Pauze op het werk tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marjo88, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjo88

    Marjo88 Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Sinds dat ik 15 weken zwanger ben werk ik halve dagen van 9.00 tot 13.00. Dit ivm mijn bekken. Vanaf het moment dat ik halve dagen ging werken heb ik aan de leidinggevende gevraagd hoe het zit met mijn 15 min pauze. Daar heb je in principe pas recht op als je 4,5 uur achter elkaar werkt. Volgens haar had ik daar nu wel gewoon recht op en gaat dat niet van mijn overuren potje af.
    Krijg ik net te horen (10 weken later!!!) Dat het WEL van dat potje af gaat en dat dat dus al 10 weken lang zo gaat. Dus heb ik de keus gekregen om of tot 13.15 te gaan werken en dan 15 min pauze. Of tot 13.00 werken en dan geen pauze.

    Nou vind ik het niet erg om in het vervolg tot 13.15 te werken. Maar hoe sta ik in mijn recht over de afgelopen 10 weken? Kan ik die uren nog terug "eisen"? Iemand daar ervaring mee?
    En heb ik niet gewoon recht op die pauze zonder dat ik tot 13.15 door moet werken?
     
  2. Pepper92

    Pepper92 Bekend lid

    4 jan 2015
    990
    421
    63
    Vrouw
    Fulltime aan het werk!
    Groningen
    Je hebt recht op extra pauzes, maximaal 1/8e van je werktijd. Dus als je 4 uur werkt heb je recht op een half uur extra pauze.
     
    Marjo88 vindt dit leuk.
  3. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Marjo88 en Hopmarjanneke vinden dit leuk.
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Precies dit...
    Mocht je je hierin onzeker voelen, wendt je dan tot de vakbond, juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering voor ondersteuning.
     
    Marjo88 vindt dit leuk.
  5. Meiske80

    Meiske80 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    3.319
    6
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Ik heb min of meer hetzelfde maar nergens staat dat die extra pauze DOORBETAALD is... Dus bij mij ging het ook ten koste van mijn uren helaas.
     
  6. Marjo88

    Marjo88 Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    @Hopmarjanneke @Blosje89 @Pepper92 Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht alleen dat ik ook had gelezen op internet dat die 1/8 deel pas telt naast je eigen pauze dus dat je eerst dat kwartiertje uit eigen zak moet betalen (opmaken) en daarnaast heb je recht op 1/8 deel. Ik kan het alleen niet meer terug vinden :/

    Of heb ik dat verkeerd?
    Het juridisch loket heb ik een mail gestuurd nadat ik een eeuwigheid in de wacht had gestaan. Dus hopelijk hoor ik daar snel van. Of ik bel ze morgen nog even.
     
  7. Marjo88

    Marjo88 Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Maar dat klopt toch gewoon niet?!?!?!
     
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Je kan je ook gewoon een kwartier of half uur per dag extra ziekmelden.
     
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Natuurlijk zijn die uren doorbetaald!
     
  10. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Is het bedrijf waar je voor werkt aangesloten bij een bepaalde cao? Zo ja, welke?
     
  11. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    En werd de kleine pauze normaal wel doorbetaald?
     
  12. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Arbeidstijdenwet:

    Artikel 5.2
    Lid 1:
    Voor de toepassing van dit hoofdstuk en de daarop berustende bepalingen, worden voor het bepalen van het aantal uren dat arbeid wordt verricht meegeteld de uren waarop de werknemer de bedongen arbeid zou hebben verricht, maar deze door de uitoefening van zijn taak in het kader van ziekte, als bedoeld in artikel 4:1, eerste lid, van de Wet arbeid en zorg, niet heeft verricht.

    Oftewel; je normale werkuren moeten worden aangehouden mbt je pauzerechten, ook als je door ziekte minder uren werkt.

    Hiervan afwijken ten nadele van de werknemer mag niet!

    Ik neem aan dat je voorheen meer dan 5,5 uur per werkdag werkte? Dan geldt:
    • Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier.

    Wat betreft doorbetaling:
    In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetaling tijdens pauzes. Tijdens pauzes werkt u niet en heeft u geen recht op loon. In uw arbeidsovereenkomst of cao kunnen afspraken staan over doorbetaling van loon tijdens de pauze.

    Maar: vaak zijn hier andere afspraken over, opgenomen in een cao of algemene bedrifsafspraken.

    De vraag is dus;
    Val je onder een cao? Zo ja, welke?
    En hoe was dit voor je ziekmelding? Werden koffiepauzes doorbetaald? En hoe zit dit bij collega's?

    De werkvloer mag geen onderscheid maken/discrimineren.
    Dus als dit voorheen doorbetaald werd, heb je nu zeker een punt!

    Hoop dat t zo een beetje duidelijk is?
     
