PCOS

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Lisanne1811, 15 jan 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Wie komt er bij de PCOS club? Ik heb dit zelf sinds mijn puberteit, maar weet pas 1,5 jaar dat voeding en leefstijl effect erop heeft dus ben drastisch veranderd. Ik baal zo dat ze me dit nooit verteld hebben en alleen maar zeiden dat ik aan de pil kom gaan en me weer kon melden als ik een kinderwens had. Dat was het, en ik was pas 16. Ik hoor dit soort verhalen vaker.

    Verder ben ik ook benieuwd hoe het bij anderen met PCOS gaat met symptomen en hoe jullie daarmee omgaan. Ik heb zelf geen last van overgewicht, wel van overbeharing (echt fijn), een beetje hormonale acne, onregelmatige menstruatie en wat minder bekende dingen als altijd trek hebben, stress en zoals het in het Engels zo mooi heet anxiety (ik weet daar niet echt een vertaling van, angst staat zo raar). Verder kan ik ook flink chagrijnig zijn en heb ik het gevoel dat ik flauw ga vallen als ik niet op tijd eet.

    Ik slik nu zelf aan supplementen vitamine D, vitamine B12 en DCI en ik doe ashwagandha poeder en kaneel door mijn ontbijt.

    Ben benieuwd naar jullie verhalen en tips!
     
    Layali01 vindt dit leuk.
  2. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Layali01 en qwerty123 vinden dit leuk.
  3. Layali01

    Layali01 Bekend lid

    31 aug 2017
    729
    645
    93
    Vrouw
    Ah fijn dit clubje!
    Ik weet nog maar sinds begin december dat ik pcos heb. Ik heb een beetje overgewicht en het is heel lastig om af te vallen ondanks dat ik heel gezond eet en veel beweeg. Ik eet erg gezond vind ik zelf ik ben er ook achter gekomen dat
    Pcos en voeding met elkaar te maken hebben. Ik heb een veganistisch dieet geprobeerd voor een maand en die cyclus werd toen ook korter. Ik heb ook veel op YouTube gekeken en veel vrouwen met pcos volgen een veganistisch dieet en claimen dat hun pcos klachten onder controle zijn erdoor. Ik vind het moeilijk om volledig veganistisch te gaan maar ik eet 100% glutenvrij ivm mijn intolerantie en ik eet zuivelvrij geen eieren en 95%minder vlees en kip en af en toe vis. Ik voel mij veel lekkerder sinds ik zo eet maar dit keer heb ik er helaas nog niets van gemerkt in mijn cyclus aangezien ik op 83 dagen zit.

    Ik heb verder geen last van overbeharing en heb ook geen cystes op Mn eierstokken. Wel heb ik last van acne.

    Ben benieuwd hoeveel dames zich gaan aansluiten want het is gewoon heel fijn om informatie met elkaar te delen
     
  4. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Hi, mag ik me aansluiten? Ik heb nooit geweten dat ik pcos had tot ik zwanger wilde worden. Was al vanaf mijn 12e aan de pil. Toen ik stopte kwam mijn cyclus niet echt op gang (schommel meestal tussen de 38 en 64 dagen). Via het ziekenhuis erachter gekomen dat het pcos is. Heb altijd trek, ben altijd 5 tot 10kg te zwaar, val bijna niet af ondanks gezond eten en sporten. Ook is mijn insuline snel te hoog.
    Na 1.5 jaar gelukkig wel spontaan zwanger geworden, 3 maanden voor de hormoonkuren begonnen. Door af te vallen: 6x pw yoga en zo goed als geen koolhydraten eten. Nu sjouw ik nog steeds 10kg zwangerschapsgewicht mee. Lijkt nog moeilijker af te vallen dan voor de zwangerschap :(
     
    Layali01 vindt dit leuk.
  5. Lovebabys

    Lovebabys Actief lid

    13 nov 2009
    462
    383
    63
    Vrouw
    Hoi meiden,

    Ik heb ook sinds mn puberteit pcos. Rond mn 20e was het zo erg dat ik hooguit 2 keer per jaar ongi werd. Daarna rond mn 23e werd ik helemaal niet meer ongesteld. Was gewoon echt helemaal gestopt,zo is het gebleven tot ik echt iets moest doen want ik wilde zo graag zwanger worden. Omdat ik overgewicht had wilde de gyn mij niet helpen moest eerst afvallen. Op mn 29e uiteindelijk gekozen voor een maagverkleining en indd ik werd na de operatie weer ongesteld, niet elke maand maar zeker wel om de 45 a 50 dagen. Na 11 maanden spontaan zwanger. Helaas een miskraam. Nu ben ik weer zwanger ook weer spontaan (gebruikte ovaluatie testen van action en cb) hopen dat mijn wondertje nu blijft plakken.
     
    Layali01 vindt dit leuk.
  6. Layali01

    Layali01 Bekend lid

    31 aug 2017
    729
    645
    93
    Vrouw
    Ik herken echt wat je zegt over het moeilijk afvallen. Ik eet ook best gezond en beweeg ook goed. In het verleden deed ik 5 x in de week aan intensief vechtsport en deed zelfs mee aan nationale wedstrijden, ik ben nooit lichter geweest dan 72 kg (1.69) en heb altijd een vollere postuur gehad.

    Wel super fijn dat je spontaan zwanger geworden voordat je de mmm inging!
     
