en dat je zoon weer met plezier naar school kan! Fijn dat school meteen actie onderneemt.
     
    Sjakie22 vindt dit leuk.
  5. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Klinkt als een goed plan van jullie en school.
     
    Sjakie22 vindt dit leuk.
  6. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Als hij 's nachts zo wakker is dat hij zelfs uit bed komt en gaat spelen, snap ik wel dat hij overdag moe is. In dat geval gaat hem terugzetten naar groep 2 het probleem waarschijnlijk niet oplossen. Als ik lees hoe je hem beschrijft, denk ik dat hij dan te weinig uitdaging krijgt en dat hij dan alleen maar nog meer gaat piekeren.

    Fijn dat school dit zo goed oppakt en een goed plan met jullie heeft gemaakt.
     
    Sjakie22 vindt dit leuk.
  7. Sjakie22

    Sjakie22 Bekend lid

    13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Ik heb gisteren gebeld naar de huisarts en ben langsgegaan voor de uitslag van het bloedonderzoek en allergietest.

    Mijn zoontje heeft hooikoorts (boompollen en schimmels), kattenallergie en een heftige vorm van huisstofmijtallergie.

    Dat is de volgens de huisarts een oorzak van zijn vermoeidheid en andere klachten (niezen, eczeem etc).

    Nu nog even het verslag van de Interne begeleider afwachten. We weten nog niet of hij nog testen krijgt. (IQ en psychologische test.
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Fijn dat je in ieder geval weet waar de moeheid nu vandaan komt en daar na kunt gaan handelen.

    Je zou ook aan school kunnen vragen of ze hem door willen testen, hier op school doen ze dat met (oude) cito toetsen, ze laten ze dan net zo lang toetsen maken totdat de uitslag op het gemiddelde uitkomt. Dan kun je een beetje peilen op welk niveau hij zit want het kan zomaar zijn dat hij graag wil spelen omdat de opdrachtjes van school te simpel voor hem zijn.

    Mijn dochter hebben ze vorig jaar door getoetst (ze zat toen in groep 4) en bij de cito voor E5 haalde ze een gemiddelde score (wat kortweg in hield dat ze een jaar voorloopt) daarna kwam er een IQ test (als proef kreeg de hele klas die) waaruit bleek dat ze hoog scoorde .
    Nu kan school daarop inspelen, doet dit ook waardoor ze meer plezier heeft op school (was vorig jaar een stuk minder)
     

Deel Deze Pagina