  13. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    En dan nog dit wetsartikel

    4.5
    Lid 2
    De zwangere werknemer heeft het recht de arbeid af te wisselen met één of meer pauzes buiten die bedoeld in artikel 5:4 of de bij of krachtens artikel 5:12 voorgeschreven pauzes. Deze extra pauze onderscheidenlijk pauzes bedragen tezamen ten hoogste één achtste deel van de voor haar geldende arbeidstijd per dienst. De in de vorige volzin bedoelde pauzes gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd

    Oftewel; die 1/8 extra pauzetijd wordt gezien als WERKTIJD

    Bron:
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/2016-01-01#Hoofdstuk4_Paragraaf4.3_Sub-paragraaf_1
     
    Sokkie87 vindt dit leuk.
  14. Marjo88

    Marjo88 Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Voorheen werkte ik 9 uur en kreeg er 8 uitbetaald. De pauzes werden dus niet doorbetaald. Dus dan komt het erop neer dat mijn werkgever in zijn recht staat en dat kwartiertje van de afgelopen tijd gewoon ingehouden mag worden.
    Het is alleen heel slecht dat ik daar 10 weken geleden niet goed over ben geïnformeerd en dat hij zo laat pas met dit komt.

    Maar.... nu als zwangere.. heb je dus recht op 1/8 deel extra pauze. Is dat naast die wettelijk verplichte pauze van 15 min of mag dat ook ipv die 1x 15 min.
    Omdat die pauze als zwangere extra is. Leg ik het logisch uit?

    Ik val onder de cao voor Mode en Sportdetailhandel
     
  15. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Je hebt als zwangere recht op extra pauze die wordt gezien als werktijd en dus is doorbetaald. Helaas ben ik daar met behulp van een vakbond achter gekomen...
     
  16. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    #16 Blosje89, 19 sep 2017
    Laatst bewerkt: 19 sep 2017
    Wat een waardeloze cao hebben jullie (sorry). Daarin is helaas niets geregeld over pauze en daarmee is pauzetijd normaal dus inderdaad altijd onbetaald.
    Maar gelukkig voor jou zit je niet in n normale situatie en ben je zwanger! Daarover zo meer...

    Heeft je werkgever destijds zwart op wit aangegeven wat je rechten zijn? Wat jullie daarover hebben afgesproken?
    Hebben zij je geïnformeerd over je recht op extra pauze vanwege je zwangerschap?

    Persoonlijk zou ik het dan als volgt aanpakken;

    Je beroepen op je recht van 1/8deel aan pauzetijd vanwege je zwangerschap (dit recht staat los van je normale pauzerechten), welke aangemerkt dient te worden als arbeidstijd en derhalve gewoon als werktijd beschouwd dient te worden.
    Zij zijn dus verplicht deze uren te betalen en mogen dit niet aanmerken als jouw eigen tijd en dus ook niet afboeken van je overuren.
    Gezien je al gedeeltelijk ziekgemeld bent is het ook zeer aannemelijk dat je aanspraak maakt op dit recht, gezien je graag zo lang mogelijk wel actief wil blijven op de werkvloer.

    Als je kijkt naar jouw huidige werkuren; 4uur per dag, betekent dit een half uur recht op doorbetaalde pauze. Je doet dan zelfs maar een beroep op de helft hiervan als je pauze maar 15min duurt.

    In deze context mogen zij die pauze dan ook niet afboeken van je overuren.

    Heb je al reactie van het juridisch loket? Ben je aangesloten bij een vakbond?
     
  17. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    @Meiske80
    Die extra pauze (1/8) moet worden beschouwd als werktijd en derhalve gewoon uitbetaald worden. Zie wetstekst hierboven!

    Alleen de gewone wettelijke pauzes mogen onbetaald zijn!

    Dus mocht dit nu bij jou ook aan de orde zijn(?) is het aan te raden dit zeker aan te kaarten!
     
  18. Marjo88

    Marjo88 Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Wauw wat een super fijne reactie! Wij hebben inderdaad een waardeloze cao. En helaas ook een waardeloze werkgever. Met jouw antwoord kan ik zeker wat. Dankjewel! Helaas nog niks van het Juridisch loket gehoord en ik ben niet aangesloten bij een vakbond. Ik ga mij daar even in verdiepen.

    Mijn werkgever is overigens geen één keer even met mij gaan zitten om alles door te nemen wat betreft mijn rechten enz tijdens zwangerschap. Ik heb toen bij mijn leidinggevenden aangegeven dat ik minder moest gaan werken en zij hebben dat aan hem doorgeven zodra hij terug was van vakantie. Hij is geen één keer bij mij geweest.
     
  19. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Wat vervelend hoe dit allemaal loopt!
    Helaas is het vaak zo dat zwangere werknemers niet worden voorgelicht over hun rechten!
    Ik vermoed dat werkgevers dit niet doen omdat zij daarmee in hun "nadeel" kunnen geraken als zwangere werknemers hier aanspraak op maken.
    Ook voelen zwangere werknemers zich soms geremd om gebruik te maken van dit recht.
    Daarnaast kan het ook irritaties tussen collega's oproepen, juist omdat dit recht niet algemeen bekend is...
    Wat dat betreft zou het beter zijn als het meer bekendheid zou krijgen, werkgevers hun werknemers goed voorlichten en ook de andere collega's hierover informeren om discussies te voorkomen...

    Alvast voor na je bevalling; tot 6 maanden na de bevalling heb je o.a ook recht op deze extra pauzetijd;)

    Laat je even weten hoe het afloopt?
     
  20. Meiske80

    Meiske80 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    3.319
    6
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Bedankt maar ik lees nergens letterlijk dat het betaalde tijd is...
     

Deel Deze Pagina