Erg teleurgesteld.

Discussie in 'De lounge' gestart door Drieka, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Drieka

    Drieka Niet meer actief

    Mijn vriend en ik hadden 13 mei jl besloten te stoppen met roken.
    Dit omdat we graag kinderen willen, voor onze gezondheid en ook de financiën natuurlijk!

    Hij rookte 1 pakje per dag en ik 1,5 pakje per dag.
    We zijn toen begonnen met pleisters en dat ging heel erg goed, ik ben na 2 weken met die pleisters gestopt omdat ik er huiduitslag van kreeg en hij heeft ze netjes 4 weken gebruikt.

    In de tussentijd hadden we een nieuwe woning gekregen en moesten we die binnen 1 maand zover klaar krijgen dat we konden verhuizen. Dus veel stress maar wel allemaal gelukt.

    In die tijd hebben we het beiden eventjes moeilijk gekregen met het feit dat we niet meer rookten maar we sloegen er ons goed doorheen, tenminste dat dacht ik!

    Ik heb geen sigaret meer aangeraakt maar kwam er dus gisterenavond achter dat mijn vriend al weer 2 weken stiekem rookt!
    Ik was gisterenavond dan ook niet zozeer kwaad maar gewoon gekwetst, tenslotte rook ik toch ook niet meer ondanks dat we stress hebben gehad?

    We hebben erover gepraat en hij verzekert me dat hij er nu echt mee gaat stoppen want hij rookt nu maar een paar sigaretjes per dag, nou ik vind 1 sigaret al te veel!
    Ik wil hem geloven en geef hem het voordeel van de twijfel want als hij echt wil stoppen dan vind ik dat ik hem wel moet steunen, anders lukt het hem nooit.

    Het feit is alleen dat ik een vreselijk onzeker type ben geworden nadat mijn ex me een jaar lang bedrogen heeft in ons huwelijk. Het is dan ook dat ik er slecht geslapen van heb omdat ik dan in mijn hoofd haal dat hij misschien wel andere dingen verzwijgt en misschien wel niet gelukkig met mij is.
    Dat bespreek ik ook altijd met hem en naar mijn idee wordt hij daar een beetje moe van want hij heeft me weer eens verzekerd dat dat onzin is en dat hij echt super gelukkig met mij is, we hebben tenslotte niet voor niks net een nieuwe woning en willen een kindje.

    Verder is ons leven echt perfect en zijn we heel erg gelukkig. Ik vertrouw hem altijd 100% want hij verteld me zo alles. Alleen dat hij stiekem rookt heeft hij niet gezegd, volgens hem omdat hij bang was voor mijn reactie.

    Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil maar moest het gewoon eventjes kwijt.
     
  2. vaddie

    vaddie Fanatiek lid

    30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Tja, mensen doen de vreemdste dingen om te kunnen roken.
    en dat hij stiekem rookt (hoe triest het ook is) wil echt niet zeggen dat hij meer dingen stiekem doet!

    Mensen doen echt vreemde dingen om te kunnen roken. Dat is het nadeel van een verslaving. Zit voor 80% tussen je oren.

    En echt van je dat je al weer 4 weken gestopt bent! Nu blijven volhouden. Het wordt echt steeds makkelijker.

    Zelf nu alweer bijna 4 jaar gestopt. Rookt 2 builen shag per week.
     
  3. Sas7

    Sas7 Fanatiek lid

    23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Laat je vriend stoppen met roken via de huisarts. Hij heeft wat meer ondersteuning nodig dan jij. Het is een verslaving en daar komt de een wat moeilijker vanaf, dan een ander. Ik zou als ik jou was voor jezelf hulp zoeken bij een therapeut om weer vertrouwen in jezelf en je relatie te krijgen. Want anders ben ik bang dat je straks door je gezever over je onzekerheid je vriend bij je wegjaagd wat je absoluut niet wilt. Ik denk dat je vriend je daar vast wel bij wilt steunen. Succes ermee
     
  4. Drieka

    Drieka Niet meer actief

    Thnx voor de reacties. Ja het is voor mezelf ook vermoeiend dat bij het minste of geringste wat er gebeurd ik super onzeker wordt en me van alles in mijn hoofd haal.
    Ik heb vroeger bij een psychiater gelopen en ook AD geslikt dus, daar ben ik nu 1,5 jaar vanaf (van de AD, de psychiater al een stuk langer).

    Er is wat veel gebeurd de laatste jaren in mijn leven dus misschien wel goed om eens hulp te zoeken en mezelf wat zekerder te voelen inderdaad.
     