  7. Layali01

    Layali01 Bekend lid

    31 aug 2017
    729
    645
    93
    Vrouw
    Je hoort het vaker dat je eerst moet afvallen voordat ze willen helpen. Snap ik ook maar het is echt lastig om af te vallen met pcos. Wauw! Super mooi dat je weer zwanger bent ik hoop echt dat het een plakbaby is en dat je dit jaar een wondertje mag verwelkomen!
     
  8. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Bizar he? Altijd die kilo's weer...

    Er was in het ziekenhuis een speciaal traject om af te vallen. Begeleiding van een psycholoog, diëtist en sportcoach. Heb er niet aan deelgenomen omdat ik toen maar 7kg overgewicht had en de psychologe vertelde dat de meiden in de groep meestal op 20 a 25 kg zaten.

    Ben ook erg blij dat het voor de mmm is gelukt.

    @Layali01 gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat triest van je eerste wonder, hopelijk gaat het nu goed.
     
  9. Layali01

    Layali01 Bekend lid

    31 aug 2017
    729
    645
    93
    Vrouw

    Oh dat is wel fijn dat er intensieve begeleiding wordt aangeboden, maar 7 kg is inderdaad niet erg veel. Slik je de pil nu? Of bewust niet voor gekozen om het niet te doen?

    Je bedoelde gefeliciteerd @Lovebabys hahah
     
  10. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Was er weer aan begonnen maar was zo een zooi (4x ongesteld in 8 weken) dus ben weer gestopt. Binnenkort weer naar zkh voor een echo om te kijken wat er aan de hand is.
     
    Layali01 vindt dit leuk.
  11. SheDevil

    SheDevil Fanatiek lid

    13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    Hoi, ik zit nog in de voor onderzoeken en eerst dacht ik zélf aan verklevingen omvat ik na een curretage niet meer ongesteld ben geworden, maar nu was ik vorige week ergens waar ik een echo kreeg (stedelijk onderzoek over zwangerschappen) en daar dropte ze de bom dat ik heel veel eiblaasjes heb op beide eierstokken (13+21) dus dat ik moet denken aan pcos. Morgen weer terug naar eigen gyn (1000e x in 3 maanden zo ongeveer, zucht) en dan hoop ik dat ik meet duidelijkheid krijg. Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn cyclussen of zwanger worden dus ik ben dan ook flink gestresst. In de tussen tijd vergaar ik iig zoveel mogelijk aan informatie
     
  12. Layali01

    Layali01 Bekend lid

    31 aug 2017
    729
    645
    93
    Vrouw
    Oh wat vervelend voor je @SheDevil, het lichaam is een raar onvoorspelbaar iets. Mijn guncacoloog zegt het ook, je kan bij wijze van 2 kinderen probleemloos hebben gekregen, en dan ineens bij de 3 e lukt het niet en moet je ineens een heel medisch traject in. Ook kan je na de eerste keer moeilijk zwanger worden ineens bij de 2 e of 3 e heel makkelijk gaan.

    Hebben ze het niet eerder gezien bij je aangezien de afgelopen 3 maanden vaker bent geweest?

    Er is in elk geval veel op YouTube en online te vinden over wat je zelf kan doen om je symptomen een beetje (of helemaal) te verminderen zoals bijvoorbeeld gezond eten, beweging etc. Voor mij ging er ook een hele wereld open na Mn diagnose.

    Ik zit nu aan de clomid trouwens
     
  13. SheDevil

    SheDevil Fanatiek lid

    13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    Bedankt voor je reactie Layali. Nou, dat blijkt idd. Maar omdat ik altijd regelmatig was en zwanger worden nooit een probleem was voor me schrik ik hier heel erg van en ben ik bang dat alles verziekt is bij me van binnen. Onvruchtbaar en baarmoeder verwijdering, ik zie het allemaal gebeuren.

    En ja, het vreemde is dat tijdens alle echo's idd naar mijn eierstokken is gekeken en dat zag er altijd keurig uit zeiden ze. Maar ik zag wel dat er follikels op zaten en niet een groter dan de ander, maar een beetje allemaal even groot. Dat weten ze aan het feit dat mijn cyclus stil lag door dat ik 1. nog hcg in mijn bloed had zitten, en/of 2. mijn baarmoeder er rommelig uit zag en dus dachten ze aan nog wat restweefsel of een bloedpropje. Ik bleef ook licht menstruatie achtige krampen houden, altijd zeurderig aanwezig met in de afgelopen maanden om de zoveel weken echt een paar dagen flink pijn.

    Nu had ik na flink door zeuren primolut gekregen en dat heb ik 5 dagen geslikt, maar ik trok er niet goed op, en kreeg tot overmaat van ramp ook nog griep en koorts dus ik ben ermee gestopt.
    Op de echo was na die halve kuur dus wel enigszins bmsv opbouw te zien (wat ik eerst niet had, +/-4mm) maar dus geen onttrekkingsbloeding gekregen. Niks noppes nada.
    Maargoed, ik helemaal in paniek toen ze zei dat ik aan pcos moest denken en ik kon de dag erna op t spoedspreekuur bij de gyn komen. Die zei weer, alles ziet er goed uit, ik tel rond de 8 a 10 follikels en de baarmoeder ziet er ook rustig (er) uit.!
    IK wist niet wat ik hoorde en zag. Het beeld was totaal anders dan de dag ervoor, maar ik heb het idee dat ze het echo apparaat niet goed tegen mijn bmm heeft geduwd waardoor het beeld niet zo helder was. Morgen middag dus terug en ik wil zo graag weten wat er nou eigenlijk aan de hand is met me. Schiet niet op zo...

    Hoe bevalt de chlomid jou.? Heb je bijwerkingen.?
     

Deel Deze Pagina