  5. Gazy

    Gazy Niet meer actief

    Tjaaah.... Even heel plat en je hebt er eigenlijk niks aan ...
    maar als hij weet dat hij niet tegen je moet liegen waarom doet hij het dan toch. Kijkt als hij je niet bedrogen had, had het gewoon irritant geweest dat hij daar over liegt.
    Maar helemaal in jullie situatie zou hij toch moeten weten dat hij niet tegen je moet liegen?
    Het voelt nogal respectloos van hem
     
  6. Drieka

    Drieka Niet meer actief


    Mijn huidige vriend heeft me ook nooit bedrogen! Mijn ex-man heeft me bedrogen en daardoor ben ik erg onzeker geworden.
    Mijn huidige vriend heeft werkelijk nog nooit iets gedaan om mijn vertrouwen te beschamen alleen nu gelogen dat hij ook gestopt was met roken.
    Maar doordat mijn ex me bedrogen heeft ben ik erg onzeker geworden snap je?
     
  7. TempusFugit

    TempusFugit Niet meer actief

    Vervelend, het was helemaal niet nodig geweest om tegen je te liegen. Als hij zou vertellen dat hij er moeite mee heeft om van sigaretten af te blijven, had je allang samen een oplossing kunnen zoeken.

    Hopelijk lukt het hem om er echt mee te stoppen nu, want het is wel met een belangrijk doel natuurlijk :) En goed van jou dat je al een tijdje bent gestopt. Ik weet niet hoe het is om verslaafd te zijn aan sigaretten, maar het zal ongetwijfeld moeilijk zijn.
     
  8. Drieka

    Drieka Niet meer actief

    Ja precies dan had ik samen met hem naar een oplossing gezocht die wel voor hem werkte. Het feit dat hij gelogen heeft is hetgeen wat ik zo teleurstellend vindt.
     
  9. Aurora2013

    Aurora2013 Niet meer actief

    Ik denk dat je vriend bang was dat je teleurgesteld zou zijn in hem, en dat hij het daarom heeft verzwegen. Misschien met het idee om alsnog zélf te kunnen stoppen voordat jij erachter kwam.
    Hij bedoelde het vast niet kwaad en hij wilde jou er heus niet mee kwetsen.

    Maar wat is er nu gebeurd, je bent toch gekwetst! Dat is het risico als je iets verbergt voor een ander. Maar weet je, roken blijft een verslaving en het feit dat hij bereid was te stoppen (en het even heeft volgehouden) is al een hele prestatie en een goede stap in de juiste richting. Een echte roker hou je namelijk niet zo makkelijk bij zijn peuk vandaan ;):D
    Maar hij doet het toch voor jou.

    Tuurlijk mag je even gekwetst zijn, maar niet te lang hoor. Een verslaving is nu eenmaal niet van de 1e op de andere dag over en de 1 heeft er meer moeite mee dan de ander.
    Stimuleer hem juist door de zeggen dat je zeker weet dat hij het kan en dat je trots op hem bent dat hij het heeft geprobeerd. Nu wil je graag trots worden op het feit dat hij blijft volhouden.;)

    En wat goed van jou dat jij nu al gestopt bent!!! Ik kon pas stoppen toen ik zwanger raakte;)
     
  10. Partyrocker

    Partyrocker Niet meer actief

    Ik denk dat je er meer mee zit dat hij het verzwegen heeft in plaats van dat je er mee zit dat hij rookt. Of heb ik dat verkeerd?

    In dat geval;
    Probeer hem ook uit te leggen dat je hem pas goed kan steunen als hij eerlijk tegen je is.
    Waarschijnlijk was hij gewoon bang voor je teleurstelling.
     
  11. Drieka

    Drieka Niet meer actief


    Ja dat heeft hij ook verteld gisteren dat hij bang was me teleur te stellen en dat hij inderdaad nog wilde stoppen voordat ik erachter kon komen dat hij een terugval had zeg maar. Hij verweet het aan het feit dat we zo'n stress hadden met het huis snel opknappen en de verhuizing.
    Ik heb ook duidelijk gemaakt (want hij heeft me beloofd vandaag nog te stoppen) dat als hij het moeilijk heeft het mij gewoon moet zeggen dat ik hem kan steunen en een oplossing zoek of gewoon een hart onder de riem doe steken.
    Samen staan we sterk en ik ben er ook altijd voor hem. (hij ook voor mij)
    Ik probeer het nu ook los te laten want boos zijn heeft sowieso geen zin en het is voor mijn vriend ook erg duidelijk dat ik gekwetst en teleurgesteld in hem was.
     
  12. Drieka

    Drieka Niet meer actief

    Ja ik zat er ook meer mee dat hij het verzwegen had. Als hij eerder had aangegeven het echt moeilijk te hebben dan had ik hem kunnen helpen en was hij misschien niet gaan roken. Samen sta je sterk natuurlijk!
     
  13. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Okee - misschien dat ik nu iets heeeel vreemds zeg. Maar stoppen met roken zit tussen je oren. Die klik moet er zijn, die drang om te stoppen. Stoppen omdat je partner stopt en/of wilt dat je stop, is 9 van de 10 keer geen goede motivator.

    en ik weet waar ik over praat. Ik ben 6 jaar geleden gestopt met roken. Omdat we het MMM traject in gingen. Het liefst had ik ook gezien dat manlief ook zou stoppen met roken. Maar ik weet door de ervaring, dat een verzoek van de ander gewoon niet gaat lukken. Mijn man heeft het geprobeerd hoor. Blijkbaar is bij je vriend die knop gewoon nog niet om.

    En hoe erg dat dan ook is ... pushen/ondersteunen e.d. terwijl hij er mentaal eigenlijk niet echt achter staat ... gaat avenrechts werken. Ik heb geaccepteerd dat mijn man nog rookt. Hij mag het niet meer in huis roken, of in de auto, dus of in de tuin of als het echt pokkeweer is, in de keuken onder de afzuigkap en onderweg op lange autoritten stoppen we meestal ff op een parkeerplaats zodat ie een peuk kan roken.

    Sterkte, maar probeer vooral niet je vriend te veroordelen op vroegere relaties, en accepteer dat het misschien ook wel eens niet kan lukken. Hoe vervelend dat ook is.
     
  14. Drieka

    Drieka Niet meer actief


    Ik begrijp wat je bedoelt maar veroordeel mijn vriend niet want weet zelf hoe moeilijk het stoppen met roken is.
    Dit is echter een keuze geweest die we samen gemaakt hebben en niet alleen ik.
    We hebben er goed over gepraat en stonden er samen 100% achter, zeker omdat hij eerder al vaker geroepen had dat hij wilde stoppen maar IK er nog niet klaar voor was.
    Dus dit komt niet alleen van mij uit, dat het hem niet lukt vind ik jammer maar dat hij niet eerlijk is, DAT is hetgeen wat me dwars zat.
     
  15. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Blijkbaar dus niet ;). Mijn man staat er ook 100% achter dat hij wil stoppen, alleen lukt dat gewoon nog niet. Willen en kunnen zijn namelijk twee totaal verschillende dingen.

    Wees gewoon open tegen je vriend. Zeg gewoon, "ik zie je het allerliefste stoppen, maar ik zal je ook niet veroordelen als dat niet lukt". Dan is het voor hem ook uit de taboe sfeer en kan hij er open over praten mocht het dan alsnog niet lukken. En laat het dan los. Laat hem dan op zijn eigen moment stoppen. Dat gaat namelijk veel meer zoden aan de dijk zetten.
     
  16. Drieka

    Drieka Niet meer actief


    Ik heb er vanochtend nog met mijn vriend over gepraat dat hij gewoon open en eerlijk moet zijn. Dat ik hem wil helpen en steunen.
    Hij WIL ook echt stoppen, niet alleen voor een toekomstig kindje en financiën maar ook voor het feit dat zijn vader is overleden op 42-jarige leeftijd door het vele roken en dat hij flink psoriasis heeft wat door roken alleen maar erger wordt.
    Dus heb hem ook gezegd dat als hem dat zo niet lukt dat we dan gewoon samen kijken naar een oplossing zodat het hem wel gaat lukken.
    Hij KAN het ook want we hebben vrijdag t/m maandag continu samen geklust, verhuist alles en dan rookt hij dus ook niet en NEE ook niet stiekem want ben dus echt steeds bij hem geweest.
     
  17. Silinde

    Silinde Fanatiek lid

    8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Als het je/jullie wat moed kan geven: naar het schijnt is er voor een roker iedere stop-poging meer kans dat hij het ook echt volhoudt. Bij een terugval de moed bijeenrapen en weer stoppen is dus de boodschap, als hij het echt wilt.
     
  18. Drieka

    Drieka Niet meer actief


    Bedankt voor je lieve berichtje!
     
  19. Drieka

    Drieka Niet meer actief

    Mijn vriend heeft er wel heel erg veel spijt van want ondanks dat hij druk aan het werken is heb ik toch een lief berichtje gekregen dat hij erg spijt heeft dat hij gelogen heeft en me gekwetst.
    Hij zegt zijn best weer te doen en als het hem toch niet lukt me dat eerlijk te zeggen en zich ook te laten helpen door mij.

    Morgen gaan we uit eten vertelde hij, dus heb er wel iets leuks aan overgehouden :D
     

Deel Deze Pagina